בנק ישראל אסר על מתן אוברדרפט בנקודות וכוכבים
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל פרסם היום הוראת ניהול בנקאי הוראות בנושא ניהול הסיכונים של חברות כרטיסי האשראי. כמו כן, הבנק מחייב את חברות האשראי לעמוד בתנאים שונים בנושאי הוראות הניהול הבנקאי התקין החלות על הבנקים ואשר רלוונטיות גם להן. זאת, כחלק מהגברת הפיקוח היציבותי על חברות כרטיסי האשראי, בהיותן תאגידי עזר וחברות בנות של הבנקים.
בין ההוראות הנוספות שיחולו על חברות כרטיסי האשראי ניתן למנות את הוראת "הדירקטוריון", "ניהול סיכונים", "מעילות והונאות של עובדים", "ביטוח בנקאי", ועוד.
בתחום הצרכני, ההוראה מטפלת במספר נושאים עיקריים, ביניהם: היא קובעת כללים להנפקת כרטיסי האשראי, מסירתם (ואמצעי זהירות בתהליכים אלה), חידושם, ביטולם, ומתכונת הטיפול בעסקאות מתמשכות לאחר ביטול כרטיס האשראי. נקבעו גם כללים לגבי מידע הניתן במסגרת החשבון החודשי - הרחבת המידע הניתן ללקוח לגבי האשראי ומסגרת האשראי בכרטיס אשראי שבו ניתן לקבל פטור מעמלות מסוימות בהתאם להיקף הפעילות בו, יפורטו מספר הפעולות ו/או סכום הרכישות שבוצעו באמצעות הכרטיס בפועל לעומת מספר הפעולות ו/או סכום הרכישות הנדרשים לקבלת הפטור, ביחס לתקופה אליה מתייחס הפטור, ועוד.
בתחום הכוכבים/נקודות ? ידרש גילוי נאות לגבי אופן צבירתן ואיסור על המנפיק לתת אשראי בנקודות/כוכבים. בעסקות במט"ח ? קביעת כללים ברורים ושקופים יותר ללקוחות בהמרת עסקאות שנסלקו במט"ח לשקלים - המרת עסקאות כאלה תעשה על פי סכום העסקה במטבע המקורי בו היא בוצעה לפי השער של מטבע העסקה, או על פי סכום ומטבע החיוב של הסולק הבינלאומי בגין העסקה. השער בו תבוצע המרת העסקה יהיה שער אובייקטיבי, שהמידע אודותיו יהיה נגיש ללקוחות גם בדיעבד, לכל הפחות שנה לאחור.
בנוסף, במסגרת הוראה זו יחולו על חברות כרטיסי האשראי הוראות מסוימות מהתחום הצרכני, החלות כיום על הבנקים, ביניהן: "קצין ציות" ? המופקד על שמירת הכללים הצרכניים בתאגיד הבנקאי, "חיוב לקוחות בשכר טרחה של עו"ד", "נהלים בנושא עמלות", "חשבונות קטינים", "עמלת פירעון מוקדם של הלוואה שלא לדיור" ועוד.
מהפיקוח על הבנקים נמסר, כי לאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת לענייני בנקאות, ולנוכח הסתייגותם של רוב חברי הוועדה, החליט המפקח על הבנקים להסיר מההוראות מקצת מההנחיות לגבי נקודות/כוכבים שנכללו בטיוטה קודמת שלה. מדובר בהנחיות לגבי: קביעת שווי מינימלי אחיד לנקודה/כוכב, שיימסר ללקוחות מראש, וגזירת ערך המתנות/ההטבות שיוצג ללקוח מהערך המשולם בפועל לספק ולא ממחיר המוצר/השירות, שמוצג כ"מחיר השוק" כביכול. החלטה זו התקבלה מתוך מגמה להמעיט במעורבות הפיקוח על הבנקים בהיבט שיווקי זה של פעילות חברות כרטיסי האשראי.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.