על התעשייה שצפויה לגלגל 2.5 טריליון דולר עד 2020, והמניה שמכה את הנאסד"ק ובגדול

שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, מסמן את התחום שצומח מהר יותר מתחום הנדל"ן
שלמה גרינברג, צילום: Bizportal
בתחילת 2015 הציגה מיקרוסופט (סימול: MSFT) את מערכת המציאות הרבודה שלה בשם HoloLens, מערכת טבעתית לראש (שתופעל על-ידי ווינדוס 10) שכוללת "משקפי סקי" ומציגה מידע דיגיטלי על גבי המציאות שלנו. בשבוע שעבר אפשרה החברה הצצה ראשונה על המערכת, חומרה ותוכנה. מדובר במערכת עם מעבד עצמאי משלה, מעבד גרפי (GPU) משלה ויחידת עיבוד הולוגרמות שכוללת חיבור אלחוטי ולא חייבת להיות מסונכרנת עם מחשב או טלפון חיצוני.
המערכת מעבדת כמות אינפורמציה דמיונית ממש ופועלת בעזרת מעבד של אינטל (סימול: INTC) ומארג שבבים של טאיוואן סמי קונדוקטורים (סימול: TSM). לנו כמובן כל זה הוא סינית, אבל מה שכן ברור לנו הוא שמהפכת הטכנולוגיה רק בתחילת דרכה. האם אפשר להעלות על הדעת מה הדברים האלו יעשו לתעשייה בכלל ולעיצוב בפרט?
עוד נקודה שמשקיע צריך לשים אליה לב היא השילוב בין ענקיות כמו MSFT ,INTC ,TMC, ARMH, NVDA ועוד. יצור פלטפורמות מהסוג הזה הופך השקעות חלום בחברות טכנולוגיה קטנות למסוכנות הרבה יותר (נשאיר לכם לחשוב מדוע).
אחרי שקראנו את הסיפור הזה בעזרת הנכד שלנו שהסביר לנו את המונחים המוזרים, החלטנו שהיום נדבר על משהו שאינו כ"כ טכנולוגי, משהו שכל אחד שאיחר את המהפכה מבין, תעשיית "שיפוץ ושדרוג המגורים", תעשייה שכפי שגילינו מזמן גם אותה מהפכת הטכנולוגיה משנה ומקדמת.
שיפוצים בשווי חצי טריליון דולר
האם נישת שיפוץ, שיקום וחידוש הבית עניינה אתכם אי פעם? והאם על חברות כמו  Fortune Brands Home & Security, Inc (סימול: FBHS) או American Woodmark (סימול: AMWD) שמעתם? כנראה שלא, אלו חברות שפועלות בתחום  הנ"ל ומתחרות בחברת ברקשאייאר (סימול: BRK.A) של וורן באפט, שלה, בין השאר, יש אחזקות רציניות בתחום העיצוב תוך-ביתי (מווילונות ועד לרהיטים).
מדובר בתחום החדשנות במגורים שהוא אחד התחומים מהירי הצמיחה בעולם. בארה"ב זה כך כבר מאז מלחמת העולם השנייה כאשר הקבלן היהודי ויליאם לוויט הגה והקים את עיירות ה-Levittowns למשוחררי מלחמת העולם השנייה בארה"ב ובפורטו ריקו (כדאי למר כחלון ללמוד את הנושא כי הוא פתר את בעיית הזוגות הצעירים דאז שלא עמדו במחירי הדירות). הקמת העיירות הללו נתנה דחיפה ענקית לתעשיית עיצוב הבית, מהריהוט ועד לגננות ויצרה את הנישה.
באפט הבין זאת ונכנס לתחום בתחילת שנות השמונים והשקיע בחברות שמייצרות וילונות, ריהוט, אדניות, ברזים ועוד. מדובר בנישה תעשייתית מהעתיקות בעולם. על גאיוס סרג'יוס אוראטה שמעתם? זה המיליונר הראשון בהיסטוריה מהתעשייה הזו. האיש הוא אבי מערכות החימום שמתחת למרצפות בווילות של רומא העתיקה והוא התעשר מהתקנת מערכות כאלו 100 שנים לפני הולדת ישו. אם תבדקו הדוחות של הום-דיפו (סימול:HD) או Lowe's (סימול: LOW) תגלו שחלק נכבד של הצמיחה בחברות ענק אלו מניע מהנישה הזו שאחראית ל-58 ול-39 אחוזים מההכנסות של השתיים בהתאמה.
