
כמה תעלה טיסה לאילת?
אל על חוזרת לאילת: שתי טיסות יומיות בעונת החורף במחיר שמתחיל ב-139 שקל
אל על חוזרת לאילת: שתי טיסות יומיות בעונת החורף במחיר שמתחיל ב-139 שקל. חברת התעופה הלאומית תשוב להפעיל קו סדיר לראשונה מזה עשור, אך ההפעלה מוגבלת לחודשי החורף בלבד; המהלך נעשה לבקשת משרד התחבורה במטרה להבטיח נגישות תחבורתית לעיר הדרומית
לאחר יותר מעשר שנות היעדרות, אל על חוזרת להפעיל קו טיסות סדיר בין נתב"ג לאילת. החברה הודיעה כי החל מ-21 באוקטובר הקרוב תפעיל שתי טיסות יומיות בקו, אחת בבוקר ואחת בערב, כאשר מחיר כרטיס יחל ב-139 שקל לכיוון במסגרת כרטיס מסוג LITE הכולל מזוודת טרולי ותיק גב.
בנוסף, תושבי אילת וחבל אילות ייהנו ממחיר מסובסד של 99 שקל בלבד לכיוון. הכרטיסים כבר זמינים לרכישה באתר החברה ובאמצעות סוכני הנסיעות. ההפעלה תתבצע במטוסי בואינג 737 ותוגבל לעונת החורף בלבד, בין היתר בשל זמינות צי המטוסים בתקופה זו.
קו לא רווחי אך חיוני לתושבים
המהלך של אל על מגיע על רקע המשבר המחריף בקו לאילת. חברת ארקיע, שהפעילה בעבר בין שש לשמונה טיסות יומיות, הודיעה באפריל האחרון כי היא נאלצת לצמצם את מספר הטיסות לשלוש עד ארבע בלבד, בטענה שהאוצר צמצם את המימון להוצאות האבטחה. כתוצאה מכך, נוצר מחסור בטיסות שגרם לקשיים משמעותיים עבור תושבי אילת והעיר כולה, שנחשבת מנותקת תחבורתית מהמרכז.
- למה באמת פורשת דינה גננסיה בן טל ומה יהיה באל על בהמשך?
- איך תיראה אל על ביום שאחרי דינה בן טל-גננסיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקו לאילת נחשב מזה שנים לקו שאינו רווחי עבור חברות התעופה, שכן הוא מתמלא בעיקר בעונות הביקוש ובחגים, בעוד שביתר התקופה הוא פועל בתפוסה נמוכה. לכן, הפעלתו נתפסת בעיקר כצורך תחבורתי ולא כאפיק עסקי מועדף. לעומת זאת, קווי החוץ של החברות ממשיכים ליהנות מתפוסות גבוהות יותר.
מאל על נמסר כי "המהלך הוא צעד חשוב בהגברת הנגישות עבור תושבי אזור העיר הדרומית ותורם לחיזוק הקשרים התחבורתיים הפנים ארציים. על אף האתגרים התפעוליים המורכבים, חברת אל על נרתמת למאמץ הלאומי, זאת לאור בקשת משרד התחבורה ומתוך הבנה שפעילות הקו לאילת חיונית לשגרת תושבי האזור".
ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, בירך על ההחלטה: "זהו מהלך הכרחי לפעילותו התקינה של עורק התחבורה המרכזי של תושבי העיר. חזרת אל על משתלבת בתוכנית שאנו מקדמים עם משרדי הממשלה להסדרת טיסות סדירות בתדירות גבוהה ובמחיר מסובסד. אני מודה לשרת התחבורה ולהנהלת אל על על השותפות בחיזוק הקישוריות והמחויבות לחוסן של אילת".
- כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים
- שבוע בלי רכבת: תנועת הרכבות בת"א תושבת
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
נכון להיום, ניתן לטוס לאילת מטרמינל 1 בנתב"ג עם ישראייר וארקיע, וכן עם חברת אייר חיפה משדה התעופה בחיפה. ארקיע ממשיכה להפעיל את מספר הטיסות הגדול ביותר, אך צמצום פעילותה בתקופה האחרונה חשף את התלות הרבה של העיר הדרומית בקווים פנים ארציים ובמדיניות הסבסוד של המדינה.
כמה עולה טיסה לאילת בקיץ?
