הממשלה יכולה וצריכה להגביר את הסיוע למשק ללא קיצוץ כלשהו בתקציב
גירעון הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של 2020 זינק ב-140% אך אפקטיבית גדל בפחות מ-1% מהתמ"ג; כרגע יש בישראל למעלה ממיליון מובטלים, התוצר פוחת וירידת ההכנסות מזינה ירידה נוספת בתוצר - הממשלה חייבת להגדיל הוצאות
גירעון הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של 2020 הסתכם ב-33.5 מיליארד לעומת גירעון שהסתכם בסך 14.1 מיליארד בארבעת החודשים הראשונים של 2019. עם זאת, מאחר שכ-9.5 מיליארד שקלים מהכנסות הממשלה הגיעו בשנה הקודמת ממלווה מן הביטוח הלאומי, הרי שגירעון הממשלה גבוה בארבעת החודשים הראשונים של 2020, בסך הכל ב-10.4 מיליארד לעומת ארבעת החודשים הראשונים של 2019. במילים אחרות, ולמעשה הגרעון בארבעת החודשים הראשונים של 2020 גדל בפחות מאחוז אחד מהתוצר המקומי הגולמי. בעת הזו בה יש בישראל למעלה ממיליון מובטלים, התוצר פוחת וירידת ההכנסות מזינה ירידה נוספת בתוצר- הממשלה חייבת להגדיל את הוצאותיה הציבוריות. זאת לטובת החזרת המשק לפעילות מלאה וכן לטובת היציבות הפיננסית של הממשלה.
ממשלות של מדינות רבות ברחבי העולם מתמודדות עם המשבר הכלכלי שמתלווה למשבר הקורונה על ידי הגדלה משמעותית בהוצאותיהן כדי לפצות על הירידה בביקוש לתצרוכת פרטית, בהשקעות במבנים, במכונות ובציוד ובקניות מחו"ל (יצוא). ההתערבות הממשלתית באה לידי ביטוי בהעברת מענקים לעסקים, תשלומי קצבאות אבטלה, הגדלת הוצאות על פרויקטים ציבוריים והזרמת כספים ניכרת לחברות ועסקים בצורת מענקים וערבויות ללקיחת אשראי. גם בישראל הוגדר תקציב חירום בסך של 80 מיליארד שקלים מתוכו כ-45 מיליארד יועדו למטרת תשלומי אבטלה ולמתן אשראי. על פי נתונים שפרסם החשב הכללי מומשו כ-20% מתקציב זה עד לסוף אפריל האחרון.
על פי פרסומי החשב הכללי, נתוני הביצוע של תקציב הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של השנה משקפים עלייה בסך ההוצאות של הממשלה בשיעור של 0.3% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והכנסות הממשלה בתקופה זו משקפות ירידה של 11.7%.
עם זאת, בחינה מעמיקה יותר של נתוני ההכנסות, משקפת את העובדה שגביית המיסים פחתה ב-4% בלבד (בכ-4.5 מיליארד שקלים) בחודשים אלו בעוד שהכנסות אחרות של הממשלה ירדו ב-9.5 מיליארד שקלים. חשוב לשים לב לכך שהירידה בסעיף ההכנסות האחרות אינה פועל יוצא של ירידת רמת הפעילות במשק, אלא מבטאת ירידה בהכנסות הנובעת כולה כתוצאה מהפסקת המלווה מן הביטוח הלאומי השנה, מלווה שהסתכם בשנה הקודמת בתקופה זו ב-9.5 מיליארד שקלים.
- "כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
- הגירעון ממשיך להצטמצם: 4.7% מהתוצר באוגוסט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כדי לקבל תמונה מלאה על פעילות הממשלה, ראוי להשוות את הגירעון של הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של 2020 שהסתכם ב-33.5 מיליארד לעומת גירעון שהסתכם בסך 14.1 מיליארד בארבעת החודשים הראשונים של 2019. עם זאת, מאחר שכ-9.5 מיליארד שקלים מהכנסות הממשלה הגיעו בשנה הקודמת ממלווה מן הביטוח הלאומי, הרי שבנטרול רכיב זה, גירעון הממשלה גבוה בארבעת החודשים הראשונים של 2020, בסך הכל ב-10.4 מיליארד לעומת הגירעון של ארבעת החודשים הראשונים של 2019. במילים אחרות, הגרעון בארבעת החודשים הראשונים של 2020 גדל בפחות מאחוז אחד מהתוצר המקומי הגולמי.
ראוי להבהיר שבעת שבה הכלכלה מתנהלת על מי מנוחות, כשהתוצר צומח והאבטלה נמוכה, השליטה בגירעון ובהיקף החוב של הממשלה היא משימה ראויה ורצויה. אבל בעת הזו שבה יש בישראל למעלה ממיליון מובטלים, התוצר פוחת וירידת ההכנסות מזינה ירידה נוספת בתוצר, הממשלה חייבת להגדיל את הוצאותיה הציבוריות. זאת לטובת החזרת המשק לפעילות מלאה וכן לטובת היציבות הפיננסית של הממשלה. על הממשלה להימנע מכל קיצוץ ברכיבי התקציב השונים, להגביר את מידת התמיכה הניתנת לעסקים, וכן להגדיל את היקף הביצוע של פרויקטים ציבוריים.
אין כל סיבה או צורך לקצץ ברכיבי תקציב כמו חינוך, תחבורה, משטרה או בטחון כדי להגדיל את רכיבי הסיוע, אלא יש להגדיל את רכיבי הסיוע תוך הותרת יתר ההוצאות ברמתן המתוכננת.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
פעילות כזו תמתן את המשבר ותמנע התדרדרות שעשויה להיגרם עקב קיצוצים כאלו או אחרים שישפיעו על הענפים והתחומים שעלולים לסבול מן הקיצוץ.
אין ספק שחזרת המשק לפעילות מלאה תוביל לעלייה בהכנסה הלאומית ולכן גם לעליה בהכנסות הממשלה ממיסים, וככל שהמשק ישוב מהר יותר לפעילות מלאה, גם תקציב הממשלה יתאזן ויחזיר את תוואי החוב הציבורי למסלול הטוב שבו הוא נמצא טרם המשבר.
הכותב הינו נסים בן דוד, פרופסור לכלכלה ונשיא המכללה האקדמית גליל מערבי
- 5.התמימות 29/05/2020 22:48הגב לתגובה זוהמשק יתקשה מאד לחזור לנורמה
- 4.אמנם 29/05/2020 22:44הגב לתגובה זופרופ' נכבד,אך מה עם מריחת כחלון את השוטרים ב 22מיליארד ש"ח רגע לפני הקורונה?היה לזה כיסוי תקציבי?
- 3.דירה=קורת גג 29/05/2020 13:52הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 2.דירה=קורת גג 29/05/2020 13:21הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 1.שמוליק 29/05/2020 10:47הגב לתגובה זוצריך להשיע בענפים שמייצרים צמיחה, תשתיות, תחבורה, הייטק, יצואנים, תעשינים. ביטחון וחינוך זה כסף מבוזבז. לא מייצר כלום.
- דן 29/05/2020 22:47הגב לתגובה זוכשר אוצר ידע לקצץ ולאזן תקציב,ולא "למרוח" את בוחריו!!!

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.