המפולת בנפט: המחיר צולל אחרי פרסום 'נתון המלאים' - 61 דולר בלבד לחבית
לאחר שמחיר חבית נפט ירד ביותר מ-40% מאז יולי האחרון, היום (ד'), מחיר הנפט משיל 4% נוספים אל מחיר של 61 דולרים לחבית. המנוע העיקרי לירידות מגיע מהדו"ח השבועי של מלאי הנפט הגולמי והמזוקק בארה"ב, התוצאות הראו כי בניגוד לצפי - המלאי השבוע עלה. הצפי היה לירידה של 2.24 מיליון חביות נפט גולמי, אך לבסוף התברר כי נרשמה עלייה במלאים של 1.45 מיליון. מלאי הדלק הכולל עלה ל- 8.2 מיליון חביות.
מניות האנרגיה ממשיכות לסבול מהירידה במחיר. אקסון מובייל יורדת 1.3% אל מחיר של 91.4 דולרים. שברון יורדת יורדת 1.2% אל מחיר של 105.7 דולרים.
לנוכח הירידה במחירי הנפט, החלו חששות ממשיים לגבי המשך פעילותן התקינה של חברות הקידוח. נציין כי 18% מסך אגרות הזבל בשוק האג"ח בארה"ב מורכב מאגרות של חברות אנרגיה.
חלק מהאנליסטים חוזים כי המשך הירידה במחיר הנפט יביא לביטול פרוייקטים מתוכננים. כרגע מוערך כי פרוייקטים בשווי של 150 מיליארד דולרים עומדים בפני ביטול בעקבות הירידה במחיר. תהליך שכזה עלול לגרום לירידה בהיצע וחוסר מוחשי באנרגיה לקראת סוף העשור - מצב שככל הנראה דורש התערבות ממשלתית.
נתונים אלו הביאו את סטין ג'אקובסון (Steen Jakobsen) לטעון כי ממשלת ארה"ב עשויה לחלץ בקרוב חברות נפט שיקלעו לקשיים תפעוליים. לדברי ג'קובסון שמשמש ככלכלן הראשי של בנק ההשקעות הדני סקסו, "חיפוש והפקת נפט מהווה יותר מ-3% מהתוצר בארה"ב, הממשלה תחשוש מלהתדרדר למיתון, בעקבות הפסקת פעילות החברות. לכן תתחיל לחלץ חברות אנרגיה, בדומה לאופן שעשתה עם הבנקים בעת המשבר".
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאשר נשאל האחרון לגבי ההבדל בשווי שוק בין חברות האנרגיה לבנקים, אחרי הכל, החברות שייכנסו למשבר תפעולי יהיו החברות הקטנות בשוק ולא ענקיות התחום.ג'אקובסון ענה כי "החברות הקטנות הללו גרמו וגורמות לארה"ב להפוך עם הזמן לעצמאית בנוגע לצריכת האנרגיה והממשלה תבקש לשמר את המצב הזה".
נציין כי בשנות המשבר 2009-2011, ממשלת ארה"ב "חילצה" חלק מהבנקים המסחריים במדינה, על ידי רכישת האג"ח או המניה של הבנקים בבעיות. החשש העיקרי של הממשלה היה כי פשיטת רגל של הבנקים הייתה גורמת לקיפאון באשראי הבנקאי במשך שנים רבות במדינה.
אופ"ק: הצריכה בשנת 2015 תרד לשפל של 12 שנה
מוקדם יותר פרסמה מועצת אופ"ק תחזית שטוענת שהביקוש לנפט צפוי אף לרדת בשנה הבאה. בדוח החודשי של המועצה לנובמבר פרסמה אופ"ק כי סך הייצור של חביות נפט ירד ב-390 אלף חביות לכדי 30.05 מיליון חביות ליום, לעומת אוקטובר. בחודש נובמבר, החליטו באופ"ק על ייצור יומי מקסימלי עתידי של 30 מיליון חביות ליום. ההחלטה הגיעה למרות ההתנגדות הנמרצת של חלק מנציגי הועדה לחתוך בקידוח בעקבות הירידות במחירים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הצפי של אופ"ק הוא לירידה בביקוש לכדי 28.9 מיליון חביות ליום בשנת 2015. הממוצע של שנת 2014 עומד על 29.4 מיליון חביות ליום. זוהי תהיה הירידה הראשונה בצריכה השנתית מאז שנת 2011. נציין שהתחזית של אופ"ק היא לירידה בשימוש בנפט שמיוצא על ידה. התחזית מגלמת את המשך תהליך העצמאות של ארה"ב בשוק האנרגיה והירידה בצריכה האירופאית.
- 1.זו מכה גדולה גם ללוויתן שלנו (ל"ת)פרד 10/12/2014 19:24הגב לתגובה זו
- אמיר 10/12/2014 21:47הגב לתגובה זולוייתן נטו גז כך שההשפעה מינורית אבל אם ימצאו הכל לטגם נפט בליוויתן אז אני מסכים אתך שיהיו לנו צרות של עשירים הכל לטובה עוד חודשיים תוצאות גל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
