הובלת החלב - מעתה בידי המחלבות

המטרה היא להביא לייעול תהליך ההובלה של החלב ולהוזלת עלויותיו. ביה"ד להגבלים עסקיים אישר הסדרים כובלים בין תנובה לבין 6 קואופרטיבים העוסקים בהובלת חלב
דרור איטח |

ביום ה' האחרון החליט בית הדין להגבלים עסקיים לאשר הסדרים כובלים בין תנובה מרכז שיתופי לשיווק תוצרת חקלאית בישראל לבין שישה קואופרטיבים העוסקים בהובלת חלב. עד לאחרונה הייתה הובלת החלב באחריות הרפתנים ועלות ההובלה נכללה ברכיב "מחיר המטרה" המובטח לרפתנים והנמצא בפיקוח. מעתה תעבור ההובלה לידי המחלבות ותהיה באחריותן. המטרה בכך היא להביא לייעול תהליך ההובלה של החלב ולהוזלת עלויותיו.

במסגרת ההיערכות לשיטה החדשה ולקבלת האחריות על ההובלה ביקשה תנובה להתקשר עם הקואופרטיבים בהסדרי בלעדיות, על מנת שאלה יובילו, תחת פיקוחה ובהתאם לשיטה שתקבע, את החלב הגולמי מיצרן החלב למחלבותיה (המייצרות מהחלב מוצרי חלב שונים). בהסדרים אלו נקבע בין היתר, כי תנובה תזמין את שירותי הובלת החלב בטריטוריה מוגדרת, רק מהמוביל עמו נערך ההסדר באופן בלעדי וזאת למשך 5 שנים.

הבלעדיות הוצדקה בכך שעל המובילים שייבחרו, לבצע השקעות מהותיות בציוד משופר אשר יורכב על המשאיות ועלותו גבוהה, וכן - ברצונה של תנובה לרכז ההובלה בידי גורמים מעטים. להסדרים אלו התנגדו נציגי המובילים העצמאיים וכימוטל, אשר חששו כי ההסדרים עלולים לפגוע בהם.

בית הדין, אחר שבחן את הסכמי ההובלה מצא, כי התועלות הצומחות מהסכמים אלו, עולים באופן ממשי על הנזקים הצפויים לתחרות מהם. בית הדין מצא כי לא צפויה פגיעה משמעותית לתחרות בשוק הובלת החלב, משום שלא קיימים חסמי כניסה משמעותיים המונעים את כניסתם של מתחרים חדשים והמשך פעולתם של מתחרים קיימים, אם אלו יעמדו בדרישות השונות של המחלבות (כגון תנובה, שטראוס וטרה).

כמו כן ציין בית הדין כי מדובר בתקופת בלעדיות מוגבלת, אשר נחוצה על-מנת ליהנות ממלוא היתרונות הגלומים בהתקשרות ארוכת טווח, עם מובילים גדולים. התקשרות כאמור מבטיחה את יציבות מערך ההובלה, וכן את גילום הסיכונים הנחוצים לשם השקעה באמצעים לשמירת איכות החלב אשר דרשה תנובה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.