דיימון
צילום: gettyimages

ג'יי פי מורגן מכה את התחזיות, ביצע הפרשות של 10.4 מיליארד דולר

למרות רבעון קטסטרופלי מבחינת הכלכלה האמריקנית, הבנק הגדול בארה"ב מציג אמנם ירידה של 51% ברווח אך מציג תוצאות לא רעות בכלל. ההכנסות ממסחר והנפקות קפצו. מניית החברה מגיבה בעליות במסחר המוקדם
עמית נעם טל | (1)

עונת הדוחות בוול סטריט מתחילה לצבור תאוצה השבוע, כאשר הפוקוס בימים הקרובים צפוי להתמקד בסקטור הבנקאות. הראשון לדווח הוא ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), הבנק הגדול והחזק ביותר בארה"ב., שלמרות האירועים בחודשים האחרונים מציג נתונים לא רעים לרבעון האחרון. 

הכנסות הבנק הסתכמו ברבעון האחרון ב-33.8 מיליארד דולר, נתון הגבוה מהתחזיות המוקדמות שעמדו על הכנסות של 30.57 מיליארד דולר ונתון המהווה עלייה של 15% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, הבנק רושם רווח של 4.68 מיליארד דולר או 1.38 דולר למניה, לעומת רווח של 9.6 מיליארד דולר או 2.28 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה של 51%. 

הסיבה העיקרית לירידה ברווח הנקי נובעת מההפרשות שביצע לקראת הפסדי אשראי צפויים בחודשים הקרובים. לאחר הפרשות של 8.25 מיליארד דולר ברבעון ה-1 של 2020, הבנק ביצע הפרשות של 10.4 מיליארד דולר ברבעון הנוכחי. נציין כי בשוק ציפו להפרשות נמוכות יותר של 9.15 מיליארד דולר "בלבד". 

למרות הסכום הגדול שהופרש לטובת הפסדי אשראי, הבנק נותן יציב במיוחד מבחינת נזילות, בעיקר בעזרת מהלכי הפד' בחודשים האחרונים (לכתבה המלאה). יחס ההון רובד 1 של הבנק הסתכם ברבעון האחרון ב-12.4%. מנכ"ל הבנק ג'יימון דיימון נשמע בטוח במיוחד (ובצדק) בנוגע ליכולת הבנק להתמודד עם המשבר - "עם למעלה מ-34 מיליארד דולר שהופרשו כבר כרזרבות, נזילות נגישה של יותר מ-1.5 טריליון דולר ורווחיות יציבה מאפשרים לנו לספוג עוד הפרשות להפסדי אשראי אם נזדקק".  

חטיבת הבנקאות הפרטית של הבנק הציגה הכנסות של 12.2 מיליארד דולר, ירידה של 9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, חטיבה זו גרמה לבנק להפסד של 176 מיליון דולר לעומת רווח של 4.15 מיליאק דולר בתקופה המקבילה אשתקד. 

באופן צפוי לנוכח פעילות הפד' והתנודתיות בשווקים, חטיבת בנקאות ההשקעות (corporate & Investment bank) של הבנק מציגה תוצאות חזקות. ההכנסות מחטיבה זו הסתכמו ב-16.3 מיליארד דולר, עלייה של 66% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי של הבנק מחטיבה זו הסתכם ב-5.5 מיליארד דולר - עלייה של 85% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 

העלייה של הכנסות הבנק מהנפקות של מניות ואג"חים בחודשים האחרונים

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוגע לשנת 2020 כולה, הבנק צופה היום כי ההכנסות מריבית יסתכמו בבערך 56 מיליארד דולר, מעט נמוך מהצפי המוקדם בשוק. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    "ירידה של 51% ברווח" ברבעון של ראלי מטורף. הזוי לגמרי!! (ל"ת)
    כלכלן 14/07/2020 15:33
    הגב לתגובה זו
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

נייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיותנייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיות

נייקי דורכת במקום: המכסים מכבידים וסין ממשיכה להיחלש

הדוחות עקפו את הציפיות, אבל המשקיעים התמקדו בשחיקת המרווחים, בירידה החדה במכירות בסין ובמסר זהיר מההנהלה; התוצאה היא צלילה דו-ספרתית במניה ומסקנה שכנראה שהריסטארט של נייקי עדיין רחוק מסיום

רן קידר |
נושאים בכתבה נייקי

מה שהיה אמור להיות עוד תחנה בדרך לתפנית בנייקי Nike Inc -10.54%   הפך בתוך שעות לאיתות מטריד לגבי עומק האתגרים שעוד ניצבים בפני ענקית הספורט. למרות תוצאות טובות מהצפי ברבעון, מניית החברה נופלות בחדות ומוסיפות ירידה של כ-11% לירידה של כ-22% מתחילת השנה. תגובת השוק הדגישה מסר ברור: הפעם המשקיעים פחות התרשמו מ-"הכאה" נקודתית של שורת הרווח, אלא בחנו את התמונה הרחבה של מרווחים נשחקים, חולשה מתמשכת בסין והיעדר תחושה של נרטיב מהפך משכנע.

הדוחות שפורסמו לאחר נעילת המסחר ביום חמישי הציגו אומנם תוצאות מעל הציפיות, אך המספרים המרכזיים העבירו מסר מורכב. הרווח נשחק בכ-32% בעוד המכירות כמעט שלא צמחו, עם עלייה זניחה בלבד של כ-0.4%. במקביל, סין הפכה שוב לגורם המשקולת המרכזי, עם ירידה של כ-17% במכירות, והאזור הוא המשקולת הכבדה ביותר על ביצועי החברה ברבעון.

לא סיפור התפנית שהשוק חיפש

לפי פרשנויות בשוק, משקיעים רוצים לראות שיפור עקבי במרווחים ולא רק תוצאה חשבונאית טובה מהצפי. הרקע לכך הוא הפגיעה הכפולה שממנה נייקי עדיין מתקשה להשתחרר: עלויות מכסים שהפכו למשמעותיות יותר, ומבצעי הנחות שמטרתם לפנות מלאי מיושן, אך במקביל פוגעים ברווחיות ומחלישים את תפיסת הפרימיום של המותג.

המרווח הגולמי של החברה נשחק בכ-7% והגיע ל-40.6%, רמה שנחשבת קריטית עבור נייקי, שכן היא נצמדת בקושי לסף ה-40% הנתפס כ-"רצפה" תדמיתית ופיננסית. המכסים וההנחות המרובות פגעו במיוחד בפעילות בצפון אמריקה, שהיא העסק הגדול ביותר של החברה. ההנהלה, מצדה, לא ניסתה לייפות את המציאות. המנכ”ל אליוט היל הודה בשיחה עם אנליסטים כי המכסים “הוסיפו רוח נגדית משמעותית” שיש להתגבר עליה, אמירה יוצאת דופן בכנותה עבור חברה שנוטה להדגיש חזון ושיווק על חשבון קשיים תפעוליים.

המכסים הופכים לבעיה מבנית, לא אירוע חולף

האתגר של נייקי אינו רק עצם קיומם של מכסים, אלא מבנה שרשרת האספקה שלה. החברה מייבאת חלק משמעותי מהמוצרים מווייטנאם, אינדונזיה וסין, כאשר שיעורי המכס שצוינו עומדים על כ-20%, 19% ולפחות 25% בהתאמה. המשמעות היא שכל תזוזה פוליטית או רגולטורית יכולה להכות ישירות במרווחים, במיוחד בתקופה שבה החברה כבר נלחמת על תמחור ועל דימוי מותג לאחר תקופה ארוכה של הנחות.