אורן הולצמן איל מקיאג
צילום: יחצ
הטור של גרינברג

מה קרה לאודיטי והאם היא תצליח להתאושש

חברת הביוטי-טק שבבעלות אורן הולצמן היתה סיפור הצלחה ישראלי שהגיע לשווי של 4.3 מיליארד דולר מאז ההנפקה לפני 3 שנים. אבל מאז פברואר השנה קרסה המניה בעשרות אחוזים ולא בטוח כי ההסבר שסיפקה ההנהלה בכלל ברור לרוב המשקיעים. גם האנליסטים מעדיפים לשבת על הגדר, בהמתנה לראות אם תחזיות ההתאוששות יתממשו



שלמה גרינברג |

ב-29 ביוני יתחיל הפיצול של חברת האניוול אינטרנשיונל (סימול:HON), אחת החברות המובילות בעולם בתחומי טכנולוגיות תעופה וחלל, אוטומציה תעשייתית, אוטומציה של מבנים ועסקי אנרגיה ופתרונות בני קיימא לכל התחומים הנ"ל. האניוול היא בת גילן של ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) ושל 3M (סימול:MMM), כולן נוסדו בסוף המאה ה-19.

GE ו-3M פיצלו את מניותיהן באפריל 2024 כחלק מתהליך הבראה ובהצלחה לבעלי המניות. GE פוצלה לשלוש חברות, GE Aerospace (סימול:GE), חברת האנרגיה GE Vernova (סימול:GEV) וחברת הציוד הרפואי והבריאות GE HealthCare (סימול:GEHC). סכום של 1000 דולר במניות GE הישנה (מלפני שנתיים וחודשיים) שווים כיום 3,500 דולר, פי 3.5. 3M פוצלה לשתי חברות, 3M הוותיקה שנשארה עם הסימול MMM וחטיבת הבריאות Solventum (סימול: SOLV). סכום של 1000 דולר ב-3M ב-2024 שווים היום 1,715 דולר.


האניוול
האניוול. צילום: טוויטר - קרדיט: טוויטר


Honeywell לא החליטה על פיצול מאותן סיבות של GE ושל 3M שהחלטתן הייתה חלק מתוכנית הבראה קשה. מצבה של האניוול היה טוב, אבל המנכ"ל וימאל קאפור שהתמנה לתפקידו ב-2023, הודיע מיד עם כניסתו שהוא שואף לאותו תהליך שבוצע ב-GE, "כי זה ייתן את הערך הנכון שמגיע לבעלי המניות". אם תשוו את ביצועי החברה לביצועי הנאסד"ק וה-S&P תבינו מדוע.

גם במקרה זה המלחמה על קבלת החלטת פיצול כזו לא היתה קלה, אבל בסוף השנה שעברה החליט המשקיע האקטיביסט הגדול פול סינגר, המייסד והמנכ"ל של Elliott Investment Management, שקאפור צודק ואליוט השקיעה במניות האניוול 5 מיליארד דולר ובערך ממוצע של כ-190 דולר, 20% מתחת למחיר המניות כיום. סינגר הצליח למניות את אחד ממנהלי אליוט למועצת המנהלים והוא שעזר לקאפור להעביר את ההחלטה. 

בעקבות כך האניוול תפוצל לשלוש חברות. האניוול עצמה (סימול:HON) תהפוך לחטיבת ההגנה והחלל תחת השם Honeywell Aerospace (סימול:HONA). המניה הזו, אגב, כבר התחילה להיסחר בפועל, ב-15 ביוני, בסימול מעבר של HONAV. שתי המניות הנוספות תהיינה Honeywell Technologies אשר תטפל בחטיבות האוטומציה והשלישית, Solstice Advanced Honeywell, שתייצג את חטיבות הכימיקלים המיוחדים והחומרים המתקדמים. השתיים האחרונות יתחילו להיסחר לפני תום 2026.

