איך עושים כסף מחיתוך קרטונים? "אנחנו מוכרים מכונות ב-2.5 מ' ד' "
"העליה במחירי השינוע משפיעה עלינו ומתגלגלת ללקוח, שמבין את זה" כך אומר מנכ"ל הייקון שלמה נמרודי לביזפורטל, בעקבות ההזמנות החדשות ממקסיקו ואירופה, ומספר על האופן שבו המוצר עובד וגם על התוכניות לעתיד
"את המוצר אנחנו משנעים באופן ימי. לאירופה זה מגיע תוך שבועיים, לאמריקה תוך חודש. העליה במחירי השינוע משפיעה גם עלינו ואין לנו ברירה אלא לגלגל את זה ללקוח שמשלם את המשלוח. הלקוחות מקבלים את זה ואנחנו לא מפסידים" - כך אומר מנכ"ל הייקון, שלמה נמרודי לביזפורטל. לאחרונה דיווחה הייקון מערכות 0% על כך שקיבלה שתי הזמנות בהיקף של 4.5 מיליון דולר והמניה זינקה במסחר בת"א. לקוחות ממקסיקו וממזרח אירופה הזמינו את המוצר, מערכת לאריזת קרטונים המיועדת בעיקר לשוק הקרטון הגלי. הייקון מפתחת מערכות המיועדות לשוק ייצור האריזות. לדבריה, בצורה הסטנדרטית בה מיוצרות כיום אריזות, כאלו שניתן למצוא ברשתות הקמעונאות וענקיות המזון ברחבי העולם, נעשה שימוש בשיטת חיתוך עץ. מדובר בתבניות עץ שעל פי דיווחי החברה - לוקח כמה ימים לייצר. "האריזות המסורתיות כיום לא מתאימות להיקפי הביקושים הקיימים. מדובר באריזות שלוקח זמן לא קצר לייצר, ושדורשות פי כמה משאבים על מנת לאחסן - מדובר על מספרים גבוהים מאוד של מחסנים עבור הדבר הזה, וזה כלל ללא התייחסות להליך הארוך שנדרש לבצע במידה ורוצים לתקן את האריזות הללו" על מנת להתמודד עם קשיים אלו, לצד הביקוש הגובר בתעשייה לאריזות מתכלות, פיתחו בהייקון מערכת המבוססת לייזר, המבצעת את חיתוך אריזות הקרטון וכן את קווי הקיפול שלהן. "כיום, נוסף לעסקאות המדווחות אנחנו כבר מוכרים לחברות אריזה גדולות כמו נסטלה ואנחנו ללא ספק רואים גידול בהיקפי הביקושים למדפסות שלנו. הגידול נובע מכמה מגמות חיצוניות. הראשון הוא הגידול העולמי ברכישה המקוונת. כל רכישה כזו מחייבת אריזה על ידי הספק, כאשר הרוב המוחלט של אריזות אלו הן אריזות מבוססות קרטון גלי כדי לשמור על איכות המוצר בשילוח הבינלאומי. ברגע שיש יותר רכישות מקוונות כך גם הביקוש לאריזות הקרטון עצמן גובר. נוסף לכך, יש גם את היבט הקיימות, שהוא משמעותי מאוד במציאות של היום. "כל חברה שמכבדת את עצמה מחוייבת היום להראות שהיא מגוייסת לטובת הנושא הזה של קיימות, אחרת הלקוחות פשוט לא יקנו ממנה. האופן הראשון שבו המדפסות שלנו תומכות בהיבט זה הוא היכולת של המכונות שלנו לייצר את האריזות מכל סוג של קרטון, לרבות קרטונים ממוחזרים, ובכך מאפשרות נדבך נוסף באלמנט השמירה על הסביבה. נוסף לכך, למכונות חיתוך העץ הסטנדרטיות הייתנה דרישה לכמות מינימום, הכוונה שהיא לא הייתה מסוגלת לייצר אך ורק את הכמות הנדרשת, דבר שהוביל את הספקים לייצר כמויות עודפות. המוצר שלנו מאפשר ייצור אך ורק בכמות הנדרשת ובכך למנוע זיהום מיותר, וכמו כן פועלות בצורה המפחיתה את היקפי פליטת הפחמן של הספקיות עד פי 6 פחות." מה משמעות הגיוס האחרון עבורכם? "מדובר בכ-7 מיליון דולר סך הכל, המאופיינים בכמה דרכים. הראשון הוא העובדה שמדובר בעסקאות עם לקוחות בעלי פעילות גלובאלית, שמעבר לפוטנציאל ההכנסה הגלום בהן בהיבט המכירות העולמיות, קיים גם נושא הפוטנציאל למכירות חוזרות וזה משהו שמאוד חשוב להשקיע בו עבורנו. שנית, כנאמר מדובר פה על חברות שהיקף ניכר מההכנסות שלהן מיוחס למכירות המקוונות שם קיים גידול משמעותי בעת האחרונה והם ישתמשו במוצרים שלנו להרחבת היקפי היצור שלהן. "שלישית, נדבך חשוב לא פחות בחברות אלו הן העובדה שמדובר בלקוחות שעובדות עד 3 משמרות ביום, מסביב לשעון, כך שעבורנו מדובר במודל ההכנסות שמשמעותי אף יותר. עבורנו מדובר בשינוי שהחברה עשתה - מעבר ממכירות לשוק החברות המייצרות ברושורים (עלוני פרסום) וכרטיסי ביקור, לחברות המייצרות אריזות לשוק הרחב יותר, ובשנתיים האחרונות האסטרטגיה הזאת מתבטאת בעסקאות שלנו" אלו עסקאות נוספות - מלבד לזו שדווחה - ביצעתם בחברה? "ברבעון הרביעי חתמנו על עסקה אחרת במקסיקו אל מול מפיץ חזק מאוד במדינה. העסקה הנוכחית הינה עסקה שנייה עבורנו במדינה וכבר עכשיו לראייתנו מכרנו את המדפסות שלנו לשתיים מתוך חמשת החברות הכי גדולות במקסיקו. נוסף לכך מכרנו מכונה קטנה יותר אך ללקוח משמעותי יותר עבורנו במזרח אירופה."
