סגירה בוול סטריט: הנאסד"ק קפץ ב-1.3%, וויקס הוסיפה 7.2%
יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר יש שוני רב בין הסקטורים. ברקע למסחר, האירועים סביב נגיף הקורונה והדיווחים סביב סוגיית טראמפ והרשתות החברתיות מעיבים. מנגד, פעולות הבנקים המרכזיים והממשלות ממשיכות לספק רוח גבית לנכסי סיכון. בהקשר זה נציין כי הממשל האמריקני צפוי להציף את השווקים הפיננסים בדולרים עד סוף החודש הבא (לכתבה המלאה).
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
האם העולם בדרך לגל נוסף של נגיף הקורונה? במקביל לדיווחים על עלייה במספר הנדבקים בישראל, חלה עלייה משמעותית יחסית במספר הנדבקים ברחבי העולם ביומיים האחרונים. מספר הנדבקים בנגיף ברחבי העולם עלה ביממה האחרונה לרמה של 5.93 מיליון איש, כאשר מתוכם נפטרו כ-362.7 אלף איש. ארה"ב ממשיכה להיות המוקד הגדול ביותר עם למעלה מ-1.76 מיליון נדבקים ו-103 אלף נפטרים. העלייה המשמעותית ביומיים האחרונים מגיעה במקביל להסרה משמעותית של ההגבלות במדינות רבות בעולם ונותר רק לראות האם בעקבות הנתונים החדשים תהליך החזרה לנורמליזציה ייעצר.
בתוך כך, סוגיית היחסים של טראמפ וחברות הטכנולוגיה הגדולות תמשיך לרכז עניין גם היום. אמש חתם הנשיא על צו נשיאותי נגד הרשתות הגדולות בשל האופן שבו הן מנטרות ומגבילות תוכן מקוון. נציין בהקשר זה כי מוקדם יותר היום בחרה חברת טוויטר לתייג ציוץ של הנשיא כי "מעודד לאלימות" (לכתבה המלאה).
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השווקים הפיננסים צפויים להמשיך להנות מהתמיכה הגדולה מצד הבנקים המרכזים והממשלות. הדוח האחרון של הפד' הצביע על עלייה של עוד 60 מיליארד דולר בשורת הנכסים של הבנק במהלך השבוע האחרון וכעת המאזן מסתכם מעל לרמה של 7.1 טריליון דולר. כפי שציינו בתחילת הכתבה, הסיפור הגדול בחודש הקרוב צפוי להיות ההצפה של השווקים בדולרים ע"י הממשל הממשל האמריקני - קרוב ל-600 מיליארד דולר עד לסוף החודש הבא.
שוק המט"ח כבר מגיב לאירועים הצפויים: הדולר אינדקס (סימול:DXY) מאבד כעת עוד 0.2%. האירו מתחזק כעת מול המטבע האמריקני ב-0.2% ונסחר כבר ברמה של 1.114 דולר לאירו. השקל נסחר ביציבות כעת ברקע לדרמה סביב רמה של 3.5 שקל לדולר.
בגזרת הסחורות, הזהב טיפס ב-1% לרמה של 1,730 דולר לאונקיה. הנפט נסגר בעליות של 4% ונסחר ברמה של 34 דולר לחבית.
במרכז
מניית הרשת החברתית טוויטר (סימול:TWTR) איבדה 2% לאחר ירידות של 4.4% במהלך המסחר אמש. מניית החברה צפויה להמשיך לרכז עניין ברקע לאירועים סביב הנשיא טראמפ ירדה ב-4.4% ברקע לאירועים סביב הנשיא טראמפ בימים האחרונים.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
סקטור הבנקאות ריכז עניין לאחר תנודות חדות בימים האחרונים. בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), סיטי בנק (סימול:C), וולס פארגו (סימול:WFC) ואת תעודת הסל KRE, העוקבת אחר הבנקים הקטנים.
