וולמארט
צילום: אתר החברה
היום לפני...

הצעד של החברה בדרך להיות רשת הקמעונאות הגדולה בעולם, ומה קרה היום לפני 14 שנה

היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-31 באוקטובר

עמית בר |

31 באוקטובר 2021 - החווה הסולארית הצפה הגדולה בעולם מתחילה לפעול בתאילנד

ב-31 אוקטובר 2021 הושקה בפרבר אובון ראטצ’ת׳אני שבצפון‑מזרח תאילנד חווה סולארית צפה משולבת עם תחנת כוח הידרו - פרויקט שנחשב לאחד מהגדולים מסוגו בעולם. ההתקנה כוללת הספק של כ‑45 מגה-וואט סולאריים, כאשר כ‑145 000 לוחות פוטו-וולטאיים מכסים מאות אלפי מ״ר של פני המאגר. העלות המוערכת של הקמת הפרויקט עמדה על כ‑34 מיליון דולר. המיזם תוכנן להפחית פליטות גזי חממה בכ‑47 000 טון בשנה, להפחית אידוי מים בכ‑460 000 מ״ק בשנה, ולשפר את יעילות הלוחות בכ‑10%‑15% בהשוואה למתקנים יבשתיים.

המיזם משקף את המעבר של תאילנד לאנרגיה מתחדשת כחלק מאסטרטגיה רחבה יותר - כוונת המדינה להגיע לאיפוס פליטות ("net‑zero") באמצע המאה. הפרויקט גם מייצר מקומות עבודה באזור כפרי‑תעשייתי ומושך עניין של משקיעים בתחומי ESG וטכנולוגיות ירוקות. עם זאת, בצמוד לשאלה האקולוגית נרשמו גם התנגדויות של דייגים מקומיים שטענו שהפריסה על פני מאגר המים פוגעת בפרנסתם.

מהזווית הכלכלית‑מערכתית, הפרויקט מצביע על שינוי בתפיסה: האנרגיה היא כבר לא רק רכיב תשתיתי אלא גם מנוע לאסטרטגיות צמיחה, למשיכת השקעות ולכך שהמדינות המתפתחות מצטרפות למודל שעד לא מזמן שלטו בו מדינות מפותחות.

31 באוקטובר 2011 - האוכלוסייה העולמית חצתה את רף 7 מיליארד בני אדם

ב-31 אוקטובר 2011 הכריז האו"ם כי אוכלוסיית העולם הגיעה להיקף של כ‑7 000 000 000 אנשים. העלייה מהירה יחסית: בשנת 1999 עמד המספר על כ‑6 000 000 000, כלומר בקצת מעל עשור נוסף נוספו מיליארד בני אדם. ההתפתחות הזו הביאה איתה לחצים רבים על המשק הגלובלי - דרישה מוגברת למזון, אנרגיה, מים, דיור, תחבורה ותשתיות.

במדינות מתפתחות, במיוחד באפריקה ובאסיה, קצב הגידול גבוה מאוד, בעוד במדינות מפותחות מתרחשת בעיקר הזדקנות האוכלוסייה. זה יצר משבר כפול: מצד אחד הזדמנות של שוק צרכני, כוח עבודה ומגזרי שירותים גדלים; מצד שני אתגר בהבטחת תשתיות, שירותי רווחה, חינוך ובריאות. משקיעים פרטיים וציבוריים החלו לכוון לתחומים כמו חקלאות מדויקת, אנרגיה מתחדשת, תשתיות חכמות, טכנולוגיות ניהול קהלים והפחתת בזבוז משאבים.

מהצד של הצריכה והייצור, גידול כה מהותי באוכלוסייה נותן דחיפה לשווקים המתפתחים, אך במקביל גם מעלה מחדש את שאלת הקיימות - כיצד לגדול מבלי להרוס משאבים טבעיים או להעמיק פערים כלכליים.

31 אוקטובר 1969: וול מארט נרשמת כחברה חוקית

ב-31 אוקטובר 1969 התאגדה רשת וול מארט כחברה חוקית תחת חוק דלאוור בשם Wal‑Mart Stores Inc. החברה הוקמה ב‑1962 בידי סם וולטון בארקנסו כחנות אחת בשם Wal‑Mart Discount City, והצעד של ההתאגדות פתח בפניה דרכים לגיוס הון ולהתרחבות מהירה. ב-1972 היא ביצעה את ההנפקה הראשונה לציבור והחלה להיסחר בבורסה. בשנות ה‑70 וה‑80 התרחבה הרשת במהירות: ב‑1985 היו לה כבר 882 חנויות, עם מכירות של כ‑8.4 מיליארד דולר ו-104000 עובדים. ב‑1990 היא הפכה לקמעונאית הגדולה ביותר בארה״ב מבחינת הכנסות.

בתוך עשורים בודדים הפכה וול מארט לאחד מהכוחות המרכזיים בקמעונאות העולמית. כיום היא מפעילה יותר מ‑11500 חנויות ב‑28 מדינות, עם כ‑2.1 מיליון עובדים והכנסות שנתיות העולות על 640 מיליארד דולר. החברה מתמודדת עם תחרות עצומה מצד חברות כמו טארגט, אמזון וקוסטקו, והחליטה להשקיע במגוון תחומים - מסחר מקוון, שירותי בריאות, פתרונות פיננסיים עצמאיים ואוטומציה כדי לשמור על יתרונה התחרותי.

