תוכנית החילוץ של הממשל החלה לפעול, הבאלגן חוגג
תוכנית ההלוואות לעסקים הקטנים בהיקף של 350 מיליארד דולר, אחת מתוכניות הדגל בחבילת החילוץ בהיקף של 2 טריליון דולר שאושרה בשבוע שעבר, התחילה לפעול היום רשמית. עד כה דווח שאושרו הלוואות בהיקף של 875 מיליון דולר. עם זאת, נראה כי חוסר הוודאות סביב התוכנית נמצא בשיאו.
זה התחיל אתמול, כאשר דווח שלמרות הדד ליין של תחילת התוכנית, הממשל האמריקני לא העביר לבנקים בארה"ב את הקריטריונים למתן ההלוואות. בגלל עיכוב זה, בנקים רבים בארה"ב עדיין לא מאפשרים מתן אשראי לעסקים. נכון לשעה זו, רק בנק אוף אמריקה וג'יי פי מורגן מעניקים הלוואות מבין הבנקים הגדולים.
חשוב להדגיש כי לקראת הדד ליין, הממשל האמריקני ביצע שינוי משמעותי בתנאי התוכנית לנוכח העובדה כי בנקים רבים לא הסכימו להשתתף בתוכנית בתנאים הראשוניים. הריבית על ההלוואות בתוכנית הנוכחית הכפילה את עצמה מרמה של 0.5% לרמה של 1%.
אבל זה לא נגמר: עסקים רבים גילו שהם לא זכאים להשתתף בתוכנית. כך לדוגמה, כאשר בנק אוף אמריקה פרסם היום את תנאי ההלוואות, בבנק ציינו כי רק מי שיש לו חשבון עסקי בבנק רשאי להשתתף בתוכנית הנוכחית. המשמעות: למי שיש חשבון רגיל בבנק לא יוכל לקבל את הכסף מתוכנית החילוץ. נציין כי בבנק אוף אמריקה מדווחים שעד כה ביקשו 58 אלף עסקים קטנים לקבל הלוואה, כאשר הסכום הכולל עומד על 6 מיליארד דולר.
- סקר בנק ישראל: מצוקת אשראי של עסקים קטנים וירידה בביקוש לאשראי לדיור
- בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 3.רונןב 04/04/2020 21:20הגב לתגובה זומס שישנסקי - החל מהשנה, שותפי תמר יחלו לשלם את מס שישנסקי על ההכנסות ממכירת הגז ממאגר תמר. המאגר מספק כ 1.1 מיליארד רגל מעוקב גז ביום. כל 1,000 נמכר בממוצע בכ 5.3$. כלומר הכנסה יומית של כ 5.8 מיליון $ ביום ובסה"כ 2,128 מיליון $ בשנה. מס ששינסקי יהיה בשיעור כ 40% כלומר כ 850 מיליון $. יותר מ 3 מיליארד ש"ח. זאת בנוסף לתמלוגים בשיעור 12.5% מההכנסות ברוטו שהם כ 960 מיליון ש"ח נוספים ולזה עוד יתווסף מס הכנסה של כ 670 מיליון ש"ח. כלומר המדינה תקבל השנה יותר מ 4.5 מיליארד ש"ח ממכירת הגז ממאגר תמר בלבד. לכך יתווסף גם התמלוגים והמסים מלווייתן כ 1.5 מיליארד ש"ח. כלומר השנה המדינה תקבל סה"כ כ 6 מיליארד ש"ח ממכירת הגז. אף אחד לא מזכיר זאת. כל אלו שנלחמו וטענו שהגז שייך לאזרחי המדינה ולא רק למשקיעים נעלמו. כל הכסף הזה שייך לאזרחי המדינה וזה הזמן לחלק אותו לתושבים. בנוסף לסיוע המתוכנן.
- 2.לרון 04/04/2020 11:42הגב לתגובה זוומה אצלנו? אזכיר את גודלנו,סליחה "מיזעורנו"
- 1.ניסים 04/04/2020 09:12הגב לתגובה זופגישת אופק לצמצום דלקים. במידה ותסתיים באופן חיובי ארבעים דולר. אנאליסטים רבים צופים שהיא תשתבש ואז עשר דולר לחבית... מקווה שכולם מבינים את המשמעות שך כישלון 20אחוז לבורסות בעולם לכל תרחיש.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