הציבור לא מתעניין כמעט בטיסות לאילת בחורף. הטיסות של אל על, מיועדות להבטיח תנועה בעיקר לתושבי העיר ולעובדים בה, אבל בפועל העונה הרלבנטית היא בקיץ. בקיץ מפעילות ישראייר וארקיע טיסות לאל על והמחירים מעל 600 שקלים.

מתי הריבית תתחיל לרדת?
הסיבות להפחתת ריבית והסיבות שלא להפחית - מתי זה צפוי להתחיל ולמה אתם לא ממש תרגישו את זה בפעמים הראשונות?
בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית מחר על 4.5%. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, תפרסם מחר החלטת ריבית ובדומה לכל ההחלטות מאז ינואר 2024, לא צפוי שינוי. הנגיד, פרופ' אמיר ירון הולך על הצד הבטוח. הוא מחכה להורדת ריבית בארה"ב, הוא מחכה להפחתה ניכרת באי וודאות הגיאופוליטית. מנגד, יש הרבה סיבות טובות להפחתת ריבית מהירידה הצפויה באינפלציה, דרך הירידה בשער הדולר, הירידה בצמיחה, השיפור בפרמטרים הכלכליים, תמחור האג"ח והירידה בפרמיית הסיכון, לצד השיפור המשמעותי במצב הגיאופליטי. ועדיין - מבחינת הנגיד זה עדיין לא הזמן.
אינפלציה - 3.1% אבל בדרך ל-2.3%
האינפלציה השנתית עדיין חורגת מיעד היציבות של הבנק, שמוגדר בין 1% ל-3%. לפי נתוני המדד האחרונים שפורסמו ליולי, קצב העלייה השנתי עומד על 3.1%, מעט מעל הגבול העליון. אמנם המגמה מצביעה על התקרבות ליעד והכלכלנים מעריכים אינפלציה של 2.2%-2.3%, אך הנגיד יתעקש להסתכל על חצי הכוס הריקה
שיקול מרכזי נוסף בהחלטה הוא המצב הגיאו-פוליטי, ובמיוחד חוסר הוודאות סביב המשך הלחימה ברצועת עזה והשלכותיה הרחבות על הכלכלה הישראלית. למרות הצלחות במספר זירות ועמידות וגמישות של המשק הישראלי, המלחמה והחשש מהתרחבותה, הם הבלם המרכזי להעלאת ריבית. החשש הגדול שהמלחמה תוביל לשבירת תקציב, צורך להרחיב גיוסים וחשש מעלייה בריבית החוב. אלא שבינתיים קורה בדיוק ההיפך - אגרות החוב בעלייה, הריבית על האג"ח יורדת והיא מבטאת כבר הפחתת ריבית דהפקטו.
הפד' עדיין לא החל במחזור הפחתות הריבית, ונראה שבבנק ישראל לא מעוניינים להקדים אותו. בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים מצפים להפחתה ראשונה בארה"ב רק בספטמבר, וככל הנראה רק אז יבשילו התנאים גם להפחתה בישראל. הסיבה לכך היא הרצון לשמור על יציבות מטבעית ולהימנע מתנודתיות מיותרת בשער החליפין.
- כצפוי: בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה - 4.5%
- בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה; ירידה בתחזית הצמיחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק המקומי מושפע באופן ישיר מהפער בין הריביות: הריבית בישראל גבוהה יחסית לזו באירופה, ובקרוב גם בארה"ב. מצב זה מושך משקיעים זרים להחזיק בשקל, מה שתורם להתחזקותו מול הדולר ומטבעות אחרים. אמנם התחזקות השקל מסייעת בהפחתת לחצי יבוא ומחירים, אך היא גם מקשה על מגזרים ממונפים כמו נדל"ן, קמעונאות ועסקים קטנים ובינוניים, שסובלים מעלויות מימון גבוהות יותר ומתחרות יצוא מוחלשת.

כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים
הפנטגון מבקש 3.5 מיליארד דולר לשיקום מלאים בעקבות פעילות צבאית בישראל. בקשה כזו מוגשת אחת למספר חודשים. בנוסף יש הוצאות שוטפות של שכר החיילים והוצאות התחזוקה השוטפות שאינן חלק מתקציב התמיכה בסך 14 מיליארד דולר. העלות הכוללת מגיעה למעל 25 מיליארד דולר
המסמכים התקציביים מצביעים על היקף ההוצאה האמריקאית בעקבות ההגנה על ישראל מול איראן. משרד ההגנה האמריקאי מתכנן להוציא מעל 3.5 מיליארד דולר על שיקום מלאים בעקבות שורת פעולות צבאיות שבוצעו בחודשים האחרונים בהגנה על ישראל. ההוצאה כוללת רכש נרחב של מערכות יירוט, תחזוקת מכ"מים, שיפוץ כלי שיט והובלת תחמושת, וממחישה את העלויות הגבוהות של נוכחות אמריקאית מתוגברת במזרח התיכון.
המסמכים שהוכנו עד חודש מאי ושהוגשו לוועדות הביטחון בקונגרס מתבססים על חוק התמיכות הביטחוניות לישראל משנה שעברה, במסגרתו אושרו כ-14 מיליארד דולר לחידוש מלאים אמריקאים ולרכש מערכות יירוט נוספות עבור ישראל. כמעט כל סעיף במסמכים מוגדר כ"בקשת תקציב חירום". הסכומים האלו לא כוללים את התמיכה הגדולה בעת מלחמת 12 הימים ביוני. למעשה, אישור תקציב לחידוש מלאי מוגש באופן שוטף, אחת למספר חודשים והוא חלק מהתקציב של ה-14 מיליארד דולר. אלא שההוצאות בפועל גדולות הרבה יותר וכוללות גם את "ההוצאות השוטפות הקבועות", לרבות כוח אדם, תחזוקה שוטפת של המערכות הקיימות במזרח התיכון לצורך המלחמה ועוד. מדובר על פי ההערכות על יותר מ-20 מיליארד דולר של תמיכה כלכלית בישראל עוד לפני מלחמת 12 הימים שהזניקה את ההוצאות כנראה לכיוון 25 מיליארד דולר ומעלה.
הגנה מול איראן - טילים, מל"טים ומערכות יירוט מתקדמות
הבקשה התקציבית נועדה לכסות את ההוצאות של פיקוד מרכז האמריקאי בעקבות התקפות איראניות ישירות או באמצעות שלוחותיה, כמו גם השתתפות בפעולות שבוצעו לבקשת ישראל. כך למשל, באפריל אשתקד שיגרה איראן מעל 110 טילים בליסטיים, לפחות 30 טילי שיוט וכ-150 מל"טים, התקפה שנבלמה בעיקר באמצעות מערכות יירוט אמריקאיות. נזכיר כי היקף השימוש גדול פי כמה היה ביוני השנה, כשהסכום הזה ככל הנראה עדיין לא תוקצב.
הבקשה הגדולה ביותר עומדת על כ-1 מיליארד דולר לצורך רכישת מיירטי SM-3 מתקדמים מתוצרת RTX, ובפרט הדגם SM-3 IB Threat Upgrade. מדובר במערכת שמיועדת ליירט טילים בליסטיים בעלות של 9 עד 12 מיליון דולר ליחידה. מערכות אלו הופעלו לראשונה על ידי ספינות הצי האמריקאי במהלך התקיפות האיראניות באפריל שעבר. בנוסף, נדרשת הוצאה נוספת לכיסוי טיסות מיוחדות להובלת מיירטים חדשים במהירות לישראל.
במהלך יוני 2025 השתמשו שתי משחתות אמריקאיות, USS Arleigh Burke ו- USS The Sullivans, במזרח הים התיכון, במיירטי SM-3 כדי להגן על ישראל. הן פעלו לצד סוללות THAAD שהופעלו ביבשה, שיירטו טילים בליסטיים איראניים. בהתאם לכך, בקשה נוספת עומדת על 204 מיליון דולר לרכישת מיירטי THAAD מתוצרת לוקהיד מרטין. כל מיירט כזה עולה כ-12.7 מיליון דולר.
מעבר לרכש המערכות, הפנטגון מבקש תקציבים נוספים לצורך תחזוקה ושדרוג. כך למשל, הוגשה בקשה להקצות 10 מיליון דולר להחלפת מנועים וגנרטורים במערכת המכ"ם TPY-2, המשמשת את מערכות ה-THAAD. במסמכים נכתב כי מדובר בצורך בלתי מתוכנן שנבע מהפעלת מערכות היירוט באופן ממושך.