תוכנית החילוץ של הממשל החלה לפעול, הבאלגן חוגג
תוכנית ההלוואות לעסקים הקטנים בהיקף של 350 מיליארד דולר, אחת מתוכניות הדגל בחבילת החילוץ בהיקף של 2 טריליון דולר שאושרה בשבוע שעבר, התחילה לפעול היום רשמית. עד כה דווח שאושרו הלוואות בהיקף של 875 מיליון דולר. עם זאת, נראה כי חוסר הוודאות סביב התוכנית נמצא בשיאו.
זה התחיל אתמול, כאשר דווח שלמרות הדד ליין של תחילת התוכנית, הממשל האמריקני לא העביר לבנקים בארה"ב את הקריטריונים למתן ההלוואות. בגלל עיכוב זה, בנקים רבים בארה"ב עדיין לא מאפשרים מתן אשראי לעסקים. נכון לשעה זו, רק בנק אוף אמריקה וג'יי פי מורגן מעניקים הלוואות מבין הבנקים הגדולים.
חשוב להדגיש כי לקראת הדד ליין, הממשל האמריקני ביצע שינוי משמעותי בתנאי התוכנית לנוכח העובדה כי בנקים רבים לא הסכימו להשתתף בתוכנית בתנאים הראשוניים. הריבית על ההלוואות בתוכנית הנוכחית הכפילה את עצמה מרמה של 0.5% לרמה של 1%.
אבל זה לא נגמר: עסקים רבים גילו שהם לא זכאים להשתתף בתוכנית. כך לדוגמה, כאשר בנק אוף אמריקה פרסם היום את תנאי ההלוואות, בבנק ציינו כי רק מי שיש לו חשבון עסקי בבנק רשאי להשתתף בתוכנית הנוכחית. המשמעות: למי שיש חשבון רגיל בבנק לא יוכל לקבל את הכסף מתוכנית החילוץ. נציין כי בבנק אוף אמריקה מדווחים שעד כה ביקשו 58 אלף עסקים קטנים לקבל הלוואה, כאשר הסכום הכולל עומד על 6 מיליארד דולר.
- הבנק שלכם יודע שאתם 'שבויים' - וזה עולה לכם אלפי שקלים; כיצד לחסוך הרבה כסף?
- לא רק ריבית: כך תחשבו את העלות האמיתית של ההלוואה שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 3.רונןב 04/04/2020 21:20הגב לתגובה זומס שישנסקי - החל מהשנה, שותפי תמר יחלו לשלם את מס שישנסקי על ההכנסות ממכירת הגז ממאגר תמר. המאגר מספק כ 1.1 מיליארד רגל מעוקב גז ביום. כל 1,000 נמכר בממוצע בכ 5.3$. כלומר הכנסה יומית של כ 5.8 מיליון $ ביום ובסה"כ 2,128 מיליון $ בשנה. מס ששינסקי יהיה בשיעור כ 40% כלומר כ 850 מיליון $. יותר מ 3 מיליארד ש"ח. זאת בנוסף לתמלוגים בשיעור 12.5% מההכנסות ברוטו שהם כ 960 מיליון ש"ח נוספים ולזה עוד יתווסף מס הכנסה של כ 670 מיליון ש"ח. כלומר המדינה תקבל השנה יותר מ 4.5 מיליארד ש"ח ממכירת הגז ממאגר תמר בלבד. לכך יתווסף גם התמלוגים והמסים מלווייתן כ 1.5 מיליארד ש"ח. כלומר השנה המדינה תקבל סה"כ כ 6 מיליארד ש"ח ממכירת הגז. אף אחד לא מזכיר זאת. כל אלו שנלחמו וטענו שהגז שייך לאזרחי המדינה ולא רק למשקיעים נעלמו. כל הכסף הזה שייך לאזרחי המדינה וזה הזמן לחלק אותו לתושבים. בנוסף לסיוע המתוכנן.
- 2.לרון 04/04/2020 11:42הגב לתגובה זוומה אצלנו? אזכיר את גודלנו,סליחה "מיזעורנו"
- 1.ניסים 04/04/2020 09:12הגב לתגובה זופגישת אופק לצמצום דלקים. במידה ותסתיים באופן חיובי ארבעים דולר. אנאליסטים רבים צופים שהיא תשתבש ואז עשר דולר לחבית... מקווה שכולם מבינים את המשמעות שך כישלון 20אחוז לבורסות בעולם לכל תרחיש.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