נשאלת השאלה, האם עבור אותם לקוחות רכישת המערכות של הייקון משתלמת בכלל? "אנחנו לא חברה שמייצרת מכונות, אלא כזו שמפתחת ומוכרת אותן. את היצור אנחנו עושים על ידי מיקור חוץ של חברת "המשבב" שמייצרת גם עבור חברות ישראליות נוספות והם טובים במה שהם עושים. לאחר מכן אנחנו משנעים את הציוד בים אל הלקוחות, כאשר זמני ההספקה הם באיזור השבועיים לאירופה וכחודש למרכז אמריקה. רכישת המוצר עבור הלקוחות לא מהווה עבורו פגיעה הספקית, ומעבר לכך שהוא משלם את עלויות השינוע, תחום בו אנו צופים עליית מחירים של כלפחות 5% נוכח הפגיעה בשרשרת האספקה, הוא אינו נפגע כלל והעסקה מספקת לו את היכולת לעמוד בביקושים הגבוהים, דבר שמנגד מייצר עבורו הכנסה" בהייקון מספרים כי במפעלי האריזות קיימת לאחרונה תופעה יחודית, בה הלקוחות דורשים את אספקת המוצר "אתמול", הכוונה בזמנים קצרים מאוד. אחת מהסיבות לדרישה זו היא שירות הפריים של חברת AMAZON (סימול: AMZN), המתחייב לספק את ההזמנות מאתר הקמעונאות של החברה לכל מקום ברחבי ארה"ב תוך 48 שעות עסקים, ולעיתים אף "Same Day Delivery" - אספקת המוצר באותו היום. על מנת להתמודד עם תופעה זו, ובמקביל לספק ללקוחותיהם של הייקון את המוצר ללא פגיעה בתפוקה שלו, משלבים בחברה את התקנת המערכת החדשה במקביל להמשך הפעילות. "כשאנחנו מגיעים למפעלי הלקוחות אנחנו רואים איך השימוש במודל הישן של חיתוך העץ מקשה מאוד על היכולת שלהם לעמוד בדרישות מהן ומדוע התעניינו במוצר שלנו. אנחנו מתדרכים אותם כיצד לפרק את המכונות שכבר קיימות אצלם לצורך המשך העבודה בצורה שתאפשר לנו להתקין את המוצר שלנו במקביל" מה קורה כשמכונה מתקלקלת? איך הלקוח יודע כמה מכונות להזמין מלכתחילה? "אנחנו נותנים אחריות של שנה עבור המכונות שלנו. ככל הנראה בעתיד נצמצם את זמן האחריות לכשישה חודשים כמקובל בתעשייה. אנחנו מסבירים ללקוח את הספקי היצור שצפויים לו פר מכונה שאנחנו מוכרים לו, והוא שכבר מכיר את הצרכים של עצמו יודע כמה מכונות להזמין. לרוב מדובר בחברות עם תוכניות עתידיות והתקווה שלנו היא שכשלקוח ישתמש במוצר שלנו ויבין את היתרונות שלו, וככל שהצרכים העתידיים שלו יראו כי הוא נזקק למכונות נוספות, הוא ירכוש אותם מאיתנו" בהייקון מספרים כיצד עבורם מדובר בפוטנציאל הכנסה גבוה, כאשר את המכונות היקרות ביותר שלהם הם מוכרים תמורת 2.5 מיליון דולר. נמרודי מספר כיצד כאשר היקפי המכירות הינן בסכומים שכאלו, לא נדרש מכירה של מכונות רבות על מנת לייצר הכנסה שהיא משמעותית עבור החברה. עוד מספר המנכ"ל כיצד הייקון הינה חברה הנדרשת להשקיע במחקר ופיתוח, וכי החברה פועלת להרחבת סל המוצרים שלה על מנת שתוכל לתקוף שווקים גדולים יותר. מה בדבר פעילות בארץ? "כרגע רוב החברות בארץ שמתעסקות באריזה עושות את זה בתחום הברושורים וכרטיסי הביקור, תחום שכאמור עזבנו אותו בשנתיים האחרונות. אנחנו מאמינים שבעתיד הקרוב גם חברות אלו יבינו את הפוטנציאל שבשוק האריזות ויתחילו לפעול בו, וכאשר זה יקרה נוכל להתחיל לפעול גם בארץ."
- 3.משה 04/01/2022 11:21הגב לתגובה זומה משמעות הגיוס האחרון עבורכם? "מדובר בכ-7 מיליון דולר סך הכל,
- 2.לא הבנתי על מה הכתבה (ל"ת)ג'וני 04/01/2022 07:59הגב לתגובה זו
- 1.מוני 03/01/2022 18:24הגב לתגובה זוהכתבה לא ברורה, ניכר שהכתב לא ממש הבין את הביזנס של החברה, כתיבה מבולבלת, נראית כמו ראיון לא ערוך

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.21%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

מחלבות גד מזנקת 17%, טריא 13%, ג'ין טכנולוגיות 5%; המדדים במגמה שלילית
מעבר לים ממתינים היום בדריכות ל'משוכה האחרונה' שתכריע לגבי הורדת הריבית - ה-CPI; אחרי קיץ חם במיוחד בשוק המקומי ורווחים פנטסטים "על הנייר" יותר ויותר מתחבטים בשאלה האם זה הזמן לממש?
המדדים נסחרים במגמה שלילית - ת"א 35 יורד 0.1%, ת"א 90 במגמה שלילית חזקה קצת יותר ויורד כ-0.4%.
בהתסכלות על הסקטורים - הבנקים מחקו את העליה ונסחרים ללא שינוי על שער הפתיחה, בעוד מדד הביטוח במגמה שלילית - מאבד כ-0.6%. התמונה דומה גם במדד הנדל"ן שיורד עד 0.4%, ת"א נפט וגז נרשמת ירידה מתונה של 0.1%.
אם ביולי-אוגוסט תל אביב כמו קיבלה עצמאות והניבה תשואות עודפות, נראה שספטמבר מחזיר את הסנכרון בין וול סטריט לאחוזת בית. אפשר לראות את ההלימה בין השווקים, את הסנטימנט הכללי חוזר להתכתב ביחד. גולת הכותרת היא הורדת הריבית, כשההחלטה אם לעשות את הפיבוט תתקבל על ידי הבנק המרכזי ב-17 לחודש, הורדת ריבית שתניע גם אצלנו את שינוי המדיניות כשהנגיד פרופ' ירון יקבל בטחון מהקולגה האמריקאי ויקל מוניטרית. בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?
אתמול ה-PPI ההפתיע לטובה כשהוא ירד ב0.1% כשהצפי היה שהאינפלציה הסיטונאית תטפס ב-0.3%, זה הקפיץ את ההערכות להורדת ריבית אגרסיבית של אפילו 50 נ"ב לרמה של 12%. זה עדיין תרחיש פחות סביר אבל הוא משקף את הלך הרוח. היום ב-15:30 יגיע מדד המחירים לצרכן האמריקאי - ה-CPI הוא כמו "המשוכה האחרונה" שתכריע אם הפד' יוריד ריבית. כעת הקונצנזוס של האנליסטים הוא לעליה חודשית של 0.3%, וקצב שנתי של 2.9% - אם נראה קצב שנתי של פחות מ-2.9% אז התרחיש האגרסיבי של 50 נ"ב יקבל משנה תוקף וכן להפך, עליה משמעותית יכולה לסכל את ההורדה ולגרום לפד' להמשיך להמתין.
- אל על זינקה 6%, הביטחוניות עלו, מניות הביטוח והבנקים התממשו - נעילה שלילית
- ברן זינקה 15%, נאוויטס 9% - ת״א 125 המריא 1.7% אחרי תקיפת צמרת חמאס בקטאר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועוד כמה מילים על מאקרו - הדולר נחלש. שער הדולר הרציף מאבד היום כ-0.3% ונסחר סביב 3.33 שקלים לדולר - דולר שקל רציף 0.11% יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות אומר לנו: "החשש מהסלמה ביטחונית, בולם את ייסוף השקל, גם בשעה שעודפי מט"ח גדולים פוקדים את השוק. הדולר ממשיך להיבלם מעל לרמת 3.32 שקלים לדולר. בעולם הדולר מתחזק קלות אל מול המטבעות המרכזיים ובשווקים מצפים לנתוני מדד המחירים לצרכן הצפויים להתפרסם היום בארה"ב, נתונים הצפויים להורות כי מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש אוגוסט בחישוב שנתי ב-2.9%, לעומת רמת 2.7% בחודש הקודם, דבר הצפוי לאתגר את הבנק המרכזי האמריקאי בישיבתו בשבוע הבא בדבר ההחלטה האם להפחית את הריבית כדרישת הנשיא ועל רקע החולשה בשוק העבודה, או להמתין עד לקבלת נתונים נוספים".