הכותבים לקחו את הקופה; אבל אולי תבוא הפתעה
בורסות העולם המשיכו לעלות השבוע, והמימוש בושש להגיע. אירועים בחו"ל כמו המשבר האירופי כבר לא כאן. הבורסות באירופה רחוקות כ-7% מהשיא לפני המשבר, ועלו כ-12% מתחילת השנה. לדעתי השווקים נמתחים משמעותית כלפי מעלה, ויוון כבר "החזירה" את כל החובות לפי קצב העליות שם ובאירופה. זה קצת מעבר לדימיון, הרי הבורסות מגלמות תרחיש מאוד אופטימי, אבל שוק בריא זה שוק שגם מחליף ידיים, ככה תמיד אמרו, אלא אם כן הסיסמה השתנתה ל"מטפסי הרים שלא מביטים אחורה".
אצלנו התבשרנו שקופות הגמל החזירו את הפסדי 2011 כבר בתחילת השנה.
הרווחים נובעים גם מהשקעות בחו"ל. הפעם השתתפנו בקופות גמל בשמחות, ונקווה שבהמשך השנה לא יהיו לוויות. בחו"ל יודעים לעלות 10 ולרדת 10 בטווח קצר, ואיתו התשואות.
הנפט מתייקר השבוע לרגל מסיבת מלל / מעשים מאירן. נפט יקר מוביל למיתון, בורסות יורדות בדרך כלל. החוק יכנס לפעולה אולי בהמשך.
ביאו עמד הנפט על 150 דולר, אם ימשיך להתקדם מעלה מעבר ל-110 זה יחל להשפיע על המדדים ולא לטובה.
אצלנו שטראוס אחת מהחברות הותיקות במשק. היא היתה במוקד השבועי לרגל חטיפי השוקולד. הנ"ל נמכר מעבר לים בחצי מחיר לעומת המחיר המקומי. השאלה בכמה הוא נמכר לחנויות הקמעונאיות שם, ובכמה הוא נמכר כאן. זה חלק מהמחאה החברתית של הקיץ שמזיזה דברים למוקד העניינים, הפעם - פסק זמן.
בכל זאת, יש לא מעט פיטורים בחברות, זה חלק מההתייעלות. המחאה החברתית הובילה להורדת אוויר ממנגנונים ופיטורי עובדים על מנת להוריד מחירים. היה צריך שהממשלה תוריד מיסים על המוצרים, ואז המחירים יוזלו ללא פיטורין.
במדד המעו"ף נמצאות חברות תקשורת, נדל"ן ובנקים שמהווים משקולת על המדד. כשמביטים על זה מבינים מדוע ההרכב של מדד המעו"ף בעייתי לעליות כשהחברות שבתוכן יורדות בגלל תהליכים פנימיים בארץ.
הפרש גדול למדי בין ביצועי הבורסות נובע גם בגלל אירן. העניינים מתחממים בזירה הזאת, מילים תוקפניות, הצהרות וזה לא מעודד משקיעים, פחות לפי תחילת השנה. רגיעה באזור הדיבורים יכולה להניב משהו חיובי, שווה לעקוב.
המעו"ף מדשדש החודש, גבולותיו מוכרים. מעל 1140 תתחדש מגמת עלייה, עד אז המדד תחת חשש כבד לירידות.
sp:
מתקרב לשיא של השנה ב-1370. מכאן תתפוגג האופוריה או שלא, עניין של 5% .
אופ' מעו"ף:
גם אם תתקיים תנועה ביומיים האחרונים ונעזוב את אזור ה-1120, זה לא ישנה את התוצאה החודשית והיא שהכותבים לקחו את הקופה. המדד מדשדש מזה חודש וחצי על תנועות צרות. בטור הזה הנושא נבדק, נבחן ונאמר, אבל תמיד אחרי זמן מה יש חשש שמחלחל שאולי תבוא הפתעה, ועל כן חובה היה לקרב הגנות. הכותבים שלקחו צ'אנס והבינו את המפה - הרוויחו נאה. השבוע המשיכו במלאכת הכתיבה, הסטייה היתה גבוהה יחסית לתנועות של השוק.
בינתיים אנו חווים מעט גילגולים לחודש הבא, וזה ימשך גם ביממה וחצי הקרובות. מדד המעו"ף נמצא באזור 1120 - אזור הכותבים החודשי, ובינתיים כל עוד לא ייצר תנעה חדה מכאן, הכותבים יחייכו עוד יומיים. מי שמאמין בתנועה חדה - יכול לקנות קצוות.
קרה לא פעם שאחרי דישדושים גדולים המדד ידע לייצר תנועות חדות, יש את זה כמה פעמים בשנה, לכן קצוות זאת התשובה לכך.
לסיכום:
חודש דל בתנודות. סטייה גבוהה יחסית. עולם אופטימי איפשר שקט בגזרת המעו"ף, שניכר היה שהמוכרים שולטים בו החודש והקונים מדירים בו רגליים. ניתן היה להבין זאת לאור הסגירות השבועיות השליליות לאורך החודש האחרון, בעוד העולם מצרף כל שבוע עוד 1% או 2%.
