שיא במספר המפוטרים בינואר: 19,719 עובדים בישראל נשלחו הבייתה

בינואר חל גידול של 3.8% במספרם של דורשי העבודה ושל 9.9% בדורשי עבודה אקדמאים

המשבר העולמי מכה בישראל. לאחר שבחודש דצמבר נרשם שיא במפוטרים, בחודש ינואר נשבר השיא כאשר 19,719 עובדים פוטרו ממקומות עבודה. כך עולה מנתוני שרות התעסוקה שהתפרסמו הבוקר (ג') שהביאו לגידול של 3.8% במספרם של דורשי העבודה, זאת בניכוי השפעות עונתיות בהשוואה לחודש קודם. מספרם של דורשי העבודה בחודש ינואר הסתכם ב- 215 אלף בהשוואה ל- 207.2 אלף בדצמבר 2008 ,תוספת של 7.8 אלף דורשי עבודה.

להערכת ראש אגף מחקר בשירות דוד צרפתי, התחזית הצפויה לסוף שנת 2009 היא למעלה מ-260 אלף דורשי עבודה, זאת בהתסס על שיעורי הצמיחה הצפויים במשק עפ"י בנק ישראל ועל בסיס נתוני המגמה הקיימים כיום בשירות.

מנכ"ל שירות התעסוקה יוסי פרחי פנה אל ממשלת ישראל בדרישה לקיים דיון מיידי בנושא, דיון אשר בסופו יועמדו כלים אופרטיביים לטובת השירות ע"מ שזה יוכל לתת את המענה הנכון למובטלים בהתאם לצרכים ההולכים וגדלים.

מספרם של המובטלים (דורשי עבודה שצברו מעל יומיים אבטלה) בנתוני מגמה הסתכם בחודש ינואר ב-192.4 אלף עליה בשיעור של 1.6% בהשוואה לחודש קודם. שיעור הגידול הממוצע במספרם של המובטלים בנתוני מגמה בעשרת החודשים האחרונים הוא 1.3% בחודש.

מבין דורשי העבודה 34.8% (76.1 אלף) צברו מעל 270 ימי אבטלה במשך 12 החודשים האחרונים. אלה מהווים את הגרעין הקשה של המובטלים.

בחודש ינואר חל גידול בשיעור של 7.2% במספרם של דורשי עבודה לא אקדמאים ולא מקבלי הבטחת הכנסה, זאת בניכוי עונתיות ובהשוואה לחודש דצמבר 2008. כמו כן, חלה עליה בשיעור של 0.8% במספרם של תובעי הבטחת הכנסה, ו-9.9% גידול בדורשי עבודה אקדמאים שאינם תובעי הבטחת הכנסה.

דרושים והשמות לפי קבוצות מקצוע ינואר 2009 בהשוואה לחודש מקביל אשתקד

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.