הכותבים ניצחו על המלאכה: מי שלא פוחד וחושש - הרוויח

יום העצמאות קרב והמשקיעים באחד העם תפסו התבדלות ממשקיעי חו"ל. אפריל בינתיים חיובי, עליות של 3% בישראל, ירידות של 3%-6% בעולם. מחזורי המסחר בבורסה נמוכים מתחת לרף ה-1 מיליארד בדרך כלל, והמדד הצליח לזחול מעלה, כי הגופים שמכרו לאורך תחילת השנה נדם קולם. ברקע מניית מלאנוקס תרמה החודש למדד המעוף כ-25 עקב עלייה מסחררת. מניית בזק התאוששה. הבנקים עדיין מתנדנדים.

בחו"ל המגמה ממשיכה להיות שלילית. על מנת שתחזור להיות חיובית ה-sp צריך לדלג מעל 1390. הדאקס מעל 6840. הירידות בעולם לא השפיעו עלינו באפריל נראה אם תיהיה הקבלה במאי. קשה לסחור בשוק שהולך נגד כל העולם. ככה היה בתחילת השנה שכאן דישדשנו ובאירופה עלו 18%. כעת אירופה ירדה אחוזים ניכרים וכאן נזכרנו לעלות.

שווה לשים לב לתשואות מארס ואפריל בהמשך לגופים שהשקיעו בחו"ל לעומת אלה שהחליטו לא להסית כספים לחו"ל. במניות שווה לשים לב לאפריקה, טאואר, בזק.

לסיכום:

באפריל המגמה בארץ היתה חיובית עד כה. נשארו יומיים למסחר באפריל שבוע הבא. חודש שעבר התקלקל המאזן ביומיים האחרונים, השאלה האם גם החודש? תלוי לא מעט בחו"ל שיסחר עד יום ו' בלעדינו, ואנו נגיב ביום א'.

ההקבלה לא נעשת ברמה החודשית, אך מידי פעם היא נעשית ברמה יומית או דו יומית, לכן עדיין צריך להביט על חו"ל.

דולר עם שיוט ב-3.7-3.8.

אופציות מעו"ף:

הבוקר היתה פקיעת אפריל. 1156.27 פקיעה ו-506 מ' מחזור. סך הכל 15 נק' יותר מחודש שעבר. למעשה הכותבים ניצחו על המלאכה גם החודש בסופו של דבר. מי שלא פוחד, חושש ומאויים מחדשות - הרוויח מכתיבה. ב-2004 היו 10 חודשי דישדוש במעוף על 500-540, ב-2008 היו על 630-710 כ-5 חודשי דישדוש. ב-2012 יש בינתיים 4 חודשים של תזוזות, אבל הן מתאפיינות בלא מעט ימי דישדוש. בינתיים צריך לזכור שהשוק כאן שואף לעלות. הסטייה נמוכה ומתאימה לשוק יחסית חיובי. ירידה מ-1140 תוציא את השוק משלוותו.

אזור 1160-1180 הוא אזור התנגדות שאם נעבור אותו נעלה ל-1250. אזור 1160-65 מוקש בינתיים ועליו צריך להביט.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קוני למל 25/04/2012 09:06
    הגב לתגובה זו
    " מי שלא פוחד, חושש ומאויים מחדשות - הרוויח מכתיבה " - בלי להכנס לסקוויזים מיותרים. ולפניקה מיותרת. יפה, מי שלומד מטעויות הוא במגמה חיובית. יופי יונתן, תמשיך כך.
  • מתעניין 1 25/04/2012 11:37
    הגב לתגובה זו
    תודה
  • מוטי 25/04/2012 19:54
  • 4.
    סלומון 24/04/2012 21:19
    הגב לתגובה זו
    אני בלונג
  • 3.
    הריאלי 24/04/2012 14:40
    הגב לתגובה זו
    לא ניתן במשפט אחד לשלב פעולות הווה כמו פוחד או חושש עם פעולת עבר- הרוויח .מה זה ?
  • קליפ 25/04/2012 07:17
    הגב לתגובה זו
    עתיד וקצת עבר לגיוון.....איך אתה הייתה מעביר את המסר בצורה תיקנית?יש לך מה ליתרום?
  • קוני למל. 25/04/2012 09:08
    " לי הכותרת לא מפריעה" ולא " לי הכותרת לא מפריע " . תודה.
  • דוביד 24/04/2012 15:12
    הגב לתגובה זו
    ל1.תודה. ל2.אני כותב בימי ג' . ל3.הכותרת לא שלי,אבל צודק. תצליחו.
  • 2.
    המחשב 24/04/2012 14:31
    הגב לתגובה זו
    פעם עוד כתבת לפני הפקיעה זה מוכיח את הידע שלך ושל כל הכותבים
  • 1.
    אבשלום קור 24/04/2012 14:30
    הגב לתגובה זו
    להסיט ולא להסית חוץ מזה טור חביב.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.