התחום, שבעיקר צומח המזרח ובארה"ב כרגע, צפוי לגלגל 2.5 טריליון דולר גלובלית ב-2020, כ-20% בארה"ב שם צמחה התעשייה הזו מ-180 מיליארד בתחילת המאה לכמעט 400 מיליארד ב-2015 וצפויה להגיע ל-500 מיליארד בסוף העשור. התעשייה קשורה אמנם בטבורה לתעשיית הנדל"ן וסובלת (או נהנית, תלוי בנקודת המבט) ממחזוריות, אבל מבחינת המשקיעים פחות פגיעה.
הסיבה העיקרית לכך היא שלמרות העובדה שהביקוש למוצרי ה-Home improvement קשור למכירות הבתים הוא אינו מותנה רק בכך. יש הרבה מקרים בעבר שבהם  הביקוש לבתים יורד ואילו הביקוש למוצרי טיפוח הבית גדל. כשמדובר בהשקעה בתחום ה-Home improvement השורה התחתונה היא שהמשקיע צריך אמנם לבדוק היטב את תחום הנדל"ן כולו אבל להבין שההשפעה על הציפיות בתחום אינה בהכרח ישירה על הנישה.
תשואה של 25% מעל מדד ה-S&P
הניסיון האישי שלנו הוא שמדובר בנישה מורכבת ומגוונת. חברה כמו Lumber Liquidators (סימול: LL), שעליה ספרנו בעבר ושכלולה בתחום, שונה, מנקודת מבטו של המשקיע בתחום, מחברות כמו LOW או Owens Corning  (סימול: OC) שמספקת מוצרי זכוכית ושלושתן שונות מחברה כמו FBHS שעלייה נספר היום. לכול אחת מהחברות בתחום יש תכונות ומשתנים אופייניים ולכן כדאי מאוד למשקיע או להתמחות ולנסות לבחור ב"מנצחת" (כרגיל, קשה מאוד) או להשקיע בסל מתמחה כמו סל ה-S&P Homebuilders (סימול: XHB) או סל ה-Home Construction (סימול: ITB) ואפילו סל ה-FXD שמתמקד בחנויות קמעוניות בעיקר (department stores).
אם תשוו את המניות והסלים הנ"ל, תבינו ההבדלים. בכול מקרה מדד ה-home improvement industry הניב, בחמש השנים האחרונות, 25% מעל למדד ה-S&P (כאשר מכשירי חשמל ביתיים היה  התת-סקטור שבתוך ה-Home improvement שהניב התשואה הגבוהה ביותר).  
Fortune Brands Home & Security הייתה, עד ספטמבר 2011, חטיבת הציוד הביתי ואבטחת הבית בתוך הקונגלומרט האמריקאי הגדול Fortune Brands ממדינת אילינוי. הקונגלומרט התפרק מרצון לאחר שחילק את ששת החטיבות שהרכיבו אותו, טבק, ביטוח, ציוד משרדי, ציוד גולף, ציוד ביתי ומשקאות, לבעלי מניותיו שלאחר מכן מכרו את החטיבות חלק בהנפקות לציבור וחלק לחברות שונות. FBHS החלה להיסחר בבורסה של ניו יורק באוקטובר 2011 לפי 14 דולר למניה (מתואם להיום) ובשווי שוק של 2.184 מיליארד דולרים וזה על מכירות של 3.3 מיליארד, הפסד של 35.6 מיליון דולרים או 23 סנט למניה.
יהלום חבוי
את החברה מוביל מאז תחילת 2010 כריסטופר קליין, שבהכשרתו הוא יועץ ניהולי והגיע לחברת האם ב-2003 מחברת הייעוץ המובילה מקנזי. את 2015 סיימה החברה עם מכירות של 4.6 מיליארד, רווח נקי של 315.0 מיליון או 1.88 דולר למניה. הקונצנזוס מדבר על מכירות של 5.07 ו-5.46 מיליארד בהתאמה לשנים 2016-17 ורווח למניה של 2.75 ו-3.14. בקופת החברה 238.5 מיליון. שווי החברה היום הוא 9.83 מיליארד והמניה, מאז הרישום בבורסה לפני 5 שנים, עלתה ב-350% ומכה בגדול את מדדי הנאסד"ק, ה-S&P, סלי הרפואה וסלי הבניה, אפילו את הכוכבות הגדולות של התחום, HD ו-LOW. כמה מהגופים הפיננסיים הגדולים והמובילים בעולם מחזיקים במניות FBHS ובראשם קבוצת וואנגארד וקבוצת וולינגטון שמחזיקות ב-8.8 וב-8.5 אחוזים מהמניות בהתאמה.
