החברות הממשלתיות צפויות לרשום ב-2017 רווח של 6 מיליארד שקל

החברות הממשלתיות רשמו רווח נקי של 2.295 מיליארד שקל ב-9 החודשים הראשונים של 2017; רשות החברות העלתה את תחזית הרווח המצרפי
מערכת Bizportal |
נושאים בכתבה חברת חשמל

החברות הממשלתיות רשמו רווח נקי של 2.295 מיליארד שקל ב-9 החודשים הראשונים של 2017. מדובר בנתון דומה לרווח הנקי לתקופה המקבילה אשתקד שעמד על 2.273 מיליארד שקל.

בעקבות התוצאות החיוביות, מעדכנת רשות החברות הממשלתיות את התחזיות לשנת 2017 ולהערכתה הרווח הנקי יעמוד על כ-6 מיליארד שקל. זאת, לעומת תחזית הרווח המקורית שנעשתה בתחילת השנה ועמדה על 3 מיליארד שקל. הפער בין התחזית המקורית לתחזית המעודכנת נובע מאירועים חד פעמיים שהיו במהלך תקופה זו.

מבין החברות הממשלתיות, חברת החשמל היא בעלת הרווח הנקי הגבוה ביותר בתקופה זו והיא רושמת רווח נקי של 3.2 מיליארד שקל, שחלק ניכר ממנו נובע מאירועים חד פעמיים.

שתי חברות רשמו שיפור ברווחים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017: חברת מקורות רשמה שיפור ברווחים עם עליה של 141% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והיא מסכמת את תשעת החודשים הראשונים של 2017 עם רווח נקי של 136 מיליון שקל (לעומת רווח של 56 מיליון שקל אשתקד), והתעשייה האווירית סוגרת את תקופה זו עם רווח נקי של 277 מיליון שקל (לעומת הפסד בתקופה מקבילה ב-2016 של 293 מיליון שקל).

ב-9 החודשים הראשונים של 2017 שתי חברות ממשלתיות רשמו הפסדים: תעש מערכות שהפסידה 55 מיליון שקל, וחברת הדואר שסיימה את תקופה זו עם הפסד של 7 מיליון שקל. הכנסות החברות הממשלתיות הסתכמו בתקופת הדיווח בכ-50.57 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של כ-2% לעומת התקופה המקבילה ב-2016.

רשות החברות הממשלתיות מאגדת את פעילותן של מעל ל-60 חברות ממשלתיות העוסקות בתחומים חיוניים הנוגעים לכל היבט בחיי הציבור, כגון: ביטחון, תשתיות, תחבורה, דיור, תקשורת, חשמל, מים, דואר, וחינוך ועוד. בחברות מועסקים כ-56 אלף עובדים, והן אחראיות על כשליש מסך המאזן של מדינת ישראל. החברות הממשלתיות בישראל הן גם היצואן הגדול בישראל עם יצוא בהיקף של 19.5 מיליארד שקל בשנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.