דלית זילבר מנהל התכנון
צילום: ניב קנטור

מנהל התכנון: אישרנו 95,200 יחידות דיור בשנת 2020

שר הפנים אריה דרעי: "במדינת ישראל אין משבר תכנון - יש משבר בינוי" על הפער הגדול בין התכנון לביצוע בתחום הנדל"ן
צחי אפרתי | (8)

מנתוני מנהל התכנון לשנת 2020 עולה כי אושרו כ-95,200 יחידות דיור וכ-35,500 יחידות דיור אושרו במסגרת התחדשות עירונית. אך על אף הנתונים המרשימים השר דרעי סיכם את הפערים בין היקף התכנון הגדול לבין ירידה חדה בהתחלות הבניה "במדינת ישראל אין משבר תכנון - יש משבר בינוי" אמר דרעי. עוד ציינו במנהל את התכנון את קידום פרויקט התשתית הגדול ביותר בתולדות המדינה - ארבע תוכניות המטרו הועברו להערות והשגות הציבור. 

מהנתונים בתחום הדיור, עולה כי על אף היעדר התקציב, פקיעת תוקף חוק הותמ"ל ומשבר הקורונה, מנהל התכנון אישר כ-95,200 יחידות דיור - כאשר היעד הממשלתי עמד על 105,000 יחידות דיור. כ-35,500 יחידות דיור אושרו במסגרת התחדשות עירונית, וכ-36,100 יחידות דיור אושרו בחברה הערבית.  

במסגרת התוכניות להתחדשות עירונית אישרה למשל הוועדה המחוזית חיפה תוכנית ראשונה להתחדשות עירונית בבנימינה, בשכונת גבעת חן. בנוסף, אושרה תכנית להתחדשות עירונית בלוד שתאפשר פינוי של אזור תעשיה במרכז המרקם העירוני וצפויה להניע מהלכי התחדשות עירונית במרחב זה. בנוסף אימצה הוועדה המחוזית צפון מסמך מדיניות אסטרטגי לעיר טבריה, אשר מכוון לפיתוח התחדשות עירונית רחב היקף וחיזוקה כמוקד עירוני אזורי משמעותי במחוז.

במהלך השנה הנוכחית נעשו מספר מהלכים בעלי השפעה תכנונית. בין המהלכים: תזכיר חוק התכנון והבניה- תיקון מס' 128 אשר מהווה תיקון לחוק מאז שנת 2014. התיקון כולל שינויים ובהם מסלול חלופי לתמ"א 38 וביטול "מוסד ההקלות". בנוסף, שר הפנים חתם על "תקנות בניה ירוקה" (לכתבה המלאה). עוד אושרה תמ"א 1- מדובר בתוכנית מתאר ארצית המרכזת 144 תוכניות מתאר ארציות ותיקונים לתכניות מתאר ארציות בתחומים שונים. 

עוד ציינו במנהל התכנון את תוכנית התשתית הגדולה ביותר במדינת ישראל - המטרו, במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות מקודמות תוכניות לשלושה קווים באורך כולל של 150 ק"מ וכ-109 תחנות ב-24 רשויות מקומיות. ארבע התוכניות של המטרו מצויות בהליכי תכנון מתקדמים, ועברו להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור. כמו כן, קודמו תוכניות נוספות לרכבות קלות - הוחלט לאשר את הקו הזהוב- "שלוחת המוזיאונים" וכן לקדם את תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים; תוואי הרכבת הקלה חיפה- נצרת מצוי בתכנון מפורט לפני ביצוע; קידום תכנון מערך המסילות הכבדות כדוגמת מסילת עירון ומסילת גורל.   

בשנה זו קודמו מספר פרויקטים גם בתחום האנרגיה - המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה את התוכנית להקמת שתי יחידות ייצור חדשות (מחז"מים) בתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה שיופעלו באמצעות גז טבעי; רשות הרישוי של הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) החליטה לאשר את מתן ההיתר להקמת חוות טורבינות הרוח הגדולה ביותר בארץ- רוח בראשית, הכוללת 39 טורבינות מהטכנולוגיות המתקדמות והיעילות בעולם, שעתידות לספק יחד 189 מגה ואט. 

שר הפנים אריה דרעי: "מינהל התכנון חזר למקום הטבעי שלו. על אף משבר הקורונה, מינהל התכנון עמד במשימה של אישור מלאי תכנוני הן של יחידות דיור והן של תשתיות. במדינת ישראל אין משבר תכנון - יש משבר בינוי. המשימה המרכזית שלנו גם בשנה הבאה היא להגיע ליעד הממשלה של 30% יחידות דיור בהתחדשות עירונית. למשימה החשובה הזאת אנחנו צריכים את הותמ"ל - גם עבור המגזר הערבי והחרדי".    

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    צחי 06/01/2021 08:22
    הגב לתגובה זו
    השאלה אם גם בונים מספיק במציאות
  • 7.
    היעד הבא קרית חיים ליד הים רח שדרות דגניה מחירי ריצפה (ל"ת)
    חיים 06/01/2021 06:04
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מוטי 06/01/2021 01:54
    הגב לתגובה זו
    שיאשרו גם מיליארד דירות. מה זה שווה אם בפועל הן לא ניבנות?? המון מכרזים נכשלים כי קבלנים לא ניגשים ובמקום להביא חברות בנייה זרות , זונחים אותם.
  • 5.
    מאיר 05/01/2021 22:14
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד רק חבל שלא בונים להעיף את ביבי
  • 4.
    הספינר 05/01/2021 19:42
    הגב לתגובה זו
    אפשר לתכנן מיליון אבל המדינה לא משווקת לקבלנים את הדירות והקרקעות אז מה הועילו גנבים בתקנתם ?
  • 3.
    ישראלי 05/01/2021 17:14
    הגב לתגובה זו
    במדינת ישראל צריך שיהיו 4 מטרופולינים - 2 ישנים: גוש דן וי-ם, ו 2 חדשים: חיפה/קריות וב"ש. ב 2 המטרופולינים החדשים אפשר יהיה לאכלס הרבה מאד ישראלים, והודות לפיתוחם הפריפריה בעצם תתקרב למטרופולין, פשוט זה יהיה מטרופולין חיפה או ב"ש ולא ת"א, אבל התושבים יקבלו אותו השירות.
  • 2.
    משה 05/01/2021 16:47
    הגב לתגובה זו
    משנה כמה בנו בפועל
  • 1.
    אפס מאופס הגיע הזמן לשרים מקצועיים ולא אפסים לקקנים (ל"ת)
    אפק 05/01/2021 16:11
    הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).