מכונית השנה העולמית 2013: המועמדות

אלו הן המועמדות בכל הקטגוריות – מכונית השנה, מכונית הביצועים, המכונית הירוקה ופרס העיצוב – לקראת התוצאות שיוכרזו בתערוכת ניו יורק
עמרי ספיר |

תחרות מכונית השנה העולמית (World Car of the Year, או בקיצור WCOTY) מפרסמת את רשימות 10 המועמדות הסופיות בכל קטגוריה. חשוב כמובן להבדיל בין התחרות הזו, לבין תחרות מכונית השנה באירופה שהזוכה שלה תוכרז בז'נבה – שכן מדובר בשני ארגונים שונים. אז רק כדי לעשות סדר, לצד הזוכה בתחרות מכונית השנה האירופאית, תוכרז באותה תערוכה 3 הפינליסטיות בכל אחת מהקטגוריות. לאחר מכן, בסוף החודש, יתקיים בתערוכת ניו יורק טקס ההכרזה על הזוכות. על הבחירות השונות אחראי פאנל של 66 שופטים שמורכב מעיתונאי רכב מרחבי העולם.
 

לצד הבחירה המרכזית לתואר מכונית השנה העולמית 2013, מתקיימות 3 תת-תחרויות עבור קטגוריות שונות – מכונית הביצועים של השנה, המכונית הירוקה של השנה וכן פרס על עיצוב השנה.
בשנה שעברה הזוכה הגדולה הייתה פולקסווגן אפ!, שהיוותה את הזכייה השלישית של פולקסווגן בתחרות. גם השנה יש לה סיכוי, כשהדור השביעי של הגולף נמצא בין המועמדות הסופיות. לצד הגולף נמצא גם הזוכה בתחרות 'אוטו השנה' – ה-CX-5, כאשר מצטרפת אליו גם מאזדה 6 החדשה ובכך הופכת מאזדה ליחידה עם שתי נציגות בקטגוריה הראשית של התחרות. בין המתמודדות הנוספות תמצאו את וולוו V40, שזכתה לשבחים רבים בתחום הבטיחות, וכן צמד התאומות BRZ ו-GT86, ועוד.
 
 
סובארו BRZ

בתחום הביצועים זכתה בשנה שעברה פורשה 911. גם השנה שולחת היצרנית הגרמנית נציגות – הבוקסטר והקאיימן החדשות, שתופסות משבצת אחת. לצידן תמצאו שמות מפוצצים יותר כמו אסטון מרטין וואנקוויש, פרארי F12 ברלינטה, מרצדס SLS רודסטר (וגם SL63 AMG) – וגם שמות מפוצצים קצת פחות כמו ב.מ.וו M6, אודי RS5, התאומות לבית סובארו וטויוטה וגם אחת רנו קליאו ספורט שמתגנבת לרשימה.

מכונית השנה העולמית 2013 – רשימת המועמדות:
אודי A3
וולוו V40
טויוטה GT86 / סובארו BRZ
לנד רובר ריינג' רובר
מאזדה 6
מאזדה CX-5
מרצדס A קלאס
פולקסווגן גולף
פורשה בוקסטר / קאיימן
פיג'ו 208

מכונית הביצועים של השנה – רשימת המועמדות:
אודי RS5
אסטון מרטין וואנקוויש
ב.מ.וו M 135i
ב.מ.וו M6
טויוטה GT86 / סובארו BRZ
מרצדס SL63 AMG
מרצדס SLS AMG רודסטר
פורשה בוקסטר / קאיימן
פרארי F12 ברלינטה
רנו קליאו ספורט

המכונית הירוקה של השנה – רשימת המועמדות:
וולוו V60 פלאג-אין הייבריד
טסלה מודל S
סמארט חשמלית
פולקסווגן ג'טה היברידית
רנו זואי

עיצוב השנה – רשימת המועמדות:
אסטון מרטין וואנקוויש
יגואר F-טייפ
לנד רובר ריינג' רובר
מאזדה 6
פולקסווגן גולף
רנו קליאו

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שלמה קרעי הליכוד
צילום: הגר כהן

משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת

החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה

רן קידר |

מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה. 

לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.

לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם. 

עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל.  שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.

הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.

פטריוט (צה"ל)פטריוט (צה"ל)

ביקוש משולש לטילי הפטריוט והקשר לתעשייה הביטחונית הישראלית

וגם - 10 דברים שצריך לדעת על הפטריוט

רן קידר |
נושאים בכתבה טילי פטריוט

בואינג משלשת ייצור רכיבי פטריוט על רקע ביקוש עולמי שיא. החברה האמריקאית נערכת לקפיצה דרמטית בהזמנות ומקימה מתקן חדש - התעשייה הביטחונית הישראלית צפויה להרוויח גם היא מהביקושים למערכות הגנה. 

חברת בואינג הודיעה כי היא צופה עלייה חדה במספר מערכות ההנחייה (seekers) שהיא מספקת עבור טילי הפטריוט, מערכת ההגנה האווירית האמריקאית. מדובר בשילוש קצב האספקה על רקע דרישה עולמית גוברת למערכות הגנה מתקדמות, בעיקר באירופה.

מתכוננים לביקוש: מתקן חדש ומעבר לייצור מואץ

בהתאם לתחזיות הביקוש, בואינג הקימה מתקן ייעודי חדש בשטח של כ-4,000 מ"ר שנועד לתמוך בהרחבת כושר הייצור של רכיבי ההנחיה. סטיב פארקר, ראש חטיבת ההגנה והחלל של בואינג, ציין במהלך תערוכת התעופה בדובאי כי החברה "זיהתה את העלייה בביקושים עוד לפני שהלקוח עצמו פנה", וכי היא נערכת לתקופה של פעילות אינטנסיבית. המהלך מגיע על רקע סיום שביתה ממושכת במפעלי החברה בסנט לואיס, מיזורי – שם מיוצרים חלק מהרכיבים הקריטיים. בעקבות סיום השביתה, החברה נוקטת גישה מדודה בפתיחת קווי הייצור שנפגעו.

מערכת הפטריוט נמצאת בשירות נרחב בכמה מהמדינות המרכזיות של נאט"ו, לרבות גרמניה, פולין, הולנד ורומניה. בשנה האחרונה הביקוש למערכות אלו קפץ משמעותית, בעיקר בשל החשש באירופה מהמשך תוקפנות רוסית. בנוסף, מערכות הפטריוט נמצאות בשימוש אינטנסיבי באוקראינה, כחלק מהמאמץ ליירט טילים בליסטיים ורחפנים איראניים.

במקביל, גוברת הדאגה ברחבי העולם מהתעצמות המתיחות במספר מוקדים נוספים. באירופה, החשש המרכזי נוגע לא רק ללחימה הפיזית באוקראינה אלא גם לממד ההיברידי של המלחמה, לרבות מתקפות סייבר, הפצת דיסאינפורמציה וניסיונות לערער יציבות פוליטית במדינות החברות בנאט"ו. המתיחות סביב הגבולות המזרחיים של אירופה והאיום מפני חדירה של גורמים עוינים אל תוך שטח האיחוד האירופי מגבירים את הדרישה לפתרונות הגנה מתקדמים.