מניות הטכנולוגיה מובילות את העליות בת"א - זה יימשך?

יניב פגוט, האסטרטג הראשי בקבוצת איילון, מתייחס למדדי הטכנולוגיה הן המקומי והן הגלובלי ומציג את תנועותיהם להמשך השנה
יניב פגוט | (2)

גל החדשות הטובות מכיוונן של החברות הישראליות הנסחרות מעבר לים נמשך, ומספק דלק סילוני לעליית מדדי המניות המקומיים. אין צל של ספק כי הסיפור הגדול והמוצלח של שנת 2012 עד כה הינן מניות הטכנולוגיה הגלובליות בכלל ומדד מניות הטכנולוגיה המקומי בפרט. מניות אלה תפסו מקום של כבוד הן במדד ת"א 25 בו משקלן מצטבר לכ-13.50% (מלאנוקס, נייס, אלביט מערכות) והן במדד ת"א 100 בו נכללות לא פחות מ-15 חברות טכנולוגיה מקומיות שמשקלן המצטבר עומד על 16.63%.

מדד הטכנולוגיה המקומי ממשיך לסחוב על גבו את כרכרת השוורים האופטימיים ומשלים עליות שערים של כ-23% מתחילת שנת 2012. המדד הכה בכ-45% במונחים שקליים את מדד הטכנולוגיה הכוכב העולמי - מדד הנאסד"ק 100 - שעלה ב-15.7% במונחים דולריים מתחילת השנה.

ראוי לציין כי מניית אלביט מערכות המקוטלגת כמניית טכנולוגיה ומשקלה במדד עומד על 8.88% השילה כ-13.6% מתחילת השנה ובלטה לשלילה בהשפעה על מדד הטכנולוגיה המקומי.לא פחות המדהימה העובדה כי המשקל של חברת מלאנוקס במדד 25 הוא פי 2.5 מחברת אלביט מערכות הוותיקה והמוערכת.

לנו אומנם אין אפל וגוגל, אולם מסתבר כי המניות של "השועלים הטכנולוגיים" שלנו מזדנבות מתחילת השנה במניות "האריות" הנכללות במדד הנאסד"ק 100. למרות התשואה המדהימה של מניות הטכנולוגיה המקומיות, מי ששייך, כמוני, לדור הוותיק יחסית שזכה לעקוב מקרוב אחרי הגאות והשפל של רשימת המניות הישראליות בבורסות ניו-יורק, למד לקח מרכזי מאותה תקופה - להתמקד בהשקעה במניות הבלו צ'יפ הטכנולוגיות הגלובליות כעוגן לרכיב השקעות הטכנולוגיה בתיק ההשקעות שלנו ולתבל במניות טכנולוגיה מקומיות ולא להיפך. זאת על אף סיפורי סינדרלה כאלו ואחרים על ציר הזמן.

יש לזכור כי לצד מיעוט הסינדרלות המקומיות מתפתחים על ציר הזמן המון טלנובלות טכנולוגיות, כאשר חברות כגון אלווריון ואודיוקודס אשר היו לפני שנים מעטות חברת מובילות במדד ת"א 100 הינן דוגמאות חיות לקושי של חברות נישה טכנולוגית מקומית לתמחר לאורך זמן בסביבה הגלובלית של הגורילות הטכנולוגיות כחברות עצמאיות. מובן כי לכל כלל יש יוצא מן הכלל, אולם דווקא כעת כאשר היוצא מן הכלל מתרחש אנו מעדיפים להתמקד בכלל, לומר 'שאפו' לאלו שהצליחו לפי שעה לנצח את השיטה האכזרית ולבצע הסטה לאינדקסי הטכנולוגיה הגלובליים.

לסיכום, על אף ביצועי היתר של מדד הטכנולוגיה המקומי אנו מכוונים לביצוע הסטה מהמדד המקומי לזה הגלובלי תוך העדפה לסקטור הטכנולוגיה של מדד ה-S&P500.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלולית 11/05/2012 21:28
    הגב לתגובה זו
    בכל המדיות בלי סוף וטועה בלי סוף בגיבובי המילים והשטויות
  • 1.
    נייס - מניה מבטיחה -עומדת לפרוץ בגדול (ל"ת)
    יניב 10/05/2012 15:43
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.