האנליסטית טרייסי רייניק שאנחנו עוקבים אחרי הניתוחים המעניינים שלה בקבוצת Zack.com, דברה בשבוע שעבר על "2 יהלומים חבויים" ומיהם? ראשית על החברה הישראלית קיסריה (סימול: CSTE) שללא ספק מעניינת ברמת המחירים הנוכחית ועל כך אין לנו ויכוח אתה. היהלום השני לדבריה היא FBHS, והשאלה היא למה, הרי FBHS נסחרת במכפיל 2017 של למעלה מ-20 ומכפיל היסטורי של 26.8 ונמצאת בסביבות שיא כול הזמנים. היא הסבירה ש"נכון, המחיר אינו נמוך אבל הצמיחה שאנחנו חוזים לה מהירה מאוד, הם מגדילים הדיווידנד בקביעות והחברה מנוהלת היטב".
אנחנו עוקבים אחרי תחום "השבחת הבית" בכינויו השונים שנים רבות וזאת בעקבות המעקב שלנו אחרי תחום הנדל"ן בארה"ב, והספור של פירוק חברת האם של FBHS בזמנו שאחריו עקבנו מקרוב (אחד התרגילים המוצלחים של "תשואה לבעלי מניות" שראינו אי פעם). כבר מזמן גילינו שתחום השבחת הבית צומח מהר יותר משאר מרכיבי תחום הנדל"ן, ומה שתורם לכך לאחרונה זו התקדמות הטכנולוגיה שהוסיפה לתחום דברים כמו אבטחה, ציוד מתוחכם, מערכות אנרגיה מתוחכמות, מטבחים חכמים ועוד.
האמת היא שלמרות המספרים המרשימים ותשואות המניות, FBHS אינה הכוכבת הגדולה של התחום מבחינת ההחזר על ההשקעה. היא מפגרת אחרי כמה מתחרות כמו American Woodmark (סימול: AMWD) שמתמחה במטבחים, ארוניות וצבעים שונים לחדרי הבית ו-Masco (סימול: MAS) שעושה שיפוצים כלליים, מאינסטלציה ועד לחדרים, מטבחים ועוד. אנחנו עוקבים אחרי FBHS גם בגלל שמוצאה מבית טוב (חברת האם הייתה חברה מדהימה), הסיבה להוצאתה מחברת האם (הפירוק נדחף קדימה בגלל שההנהלה ראתה שהחלקים שווים הרבה יותר מהשלם במיוחד חטיבת השיפוץ הביתי וחטיבת היינות של החברה) התרשמותנו מההנהלה בכלל ומהמנכ"ל בפרט ובגלל שהצליחה למצב עצמה במקום מוביל בכול אחד מתחומי עיסוקה.
מה בדיוק עושה החברה ומדוע היא מעניינת משקיעים?
47% מההכנסות (2.17 מיליארד ב-2015) מגיעים מארוניות. 37% (1.4 מיליארד) ממערכות אינסטלציה, צנרת וברזים. 12% ממערכות וציוד אבטחה (552 מיליון) ו-10% (439 מיליון) מדלתות ייעודיות. חלק גדול ממוצרי החברה נחשבים כמותגים ויש לה גם פטנטים רבים בתחומי החומרים ושיטות הייצור. החברה גם קנתה לעצמה שם של חברה ידידותית לסביבה. החברה מעסיקה 24000 עובדים ו-93% מהמכירות מתבצעות בצפון אמריקה.
מאז השנה שעברה החלה לפעול גלובלית, בעיקר מוכרת מטבחים ומערכות אבטחה (כולל מנעולים רגילים) בסין. החברה פעילה מאוד בתחום הרכישות, בעיקר של יצרני מטבחים. תחום העיסוק של החברה, בגדול שיפוץ ושדרוג בתים ודירות, גם נהנה מהצמיחה בתחום הנדל"ן כאמור אבל גם מהעובדה ששיפוץ ושדרוג הפכו לאופנתיים מאוד בארה"ב בשנים האחרונות.
