AI ברפואה (AI)AI ברפואה (AI)

האם ה-AI יכול להחליף רופאים?

איך משתלבת הבינה המלאכותית בעולם הרפואה, והאם בעתיד ינתח אותנו רובוט?

עמית בר | (9)
נושאים בכתבה מהפכת ה-AI רפואה

אחרי שמונה עשרה חודשים של בדיקות חוזרות ונשנות, רופאים בכירים לא הצליחו להבין מה פוגע באישה צעירה שסבלה מכאבים קשים ומסימפטומים מוזרים. מצבה הלך והידרדר, התקווה כמעט אבדה. ואז, מתוך ייאוש, בנה הזין את הסימפטומים שלה למערכת בינה מלאכותית. בתוך דקות התקבלה אבחנה: תסמונת נדירה שאינה נבדקת בשגרה. הרופאים ביצעו בדיקות ממוקדות, האבחנה אושרה והטיפול שינה את חייה.

המקרה הזה איננו יחיד. הוא מסמל מגמה עולמית שבה בינה מלאכותית הופכת לחלק מהותי מהרפואה המודרנית.

AI טובה באבחון 

במחקרים עדכניים נמצא כי מערכות AI מסוגלות להגיע לרמות דיוק מרשימות במיוחד. מערכת Microsoft DxO יושמה באבחון של 304 מקרים רפואיים מאתגרי אלגוריתם AI והגיעה ל־85.5% דיוק, בעוד רופאים מנוסים השיגו רק 20%. גם עלות האבחון היתה נמוכה בכ‑20%

מודל OpenAI o1‑preview הושווה מול רופאים בסימולציות של 70 מקרים מורכבים מבית הספר הרפואי של הרווארד וסטנפורד. המערכת זיהתה נכון את האבחנה ב־78.3% מהמקרים ונחשבה ליעילה יותר ברמת החשיבה הרפואית מהרופאים עצמם.

מחקר של פרופ' דן זלצר (אוניברסיטת ת"א) בשיתוף עם Cedars‑Sinai ו־K Health, מצא שמערכת AI הציעה אבחון והמלצות טיפול מדויקות יותר מרופאים - 77% לעומת 67%. גם סקירות אחרות מצביעות על יכולת גבוהה של AI לבדוק תמונות רנטגן ולזהות תסמינים שאין לרוב רדיולוגים אפשרות לאתר במהירות.

במחקר של Duke University על תסמונת העייפות הכרונית ולונג‑קוביד הצליח לנתח את נתוני המיקרוביום והמטבוליזם של חולים ולזהות את המחלה ברמת דיוק של כ־90% מעל האבחון של הרופאים. כמו כן, מערכת AI של Cedars‑Sinai Connect ששולבה ב־K Health שירתה מעל 42,000 מטופלים וב-77% מההמלצות שניתנו על ידי ה‑AI התקבלו כהמלצות מיטביות לעומת 67% במקרה של הרופאים עצמם.

יש עוד מחקרים רבים שמחזקים את המסקנה שה-AI יודע לאבחן טוב, מהר ובזול וזו הסיבה שהמערכות האלו כבר משמשת בבתי חולים ואצל רופאים. 


AI עדיין לא יכולה לנתח

למרות ההצלחות, חשוב להבין את המגבלות. רופא איננו רק מנתח נתונים. הוא קשוב למטופל, מבין את ההקשר הנפשי, החברתי והמשפחתי, לוקח אחריות ומקבל החלטות שלעתים כוללות מרכיבים אתיים כבדי משקל.

קיראו עוד ב"BizTech"

בינה מלאכותית לא מרגישה. היא לא רואה את החשש בעיניים של המטופל, לא לוחצת יד ולא יודעת להרגיע אדם שמקבל בשורה קשה. היא לא מסוגלת לשלב אינטואיציה עם ניסיון חיים או לקחת אחריות אישית על החלטה רפואית.

בנוסף, מערכות AI עובדות לרוב בתנאים מבוקרים. הן מצטיינות בניתוח מקרים שכבר נבדקו ונלמדו, אך בסביבה קלינית אמיתית יש עומסים, מצבים לא צפויים וצורך לעבוד בצוותים מרובי דיסציפלינות, דבר שעדיין דורש ניהול אנושי.

מעבר לכך, כל החלק היישומי-תפעולי לא קיים עדיין ב-AI. הבינה המלאכותית עוזרת לניתוח התוצאות, אבל לא יכולה לעשות ניתוח פיזי, לא יכולה לחתוך, להזריק, אלו תפקידים של רופא מומחה. אולי בעתיד יהיה רובוט משוכלל שיידע גם לנתח, בינתיים זה נראה רחוק, אם כי רובוטים "פשוטים" יותר כבר משולבים בעולם הרפואה.   


מערכות ה-AI והרובוטים כיום מתעדים שיחות עם מטופלים, בודקים בדיקות דם בזמן אמת ומספקים לרופא המלצות מיידיות. האלגוריתם יודע לנתח צילומי רנטגן ומסמן אזורים חשודים עוד לפני שהרדיולוג יסתכל. במערכות בריאות דיגיטליות, AI מלווה מטופלים, שואל שאלות ומפנה לרופא אנושי אם הוא מזהה תסמינים חריגים.

