רכב חשמלי טויוטה
צילום: פייסבוק

כמה רכבים נמכרים ברחבי העולם בחודש אחד ומה צפוי לקרות בשוק הרכב הסיני בדצמבר?

בנק אוף אמריקה על המגמות של שוק הרכב העולמי, זמני האספקה המתקצרים והחולשה של פולקסווגן 
מערכת ביזפורטל |

הקצב השנתי של מכירות הרכבים עומד על 82 מיליון רכבים - עלייה של 11% בחודש האחרון לעומת תקופה המקבילה אשתקד, אבל יציבות לעומת חודשים קודמים. האם הקצב הזה יעלה כלכלני בנק אוף אמריקה מספקים מספר תרחישים. לגישתם קיימת התאוששות במכירות רכבים, אך סין שאחראית על כ-30% מהיקף רכישות הרכבים בעולם,  לא מתאוששת ולוקחת למטה את שוק הרכבים העולמי, אם כי זה צפוי להשתנות.

"באירופה, מדד ה-SAAR שמבטא את קצב המכירות השנתי של הרכבים עלה באוקטובר ב-16% (בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד)" מעדכנים כלכלני בנק אוף אמריקה, "עם זאת, באירופה ובארה"ב נותר ה-SAAR קבוע לעומת ספטמבר ואוגוסט 2022. אנו צופים שיעורי גידול דו-ספרתיים ב-SAAR העולמי וכן בארה"ב, האיחוד האירופי ובסין בהמשך. בסין צפוי גידול משמעותי לקראת סוף השנה, מכיוון שכמה תוכניות סובסידיות עומדות להיפסק בהדרגה עד סוף שנת 2022.

 

נתח השוק העולמי של פולקסווגן ירד בחודשים האחרונים, בעיקר בשל החולשה בסין, אך מדובר בענקית רכב שאחראית על כ-11% ממכירות הרכב בעולם. החודשים האחרונים היו טובים לג'נרל מוטורס וטסלה ממשיכה לצמוח בשיעור מרשים בשוק הרכבים החשמליים. 

בבנק אוף אמריקה מעריכים שזמני ההמתנה ממשיכים וימשיכו להתקצר עבור דגמים חדשים - "בשוק מנועי הבעירה הפנימית (ICE) ירד זמן ההמתנה מ-7.3 חודשים באוקטובר ל-6.3 חודשים בנובמבר, עבור מכוניות פרמיום בקטגוריית ICE התקצר זמן ההמתנה מ-7.5 ל-6.8 חודשים, עבור רכבים חשמליים (EV) זמן ההמתנה התקצר מ-10.3 חודשים ל-9.7 חודשים. בסקטור ה-ICE, אנו רושמים זמני המתנה נמוכים במיוחד עבור מרצדס ופולקסווגן.

מגמה נוספת וחשובה שמזהים בבנק אוף אמריקה - "מחירי המכוניות המשומשות ממשיכים לרדת - ב-15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אף על פי שנראה שהם התייצבו מאז ספטמבר. נקודה אחת שמצביעה על כך שביקושים בסיסיים עדיין נפגעו פגיעה משמעותית, היא שהמגוון והמחירים עדיין נמצאים בשיא של כל הזמנים, למרות שמחירי העסקאות הממוצעים כבר לא עולים באופן רציף".

לגבי סין, טוענים כלכלני הבנק - "אנו עדיין רואים מלאים גבוהים מדי ומכירות נמוכות מדי, במיוחד עליות מלאים של המותגים הסיניים". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ווימו
צילום: ווימו

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת

עמית בר |
נושאים בכתבה ווימו VIA טסלה

נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.

ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.

העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי.  הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.

יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.

טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת

בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.