אנחנו מאמינים שתחום הנדל"ן בארה"ב "הבריא" מאז משבר 2008 ולמרות שהמניות המובילות (ראו הסלים IYR או RWR) בתחום עברו את הרמות שבהן היו לפני משבר 2008, הוא עדיין רחוק משיאו. תחום השדרוג נע ביחד עם הנדל"ן כולו אבל ככול שהתחום כולו עולה ומחירי הבתים מאמירים, העלייה של תחום השיפוץ הופכת מהירה יותר.
מהבחינה הגלובלית הפוטנציאל גדול בהרבה ובמיוחד בכלכלות המזרח ואירופה ולכן הנושא מעניין משקיעים. דעתנו היא שכדאי להתרכז בסלים או קרנות מתמחות. הסלים ITB ו-XHB הם, לדעתנו, המובילים בתחום (כוללים את כול החברות המובילות) ולאורך זמן, שנתיים ומעלה, הניבו הרבה מעבר למדדי ה-S&P, הנאסד"ק והנדל"ן. למשקיע המעוניין נאמר כהרגלנו: החיפזון מהשטן, אין מה למהר. המדדים בשיא והכותרות שזועקות "תיקון/מפולת" יגברו כי ספטמבר ואוקטובר בפתח  אבל אנחנו חוזרים: הסכנה למשבר הולכת ונמוגה כך שבתיקון הבא שוב תיווצרנה הזדמנויות.
תגובות לכתבה(52):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 30.
    gild
    יאיר 02/11/2016 17:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום שלמה אתה יכול להביע דעתך לגבי gild? המניה הולכת ויורדת. הפרסום היום משקף ירידה במכירות של כל המוצרים שלהם כמעט. הרווח ירד. האם המוצרים שבפיתוח אמורים להעלות את החברה חזרה לצמיחה? תודה יאיר
    סגור
  • 29.
    שלמה שאלה לגבי SEX
    מורן 10/09/2016 10:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה דעתך?
    סגור
  • 28.
    שלמה, מה קורה? אתה חסר... (ל"ת)
    משה 09/09/2016 15:06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 27.
    כתבה
    מכאל 09/09/2016 13:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתמול הופיעה כתבה של פרופ פרחי בכלכליסט.אשמח אם תתיחס לכך בהרחבה באחת הכתבות שלך. תודה
    סגור
  • 26.
    3D Print
    Yoav 08/09/2016 15:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    Dear Shlomo, I would love for your input on the 3D printing sector. Is this the next big thing or a bust and what is a good timing point if any. I look at DDD and SSYS
    סגור
  • 25.
    טבע סיכון סיכוי
    זאב 05/09/2016 21:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה טבע עברה השנה כמה ארועים משמעותיים. רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן.פקיעת 3 פטנטים על הקופאקסון.מה לדעתך ההשפעה ארוכת הטווח על טבע - החברה וגם המניה האם לדעתך הסיכון גבר לאחרונה או דווקא הסיכוי.תודה שלמה
    סגור
  • 24.
    שאלה לשלמה לגבי FBHS
    יוסף 05/09/2016 15:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם עתיד המניה כל כך ורוד מדוע כריסטופר קליין מכר בתחילת אוגוסט השנה מניות בשווי 9.5 מיליון דולר ? אולי יש משהו שאנחנו לא יודעים ?
    סגור
  • 23.
    אשטרום קבוצה
    משקיע 04/09/2016 22:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה אני יודע שאתה פחות מתענין בחברות בארץ אבל לאור תנופת הבניה שעשויה להתעצם בשנים הקרובות יש חברות בארץ שהייתי רוצה שתסקר לדוגמא אשטרום קבוצה שיש לה זרוע תשתיות ובניה [מלבד אחזקתה בבנות אשדר ואשטרום נכסים] אשטרום ניסחר בדיסקאונט של 30% רק על הבנות מלבד זה לאשטרום קבוצה יש פעילות עניפה בתחום הבניה והתשתיות וניסחרת בשווי שוק עלוב של כ-790 מל'. אם כבר אתה עוסק בתשתיות קצת ציונות תן סקירה על החברות בארף דוגמא לאשטרום. תבורך
    סגור
  • 22.