הכותב, יונתן קריספין (דוביד), מרצה לקורס מעו"ף פרקטי במכללת מגמות ובעלים של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
- 6.דן 22/02/2012 08:52הגב לתגובה זוהאם שווה לרכוש (לקנות לא לכתוב) אוכף 1120 או לקנות קצוות במידה ומאמין בתנועה של 30 נקודות
- דוביד 22/02/2012 09:20הגב לתגובה זוסטיה נמוכה בינתיים
- 5.דן 22/02/2012 06:35הגב לתגובה זומחיר אופ מורכב מכמה גורמים . אנסה לפשט את התהליך. הגורם הראשון הוא מחיר מימוש האופ.למשל 1100. בהנחה שהשוק על 1100 לקול ופוט 1100 יש מחיר מסוים. נצחיר נקבע כאמור ממחיר המימוש (1100) ומערך הזמן שנותר עד הפקיעה . זאת אומרת ככל שיש יותר זמן לפקיעה תהיה מוכן לשלם יותר כסף ( אפקט " החלום" ). אם הפקיעה מחר והשוק 1100 ולך יש קול או פוט 1100 סביר להניח שלא יהיו הפתעות גדולות ולכן תהיה מוכן לשלם פרמיה קטנה עבור הסיכוי שהשוק יעלה או ירד בחדות עד הפקיעה . למה הדבר דומה ? משחק כדורגל. ככל שמתקרב לדקה ה 90 (נתעלם מזמן פציעות ...) הסיכוי שתשתנה התוצאה יקטן ותהיה מוכן " לשלם" פחות כסף על הסיכוי שאיזושהי קבוצה תבקיע גול. חוץ מזה יש את סטיית התקן. ככל שהיא נמוכה יוצר האופ קרובה יותר למחירה " האמיתי" בימים של תנועה חדה מחיר הסטיה עולה כי אנשים מוכנים לשלם יותר עבור " ביטוח" עצה אחרונה: אל תתעסק עם החרא הזה ובכל מקרה לעולם אל תכתוב אופ. בהצלחה !
- שון 22/02/2012 07:56הגב לתגובה זועם הגנות בלבד.קרובות או רחוקות.
- 4.איך בדורה באו קורבנות למעוף ועברנו (ל"ת)אה? 21/02/2012 23:17הגב לתגובה זו
- 3.דוד מירושלים 21/02/2012 15:17הגב לתגובה זולא לקחת בחשבון את הטתה, כלומר גורם השחיקה עם הזמן עד הפקיעה
- 2.ערן 21/02/2012 14:39הגב לתגובה זומדוע בשוק מדשדש גם אופציות פוט וגם קול אפילו בתוך הכסף, מאבדות את ערכן בצורה חדה? נניח רכשתי בתחילת חודש פוט 1000 כשהמדד היה 1000. המדד דשדש במהלך החודש ולקראת הפקיעה, המדד היה 995. לכאורה אני אמור להיות ברווח קל, בפועל עד כמה שאני מבין האופציה תאבד עשרות אחוזים מערכה. מדוע זה?
- דו 22/02/2012 06:34הגב לתגובה זומחיר אופ מורכב מכמה גורמים . אנסה לפשט את התהליך. הגורם הראשון הוא מחיר מימוש האופ.למשל 1100. בהנחה שהשוק על 1100 לקול ופוט 1100 יש מחיר מסוים. נצחיר נקבע כאמור ממחיר המימוש (1100) ומערך הזמן שנותר עד הפקיעה . זאת אומרת ככל שיש יותר זמן לפקיעה תהיה מוכן לשלם יותר כסף ( אפקט " החלום" ). אם הפקיעה מחר והשוק 1100 ולך יש קול או פוט 1100 סביר להניח שלא יהיו הפתעות גדולות ולכן תהיה מוכן לשלם םרניה קטנה עבור הסיכוי שהשוק יעלה או ירד בחדות עד הפקיעה . למה הדבר דומה ? משחק כדורגל. ככל שמתקרב לדקה ה 90 (נתעלם מזמן פציעות ...) הסיכוי שתשתנה התוצאה יקטן ותהיה מוכן " לשלם" פחות כסף על הסיכוי שאיזושהי קבותה תבקיע גול. חוץ מזה יש את סטיית התקן. ככל שהיא נמוכה יוצר האופ קרובה יותר למחירה " האמיתי" בימים של תנועה חדה מחיר הסטיה עולה כי אנשים מוכנים לשלם יותר עבור " ביטוח" עצה אחרונה: אל תתעסק עם החרא הזה ובכל מקרה לעולם אל תכתוב אופ. בהצלחה !
- אהרון 21/02/2012 15:14הגב לתגובה זואופציות זה כמו ביטוח - גם על ביטוח רכב אתה משלם יותר עבור שנת ביטוח מאר עבור חצי שנת ביטוח. ככל שהזמן עובר והשוק מדשדש באותו אזור הערך של האופציה יכול להישחק.
- 1.אריה304 21/02/2012 10:56הגב לתגובה זוכרגע סטרייק 1120 שווה פחות מ1500 האם זה לא מציאה?
- דוביד 21/02/2012 11:41הגב לתגובה זוכאן אפשר להפסיד 1500.בקצוות כ300
- אריה304 21/02/2012 12:41לגבי הליכה לפקיעה אתה צודק

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7