מטוס לוקהיד מרטין
צילום: לוקהיד מרטין
דוחות

לוקהיד מרטין מפספסת את הצפי בשורה העליונה ועוקפת בתחתונה

ענקית הביטחון לוקהיד מרטין דיווחה על תוצאותיה לרבעון השלישי - ההכנסות היו מעט מתחת לצפי האנליסטים והסתכמו ב-17.1 מיליארד הדולר בעוד הרווח עקף את הצפי והסתכם ב-6.8 דולר למניה; בנוסף, החברה העלתה מעט את תחזית ההכנסות שלה לשנה כולה
רוי שיינמן |

ענקית הביטחון והחלל לוקהיד מרטין  LOCKHEED MARTIN CORP דיווחה על תוצאותיה לרבעון השלישי שהיו מעורבות: ההכנסות היו מתחת לצפי האנליסטים בעוד שהרווחים עלו על הציפיות. בנוסף, החברה עלתה את התחזיות שלה לשנה כולה אך בצורה שמרנית למדי.

 

הכנסות נמוכות מהצפוי ורווחים גבוהים מהתחזיות

ברבעון השלישי של 2024, הכנסות לוקהיד מרטין הסתכמו ב-17.1 מיליארד דולר, נמוך מצפי האנליסטים של 17.37 מיליארד דולר, פספוס של כ-1.5%. העלייה השנתית בהכנסות עמדה על 1.3%, קצב גידול נמוך יחסית, בעיקר לאור הציפיות להתרחבות ניכרת בעקבות גידול במסירות ה-F-35 והתגברות ההזמנות ממדינות רבות בעולם. למרות זאת, החברה הכתה את תחזיות הרווח עם רווח של 6.8 דולר למניה, לעומת צפי ל-6.48 דולר, עקיפה של 5%.

ה-EBITDA של החברה הסתכם ב-2.76 מיליארד דולר, עלייה של 13.6% על התחזיות שעמדו על 2.43 מיליארד דולר. העלייה החדה הזו משקפת את היכולת של לוקהיד לייעל את הוצאותיה למרות עלייה בתחרות ובתנאי השוק המורכבים.

בנוסף החברה עדכנה מעט את תחזיות ההכנסות שלה לשנת 2024, ומעריכה כעת כי המחזור השנתי יעמוד על 71.25 מיליארד דולר, לעומת התחזיות הקודמות של 71 מיליארד דולר. מדובר בעדכון קל כלפי מעלה, שלא שונה מהותית מההערכות בשוק. החברה מעריכה כי הרווח לשנה המלאה יעמוד על 26.65 דולר למניה, אשר תואם פחות או יותר את ציפיות האנליסטים. עם זאת, שיעור הרווח התפעולי צפוי לעמוד על כ-12.4%, דומה לרבעון המקביל אשתקד.

 

גידול בצבר ההזמנות אך ירידה בתזרים המזומנים

לוקהיד מרטין דיווחה על צבר הזמנות של 165.7 מיליארד דולר, המשקף עלייה מרשימה בקצב ההזמנות. החברה סיפקה 48 מטוסי F-35 במהלך הרבעון, מה שמחזק את צבר ההזמנות בתחומי ההגנה האווירית. כמו כן, נרשמה עלייה בפרויקטים של טילים מדויקים ומערכות טכנולוגיה מתקדמות לשוק הביטחוני.

עם זאת, שיעור תזרים המזומנים החופשי של החברה ירד מ-15% ברבעון המקביל אשתקד ל-12.2% ברבעון הנוכחי, ירידה שעלולה להטריד את המשקיעים. 

 

לוקהיד נהנית מהסכסוכים ברחבי העולם

בזירות הגיאופוליטיות ברחבי העולם לוקהיד מרטין נהנית ממשברים ומוקדי החיכוך. הסכסוכים בין רוסיה ואוקראינה, המתחים בין סין וטיוואן, וכן החיכוכים בין צפון לדרום קוריאה, כולם מגבירים את ההזמנות של מערכות הגנה מתקדמות. לוקהיד גם נחשבת לספקית הביטחונית הגדולה ביותר של ישראל, עם פרויקטים הכוללים את מטוסי הקרב F-35, מערכות טילים והגנה אווירית מתקדמות.

למרות הביצועים החזקים יחסית ברבעון החולף, המשקיעים חוששים מירידות במניה שכבר זינקה ב-36% מתחילת השנה. מכפיל הרווח העתידי של לוקהיד מרטין עומד על כ-21, גבוה יחסית למכפיל העתידי של החברה לאורך השנים. כמה אנליסטים ציינו כי העלייה המהירה במניה עלולה להוביל לאכזבה אם החברה לא תמשיך להכות את תחזיות השוק.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית לוקהיד מרטין בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.