סקטור התעופה ירד בחדות ברקע לחששות מגל 2 של התפרצות הנגיף. בהקשר זה נציין דלתא איירליינס (סימול:DAL), אמריקן איירליינס (סימול:AAL), יונייטד איירליינס (סימול:UAL) ומניית סאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV).
מניית טבע (סימול:TEVA) ירדה ב-2.9% לאחר רצף של התקופה האחרונה. החברה נהנית מאוד מהמתרחש בשוקי האג"ח הקונצרניים, כאשר התשואות על אגרות החוב של החברה יורדות בעקביות בימים האחרונים.
- 7.הגיון כלכלי 30/05/2020 14:43הגב לתגובה זובתחילת מרץ 2020 מחיר ממוצע אג"חים דלק 100 נקודות , כיום המחר הממוצע של אג"חים דלק 35 נקודות , צריכת האנרגיה בעולם עולה ועולה מיום ליום , עולם התעופה מתחיל שוב ויגדל יותר ויותר עם התיירות בעולם וצריכת דלק מטוסים.... ואתם מבלבלים את המוח אחד לשני ממש לשווא!!! שוק האנרגיה יעלה ויצמח אקספונצילית מעתה ואיתו חברת דלק בעלי אסדות הנפט והגז בשווי אדיר מליארדים של דולרים של דלק תשובה בים
- 6.125אלף חולים חדשים ביום, בעולם. שיא נשבר! (ל"ת)לכו למסעדה ולים 30/05/2020 06:07הגב לתגובה זו
- 5.פפה 29/05/2020 23:13הגב לתגובה זוהשקעתי את כל הכסף בבורסה 640000 אלף ₪ האם כדאי לצאת לאחר רווח של 33%?
- 4.RUT2000 כמו אמש חותך מוביל מגמה. (ל"ת)אי 29/05/2020 22:37הגב לתגובה זו
- באיזה סמים אתה משתמש?? (ל"ת)נעמה יששכר 30/05/2020 06:26הגב לתגובה זו
- 3.מרקו 29/05/2020 20:48הגב לתגובה זואלפי ליקים אדומים אש גם ולא עשרות אלפים לחארות שאומרים בורסות יפלו. תזרימו ליקים בורדו אדום אש לחקלאות שאומרים בורסה לטיפול כי הבורסה במחיר קטן מאד כסף בריצפה ורק למעלה אז תתחילו לסמן ליקים אדום יא זונות
- כלכלן דמיקולו 30/05/2020 14:43הגב לתגובה זוהבורסה נופלת כי שחקני מעו"ף גדולים מפילים אותה ולא בגלל לייקים בביזפורטל !!! המשק חוזר לפעילות והמניות מגיבות הפוך כי הגדולים קנו שורטים ודואגים שירויחו מזה... תקלל אותם ולא את המגיבים
- איזה סתום אש (ל"ת)יאא ראאהי 29/05/2020 21:15הגב לתגובה זו
- הנביא 29/05/2020 23:46כנראה יש לו איזה 2000 שח עלובים ומייחל שהבורסה תיפול, ושינצח את הכרישים. נו, באמת...
- 2.מישהו נפל על הראש 29/05/2020 19:28הגב לתגובה זוכלומר אבדן של למעלה מ3 מיליארד דולר למשקיעים.
- 1.. 29/05/2020 16:40הגב לתגובה זולא עוד..עד כאן..כוחות האור והאמת פועלים בשטח לפי מה שצריך וחייב להיות ולקרות באופן ודאי ולא לפי רצונות ומאוויים ותפילות וכסף בריצפה שמאפיינים את רוב משקיעי תבל וכן את הגחמות השיקריות ההזויות של הטראמפ ושלוחיו.
- נבקש לא להביא נאחס על השווקים כי אתם יודעים שרק למעלה. (ל"ת)מרקו לוי לפרופסור 29/05/2020 17:50הגב לתגובה זו
- . 29/05/2020 19:52מנגד ארצות הברית וטראמפ כי קל להבין על ידי "כניסה" למוחם המעוות והשיקרי והבזוי שמייצר רוע וסחי ושקרים שקל למתחם ולשלוף את האמת מולם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
