החברות הממשלתיות צפויות לרשום ב-2017 רווח של 6 מיליארד שקל

החברות הממשלתיות רשמו רווח נקי של 2.295 מיליארד שקל ב-9 החודשים הראשונים של 2017; רשות החברות העלתה את תחזית הרווח המצרפי
מערכת Bizportal |
נושאים בכתבה חברת חשמל

החברות הממשלתיות רשמו רווח נקי של 2.295 מיליארד שקל ב-9 החודשים הראשונים של 2017. מדובר בנתון דומה לרווח הנקי לתקופה המקבילה אשתקד שעמד על 2.273 מיליארד שקל.

בעקבות התוצאות החיוביות, מעדכנת רשות החברות הממשלתיות את התחזיות לשנת 2017 ולהערכתה הרווח הנקי יעמוד על כ-6 מיליארד שקל. זאת, לעומת תחזית הרווח המקורית שנעשתה בתחילת השנה ועמדה על 3 מיליארד שקל. הפער בין התחזית המקורית לתחזית המעודכנת נובע מאירועים חד פעמיים שהיו במהלך תקופה זו.

מבין החברות הממשלתיות, חברת החשמל היא בעלת הרווח הנקי הגבוה ביותר בתקופה זו והיא רושמת רווח נקי של 3.2 מיליארד שקל, שחלק ניכר ממנו נובע מאירועים חד פעמיים.

שתי חברות רשמו שיפור ברווחים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017: חברת מקורות רשמה שיפור ברווחים עם עליה של 141% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והיא מסכמת את תשעת החודשים הראשונים של 2017 עם רווח נקי של 136 מיליון שקל (לעומת רווח של 56 מיליון שקל אשתקד), והתעשייה האווירית סוגרת את תקופה זו עם רווח נקי של 277 מיליון שקל (לעומת הפסד בתקופה מקבילה ב-2016 של 293 מיליון שקל).

ב-9 החודשים הראשונים של 2017 שתי חברות ממשלתיות רשמו הפסדים: תעש מערכות שהפסידה 55 מיליון שקל, וחברת הדואר שסיימה את תקופה זו עם הפסד של 7 מיליון שקל. הכנסות החברות הממשלתיות הסתכמו בתקופת הדיווח בכ-50.57 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של כ-2% לעומת התקופה המקבילה ב-2016.

רשות החברות הממשלתיות מאגדת את פעילותן של מעל ל-60 חברות ממשלתיות העוסקות בתחומים חיוניים הנוגעים לכל היבט בחיי הציבור, כגון: ביטחון, תשתיות, תחבורה, דיור, תקשורת, חשמל, מים, דואר, וחינוך ועוד. בחברות מועסקים כ-56 אלף עובדים, והן אחראיות על כשליש מסך המאזן של מדינת ישראל. החברות הממשלתיות בישראל הן גם היצואן הגדול בישראל עם יצוא בהיקף של 19.5 מיליארד שקל בשנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.