הדימום נמשך: מחיר הנפט יורד 1.8% אל שפל חדש מאז יולי 2009

הנפט סוגר ירידה שבועית שניה ברציפות. סעודיה כבר סימנה מחיר יעד של 60 דולרים, בארה"ב מוכרים ליטר דלק ב-2 שקלים
אלמוג עזר | (3)
נושאים בכתבה נפט

לאחר שמחיר הנפט ירד קרוב ל-40% מאז תחילת חודש יולי, מחיר חבית נפט ממשיך לרדת גם היום. מחיר חבית מגיע למחיר של 65.7 דולרים, מחיר הקרוב לשפל של 5 שנים. הנפט סוגר ירידה שבועית שניה ברציפות.

ההשפעה העיקרית על המחירים היום היא מדדי התעסוקה שפורסמו מוקדם יותר בארה"ב. הנתונים שפורסמו על ידי משרד העבודה האמריקני, הציגו אבטלה נמוכה של 5.8%. כמו כן הנתונים הציגו תוספת משרות של 321 אלף בחודש נובמבר, הנתון הגובה ביותר מאז 2010. נתונים אלו מגדילים את הספקולציות על התחזקות עתידית של מטבע הדולר. תרחיש שיגביר את מגמת ירידת מחיר הנפט.

השבוע, הוזילה יצואנית הנפט המובילה בעולם, ערב הסעודית, את מחיר הייצוא של הסחורה. אנליסטים טוענים שהשילוב של התנגדות לקיצוץ במחיר הנפט לצד הורדת המחירים, מסמלת שהמדינה החליטה להגדיל את נתח המכירות העולמי שלה. אאוגן ווינברג (Eugen Weinberg), אנליסט הנפט של קומרץ בנק, טען מוקדם יותר ש"נראה היום שאופ"ק מאמינה שככל שמחיר הנפט יהיה נמוך יותר, כך יהיה טוב יותר". בתוך כך, הממשלה הסעודית פרסמה כי היא רואה את מחיר הנפט בטווח הקצר מתייצב במחיר של 60 דולרים.

לאחרונה, איום חדש נוצר למחיר הנפט, לנוכח השקט היחסי שנרשם בעירק. עירק חתמה על הסכם עם הקורדים בצפון שיאפשר הגדלת ייצוא נפט מהמדינה כבר בשנה הקרובה. בינתיים בחלק מתחנות הדלק ברחבי ארה"ב, לראשונה מאז 2010, החלו למכור גלון דלק מתחת למחיר של 2 דולרים. במילים אחרוות, ליטר דלק עולה בחלק מתחנות הדלק במדינה 52 סנט.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ד"ר משה פרץ 08/12/2014 12:24
    הגב לתגובה זו
    בתרגום לשקל, מחיר ליטר דלק עולה בארה"ב שני שקלים ושמונה אגורות לעומת 6.90 (שירות עצמי) בישראל פער של 330%. הורדת המיסוי על הרצחני על הדלק הייתה מתדלקת את התעשייה הישראלית, מוציאה משפחות רבות ממשיכת היתר, ומפנה כסף לצריכה. הגדלת הצריכה יוצרת מעגל נוסף של תעסוקה.
  • 2.
    יובל 08/12/2014 11:38
    הגב לתגובה זו
    תסבירו לי איך הנפט יורד מ 90דולר ל 60דולר ובארץ מחיר הדלק יורד בעוד 15 שקלים בלבד מתוך 7 שקלים. או שאני לא יודע לעשות חשבון, או שמישהו שם חושב שהוא עובד עלינו..
  • 1.
    הזדמנות קניה עכשיו לכל מניות הנפט!!! (ל"ת)
    משה 05/12/2014 22:49
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.