בדרך לאישור: תכנית פינוי בינוי בבת- ים שתוסיף מאות דירות
הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בראשות דלית זילבר, החליטה להפקיד תכנית להתנגדויות הציבור להתחדשות עירונית בבת ים הכוללת 795 יחידות דיור, מתוכן 20% עבור דירות קטנות של עד 75 מ"ר.
במסגרת התכנית ייבנו 8 מבני מגורים, במקום 13 בנייני המגורים הקיימים הכוללים 170 יחידות דיור. בחלקו המערבי של המתחם יוקמו 3 מגדלים בני 35 קומות, לאורך הפארק הקיים ועוד 5 בניינים בני 16 קומות, לאורך הרחובות כ"ט בנובמבר והרב מימון. כמו כן, בקומות הקרקע של מבני המגורים יתאפשרו שימושים ציבוריים בהיקף של 600 מ"ר. התכנית ממוקמת בשכונת רמת הנשיא בדרום מזרח העיר ומתפרסת על שטח של 31 דונם בין הרחובות כ"ט בנובמבר מצפון, הרב מימון מדרום ודליה במזרח (ממש בסמוך לביה"ס שובו).
ממנהל התכנון הסבירו כי במרכז התכנית, אישרה הוועדה הקמת מתחם ציבורי פתוח בשטח של דונם וחצי. בנוסף כדי ליצור "סביבת מגורים ירוקה עבור כלל התושבים", קבעה הוועדה כי 15% משטח התכנית צריכים להיות פנויים מבנייה כלשהי, וזאת לצורך חלחול של מי גשם וצמיחה של עצים במתחם.
התכנית נמצאת בסמוך לציר תחבורה ציבורית שעתיד לעבור ברחובות כ"ט בנובמבר ואלי כהן. כמו כן , מתוכנן מסלול אופניים במסגרת תכנית 'אופנידן' שעתיד לעבור בשטח הציבורי הגובל בתכנית ממערב.
- קבוצת גבאי תקדם פרויקט רחב במתחם בלפור בבת ים
- תשואה של 12% בשנה; האם בת ים היא הזדמנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבת ים המצב התכנוני הינו שאין כמעט עתודות קרקע לבנייה. על כן, מקודמות תכניות רבות של התחדשות עירונית במסגרת פינוי בינוי. התכנית במתחם דליה, הוגשה ע"י הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בת ים בשיתוף שפיר מגורים ובניין, ונערכה ע"י אדריכל אבנר ישר ממשרד ישר אדריכלים.
מיקום הפרויקט בבת ים
- 2.מדינת תל אביב 29/03/2017 11:22הגב לתגובה זומשהוא מוכן להסביר לי למה בכל הארץ יש התחדשות עירונית חוץ ממדינת תל אביב? מדחם דפנה בצפון תל אביב פחות משנתיים פינוי בינוי פינוי של 64 דיירים תמורת 178 דירות אבל בדרום תל אביב פינוי של 230 דירות תמורת 2500 דירות למה ראש מדינת תל אביב מסרב לעשות שם פיוני בינוי למרות שיש כבר תוכניות יזמים וקבלנים? אולי התשובה היא כלכלית נטו? אולי מועצת מדינת תל אביב מסרבת כי לא רוצים להציף את תל אביב בדירות כי מחירי הדירות בצפון תל אביב ירדו? אבל אני שוב רושם דרום מזרח תל אביב זה פצצה מתקתקת יותר מכל מקום בארץ... אין ארקות בבנינים מערכת הביוב קורסת. אין ממדים אין מקלטים ציבוריים .בנינים בני 60 שנה ןמעלה (כמו מתחם דפנה) ממש ממש לפני קריסה... האם הדם שלנו זול? יש מקום לתביעה אזרחים על הפקרות דמם? מקקוה שהמערכת תפרסם את תגובתי
- 1.מדינת תל אביב 29/03/2017 11:12הגב לתגובה זומשהוא מוכן להסביר לי למה בכל הארץ יש התחדשות עירונית חוץ ממדינת תל אביב? מדחם דפנה בצפון תל אביב פחות משנתיים פינוי בינוי פינוי של 64 דיירים תמורת 178 דירות אבל בדרום תל אביב פינוי של 230 דירות תמורת 2500 דירות למה ראש מדינת תל אביב מסרב לעשות שם פיוני בינוי למרות שיש כבר תוכניות יזמים וקבלנים? אולי התשובה היא כלכלית נטו? אולי מועצת מדינת תל אביב מסרבת כי לא רוצים להציף את תל אביב בדירות כי מחירי הדירות בצפון תל אביב ירדו? אבל אני שוב רושם דרום מזרח תל אביב זה פצצה מתקתקת יותר מכל מקום בארץ... אין ארקות בבנינים מערכת הביוב קורסת. אין ממדים אין מקלטים ציבוריים .בנינים בני 60 שנה ןמעלה (כמו מתחם דפנה) ממש ממש לפני קריסה... האם הדם שלנו זול? יש מקום לתביעה אזרחים על הפקרות דמם? מקקוה שהמערכת תפרסם את תגובתי
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותבנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות
לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות
בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא.
הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל.
עדכון מגבלת כושר ההחזר
כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו
הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).
בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.
- הנחיות חדשות במימון: איך משפיע קיבוע הקלות המשכנתא על הזינוק בהלוואות "לכל מטרה"?
- היום שבו התחיל לפעול הבנק המרכזי של המדינה ומה קרה היום לפני 32 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת
במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת
בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.
בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.
לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.
הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.
- המספר היומי - 2%; איך זה קשור למחירי הדירות?
- מס רכוש חוזר: איך זה ישפיע על מחירי הדירות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.