    וול מארט העלאת משכורות אמאזון ודולר
    יעל 04/09/2016 21:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה אשמח לדעתך על וולמארט.1)האם לדעתך בעיית העלאת שכר העובדים קרובה לסיום ומתומחרת במחיר?2) התחרות מאמאזון ומרשת דולר הזולה. התחרות גוברת לדעתך או שלוולמארט יש moat ויתרון גודל(הנחות במחיר בגלל כמויות) שיספיק לשנים הקרובות3)החברה מחלקת ומגדילה דיב' מ1974 שתפוי להימשך.אשמח לדעתך על וולמארט תודה רבה
    סגור
  • 21.
    שלמה היקר , אפשר סקירה על טאואר של השנים האחרונות (ל"ת)
    שי 04/09/2016 18:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • כבר היו כתבות - זו אחת
    אורן 05/09/2016 09:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השיאים בדרך למרות הקשיים, והקוסם שהקפיץ את ההכנסות ב-75% מאת: שלמה גרינברג 11:14 | 26.02.15
    סגור
  • 20.
    מה זנ נקרא אנליסט מה זה נקרא יודע בורסה ולא להתפרנס מנר
    גורביץ צריך ללמוד 04/09/2016 08:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ות עולים ונרות יורדים כי זה גם אנחנו רואים החוכמה לראות את מה שיקרה ולא מה שקרה
    סגור
  • 19.
    שלמה, האם אתה מעביר קורסים בשוק ההון?
    דוד 03/09/2016 23:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למתחילים?
    סגור
  • דוד בחיאת זומזום (ל"ת)
    עולב 04/09/2016 09:02
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 18.
    יתרון לחברות גנאריות
    דידי 03/09/2016 22:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברות גנריות ובראשם טבע מוזילות תרופות ולכן קלינטון תעודד אותן. יש להן יתרון.
    סגור
  • מילים מילים מילים מילים מילים
    טבע לא חברה גנרית 04/09/2016 09:09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ציטוט מהדוח שהתפרסם במאי2016 של החברה ה"גנרית" טבע : כאמור, ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-4.8 מיליארד דולר, לאחר ששינויים בשערי חליפין הפחיתו 107 מיליון דולר מההכנסות ו-30 מיליון דולר מהרווח התפעולי. ההכנסות מגנריקה הגיעו לכ-2.2 מיליארד דולר, ירידה של 17.2% מהרבעון המקביל שהיה חזק וכלל מכירות בלעדיות של תרופות גנריות משמעותיות.לעומת זאת, בתחום התרופות הייחודיות טבע מצליחה לצמוח ב-10% לכ-2.2 מיליארד דולר, כשגם מכירות הקופקסון, תרופת הדגל שכבר נתקלת בתחרות גנרית, צמחו ברבעון ב-8.9% ל-1 מיליארד דולר, מתוכם 821 מיליון דולר בארה"ב.
    סגור
  • 17.
    TSLA SCTY
    ארז 03/09/2016 17:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה שלום, האם לדעתך הוא יכול להרשות לעצמו לבטל את הרכישה. אז (22 ליוני) דובר על כך שהמחיר משקף אפסייד של 20 עד 30 אחוז. היום כבר מדובר על 43 אחוז ומעלה. אני חושב שסביר שיגיעו להסכמה להוריד את מחיר הרכישה - אבל הוא לא יכול להרשות לעצמו לבטל - כי זה עלול להתברר כטעות אחת יותר מידי מבחינת המשקיעים. הוא חייב לשמור על הכבוד שלו גם אם הוא מאמין שהרכישה מופרכת (בהתחשב בהפסדים שסולאר סיטי מייצרת). Updated June 22, 2016 Mr. Musk’s Palo Alto, Calif., electric-car company, on Tuesday offered to acquire SolarCity Corp. in an all-stock deal valuing it at up to $2.8 billion Tesla, in a letter to SolarCity Chief Executive Lyndon Rive—also Mr. Musk’s cousin—said its offer represented a value of between $26.50 and $28.50 a share, or a premium of roughly 21% to 30% over SolarCity’s Tuesday closing price of $21.19.
    סגור
  • 16.
    כתבה מעניינת אבל אל תרוצו לקנות
    יובי 03/09/2016 16:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה נהניתי לקרוא את הכתבה משכנעת מאוד אבל אתה אומר בסוף אל תיקנו רק במפולת?
    סגור
  • 15.
    ולנו יש את אינרום - רק שתמשיך להתפתח (ל"ת)
    יוסי 03/09/2016 15:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    NVDA?!...וחוץ מזה:CSTE היתה תחת מתקפה פראית
    איך לא כתבת על 03/09/2016 13:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    של קרן גידור ששמה אותה על שורט,אבל זה נגמר,אכן נמצאת במחיר טוב...למרות ש.....לך תדע?!?
    סגור
  • 13.
    שלומה למה הציבור הישראלי יושב על הגדר בגלל שהבורסה בס
    sus 03/09/2016 12:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלומה אם אתה יכול להסביר לי שבורסה הישראלי במפולות היתה 580 מדד הישראלי 25 ומישם רק צפונה בלי שום תיקונים למה כי הבנקים מחזיקים את הבורסה פעם עבדו ביושר פעם עלה ופעם יורד אבל היום קשה לה לרדת וכך הבורסה בקושי מתפקדת בגלל שהי לו עושה מימושים וקשה לסחור בבורסה שאן מימושים רוב הכסף נמצא על הגדר וגם אני יושב על הגדר אם אני נכנס לאש רק ליפול זה בטוח לכן יותר טוב גדר תראה אך המיסחר בנסדק פעם עולה ופעם יורד ופו שיורד לו יורד שעולה פו חגיגה לכם צריך לחשוב פעמים שהבנקים אחד אם השני עד שיצא עשן
    סגור
  • 12.
    Uthr יוניתד טיפיוטיקס
    סיוון 02/09/2016 17:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חישוב מהיר מראה כי תזרים המזומנים החופשי שלה חלקי המרקט קאפ הוא כ15% זה נתון מצויין. שלמה האם מכיר?מה דעתך על united therapeuticsתודה על המאמר
    סגור
  • UTHR
    igal-igor 03/09/2016 17:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל טוב עם המספרים, אבל יש שם שני בעיות ממנ שאני יודע: 1. המנהלים מכרו וממשיכים למכור את המניות של החברה, לא נשאר להם כמעט כלום אני מדבר על MARIE ROTHBLAND אם אני זוכר נכון את השם. 2. בעיית של הפטנטים זו אולי הסיבה שהמשקיעים נזהרים מהמניה וכמובן תחרות מצד החברות הקטנות שהולכות לנגוס בחלק מההכנסות. מחזיק את המניה.
    סגור
  • סיוון - תבדקי את JAZZ יותר מעניינת במחירים הללו.
    igal-igor 04/09/2016 10:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    JAZZ - תרופות לנרקולפסיה (גמילה מסמים) וגם שלמו יותר מדי כנראה עבור CPXX - סרטן AML PHASE-3 וגם יש להם תרופות בתחום של הפרעות שינה ואניטידפריסנטים, פחות תחרות שם. הנהלה טובה, יש מצב שתמשיך לרדת עם כל תחום הביומד עד הבחירות באר''ב סוף 2016 ותחילת 2017 אני צופה לתחילת התאששות של התחום שם.
    סגור
  • תודה איגור.. (ל"ת)
    סיוון 04/09/2016 20:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לשלמה ולסיוון
    igal-igor 04/09/2016 10:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    LGND עוד חברה מעניינת פחות מ-100 אפשר להתחיל להסתכל אליה שוב פעם. שלמה מה דעתך על LGND? לפי דעתי ההנהלה עושה הכל נכון, נכנסו גם לתחום מכשור רפואי עם רכישת חברה לאחרונה, הם לא רוצים להיות תלויים ב-CAPTISOL. האם תוכל לפרט על החברה קצת יותר, אם כמובן את מכיר אותה?
    סגור
  • 11.
    תרו אשמח לדעתך
    מירי 02/09/2016 17:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברת תרו תרופות פה בחיפה.מה דעתך עליה כהשקעה? מעניינת?יתרונות עולים על הסיכונים והחסרונות או להיפך? תודה שלמה
    סגור
  • 10.
    סרגון
    יוסף 02/09/2016 11:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלום רב מר שלמה.שמח לקרוא מאמרייך.אשמח לדעתך על סרגון שעלתה מתחילת השנה 90% האם בתחילת דרכה ? אני מדבר על השקעה ארוכת טווח ושנים בסרגון.. מה דעתך בתודה מראש.יוסף
    סגור
  • 9.
