מכונית השנה העולמית 2013: המועמדות

אלו הן המועמדות בכל הקטגוריות – מכונית השנה, מכונית הביצועים, המכונית הירוקה ופרס העיצוב – לקראת התוצאות שיוכרזו בתערוכת ניו יורק
עמרי ספיר |

תחרות מכונית השנה העולמית (World Car of the Year, או בקיצור WCOTY) מפרסמת את רשימות 10 המועמדות הסופיות בכל קטגוריה. חשוב כמובן להבדיל בין התחרות הזו, לבין תחרות מכונית השנה באירופה שהזוכה שלה תוכרז בז'נבה – שכן מדובר בשני ארגונים שונים. אז רק כדי לעשות סדר, לצד הזוכה בתחרות מכונית השנה האירופאית, תוכרז באותה תערוכה 3 הפינליסטיות בכל אחת מהקטגוריות. לאחר מכן, בסוף החודש, יתקיים בתערוכת ניו יורק טקס ההכרזה על הזוכות. על הבחירות השונות אחראי פאנל של 66 שופטים שמורכב מעיתונאי רכב מרחבי העולם.
 

לצד הבחירה המרכזית לתואר מכונית השנה העולמית 2013, מתקיימות 3 תת-תחרויות עבור קטגוריות שונות – מכונית הביצועים של השנה, המכונית הירוקה של השנה וכן פרס על עיצוב השנה.
בשנה שעברה הזוכה הגדולה הייתה פולקסווגן אפ!, שהיוותה את הזכייה השלישית של פולקסווגן בתחרות. גם השנה יש לה סיכוי, כשהדור השביעי של הגולף נמצא בין המועמדות הסופיות. לצד הגולף נמצא גם הזוכה בתחרות 'אוטו השנה' – ה-CX-5, כאשר מצטרפת אליו גם מאזדה 6 החדשה ובכך הופכת מאזדה ליחידה עם שתי נציגות בקטגוריה הראשית של התחרות. בין המתמודדות הנוספות תמצאו את וולוו V40, שזכתה לשבחים רבים בתחום הבטיחות, וכן צמד התאומות BRZ ו-GT86, ועוד.
 
 
סובארו BRZ

בתחום הביצועים זכתה בשנה שעברה פורשה 911. גם השנה שולחת היצרנית הגרמנית נציגות – הבוקסטר והקאיימן החדשות, שתופסות משבצת אחת. לצידן תמצאו שמות מפוצצים יותר כמו אסטון מרטין וואנקוויש, פרארי F12 ברלינטה, מרצדס SLS רודסטר (וגם SL63 AMG) – וגם שמות מפוצצים קצת פחות כמו ב.מ.וו M6, אודי RS5, התאומות לבית סובארו וטויוטה וגם אחת רנו קליאו ספורט שמתגנבת לרשימה.

מכונית השנה העולמית 2013 – רשימת המועמדות:
אודי A3
וולוו V40
טויוטה GT86 / סובארו BRZ
לנד רובר ריינג' רובר
מאזדה 6
מאזדה CX-5
מרצדס A קלאס
פולקסווגן גולף
פורשה בוקסטר / קאיימן
פיג'ו 208

מכונית הביצועים של השנה – רשימת המועמדות:
אודי RS5
אסטון מרטין וואנקוויש
ב.מ.וו M 135i
ב.מ.וו M6
טויוטה GT86 / סובארו BRZ
מרצדס SL63 AMG
מרצדס SLS AMG רודסטר
פורשה בוקסטר / קאיימן
פרארי F12 ברלינטה
רנו קליאו ספורט

המכונית הירוקה של השנה – רשימת המועמדות:
וולוו V60 פלאג-אין הייבריד
טסלה מודל S
סמארט חשמלית
פולקסווגן ג'טה היברידית
רנו זואי

עיצוב השנה – רשימת המועמדות:
אסטון מרטין וואנקוויש
יגואר F-טייפ
לנד רובר ריינג' רובר
מאזדה 6
פולקסווגן גולף
רנו קליאו

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: