סוזי סורפרייז: כך הצליחה 'החינוכית' להעיר לחיים את עמוד הפייסבוק שלה
אם הייתם פה בשבועות האחרונים, בטוח שיצא לכם להיתקל באחד מהסטטוסים שפורסם בעמוד ה'חינוכית' בפייסבוק. בזכות שינוי חשיבה ושחרור מהפורמליות המאפיינת כל כך גוף ציבורי, הצליח עמוד הפייסבוק הזה לגרוף לייקים, שיתופים ותגובות רבות. הצעד נעשה באופן יזום, עם הרבה מחשבה בתוך החינוכית, אבל בלי שימוש בקידום ממומן. גוף ציבורי, לא?
ב'חינוכית' הבינו שעמוד פייסבוק לא חייב להיות זרוע פרסומית לערוץ בטלוויזיה, ושבניהול נכון הוא יכול להוות ערוץ תוכן משלים שמחזק את המותג.
אז מי עומד מאחריו? תכירו את מנהלת העמוד סתיו זיו ואת מיה זיו סילבר, ראש צוות תוכן דיגיטל בחינוכית. שתיהן עובדות ותיקות המנצלות היטב את הכלים העומדים לרשותן, ובראשם ארכיון עצום, כמעט אין סופי. "זה חלק ממהלך גדול שהחלטנו עליו כאן בחינוכית", אומרת זיו סילבר, "יש לנו קווים כללים והגבלות, אחרי הכל אנחנו גוף ציבורי, אבל יש לנו יד חופשית וגיבוי מלא מאלדד קובלנץ. בזכות זה הרשנו לעצמנו להשתחרר מהממלכתיות".
"אנחנו גם מקפידות לתת מענה אישי לפניות גולשים", מוסיפה זיו, "אנחנו לא משכפלות תגובות ולא משתמשות בניסוח מרוחק. עשינו מעין תהליך של 'האנשה' לחינוכית, וככזו מותר לנו להגיב באופן אישי, לספר בדיחות ו'להתרגש' מיום ההולדת של החינוכית. אנחנו גם 2 קיבוצניקיות, אנחנו לא יכולות להיות מרוחקות".
הא-הא! (צילום מסך מעמוד הפייסבוק של החינוכית)
-זו החלטה מודעת - להפוך את העמוד לערוץ תוכן עצמאי?
זיו: "זו הבנה שהגענו אליה. אם בהתחלה חשבנו שצריך להשתמש בפייסבוק כדי לקדם את ערוץ היוטיוב וערוץ הטלוויזיה של החינוכית, לאט לאט הבנו שזה לא ממש עובד ושזה לגמרי לא חייב להיות ככה. הבנו שה-wall יכול להיות זרוע תוכן נפרדת שתחזק את 'מותג העל' - החינוכית. אז הפסקנו להפנות גולשים ליוטיוב, התחלנו לחתוך קטעים מתוך הארכיון האין סופי של החינוכיות והעלנו אותם בהקשר אקטואלי, תרבותי ולפי למה שקורה ברשתות החברתיות".
למעשה, זיו וסילבר הן 2 חיות רשת, ובזכות העובדה שהן עובדות ותיקות של החינוכית, הן מכירות היטב את הארכיון העומד לרשותן. כך הן יכולות, יחסית בקלות, לשלוף קטע מן העבר ולחבר אותו להקשר אקטולי-ויראלי. "אנחנו לא נשים סתם קטע של קישקשתא כי יש לנו אותו", אומרת זיו, "אנחנו כן נשים אותו אם הדברים שלו יכולים להתקשר למשהו שקרה עכשיו או למצב בארץ. למעשה אנחנו כל הזמן אוספות רעיונות לסטטוסים, גם אנשים מסביבנו אומרים לנו, אם הם חשבו על משהו מגניב ומתוך כל אלה, אנחנו מסננות ומחליטות מה עולה לאויר. היו לא מעט דברים שהצחיקו אותנו ברגע הראשון אבל במחשבה שניה לא פורסמו".
-אתן עושות שימוש גדול בארכיון, אבל צריך גם לקדם תכנים חדשים, לא?
"אחד הקווים שמנחים אותנו הוא ליצור תמהיל נכון בין ארכיון לקטעים ותכניות חדשות", מדגישה סילבר, "אנחנו רואות שקטעים מהעבר מושכים הרבה תשומת לב וטוקבקים, אבל חשוב לנו להראות גם מה חדש בחינוכית, ועל הקו הזה אנחנו כל הזמן משחקות: לשלב את הקטעים מהעבר עם התכניות החדשות של החינוכית. הבנו שזה עובד טוב יחד וזו צורת פעולה הרבה יותר נכונה מאשר לממן פוסטים, למשל".
"מעבר לכך שזה חוסך בתקציב", מוסיפה סתיו זיו, "לייק אורגני או שיתוף של משתמש שאהב קטע, שווה לנו הרבה יותר ובזה אנחנו משקיעות מאמץ".
-ולהמשך הכוונה היא להפוך את הפייסבוק ממש לערוץ תוכן נפרד?
"אנחנו מקוות להמשיך ולפתח את העמוד, וככה לחזק את מותג החינוכית", אומרת מיה זיו סילבר. "לעמוד כבר יש מעין אישיות משלו והשאיפה שלנו היא שבעתיד נייצר תכנים יעודיים לפייסבוק".
"עשינו את זה לקראת שידור הפרק האבוד של 'קרובים קרובים'", אומרת זיו, "נתנו לשחקני התכנית להקריא טוקבקים שכתבו עליהם היום, ויש לנו שאיפה שזה מהלך שילך ויגדל. ליצור עמוד פייסבוק שהוא תוכן משלים לטלוויזיה ול'יוטיוב'".
"אנחנו לא צריכים רייטינג בפריים טיים"
בשיחה עם אייס, מדגיש מנכ"ל החינוכית, אלדד קובלנץ, כי המהלך הזה, כמו גם שידור כל תכני החינוכית בשידור ראשוני ביוטיוב, אפשריים בזכות העובדה שהחינוכית לא צריכה לרדוף אחרי רייטינג בערוץ הלינארי. "זה הכל חלק ממהפכה דיגיטלית שהחלטנו עליה לפני 3 שנים", הוא מסביר, "החלטנו להקדיש המון תשומת לב לדיגיטל, זה נכון אסטרטגית ובשורה התחתונה זה מאפשר לנו לחסוך בעלויות. ככה, בזכות אסטרטגיה, צוות מוכשר ושימוש נכון בכלים שיש לנו, אנחנו מצליחים ליצור באזז ולהגדיל את החשיפה לתכנים שלנו".
"יש לצוות חופש מלא". קובלנץ (צילום: איה אפרים)
-ובגלל זה יש גם יותר חופש לצוות הדיגיטל?
"זה קו שאני שומר עליו עוד מימי גלגלצ. ההנחיה הכללית לדיגיטל הייתה ללכת לכיוונים שהם פחות מיינסטרים, ולכן - כן, יש פחות בקרה ויותר חופש. בטלוויזיה הליין-אפ מהודק וסגור, ובפייסבוק אני סומך לחלוטין על שיקול הדעת של הצוות, הוא אחראי, וככה זה יוצא גם חינוכי וגם חתרני".
-ובעתיד יש באמת כוונה ליצר תכנים יעודיים לדיגיטל?
"בהחלט, התחלנו כבר מהלך כזה ביוטיוב עם 'הידעת' שמנחה אורי גוטליב ועם סדרה נוספת בשם 'גיבורי רשת' שתעלה בקרוב. בנוסף, ממש בימים האלה אנחנו עובדים על הדברים הבאים. אם זה וידאו ואם זה פודקסטים. הצעדים האלה מתאפשרים לנו בזכות העבודה שאנחנו לא צריכים לרדוף אחרי הרייטינג בפריים טיים, אין לנו בעייה לחלק את התכנים בין הפלטפורמות, להגדיל החשיפה ולשדר תכניות באינטרנט לפני השידור הטלוויזיה. זה משהו שאף ערוץ מסרחי לא יכול להרשות לעצמו".
- 16.איציק 07/05/2015 07:58הגב לתגובה זואיזה כייף , כל הכבוד , הרבה חברה ישמחו וגם אני אם תקחו גם את הכיוון האדיר של התוכנית הלועזיות שצפינו בהם כמו סטיב אוסטין הקסם השחור, איים אבודים מינהרת הזמן ועוד הרבה וטובים יהי מגניב ליצפות ולהיזכר. אם זה היה תלוי בי היתי עושה ערוץ vod לצפיה חופשית אשמח אם תיפיעלו בנושא תודה
- 15.תמר שביט 04/05/2015 13:23הגב לתגובה זומיה זיו סילבר האלופה
- 14.נעמי 18/04/2015 01:24הגב לתגובה זואיזה יופי שמשקיעים ככה בדיגיטל. לשם העולם הולך ובענף הפרסום עוד לא הבינו את זה עד הסוף... יצא לכם "ערוץ מסרחי" בשורה האחרונה
- 13.תמי 17/04/2015 21:11הגב לתגובה זוהן מגניבות
- 12.מירה 17/04/2015 19:44הגב לתגובה זועבדתי עם סתיו , בחורה מקסימה ומוכשרת אני גאה בך שאפו!!!!!!
- 11.עבדתי גם עם סתיו זיו - מבריקה (ל"ת)מיכל 17/04/2015 15:09הגב לתגובה זו
- 10.בלללללללללללה (ל"ת)בלה בלה בלה 17/04/2015 09:31הגב לתגובה זו
- 9.אני 16/04/2015 18:45הגב לתגובה זוכרעיון ראשוני שלי!! העיקר שהפייסבוק אוסף עוד מעריצים. שמחתי לעזור
- 8.אמיר 15/04/2015 16:57הגב לתגובה זוהיה לי העונג לעבוד איתה - הופכת כל מה שהיא נוגעת בו לזהב
- וגם על מאיה זיו (ל"ת)גם וגם 16/04/2015 12:38הגב לתגובה זו
- 7.שימי 15/04/2015 16:10הגב לתגובה זולמרות שמדובר בבולדוזריות שגם דרכו ודרסו אנשים טובים בדרך, מדובר בזן נדיר של מנהלות שיודעות בדיוק מה צריך לעשות. הן רגועות, צנועות, בעלות יחסי אנוש מדהימים, תקתקניות, פרפקציוניסטיות אבל גם יודעות להפוך שולחנות כשצריך. המון בהצלחה ואל תשכחו אף פעם את החברות שלכן! כשתרדו למטה תפגשו את כל מי שעקפתן בדרך!
- את מי דרסו 15/04/2015 18:37הגב לתגובה זועל מי דרכו? לא נסחפת קצת? כל השאר נכון מאוד
- 6.שירי 15/04/2015 16:07הגב לתגובה זודווקא ציפיתי במהלך אינטליגנטי מסוג זה להוות פריצת דרך בתחום. חבל שלבעלי התפקידים אין את האומץ הנחוץ להרים את הכפפה, להיות ראשונים מסוגם בשוק ולקחת את הסיכון. יכולות כמו אלה חייבות להיות מנותבות לבחירה חכמה של צעדים טקטיים שקולים ומחושבים שיובילו להצלחה. והאמת, קצת התאכזבתי.
- ממה התאכזבת? (ל"ת)לא הבנתי מילה מדבריך 15/04/2015 18:38הגב לתגובה זו
- אני דווקא חושבת שזה win win! (ל"ת)פייר 15/04/2015 17:23הגב לתגובה זו
- 5.גם למיה זיו! (ל"ת)גם וגם 15/04/2015 15:54הגב לתגובה זו
- ליאורי 15/04/2015 18:54הגב לתגובה זואבל יש לה הומור פרוע משהו. מפתיע שבערוץ 1 העזו לתת לה יד חופשית, עוד נראה אם ההימור ישתלם
- 4.נעמה 15/04/2015 15:09הגב לתגובה זומפרגנת סתיווש! נעמה מג׳ושוע ;)
- 3.עשו בית ספר לכל אנשי הכמו דיגיטל שיש כאן (ל"ת)עוזה 15/04/2015 14:50הגב לתגובה זו
- 2.גלעד 15/04/2015 11:51הגב לתגובה זותגידו הן קרובות משפחה או משהו?
- השם מקרי בהחלט, אין קשר משפחתי:) (ל"ת)אייל 15/04/2015 12:58הגב לתגובה זו
- דווקא דומות (ל"ת)נתי 15/04/2015 19:25
- 1.חחחחח הורס מצחוק שנות ה80 שעשו (ל"ת)אייל 15/04/2015 10:48הגב לתגובה זו

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.

עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
מהדורות החדשות שעסקו בחזרתם של החטופים למשפחותיהם, היו עם רייטינג שיא, ואפילו חדשות כאן11 חצו את רף ה-100 אלף צופים
מזה כשבועיים, לאחר שהחדשות על עסקה מתקרבת הלכו ותפסו נפח, ועד לאתמול, כשמהדורות החדשות עסקו בחזרתם של כל החטופים החיים למשפחותיהן, הרייטינג של כל מהדורות החדשות הולך ועולה. אמש כמות האנשים שצפו במהדורות החדשות המרכזיות התקרבה למליון איש, בעוד שהממוצע של התקופה האחרונה עמד על כ-700 אלף. חדשות 12 עדיין היו בראש, עם נתון מדהים של 18% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריהם, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על 6.9% רייטינג ו-182 אלף צופים (כמות שמתקרבת לצופי מהדורת חדשות 12 בימים עברו). במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.7% רייטינג ו-145 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 4.4% ולמרות שסיימה במקום האחרון, כהרגלה, הצליחה לחצות מזה זמן רב את רף ה-100 אלף צופים ועמדה על 107 אלף צופים אמש.
מהדורות חדשות נוספות
המשך הערב וגם יום השידורים כולו היה בסימן חדשות. המשך המהדורה המרכזית של חדשות 12 היה עם 16% רייטינג ו-430 אלף צופים, ואילו חדשות 13 היו עם 4.9% בלבד ו-127 אלף צופים בשידור שהמשיך לסרטו של גיא זוארץ, "על קו השבר", שהיה עם 3.2% רייטינג ו-73 אלף צופים בלבד. הפטריוטים היציבה עמדה על 9.5% רייטינג ו-250 אלף צופים.
במהלך היום, ברצועת החדשות של 13:00 שנמשכה עד 15:00 גדעון אוקו בחדשות 12 היה עם 6.5% רייטינג ו-163 אלף צופים, בעוד ערוץ 13 עם אור הלר היה עם 3% רייטינג ו-63 אלף צופים בלבד. בשעה 15:00, חדשות 12 עם אוקו נשארו עם נתונים דומים, 6.5% רייטינג ו-151 אלף צופים ואילו חדשות 13 שהיו בהגשת לוסי אלהריש, היו עם 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים. בשעה 17:00, חדשות 13 עם לוסי עלו מעט ל-3.4% ו-79 אלף צופים, אבל רוב הצופים היו עם חדשות 12 בהנחיית עודד מנשה, עם 7.9% רייטינג ו-188 אלף צופים.
בשעה 18:00, המהדורה של עודד משנה עלתה ל-8.9% רייטינג ו-223 אלף צופים ואיןלו חדשות 13 עם ליאור קינן עלו גם הם מעט ל-4.3% רייטינג ו-87 אלף צופים. בשעה 19:00, חדשות 12 עלו ל-13.2% רייטינג עם 346 אלף צופים ואילו 13 עם קינן עלו ל-6.1% עם 141 אלף צופים.
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורת הלייט נייט, אברי ושרקי של קשת היו עם 10.9% רייטינג ו-266 אלף צופים, משדר הלילה של ערוץ 14 עם שרה ב"ק היה עם 4.1% ו-103 אלף צופים ואילו היום שהיה של רשת היה אחרון עם 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים בלבד.