    טבע איבדה פטנט שלישי על הקופקסון
    עמית 02/09/2016 11:38
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שלמה האם לדעתך החדשות האחרונות על 3 הפטנטים שנגמרו כבר מגולם במחיר הנייר... הירידות האחרונות בגלל זה ובגלל הקנייה של אלרגן? תודה
    סגור
  • 8.
    כמה דברים....
    נחום 02/09/2016 09:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראשית,שוב המון תודה על הכתבות והתגובות שלך מר גרינברג. לפני כשנה שאלתי אותך על ראדא והמחיר המגוחך שלה.ענית לי: לחברה יש בעיה קשה של חוסר אמון מול המשקיעים. בעיה שהתגלתה במלוא הדרה באדישות לאחר ההודעה על הזכייה מול אלתא. לפי אחד מעושי השוק בניו יורק פשוט לא מאמינים להודעות, כולל האחרונה. הטענה היא שמדובר ב"הסכמי בדיקת מוצר" ולא בהסכמים ממשיים ואלתא עדיין מועמדת. הנהלת החברה הצליחה (הכול בכוחות עצמה) להביא למצב הזה בין השאר בהתנהגותה בזמן ההנפקה האחרונה אבל לא רק. מה שמטריד יותר הוא העלייה בפוזיציית השורט מאז יוני, מ 407 אלף מניות ללמעלה ממיליון באוגוסט וזאת כאשר המניה מתדרדרת. זה אומר שהשורטיסטים יודעים כנראה משהו אחרת לא היו מסתכנים ברמות כאלו (תופעה מאוד שכיחה בוול סטריט). לצערי לא מדובר "במחירי סטרטאפ בתחילת דרכו" אלא ב"מחיר של חוסר אמון מוחלט". חוץ מרמת השורט שירדה בערך בשמונים אחוז, כניסת DBSI והחוזים החדשים ש(לכאורה....)חתמה מה עוד ידוע לך ? האם מאז השתנתה הרוח בקרב עושי השוק לגביה?
    סגור
  • 7.
    גיליאד gild
    ירון 01/09/2016 22:15
    הגב לתגובה זו
    3 2
    שלום שלמה. האם תרופות הדגל של גילד סולבאדי וחברוני באיזושהיא סכנה או תחרות הולכת וגדלה? המניה לא מפסיקה לרדת.. נכון להיום איבדה כבר כ25% השנה. אז ייתכן שבאמת התנפחה ל113$ זה לא מוצדק אבל 77$ שם אותה כבר ברמה מעניינת לדעתך? תודה רבה
    סגור
  • GILD
    igal-igor 03/09/2016 17:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1. השוק רוצה ש-GILD תקנה חברה בתחום סרטן או GENE EDITING או תחום אחר על מנת להגדיל את פורטפוליו. 2. הפטיטוס C הם קיבלו אישורים לכל סוגי הההפטיטוס GENOTYPE1-6 3. איידס אין להם הרבה תחרות שם 4. NASH לפי ההנהלה הם אומרים שיש להם הכל הנחוץ כדי להגיע לתרופה תוך כמה שנים. מחכה ל-70$ לקחת עוד.
    סגור
  • תודה יגאל גם אני ב70 יקנה
    ירון 04/09/2016 20:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל לא מאמין שתרד לשם..
    סגור
  • GILD - לירון
    igal-igor 05/09/2016 13:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני גם מקווה שלא תגיע ל-70, זו הסיבה שקניית מניות ללונג יש לעשות במנות וכל פעם לקנות חברות טובות במנות קטנות, אף אחד לא יודע איפה יכולה להיות התחתית. אני מאמין ברגע שהם יקנו חברה או יגדילו את הדיבידנד אתה תראה שזה התחתית וGILD תתחיל לעלות חזרה.
    סגור
  • 6.
    ROKA
    איילה 01/09/2016 20:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מניית הביו שעברה משברים קשים מתחילה להתעורר בימים האחרונים. האם מכיר?
    סגור
  • 5.
