סטנדרד צ'רטרד מצטרף למגמה: "שנת 2009 נפתחה חזק, לא נפטר עובדים"

מנכ"ל הבנק הצטרף היום למנכ"לים של ברקליס, סיטיגרופ, דוייטשה-בנק ובנק אוף אמריקה שהודיעו בשבועיים האחרונים על התחלה חיובית ל-2009
קובי ישעיהו |

מנכ"ל בנק סטנדרד צ'רטרד (Standard Chartered ) מצטרף למגמה של הימים והשבועות האחרונים. המנכ"ל, פיטר סאנדס, אמר היום כי החודשים הראשונים של 2009 היו "חזקים". הוא הוסיף כי הבנק יתמקד ב-2009 בצמיחה אורגנית אולם במקביל גם יחפש אפשרויות רכישה באסיה, המזרח התיכון ואפריקה.

מנכ"ל הבנק הצטרף היום למנכ"לים של ברקליס, סיטיגרופ, דוייטשה-בנק ובנק אוף אמריקה שהודיעו בשבועיים האחרונים על התחלה חיובית ל-2009.

אתמול פרסם ברקליס הודעה הבוקר בה אמר, כי שנת 2009 "נפתחה חזק" והעסקים ממשיכים להיות טובים. כמו כן, אמר הבנק כי הוא מנהל שיחות למכירת חטיבת ה- iShares. עם זאת, דירקטוריון הבנק לא לקח שום החלטה למכור נכסים, נכתב בהצהרה.

המותג iShares של בארקליס הוא כנראה הידוע ביותר מבין תעודות הסל (ETF) בעולם. בארקליס השיק את קרנות iShares בשנת 2000 אך מאז הספיק להנפיק אותם בכל הבורסות הגדולות בעולם. מדובר בתעודות סל המחזיקות בנתח השוק הגדול ביותר בארה"ב ובעולם. אחד מהיתרונות הגדולים של בארקליס היה השיווק ? הבנק הנפיק ETF כמעט על כל מדד אותו דרשו יועצי ההשקעות האמריקנים ששלטו בשוק תעודות הסל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.