נסיגה משיא של 3 חודשים: השווקים באסיה סגרו בירידות; המדד המשולב של שנחאי נפל 1.5%

הקוספי בדרום קוריאה איבד 1.25%. ראש ממשלת סין מנסה להרגיע: "החוב הממשלתי נמצא תחת שליטה וברמות בטוחות". מנהל השקעות: "אני לא מצפה שהראלי יחזיק מעמד"
מערכת Bizportal | (3)

יום המסחר הראשון של השבוע בשוקי המניות באסיה (ב') התנהל בירידות שערים שהתחזקו בסיום, תוך המתנה דרוכה לפסגת מנהיגי אירופה מאוחר יותר היום ובהמשך לאכזבה מחוסר הקלה מוניטרית בסין.

המדד האזורי, MSCI אסיה פסיפיק השיל 0.5%, זאת לאחר שהשלים בשבוע שעבר שישה שבועות של עליות - הרצף הארוך ביותר מאז ה-15 באוקטובר 2010 - ברקע לספקולציות שסין תקל בחלק מההגבלות על לקיחת אשראי מהבנקים ושאירופה תצליח לעזור את התפשטות משבר החובות הריבוניים בגוש האירו.

ראש ממשלת סין ניסה היום להרגיע את השוק ואמר כי "החוב הממשלתי נמצא תחת שליטה ונותר ברמות בטוחות", זאת, בתגובה לפרסומי משרד הפיקוח הלאומי בסין שהדגיש בסופ"ש את הסיכונים הפוטנציאליים בסקטור הפיננסים. בינתיים, המשכנתאות בסין מתקררות ועל פי נתונים שפורסמו היום עלה היקף המשכנתאות בסין ב-2011 ב-13.9% לעומת עלייה של 27.4% ב-2010.

מדד הקוספי בדרום קוריאה רשם ירידה של 1.25%. מדד בורסת הונג קונג, האנג סנג, איבד 1.66% והניקיי 225 היפני ירד 0.55%. בסין, שם חזרו המשקיעים מחופשת סוף שבוע ארוכה, ירד המדד המשולב של שנחאי 1.5%.

"אני לא מצפה שהראלי יחזיק מעמד לאורך זמן", אמר פאולין דן, העוזר לנהל 480 מיליון דולר כמנהל ההשקעות הראשי בסמסונג ניהול נכסים בהונג קונג. "התנודתיות תימשך. אני לא מעריך שראינו את הרע ביותר בסיטואציה האירופית".

תשומת הלב של השווקים תתמקד היום בבריסל שם תערך פסגת מנהיגי אירופה, כאשר על ראשי היבשת להחליט אם הם מסכימים לתנאים של ההסכם בין יוון והסקטור הפרטי ומתן הלוואה נוספת במסגרת תוכנית החילוץ למדינה. לסיפור המלא

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הכהן הגדול 30/01/2012 11:02
    הגב לתגובה זו
    שלום לכולם מנסים להפחיד את המשקיעים המשבר אומנם לא הסתיים אבל השיא מזמן מאחורינו מי שעיניו בראשו יודע שזה הזמן לחזור לבורסה ולא אחרי שהמחירים יעלו השבוע הייתה כתבה על הישראלים שחוזרים לקנות בשוק גבוה ונכנסים לרעידות ברגע שהשוק קצת מגמגם אני אישית כל הזמן בפנים אך במינון באחוזים לפי רמת המחירים בשוק אז כמו שאוצמר נחמיה שלא יעבדו עליכם יום טוב לכולם
  • 2.
    מומחה 30/01/2012 08:32
    הגב לתגובה זו
    הכול בסדר והכול מגולם השווקים לפני טיסה. נא להדק חגורות
  • 1.
    שחר 30/01/2012 08:04
    הגב לתגובה זו
    בשעות כאלה שחקן מעוף הכי פראייר מסוגל להשפיע עליהם.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.