מהצד האסטרטגי, ההתאגדות ב‑1969 סייעה להעביר את החברה משליטה משפחתית מקומית למבנה תאגידי גלובלי, והחלה לשנות את דינמיקת הקמעונאות: מחירים נמוכים תמיד ומבנים לוגיסטיים ענקיים. ההשלכות הכלכליות של הצמיחה שלה ניכרות גם כיום, הן בקשר לעסקים קטנים שנאלצו להתאים עצמם ולשרוד, והן בהשפעה על רשתות האספקה, העסקת עובדים, תחרות, רגולציה וציפיות צרכניות. עם זאת, החברה ניצבת גם בפני ביקורת רבה, למשל על תנאי העסקה, על שערוריות בתחום תנאי העבודה, וזה מבהיר שכוח גדול תמיד מביא איתו גם וסיכונים.

31 אוקטובר 1957 - טויוטה פותחת חטיבת הפצה ראשונה בארה"ב 

ב-31 אוקטובר 1957 הקימה חברת הרכב היפנית טויוטה חברה בת בארה"ב בשם Toyota Motor Sales, U.S.A, כחלק מהכניסה הממוקדת לשוק הרכב האמריקאי. בתחילת דרכה החברה הציעה מעט דגמים ובשנת 1958 נמכרו רק כמה מאות יחידות של דגם Toyopet Crown. עם השנים החברה הרחיבה את הייצור, ההפצה והשיווק בארה״ב. כיום יש לטויוטה יש 14 מפעלי ייצור ומרכיבים בצפון אמריקה, בהם 11 בארה"ב. כלל המפעלים בארה״ב הרכיבו עד היום מעל 34 מיליון רכבים ומשאיות.


טויוטה פריוס פלאג אין הייבריד
טויוטה פריוס פלאג אין הייבריד - קרדיט: טוויטר


קיראו עוד ב"היום לפני"
הייצור האמריקאי של טויוטה מתבסס על אספקה מקומית וחלקים אמריקאיים, צעד שתרם להפחתת סיכוני יבוא, דרך קיצור שרשרת האספקה והסתגלות למגמות הרכב החשמלי וההיברידי. ההתרחבות מהווה חלק ממעבר גלובלי בו תעשיית הרכב עוברת מייצור מקומי ליבוא ולייצור מערכתי‑גלובלי. מבחינה כלכלית, המפעלים האמריקאיים של טויוטה מספקים אלפי מקומות עבודה, יוצרים פעילות ספקים אזוריים ומחוללים אפקטים כלכליים אזוריים.

הכניסה בצורה מאורגנת ומוקפדת לשוק האמריקאי איפשרה לטויוטה לא רק להתחרות טוב יותר בפורד ובג'נרל מוטורס, אלא גם להציב סטנדרטים חדשים כולל דגש על חיסכון בדלק, אמינות גבוהה ומעבר מוקדם לרכב היברידי/חשמלי.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נתבג תור עומס בן גוריון טיסות
צילום: מצילומי יהודית גרעין-כל, מתוך אתר פיקיויקי
היום לפני...

נמל התעופה החדיש נחנך בישראל והרשת החברתית משנה שם ואסטרטגיה


היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-28 באוקטובר



עמית בר |


28 באוקטובר 2021 - פייסבוק משנה את שמה למטא

ב-28 באוקטובר 2021 הודיעה חברת פייסבוק על שינוי שמה למטא פלטפורמס (Meta Platforms), במהלך שהוביל המנכ״ל והבעלים מארק צוקרברג. השם החדש ביטא שינוי אסטרטגי עמוק - מעבר מפעילות ממוקדת ברשתות חברתיות לחזון רחב יותר של עולם וירטואלי אינטראקטיבי, המכונה metaverse.


צוקרברג מטא ריי באן
צוקרברג מטא ריי באן - קרדיט: טוויטר


במרכז המהלך עמד פיצול מבני: פעילות החברה חולקה לשני מגזרים עיקריים - “משפחת האפליקציות”, הכוללת את פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ ומסנג'ר, ו־Reality Labs, יחידה ייעודית לפיתוח טכנולוגיות מציאות מדומה ורבודה. החברה הצהירה כי תשקיע כ-10 מיליארד דולר רק בשנה הראשונה בפיתוח תשתיות מטאוורס, כולל מכשירי חומרה כמו משקפי Quest, פלטפורמות תלת-ממד, כלים עסקיים וחוויות משתמש מתקדמות.

המהלך הגיע בשיאו של משבר תדמיתי ורגולטורי סביב פייסבוק. תחקירים פנימיים, שדלפו על ידי חושפת השחיתויות פרנסס האוגן, חשפו כי החברה הייתה מודעת להשפעות שליליות של מוצריה על בני נוער ועל השיח הציבורי, אך לא פעלה בנחרצות לשנות זאת. שינוי השם נתפס אצל חלק מהציבור כניסיון להסיט את הדיון, אך צוקרברג הציג את המהלך כחזון ארוך טווח, מהלך שנועד למקם את החברה בחזית ההתפתחות הטכנולוגית של העשור הבא.

בשוק ההון ההכרזה התקבלה ברגשות מעורבים. המניה, שנסחרה סביב 325 דולר, חוותה תנודתיות, כאשר משקיעים הביעו ספק לגבי היתכנות ההימור האסטרטגי. אחרים ראו בכך תעוזה נדירה ומחויבות לעיצוב עתיד האינטרנט. הסימול החדש למסחר, META, נכנס לתוקף בדצמבר אותה שנה.