אם תקנו היום 100 מניות HON בערך ב-2,300 דולר, תקבלו לחשבון, ב-29 ביוני, 50 מניות HONA ויישארו לכם 50 מניות HON לאחר רברס-ספליט, ובמהלך הרבעון תקבלו את שתי המניות הנוספות. מאוד מומלץ לעקוב ולבדוק כמובן, כי לדעתי המסלול יהיה דומה בעיקר לזה של GE.

ההימור הגדול של אורן הולצמן 

לפני כשבעה חודשים כתבתי על Oddity Tech (סימול:ODD). לא הכרתי אותה עד אז אבל בדקתי אותה לאחר שאחד הקוראים הציע שאכתוב משהו על החברה כיוון שלדעתו כדאי לאסתי לאודר (סימול:EL) לרכוש אותה וזה יעזור לענקית התמרוקים להשלים את מהלך ההבראה שלה. זה עניין אותי כיוון שאסתי לאודר אכן בתהליך של הבראה ומחפשת מנועי צמיחה, וכיוון שעל פי הנתונים אודיטי נראתה באותו שלב כמנוע צמיחה רציני, וכיוון שתחום היופי והבריאות בישראל לא הוציא עדיין שום חברה גלובלית רצינית, מאז גוטקס כמובן. 

עניתי לקורא שהבנקאים של אסתי לאודר מודעים לאודיטי, אבל רציתי גם לחשוף את החברה הצעירה מיפו שהציגה צמיחה ורווחיות כל כך טובות ומהווה, בנוסף, תופעה יוצאת דופן בסטארט-אפ ניישן שכידוע עשתה לעצמה שם בתחום הביטחוני, העברת האינפורמציה, הסייבר, השבבים, החקלאות וכו', ומשום מה התעלמה מתעשיית היופי והאופנה שגם היא מפותחת בישראל. 

על פי הנתונים שהציגה אודיטי חשבתי שלאחר "האכזבה" מאי הופעתה של "טבע שנייה" אולי צומחת לנו, מתחת לרדאר, "גוטקס שנייה", והייתה לי גם סיבה טובה לחשוב כך כי מה שהצליח בעל המניות הגדול בחברה, אורן הולצמן, לעשות מהבחינה העסקית עד אז, היה מדהים.

בשנת 2013 הימר הולצמן על חברת הקוסמטיקה הישראלית Il Makiage, שהייתה בדרכה לחדלות פירעון עם חובות של 40 מיליון שקל. הוא לקח הלוואות, משכן את ביתו ורכש, בניגוד לכל העצות שקיבל, את השליטה בחברה תמורת 12 מיליון שקל. בתוך 11 שנה הביא הולצמן את החברה להנפקה בערך של 2 מיליארד דולר,  ובתוך כשנתיים הגיע ערכה ל-4.3 מיליארד דולר, כאשר את 2025 סיימה החברה עם מכירות של 810 מיליון דולר, רווח נקי של 111 מיליון דולר ורווח למניה של 1.8 דולר, ועם קונצנזוס אנליסטים להמשך העליות הדו-ספרתיות.

בעת פרסום הכתבה נסחרה המניה בסביבות 60 דולר, 25% מתחת לשיא של 80 דולר, אליו הגיעה ביוני 2025 אז הגיע שווייה ל-4.3 מיליארד כאמור. לאחר בדיקה מקיפה האמנתי שמצב החברה הוא כזה שבהחלט כדאי להציג את הפוטנציאל לקוראים. 


