ישראל כץ משרד התחבורה
צילום: כפיר סיון
מקרו כלכלה

הממשלה יכולה וצריכה להגביר את הסיוע למשק ללא קיצוץ כלשהו בתקציב

גירעון הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של 2020 זינק ב-140% אך אפקטיבית גדל בפחות מ-1% מהתמ"ג; כרגע יש בישראל למעלה ממיליון מובטלים, התוצר פוחת וירידת ההכנסות מזינה ירידה נוספת בתוצר - הממשלה חייבת להגדיל הוצאות

גירעון הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של 2020 הסתכם ב-33.5 מיליארד לעומת גירעון שהסתכם בסך 14.1 מיליארד בארבעת החודשים הראשונים של 2019. עם זאת, מאחר שכ-9.5 מיליארד שקלים מהכנסות הממשלה הגיעו בשנה הקודמת ממלווה מן הביטוח הלאומי, הרי שגירעון הממשלה גבוה בארבעת החודשים הראשונים של 2020, בסך הכל ב-10.4 מיליארד לעומת ארבעת החודשים הראשונים של 2019. במילים אחרות, ולמעשה הגרעון בארבעת החודשים הראשונים של 2020 גדל בפחות מאחוז אחד מהתוצר המקומי הגולמי. בעת הזו בה יש בישראל למעלה ממיליון מובטלים, התוצר פוחת וירידת ההכנסות מזינה ירידה נוספת בתוצר- הממשלה חייבת להגדיל את הוצאותיה הציבוריות. זאת לטובת החזרת המשק לפעילות מלאה וכן לטובת היציבות הפיננסית של הממשלה.

ממשלות של מדינות רבות ברחבי העולם מתמודדות עם המשבר הכלכלי שמתלווה למשבר הקורונה על ידי הגדלה משמעותית בהוצאותיהן כדי לפצות על הירידה בביקוש לתצרוכת פרטית, בהשקעות במבנים, במכונות ובציוד ובקניות מחו"ל (יצוא). ההתערבות הממשלתית באה לידי ביטוי בהעברת מענקים לעסקים, תשלומי קצבאות אבטלה, הגדלת הוצאות על פרויקטים ציבוריים והזרמת כספים ניכרת לחברות ועסקים בצורת מענקים וערבויות ללקיחת אשראי. גם בישראל הוגדר תקציב חירום בסך של 80 מיליארד שקלים מתוכו כ-45 מיליארד יועדו למטרת תשלומי אבטלה ולמתן אשראי. על פי נתונים שפרסם החשב הכללי מומשו כ-20% מתקציב זה עד לסוף אפריל האחרון.

על פי פרסומי החשב הכללי, נתוני הביצוע של תקציב הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של השנה משקפים עלייה בסך ההוצאות של הממשלה בשיעור של 0.3% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והכנסות הממשלה בתקופה זו משקפות ירידה של 11.7%.

עם זאת, בחינה מעמיקה יותר של נתוני ההכנסות, משקפת את העובדה שגביית המיסים פחתה ב-4% בלבד (בכ-4.5 מיליארד שקלים) בחודשים אלו בעוד שהכנסות אחרות של הממשלה ירדו ב-9.5 מיליארד שקלים. חשוב לשים לב לכך שהירידה בסעיף ההכנסות האחרות אינה פועל יוצא של ירידת רמת הפעילות במשק, אלא מבטאת ירידה בהכנסות הנובעת כולה כתוצאה מהפסקת המלווה מן הביטוח הלאומי השנה, מלווה שהסתכם בשנה הקודמת בתקופה זו ב-9.5 מיליארד שקלים.

כדי לקבל תמונה מלאה על פעילות הממשלה, ראוי להשוות את הגירעון של הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של 2020 שהסתכם ב-33.5 מיליארד לעומת גירעון שהסתכם בסך 14.1 מיליארד בארבעת החודשים הראשונים של 2019. עם זאת, מאחר שכ-9.5 מיליארד שקלים מהכנסות הממשלה הגיעו בשנה הקודמת ממלווה מן הביטוח הלאומי, הרי שבנטרול רכיב זה, גירעון הממשלה גבוה בארבעת החודשים הראשונים של 2020, בסך הכל ב-10.4 מיליארד לעומת הגירעון של ארבעת החודשים הראשונים של 2019. במילים אחרות, הגרעון בארבעת החודשים הראשונים של 2020 גדל בפחות מאחוז אחד מהתוצר המקומי הגולמי.

ראוי להבהיר שבעת שבה הכלכלה מתנהלת על מי מנוחות, כשהתוצר צומח והאבטלה נמוכה, השליטה בגירעון ובהיקף החוב של הממשלה היא משימה ראויה ורצויה. אבל בעת הזו שבה יש בישראל למעלה ממיליון מובטלים, התוצר פוחת וירידת ההכנסות מזינה ירידה נוספת בתוצר, הממשלה חייבת להגדיל את הוצאותיה הציבוריות. זאת לטובת החזרת המשק לפעילות מלאה וכן לטובת היציבות הפיננסית של הממשלה. על הממשלה להימנע מכל קיצוץ ברכיבי התקציב השונים, להגביר את מידת התמיכה הניתנת לעסקים, וכן להגדיל את היקף הביצוע של פרויקטים ציבוריים.

אין כל סיבה או צורך לקצץ ברכיבי תקציב כמו חינוך, תחבורה, משטרה או בטחון כדי להגדיל את רכיבי הסיוע, אלא יש להגדיל את רכיבי הסיוע תוך הותרת יתר ההוצאות ברמתן המתוכננת.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

פעילות כזו תמתן את המשבר ותמנע התדרדרות שעשויה להיגרם עקב קיצוצים כאלו או אחרים שישפיעו על הענפים והתחומים שעלולים לסבול מן הקיצוץ.

אין ספק שחזרת המשק לפעילות מלאה תוביל לעלייה בהכנסה הלאומית ולכן גם לעליה בהכנסות הממשלה ממיסים, וככל שהמשק ישוב מהר יותר לפעילות מלאה, גם תקציב הממשלה יתאזן ויחזיר את תוואי החוב הציבורי למסלול הטוב שבו הוא נמצא טרם המשבר. 

הכותב הינו נסים בן דוד, פרופסור לכלכלה ונשיא המכללה האקדמית גליל מערבי

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    התמימות 29/05/2020 22:48
    הגב לתגובה זו
    המשק יתקשה מאד לחזור לנורמה
  • 4.
    אמנם 29/05/2020 22:44
    הגב לתגובה זו
    פרופ' נכבד,אך מה עם מריחת כחלון את השוטרים ב 22מיליארד ש"ח רגע לפני הקורונה?היה לזה כיסוי תקציבי?
  • 3.
    דירה=קורת גג 29/05/2020 13:52
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 2.
    דירה=קורת גג 29/05/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 1.
    שמוליק 29/05/2020 10:47
    הגב לתגובה זו
    צריך להשיע בענפים שמייצרים צמיחה, תשתיות, תחבורה, הייטק, יצואנים, תעשינים. ביטחון וחינוך זה כסף מבוזבז. לא מייצר כלום.
  • דן 29/05/2020 22:47
    הגב לתגובה זו
    כשר אוצר ידע לקצץ ולאזן תקציב,ולא "למרוח" את בוחריו!!!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.

TOAH
צילום: באדיבות View Point

איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?

על הקשר בין הריבית ובין שווי נכסים ואיך תשפיע הורדת הריבית על הדוחות הכספיים של חברות הנדל"ן המניב? 

נדב אטיאס |
נושאים בכתבה נדל"ן מניב ריבית

בשבוע שעבר בנק ישראל הוריד את הריבית ב-0.25% ונגיד בנק ישראל ציין כי בהתאם לנתונים הקיימים כיום, צפויות ככל הנראה עוד 2 פעימות של הורדות ריבית במהלך שנת 2026. 

הורדת ריבית זו הינה חלק ממהלך רחב יותר של הורדות ריבית בשאר כלכלות העולם, בהובלת הכלכלה הגדולה בעולם, ארה"ב. הורדות ריבית אלו, גם כעת וגם הצפויות, משפיעות באופן ישיר על דו"חות ורווחי החברות הציבוריות העוסקות בנדל"ן מניב, בישראל ובעולם.


מהן חברות נדל"ן מניב?

חברות נדל"ן מניב, כשמן כן הן, חברות אשר מחזיקות נדל"ן אשר מניב להן הכנסות מהשכרה נכסים. הנכסים אלו כוללים נכסים מסחריים כגון קניונים, בנייני משרדים להשכרה, דיור מוגן, מרכזיים לוגיסטיים (מרלו"גים), מבני תעשייה וכדומה.

חברות הנדל"ן המניב מפרסמות כל רבעון דו"ח כספי המשקף את נתוני השכרות הנכסים וכולל את אחוז התפוסה בנכסים, מחירי השכירות, הכנסות והוצאות שוטפות ביחס לנכסים. במקביל, ומדי תקופה מציגים את שווי הנכסים העדכני בהתאם לשמאות שבוצעה לרוב בסמיכות למועד פרסום הדו"ח.

ירידת הריבית משפיעה ישירות על שווי הנדל"ן המוחזקים כך שירידת ריבית מעלה את שווי הנכסים המוערך, ובכך מעלה את רווחי החברות ברווח חשבונאי המכונה "רווח שערוך".

השינוי בשווי נכסי הנדל"ן המניב, המשורשר לשורת הרווח, קשור למושג הנקרא, היוון הכנסות.