האם 2013 הייתה שנת נדל"ן מבוזבזת? תלוי למי

אסף אנגל, מנכ"ל גדות נדל"ן, מתייחס לדבריו של שר הבינוי והשיכון על כך ששנת 2013 הייתה שנת נדל"ן מבוזבזת וציפיותיו לשנים שיבואו
אסף אנגל | (12)
נושאים בכתבה מחירי הדירות

אורי אריאל, שר הבינוי והשיכון, הודיע בתדהמה כי "שנת 2013 הייתה מבוזבזת, חצי השנה השני היה מבוזבזת עוד יותר, בגלל הבחירות לרשויות המקומיות". אותי לימדו שידע זה כוח, ואם זה אכן נכון, השנה הייתה מאד לא מבוזבדת, הרי למדנו המון. במידה וניישם את הכל, מתישהו מישהו ירוויח מזה. אז בבקשה, אדוני שר השיכון הנה מה שאנחנו, רוכשי הדירות והרוכשים הפוטנציאלים, למדנו בשנת 2013.

היזמים המשיכו למכור, הבנקים המשיכו להעניק משכנתאות ולשבור שיאים במימון והרשויות המוניציפליות המשיכו להגשים את המדיניות בכל הנוגע למימוש הפוטנציאל הנדל"ני של הערים שלהן.

והרוכשים? איך הם ניצלו את שנת 2013? אלה התעוררו והתחילו ללמוד איך השוק הזה באמת עובד, וגילו שכמה דברים שהם האמינו להם לא באמת נכונים:

- הנהגת מדינת ישראל לא בעניין של פתרון מצוקת הדיור. אנחנו למדנו שהמדינה מרוויחה מכל שקל בשוק. כל פעם שהמחירים עולים המדינה מרוויחה יותר. כל חברי הממשלה, חדשים כישנים הבינו שמילים לחוד ומעשים לחוד. הם ימשיכו לדבר על המצוקה, על הצורך בפתרון מיידי ובצעדי חירום, ומיד לאחר מכן יחזרו למשרדים שלהם וימשיכו לא לעשות דבר בנידון.

- גילינו שיש לנו שר שיכון ובינוי מנותק לחלוטין מהמציאות שמשרדו אמון עליה במקרה הטוב. במקרה הרע, הוא פשוט הפנים את מדיניות פקידי האוצר המנהלים את המדינה ואת שוק הדיור כחברה פרטית, שכל ייעודה הוא לעשות כסף. והרבה.

- הבנו שתקופה של תשעים ימים ארוכה יותר ממה שאנחנו מכירים, במיוחד שזה מגיע להצגת פתרון דיור אמיתי ויסודי.

- הפנמנו שרשות מקרקעי ישראל משחררת קרקעות במחירים שלא מאפשרים להוריד מחירים ליזמים, ואלה מצידם, לא תמיד מממשים את הקרקעות שברשותם בכדי להקטין את הפער שבין ההיצע לביקוש ההולך וגדל.

- למדנו שהרשויות המקומיות בהן אנו רוצים לגור רוצות רק דיירי יוקרה. לכן לא מאשרות בניה של יחידות דיור קטנות, אלא דירות חמישה חדרים ומעלה. הם מחפשים את אלה שיש להם דירה כבר.

- חלקנו התרגלנו לכך שאנחנו כבר לא חלק מהשוק אם אין לנו 200 אלף שקלים לפחות לשים על דירה, כי אם דירה ממוצעת עולה יותר ממיליון שקלים אין לנו 25% הדרושים למשכנתא. לכן למדנו לחיות עם זה שכנראה לא תהיה לנו דירה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

- הבנו שהכי טוב להיות לגור מעבר לקו הירוק. מבחינתם שנת 2013 היתה שנה יצרנית, עם אלפי יחידות דיור שאושרו כל פעם שביבי והפלסטינים החליפו מבטים מבוישים.

- ויותר מכל, למדנו שהמחירים לא ירדו ולא יירדו בעתיד. במקרה הטוב, יישארו כמות שהם, ובמקרה הרע ימשיכו לעלות - אם לא נקום וניקח אחריות.