אודיטי איל מקיאג
אודיטי ביום ההנפקה בנאסד"ק. צילום: 2023 Nasdaq, Inc. / Vanja Savic


בדיווח השנתי של 2024, ה-20F, נכתב: "מאז 2018, שיבשנו את האופן שבו מיליוני צרכנים קונים מוצרי יופי על ידי הבאתם לאינטרנט ושינוי חוויית הקנייה שלהם (באמצעות) פריסת אלגוריתמים ומודלים של למידת מכונה כדי לספק התאמת מוצרים מדויקת וחוויית קנייה חלקה. הפלטפורמה שלנו תומכת במגוון מותגים עצמאיים ושירתה כ-60 מיליון משתמשים נכון ל-31 בדצמבר 2024". מאז 2004 אודיטי הציגה רבעונים של צמיחה מהירה בהכנסות ועלייה חדה ברווחים, ונראה היה שהתיקון במניה מעניין, מה גם שכל האנליסטים המליצו לקנות. 

משווי של 4.3 מיליארד דולר ל-673 מיליון

היום נסחרת החברה לפי שווי של 673 מיליון, כ-15.6% בלבד מערכה בשיא, כאשר האנליסטים בבעיה, מנסים להבין את משמעות העניין לגבי עתיד החברה וכיצד אפשר להעריך אותה, ובינתיים חותכים במחירי היעד. המשקיעים, מאידך, אלו שלא הספיקו לברוח (ולא באשמתם כמובן) אינם יכולים להחליט מה כדאי לעשות. כיוון שלצערי לא המשכתי לעקוב מקרוב אחרי החברה חשבתי שאני חייב לקוראים הסבר לגבי מה שקרה, מדוע זה קרה ולנסות לחשוב מה עושים בעתיד עם המניה הזו.

המניה התחילה להתדרדר לפני שנה, אבל ב-25 בפברואר 2026, לאחר פרסום דוחות הרבעון האחרון של 2025, קרסה המניה ביותר מ-50%, וזאת לאחר שהכתה את הקונצנזוס. מדוע? בגלל התחזית שפרסמה שלפיה "התגלו קשיים" שבעקבותיהם הודיעה החברה שהיא נערכת לירידה חדה בהכנסות, סוג של הודעה שיכול להחזיר מחיר מניה שנים אחורה. 

האלגוריתם שהקריס את החברה

הסיבה העיקרית לירידה החדה בפברואר הגיעה מאתר Reddit שהפך למבצרם של מיליוני משקיעים "קטנים" שכבר הוכיחו בעבר את יכולתם בהזזה פראית של מניות. "אתמול", נכתב באתר, "דיווחה אודיטי על תוצאות כספיות חזקות מאוד, אבל הזכירה כי שינוי שנעשה לאחרונה באלגוריתמי הפרסום של שותף מרכזי גרם להכפלת עלויות, מה שיפגע ברווחיות". 

באתר התגלתה גם הסיבה המדויקת לבעיות, עדכון שנעשה בפלטפורמת האנדרומדה של META. מדובר על ארכיטקטורת בינה מלאכותית ומערכת דירוג מודעות חדשה של חברת Meta שמפעילה את מנועי הפרסום בפייסבוק ובאינסטגרם ומשנה את הדרך שבה מנוהלים קמפיינים ממומנים כאשר היא מעבירה את השליטה מאופטימיזציה ידנית לאוטומציה מלאה. 

"במאי 2025, כאשר המניה נסחרה קרוב לשיא", הוסיפו ברדיט, "מכרו המייסדים כמות גדולה של מניות והשאלה היא האם תהיה להם האנרגיה והתמריצים להילחם בבעיה שיצרה להם META. לא בטוח אם אפשר לסמוך עוד על ההנהלה הזו". 

כאילו זה לא מספיק "לרצוח" מניה, אז בסוף אפריל 2026 הופיעה כתבת ענק במורנינג סטאר, אחד האתרים הפיננסיים החשובים בארה"ב, תחת הכותרת, "תביעה נגד אודיטי מעלה את הטענה שבגלל הסתרת שינויים משמעותיים באלגוריתם אצל שותף פרסום המשקיעים עומדים בפני הפסדים, והאתר מוסיף, "גלו אם אתם זכאים לקבל פיצויים על הפסדים. ניתן ליצור קשר עם עו"ד ג'וזף א. לוי".

