הפתעה: מאז אוגוסט התחזקו רשתות השיווק המאורגנות

לפי סקר התאחדות התעשיינים, הן מהוות כיום 52.2% מכח הקניה בשוק המזון לעומת 50.8% בסקר הקודם. חנויות הדיסקאונט הפרטיות נחלשו מ-10.4% ל-9.4%
שי פאוזנר |

עלה כוחן של הרשתות הגדולות המאורגנות והן מהוות כיום 52.2% מכח הקניה בשוק המזון לעומת 50.8% בסקר הקודם, שנערך בחודש אוגוסט 2004. כך מסר (ג') אברהם קרינגל, יו"ר ועדת השיווק של איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים. הסקר בדק את התפלגות ההוצאה על מזון לפי סוגי נקודות מכירה.

הסקר גילה, כי חנויות הדיסקאונט הפרטיות נחלשו ? הופנה אליהן 9.4% מכח הקניה, לעומת 10.4% בסקר הקודם הסופרים הרוסיים שומרים על יציבות, מושכים 3.1% מכח הקניה לעומת 3.3% בסקר הקודם גם הצרכניות הרוסיות שומרים על יציבות, מושכים 2.1% מכח הקניה, לעומת 2.3% בסקר הקודם.

עוד עולה מהסקר, כי בתוך כך ? עלה כוחם של הסופרים הענקיים - המושכים 24.7% מכח הקניה של המזון, לעומת 23.1% בסקר הקודם. הסופרים הגדולים התחזקו במעט, מושכים 14.6% מכח הקניה של מזון, לעומת 14.2% בסקר הקודם. עלה גם כוחם של הסופרים הבינוניים - המושכים 4.2% מכח הקניה, לעומת 3.9% בסקר הקודם.

הסופרים השכונתיים של הרשתות התחזקו במעט, והם מושכים 2.9% מכח הקניה, לעומת 2.6% בסקר הקודם, ואילו הסופרים החרדיים של הרשתות נחלשו - מושכים 5.8% מכח הקניה של מזון, לעומת 7% בסקר הקודם.

קרינגל מציין, כי מהסקר של איגוד המזון בהתאחות התעשיינים שנערך באמצעות מכון גאוקרטוגרפיה מתברר, כי 2.7% מכח הקניה של מזון הופנה לצרכניות החרדיות בהשוואה ל-2.5% בסקר הקודם.

כוח הקניה במכולות ובמינימרקטים התחזק - מושכים 16.8% מכח הקניה, לעומת 15.1% בסקר הקודם. עם זאת, ירד כוחן של השווקים הפתוחים - המושכים 8.9%, בהשוואה ל-9.6% בסקר הקודם. חנויות המפעל נחלשות, מושכות 4.8% מכח הקניה של מזון, זאת בהשוואה ל-5.9% בסקר הקודם.

קרינגל מציין, כי מסקר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, מתברר כי משקי הבית בישראל עורכים את קניותיהם ב-3.1 נקודות מכירה בממוצע, לעומת 3.2 נקודות מכירה בסקר הקודם, (שומרים על יציבות). עוד עולה, כי 21% ממשקי הבית עורכים את קניותיהם בחנות אחת בלבד, לעומת כ-13% בסקר הקודם.

יו"ר ועדת השיווק באיגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים מציין, כי שיעור המרכזים את קניותיהם בסופרים הענקיים גבוה יותר בקרב בעלי הכנסה בינונית ומעלה ? 43%, בהשוואה ל-24% בקרב בעלי ההכנסה הנמוכה.

שיעור המרכזים את קניותיהם בשווקים הפתוחים גבוה יותר בקרב בעלי הכנסה נמוכה ? 13%, לעומת בעלי ההכנסה הגבוהה יותר - 4%-6%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.