ה-AI לא יחליף רופאים, יהיה שיתוף פעולה. רופא שישתמש במערכות חכמות יהיה מהיר יותר, מדויק יותר ויוכל להקדיש יותר זמן לחלק האנושי של הטיפול: הקשבה, ליווי והחלטות מורכבות. ה-AI יילך ויתפוס מקום רחב יותר גם בעולם הרפואה. הוא יחסוך לרופאים בזמן, יפנה אותם לעבודות יותר אנושיות-חשובות ויכול להיות שגם יצריך פחות רופאים מבעבר. בינתיים, העזרה הגדולה והחשובה שלו הוא בזיהוי וניתוח הנתונים. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    החולה האמיתי 27/07/2025 11:44
    הגב לתגובה זו
    בעייתי לבקש ממי שמתפרנס מהבעיה להציע פיתרון. ברור שלמי שיש מסמר הפיתרון יהיה פטיש.כאשר אני מנסה לברר מה יש לי מה הטיפול האפשרי תוצאה זמינות ועלויות אני מרגיש נוח מול מערכת אוביקטיבית.
  • 6.
    מניסיון אישי ai מצא את הבעיה שלי והרופא לא (ל"ת)
    טוני 26/07/2025 17:29
    הגב לתגובה זו
  • זה אומר יותר על הרופא שלך... (ל"ת)
    אנונימי 27/07/2025 08:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לרון 26/07/2025 15:06
    הגב לתגובה זו
    הוא מחשב והמחשב החליף רופא מזמן.אפילו החלפת ברך ממוחשבת.לא לשחק בנידמה לי אנושי עדיף
  • 4.
    החיים 26/07/2025 14:08
    הגב לתגובה זו
    אין ולא יהיה פתרון קסם לחולים כרוניםזה לא שהחולים יכנסו לניתוח ויצאו בריאיםהם צרכים טיפול לטווח ארוך איזון בין טיפולים שוניםצריך להקשיב לחולה ולהבין מה מצבו לא רק על סמך בדיקותהטיפול יותר מורכב ולא בהכרח חד משמעיוגם ל AI לא יהיו פתרונות של זבנג וגמרנו
  • 3.
    לרון 26/07/2025 13:01
    הגב לתגובה זו
    הבעיה שהחולה מבחינה מערכתית כבר זל .פר.קרסו מצליח כי רופא מהשורה מזמן מעיניו במחשב מולו והתקשורת כבר נעלמה אז ה AI זה פשוט השלב הבא
  • 2.
    אנונימי 26/07/2025 11:42
    הגב לתגובה זו
    לפמי שבעים שנה השתעשתי עם חבריי על להכניס אדם חולה למכונה מצד אחד יוצא מהצד השני מתוקן ואפילו אחרי אובאול נראה שהחזון הלא רחוק נרקם לנגד עיני במהירות שיא
  • 1.
    אמפטיה מאורטופד למשל אין דבר כזה. AI כבר יותר אמפטי (ל"ת)
    אנונימי 26/07/2025 11:37
    הגב לתגובה זו
  • אמפטיה מאורתופד.... לא היה ולא נברא (ל"ת)
    אנונימי 26/07/2025 17:47
    הגב לתגובה זו
אייל פרוינד מנכ״ל איזופ, צילום: עודד קרניאייל פרוינד מנכ״ל איזופ, צילום: עודד קרני

מהאופציה ועד ההנפקה: ESOP מבית הפניקס ו-Slice Global משיקות פלטרפומה לניהול תגמול הוני

שיתוף פעולה חדש מציע לחברות הייטק פתרון דיגיטלי מלא לניהול אופציות, נאמנות ומיסוי - מההקצאה הראשונה ועד ההנפקה

מנדי הניג |

אתם יכולים להסתכל על זה כסימן נוסף להתאוששות בהייטק. עוד גיוסים, עוד תוכניות אופציות, ועוד עובדים שמצפים מהחברות לגמישות ויעילות בניהול ההטבות ההוניות שלהם. על הרקע הזה מודיעים חברת Slice Global Equity ו-ESOP מבית הפניקס בית השקעות על שיתוף פעולה שמטרתו לספק לחברות ההייטק הישראליות פתרון כולל לניהול תגמול הוני מהשלב הראשוני של הקצאת אופציות ועד לשלב ההנפקה או האקזיט. המהלך מאחד בין טכנולוגיית אקוויטי מתקדמת לבין מעטפת נאמנות לפי סעיף 102, ליווי רגולטורי ומיסויי, ומציע לחברות ניהול מקצה לקצה של כל תהליך התגמול ההוני בפלטפורמה אחת.

המערכת החדשה תכלול ניהול קאפ-טייבל ותוכניות אופציות ו-RSU בזמן אמת, אינטגרציה עם מערכות HR ו-Finance, ניהול רגולציה ומיסוי בישראל ובעולם, הפקת דוחות פיננסיים ואנליטיקה מתקדמת, לצד סימולציות של דילול, סבבי השקעה ותרחישי אקזיט או הנפקה בלחיצת כפתור. השילוב בין ESOP לבין Slice נועד להקל על מנהלים ויזמים בהתמודדות עם תהליכי התגמול, תוך שמירה על שקיפות לעובדים ועל עמידה בתקנים בינלאומיים.

Slice Global Equity פועלת כפלטפורמה לניהול אקוויטי גלובלי המאפשרת למחלקות הכספים בארגונים, משפט ומשאבי אנוש לנהל את מערך ההון במקום אחד. בין הלקוחות שלה נמנות חברות כמו WIZ, Guesty ו-VAST. ESOP. 

ESOP פועלת כבר למעלה משני עשורים ומנהלת אלפי נאמנויות לפי סעיף 102, כולל ליווי הנפקות, מימושי אופציות וייעוץ משפטי ומיסויי לחברות פרטיות וציבוריות.

אייל פרוינד, מנכ"ל ESOP מבית הפניקס מסר: "זה חיבור מהסוג שלא רק מייצר ערך אלא מייצר פרספקטיבה חדשה. החברות ייהנו לראשונה גם ממערכת טכנולוגית מתקדמת לניהול כל התוכנית וגם ממעטפת שירות אנושית ורגולטורית מההקצאה הראשונה ועד ההנפקה או המכירה."