מבחינת המשקיע שעדיין מחזיק במניה אין ספק שהמצב כרגע בעייתי מאוד, במיוחד מהכיוון הכל כך חשוב למשקיעים, האמון בהנהלה. קשה לי להאמין שמישהו מהמשקיעים מאמין שההנהלה לא היתה מודעת לבעיה, במיוחד לאור העובדה שמנכ"ל החברה ובעל המניות הגדול מכר מניות ב-320 מיליון דולר בשיא ובסך הכול מכר ב-700 מיליון דולר. האם בכלל אפשר לצאת ממצב כזה? האם המשקיע יכול בכלל להמשיך ולהחזיק במניה?

המצב כרגע הוא שכרגיל אחרי נפילה כזו מתעוררים חילוקי דעות לגבי עתיד החברה. השוורים מדגישים את האקו סיסטם של נתוני משתמשים של אודיטי ואת יכולות הבינה המלאכותית (המשמשות ב-IL MAKIAGE וב-SpoiledChild) שמסוגלות לעקוף צווארי בקבוק מסורתיים בתעשיית היופי. הטענה שלהם מבוססת על היכולת ההיסטורית של ההנהלה להגדיל את העסק כפי שעשו עד 2025, ולטענתם עלויות רכישת לקוחות חדשים ירדו בחודש מאי ב-28% בהשוואה לאפריל, דבר המראה שההנהלה מנווטת באופן פעיל את ההתאמות בפלטפורמה.

החברה צופה התאוששות, האנליסטים בעמדת המתנה

אני סקפטי אם הדברים הנ"ל יעזרו לעצור את הדימום. הראשונה, שרוב המשקיעים לא מבינים מה בדיוק קרה, מה המשמעות בהודעה שהוציאה החברה לאחר פרסום תוצאות הרבעון המצוינות. החברה הודיעה אז כי "החברה זיהתה תקלה אצל שותף הפרסום העיקרי שלה (שכפי שכתבתי שמו לא נחשף, אך לפי רדיט מדובר ברשת החברתית אינסטגרם של קבוצת מטא). דבר זה הוביל לעלייה חריגה בעלויות רכישת לקוחות (-CPA Cost Per Action שזה מודל תשלום שבו המפרסם משלם אך ורק כאשר גולש מבצע פעולה מוגדרת מראש לאחר הלחיצה על המודעה כמו למשל רכישת מוצר או הרשמה לניוזלטר, מה שהוביל לירידה בהכנסות ולחוסר ודאות לגבי העתיד, שהוביל את החברה להימנע מפרסום תחזיות שנתיות". 

האם הודעה כזו יכולה לעזור במשהו להבנת הנקרא? ראיתי שתגובת האנליסטים הייתה מסוג של "הסיפור של אודיטי הוא עדיין סיפור של 'הראו לי כיצד אתם מתגברים על הבעיה'", כפי שכתב האנליסט של בית ההשקעות ג'פריס. לדבריו כדאי עדיין לשבת על הגדר ולראות מה יקרה והוא הוריד את מחיר היעד ל-10.25 דולר. והאנליסט הזה אינו לבד וזאת למרות שהחברה הודיעה שהמצב ישתפר במהלך המחצית השנייה של 2026. 

בשבוע שעבר צוטט בתקשורת מקור המכיר את את החברה שטען כי הקריסה אומנם פגעה באופן מהותי בתוצאות 2026, אבל אין ספק שאחרי שהבעיה תיפתר החברה תתאושש, כפי שצמחה תחת ניהולו של הולצמן כמעט מכלום להכנסות של 810 מיליון דולר ו-EBITDA של 163 מיליון דולר בשנת 2025. לא הייתי נכנס למניה בגלל טענה כזו, אבל מעבר לכך אקווה שהולצמן יצליח להחזיר עטרה ליושנה כי הפוטנציאל עדיין שם.


* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.





הוספת תגובה

תגובות לכתבה:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה