ישראל כץ משרד התחבורה
צילום: כפיר סיון
מקרו כלכלה

הממשלה יכולה וצריכה להגביר את הסיוע למשק ללא קיצוץ כלשהו בתקציב

גירעון הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של 2020 זינק ב-140% אך אפקטיבית גדל בפחות מ-1% מהתמ"ג; כרגע יש בישראל למעלה ממיליון מובטלים, התוצר פוחת וירידת ההכנסות מזינה ירידה נוספת בתוצר - הממשלה חייבת להגדיל הוצאות

גירעון הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של 2020 הסתכם ב-33.5 מיליארד לעומת גירעון שהסתכם בסך 14.1 מיליארד בארבעת החודשים הראשונים של 2019. עם זאת, מאחר שכ-9.5 מיליארד שקלים מהכנסות הממשלה הגיעו בשנה הקודמת ממלווה מן הביטוח הלאומי, הרי שגירעון הממשלה גבוה בארבעת החודשים הראשונים של 2020, בסך הכל ב-10.4 מיליארד לעומת ארבעת החודשים הראשונים של 2019. במילים אחרות, ולמעשה הגרעון בארבעת החודשים הראשונים של 2020 גדל בפחות מאחוז אחד מהתוצר המקומי הגולמי. בעת הזו בה יש בישראל למעלה ממיליון מובטלים, התוצר פוחת וירידת ההכנסות מזינה ירידה נוספת בתוצר- הממשלה חייבת להגדיל את הוצאותיה הציבוריות. זאת לטובת החזרת המשק לפעילות מלאה וכן לטובת היציבות הפיננסית של הממשלה.

ממשלות של מדינות רבות ברחבי העולם מתמודדות עם המשבר הכלכלי שמתלווה למשבר הקורונה על ידי הגדלה משמעותית בהוצאותיהן כדי לפצות על הירידה בביקוש לתצרוכת פרטית, בהשקעות במבנים, במכונות ובציוד ובקניות מחו"ל (יצוא). ההתערבות הממשלתית באה לידי ביטוי בהעברת מענקים לעסקים, תשלומי קצבאות אבטלה, הגדלת הוצאות על פרויקטים ציבוריים והזרמת כספים ניכרת לחברות ועסקים בצורת מענקים וערבויות ללקיחת אשראי. גם בישראל הוגדר תקציב חירום בסך של 80 מיליארד שקלים מתוכו כ-45 מיליארד יועדו למטרת תשלומי אבטלה ולמתן אשראי. על פי נתונים שפרסם החשב הכללי מומשו כ-20% מתקציב זה עד לסוף אפריל האחרון.

על פי פרסומי החשב הכללי, נתוני הביצוע של תקציב הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של השנה משקפים עלייה בסך ההוצאות של הממשלה בשיעור של 0.3% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והכנסות הממשלה בתקופה זו משקפות ירידה של 11.7%.

עם זאת, בחינה מעמיקה יותר של נתוני ההכנסות, משקפת את העובדה שגביית המיסים פחתה ב-4% בלבד (בכ-4.5 מיליארד שקלים) בחודשים אלו בעוד שהכנסות אחרות של הממשלה ירדו ב-9.5 מיליארד שקלים. חשוב לשים לב לכך שהירידה בסעיף ההכנסות האחרות אינה פועל יוצא של ירידת רמת הפעילות במשק, אלא מבטאת ירידה בהכנסות הנובעת כולה כתוצאה מהפסקת המלווה מן הביטוח הלאומי השנה, מלווה שהסתכם בשנה הקודמת בתקופה זו ב-9.5 מיליארד שקלים.

כדי לקבל תמונה מלאה על פעילות הממשלה, ראוי להשוות את הגירעון של הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של 2020 שהסתכם ב-33.5 מיליארד לעומת גירעון שהסתכם בסך 14.1 מיליארד בארבעת החודשים הראשונים של 2019. עם זאת, מאחר שכ-9.5 מיליארד שקלים מהכנסות הממשלה הגיעו בשנה הקודמת ממלווה מן הביטוח הלאומי, הרי שבנטרול רכיב זה, גירעון הממשלה גבוה בארבעת החודשים הראשונים של 2020, בסך הכל ב-10.4 מיליארד לעומת הגירעון של ארבעת החודשים הראשונים של 2019. במילים אחרות, הגרעון בארבעת החודשים הראשונים של 2020 גדל בפחות מאחוז אחד מהתוצר המקומי הגולמי.

ראוי להבהיר שבעת שבה הכלכלה מתנהלת על מי מנוחות, כשהתוצר צומח והאבטלה נמוכה, השליטה בגירעון ובהיקף החוב של הממשלה היא משימה ראויה ורצויה. אבל בעת הזו שבה יש בישראל למעלה ממיליון מובטלים, התוצר פוחת וירידת ההכנסות מזינה ירידה נוספת בתוצר, הממשלה חייבת להגדיל את הוצאותיה הציבוריות. זאת לטובת החזרת המשק לפעילות מלאה וכן לטובת היציבות הפיננסית של הממשלה. על הממשלה להימנע מכל קיצוץ ברכיבי התקציב השונים, להגביר את מידת התמיכה הניתנת לעסקים, וכן להגדיל את היקף הביצוע של פרויקטים ציבוריים.

אין כל סיבה או צורך לקצץ ברכיבי תקציב כמו חינוך, תחבורה, משטרה או בטחון כדי להגדיל את רכיבי הסיוע, אלא יש להגדיל את רכיבי הסיוע תוך הותרת יתר ההוצאות ברמתן המתוכננת.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

פעילות כזו תמתן את המשבר ותמנע התדרדרות שעשויה להיגרם עקב קיצוצים כאלו או אחרים שישפיעו על הענפים והתחומים שעלולים לסבול מן הקיצוץ.

אין ספק שחזרת המשק לפעילות מלאה תוביל לעלייה בהכנסה הלאומית ולכן גם לעליה בהכנסות הממשלה ממיסים, וככל שהמשק ישוב מהר יותר לפעילות מלאה, גם תקציב הממשלה יתאזן ויחזיר את תוואי החוב הציבורי למסלול הטוב שבו הוא נמצא טרם המשבר. 

הכותב הינו נסים בן דוד, פרופסור לכלכלה ונשיא המכללה האקדמית גליל מערבי

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    התמימות 29/05/2020 22:48
    הגב לתגובה זו
    המשק יתקשה מאד לחזור לנורמה
  • 4.
    אמנם 29/05/2020 22:44
    הגב לתגובה זו
    פרופ' נכבד,אך מה עם מריחת כחלון את השוטרים ב 22מיליארד ש"ח רגע לפני הקורונה?היה לזה כיסוי תקציבי?
  • 3.
    דירה=קורת גג 29/05/2020 13:52
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 2.
    דירה=קורת גג 29/05/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 1.
    שמוליק 29/05/2020 10:47
    הגב לתגובה זו
    צריך להשיע בענפים שמייצרים צמיחה, תשתיות, תחבורה, הייטק, יצואנים, תעשינים. ביטחון וחינוך זה כסף מבוזבז. לא מייצר כלום.
  • דן 29/05/2020 22:47
    הגב לתגובה זו
    כשר אוצר ידע לקצץ ולאזן תקציב,ולא "למרוח" את בוחריו!!!
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?