אפל לוגו
צילום: טוויטר

לקראת פרידה? אפל מפתחת שבבים שיחליפו את אלה של קוואלקום

הדיווחים מתגברים על כך שאפל מתכננת השקה של שבבי מודם מתוצרת עצמית, אותם פיתחה במשך למעלה מ-5 שנים, שיחליפו את אלו של קוואלקום במכשירי האייפון
רוי שיינמן | (2)

לאחר שנים של פיתוח והשקעה של מיליארדי דולרים, אפל APPLE  מתכוננת להשיק באביב הקרוב שבבי מודם סלולרי חדש בפיתוח עצמי. השבבים, שיחליפו את אלה של קוואלקום  QUALCOMM INC 0.01% במכשירי האייפון העתידיים, יופיעו לראשונה בדגם החדש של iPhone SE, המכשיר הזול ביותר של החברה, שיעודכן לראשונה מאז 2022.

פרויקט זה, שזכה לשם הקוד "Sinope", מסמן מהלך משמעותי באסטרטגיה של אפל להפוך לעצמאית בתחום הרכיבים הטכנולוגיים. המטרה הסופית: להתעלות על הטכנולוגיה של קוואלקום עד שנת 2027. לצד המודם, אפל צפויה לשדרג בהדרגה את השבבים בדגמים הבאים שלה, תוך שילוב פונקציות מתקדמות שייתנו מענה לשווקים הבינלאומיים ולשדרוג חוויית המשתמש.

טים קוק, מנכ

טים קוק, מנכ"ל אפל; קרדיט: טוויטר

ההגעה לנקודה זו לא הייתה פשוטה. פיתוח המודם נמשך למעלה מחמש שנים, והוא לווה בקשיים טכנולוגיים ואתגרים פנימיים. אבי-טיפוס מוקדמים סבלו מהתחממות יתר, גודל מסורבל וביצועים נמוכים מבחינת יעילות אנרגטית. בנוסף, בתוך החברה עלו חששות שהפיתוח נובע ממניעים אישיים: ניסיון להוכיח עליונות על קוואלקום בעקבות מאבקים משפטיים מתוקשרים.

למה אפל מתחילה עם המכשיר הפשוט והזו ביותר שלה, iPhone SE?

מודמים הם רכיב קריטי בתקשורת סלולרית, וכל תקלה עלולה לגרום לניתוקים בשיחות או להתראות שלא יגיעו, בעיות שהן בלתי מתקבלות בדגמים היוקרתיים של אפל שעולים מעל ל-1,000 דולר, זו הסיבה שאפל בחרה להטמיע את השבבים תחילה בדגמים הזולים יותר.

מודם Sinope עדיין אינו מתקדם כמו המודמים העדכניים ביותר של קוואלקום. הוא אינו תומך בטכנולוגיית mmWave, שמאפשרת מהירויות הורדה של עד 10 ג'יגה לשנייה ומשמשת בעיקר בערים מרכזיות. במקום זאת, המודם החדש יסתמך על טכנולוגיית Sub-6, הנפוצה יותר ונמצאת כיום ב-iPhone SE. כמו כן, המודם יתמוך באגרגציה של ארבעה ספקי תקשורת בו-זמנית, בעוד שקוואלקום מציעה תמיכה בשישה ספקים ויותר.

עם זאת, באפל מאמינים שלמודם יש יתרונות שיקנו לו עליונות בעתיד. המודם ישתלב טוב יותר עם המעבדים של אפל, מה שיאפשר חיסכון באנרגיה, איתור רשתות בצורה יעילה יותר ותמיכה משופרת בתכונות לווייניות. בנוסף, המודם יציע ביצועים טובים יותר בתחום ספיגת הקרינה (SAR) בזכות ניהול חכם דרך המעבד המרכזי.

לאפל יש עוד פיתוחים בקנה

קיראו עוד ב"גלובל"

אפל לא עוצרת כאן. החברה מתכננת להשיק דור שני של מודמים, תחת שם הקוד "Ganymede", שייכנסו לשימוש במכשירי הדגל כמו iPhone 18 ב-2026. דור זה צפוי לכלול תמיכה בטכנולוגיות מתקדמות יותר כמו mmWave, מהירויות הורדה של 6 ג'יגה לשנייה ותמיכה בשמונה ספקי תקשורת במקביל. בשנת 2027, אפל מתכננת להשיק את הדור השלישי, שנקרא "Prometheus", שעתיד לשלב בין ביצועים משופרים לתכונות בינה מלאכותית ולתמוך בדור הבא של רשתות לווייניות.

בטווח הארוך, החברה בוחנת אפשרות לשלב את המודם והמעבד המרכזי לרכיב אחד, מהלך שיכול לחולל מהפכה בתחום.

מה כל זה אומר לספקי המשנה בתחום?

המעבר זה של אפל פוגע משמעותית בקוואלקום, שכבר קיבלה הורדת המלצה בגללו, כמו גם בחברות נוספות המספקות רכיבים עבור אפל. מנגד, אפל ממשיכה לעבוד עם ברודקום BROADCOM INC ו-Skyworks SKYWORKS SOLUTIONS על רכיבים אחרים כמו מסנני RF, והיא אף האריכה את שיתוף הפעולה עם ברודקום בשנה שעברה.

קוואלקום בדרך החוצה מאפל, ברודקום בינתיים נשארת; קרדיט: טוויטר

קוואלקום בדרך החוצה מאפל, ברודקום בינתיים נשארת; קרדיט: טוויטר

המהלך מציב את אפל במרכז שוק הרכיבים הטכנולוגיים, כשהיא משקיעה משאבים רבים במתקני פיתוח בסן דייגו, מינכן ומקומות נוספים בעולם. בין היתר, היא מושכת עובדי הנדסה מוכשרים מקוואלקום כדי להתגבר על אתגרים טכנולוגיים שהשאירו צוותים קודמים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רון 07/12/2024 07:38
    הגב לתגובה זו
    אפל יש,לה אחלה מוצרים, אבל...אבל..... זו חברה שרוצה את כל העוגה בשבילה.... וזה יבוא לה בהפוכה..
  • 1.
    שי.ע 06/12/2024 21:32
    הגב לתגובה זו
    כי היא לא יכלוה להמציא משהו חדש יותר? חבל כי שם נמצא כל הכסף הגדול.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.