ומה יהיה שנה הבאה? אותו אורי אריאל מבטיח כי כבר בחודשים הקרובים, לאחר שהנאחס של 2013 יעבור, תגיע שנה מבורכת של ירידות מחירים שיגיעו לשיאם בשנת 2015. הרי בכל יום אנחנו שומעים על יוזמה חדשה לפתרון משבר הדיור. חבל רק שאין אף פתרון חדשני, הגיוני ומקורי. למעשה, הכל זה מיחזור של אותם רעיונות שהביאו אותנו עד הלום. על כך אמר אלברט איינשטיין ואולי נרמוז בכך למנהיגנו: "אי שפיות זה לעשות אותו הדבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות."

אני בטוח שאם מישהו מאיתנו יעשה, אולי אנחנו הרוכשים, נחכים השנה וניישם את כל מה שלמדנו, נבין שבמצב הנוכחי אנחנו הצרכנים צריכים להיות הרבה יותר חכמים ומתוחכמים ולמצוא את הדרך לדאוג לעצמנו.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    זאביק 12/12/2013 15:02
    הגב לתגובה זו
    ציפיות נועדו לכריות.....ציפיות נועדו לכריות.....צפיות נועדו לכריות.....ציפיות נועדו לכריות.....ציפיות נועדו לכריות.....צפיות נועדו לכריות.....
  • 10.
    הפרסומאי 12/12/2013 11:26
    הגב לתגובה זו
    שקופצות בכתבות על החראות בנדל"ן הם של חברות נדל"ן.
  • 9.
    מגיע לנו 11/12/2013 22:58
    הגב לתגובה זו
    במקום לצאת לרחובות, להסתער על חוסר ההגיון המטורף הזה, שאין לא שום סיבה מוצדקת מלבד רצון של כמה אנשים להפוך את המדינה הזו לנשלטת בידי קבוצה של 100. 100 איש מכניעים ומורידים על הברכיים עם שלם שיושב ורואה ריאלטי בזמן שהוא נדרש לשלם 1.5 מיליון שקל !!!!! לדירה לא יותר מסבירה בראש העין או בנתניה. אנחנו אזרחים יותר הזויים מהפוליטיקאים שיש להם אג׳נדה לז**ן אותנו.
  • 8.
    מה שלא מבוזבז זה הטור של אסף אנגל. (ל"ת)
    אחלה מאמרים. 11/12/2013 12:36
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שאול 11/12/2013 10:22
    הגב לתגובה זו
    ביבי ונרות ריחניים
  • 6.
    כן רוצה או לא רוצה בסוף הבועה הזו תתפוצץ והכל יתחיל מהת (ל"ת)
    אורון 11/12/2013 00:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סלח לי אסף גם הכתבה מבוזבזת - הרבה ולא כלום בתוכה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 10/12/2013 22:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    למדנו שאי אפשר לסמוך על אף אחד (ל"ת)
    מאיר 10/12/2013 20:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דוגמא 10/12/2013 18:37
    הגב לתגובה זו
    ירדו ל 100,000 שקל לדירה. בנתיים גם מחירי השכירות ירדו כי חלק מהשוכרים יקלטו שאפשר לקנות עכשיו דירה בהרבה הרבה פחות מאשר לשלם שכירות... זו כמובן דוגמא קיצונית שאף אחד לא מעוניין בה אבל זה רק כדי להדגיש שלא חייבים לבנות בשביל להוזיל מחירים.
  • משה ראשל"צ 10/12/2013 22:54
    הגב לתגובה זו
    איזה דוגמא מעוותת נתתה
  • 2.
    יגל 10/12/2013 16:24
    הגב לתגובה זו
    נסיון מעניין להציג תופעה עגומה של מדינה שמנוהלת ע"י חבורת פקידים! כן, לא יותר מזה, במשרד האוצר
  • 1.
    רחל 10/12/2013 12:31
    הגב לתגובה זו
    כי ממילא השוק הזה מתנהל באלימות כלפינו הרוכשים וממילא עוד מעט אפילו דנקנר לא יוכל לרכוש דירה בירוחם כי זה יהיה יקר מידי
דולרים כסף מזומן
צילום: Pixabay

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?

אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים 


יוסי פרנק |
נושאים בכתבה שער הדולר

במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"

דולר שקל רציף 0.36%  


אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.

גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.

הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.