    הזכרת את קיסריה (CSTE), היכן נסחרת ומה עיסוקה? (ל"ת)
    יוסי 01/09/2016 14:32
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • מה זה? גן ילדים? תבדוק לפי הסימול (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/09/2016 15:21
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • למען הדיוק
    SSS 01/09/2016 17:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קוראים ל-CSTE=אבן קיסר
    סגור
  • אין שאלות טיפשיות, יש תשובות טיפשיות! (ל"ת)
    לשלמה 03/09/2016 13:08
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 4.
    KITE
    דיגר 01/09/2016 13:19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שלמה שלום, אתמול נובריטיס פרסמה הודעה על שינוי אירגוני שנוגע לפעילות ה CART שלה. איך לדעתך הדבר ישפיע על KITE?
    סגור
  • KITE
    שלמה גרינברג 01/09/2016 14:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראיתי את ההודעה ואכן מדובר בשינוי אירגוני ולא סגירה, תהליך שנעשה הרבה בתחומים שהמו"פ בהם גבוה מאוד. נוברטיס אגב הודיעה שתמשיך לפתח את הקולטן CTL019 שלה. יש קבוצה של החברות שעוסקת בפתוח אנטיגנים מקבוצת ה -CD 19 ביניהן וברטיס, KITE, JUNO BLUE ועוד. אין למהלך של נוברטיס שום השפעה ומה שקרה בבורסה זה "כותרתי" נטו.
    סגור
  • לפי דעתי נוברטיס בדרך לרכוש אחד מהחברות שם
    igal-igor 03/09/2016 17:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם העיסקה מול XNCR מרמזת שהם כנראה לא צריכים להחזיק כזו מחלקת פיתוח גדולה, יש להם משהו בקנה שמתבשל או כבר מוכן. זו דעתי בלבד.
    סגור
  • צריך להמתין ולראות אם בכלל
    שלמה גרינברג 01/09/2016 14:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראיתי את ההודעה ואכן מדובר בשינוי אירגוני ולא סגירה, תהליך שנעשה הרבה בתחומים שהמו"פ בהם גבוה מאוד. נוברטיס אגב הודיעה שתמשיך לפתח את הקולטן CTL019 שלה. KITE נחשבת המובילה בפתוח חלבוני האנטיגן מסדרת ה 19 CD , אותה קבוצה שנוברטיס משנה אירגונית. אין דרך לדעת מה יקרה, התגובה בבורסה "כותרתית" נטו. המהלך אינו אומר כלום על שום חברה שבתחום.
    סגור
  • 3.
    חוות דעת
    אריאל 01/09/2016 11:52
    הגב לתגובה זו
    0 2
    שלום שלמה מה דעתך על GFA = gafisa. במיוחד לאור מה שקורה עכשיו בברזיל? האם יש פוטנציטל?
    סגור
  • איני מכיר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/09/2016 12:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    מכפיל
    שואל 01/09/2016 11:46
    הגב לתגובה זו
    0 1
    26 לא יקר קצת?
    סגור
  • תקרא שוב את המאמר ותקבל תשובה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/09/2016 12:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    נבידאה = מנקיינד
    ארי 01/09/2016 10:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האם בדומה למה שכתבת על מנקיינד, נבידיאה אותו הדבר, חברות חלשות שבאו עלינו כדי לעשות כסף על תמימים?
    סגור
  • מה הקשר?
    שלמה גרינברג 01/09/2016 11:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נבידיאה אחת החברות הטכנולוגיות המוצלחות בעולם
    סגור
  • NAVIDEA BIO
    ארי 01/09/2016 11:28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סליחה, התכוונתי למניית הפארמה נבידאה שהתרסקה אתמול בנאסדאק 36 אחוז
    סגור
  • לגבי חברות חלום
    אלי 03/09/2016 12:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פשוט תבדוק את משכורות הבכירים ותקבל את התשובה.בקרב הדור הוותיק בהייטק היה מקובל שחברות סטרטאפ או חברות שלא מוכרות מנהליהן מרוויחים משכורות צנועות אם לא לומר נמוכות כאשר עם בוא ההצלחה הם ייהפכו למיליונרים בזכות- לצערי בחברות ביו ואחרות לא תמיד הולכים בנתיב זה- ראה פרוטליקס.למעשה אין בעייה למצא עבודות דוקטורט להרים חברה ולהזרים משכורות ותגמולים על בסיס אוויר.לא יודע אם זה המקרה כאן בחברה שציינת!
    סגור
  • לא מכיר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/09/2016 12:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור