טסלה
צילום: טוויטר

18 שנה אחרי הדגם הראשון - מצבה של טסלה היום

לפני 18 שנה הושק הדגם הראשון של טסלה, הרואדסטר; מאז מהפכת הרחב החשמלי הגיעה כמעט לכל מקום בעולם, אבל עדיין יש מכשולים בדרך לאימוץ רחב
רוי שיינמן | (1)

18 שנה חלפו מאז השקת הדגם הראשון של טסלה TESLA INC , הרואדסטר. "כשאתם קונים את הדגם הזה אתם בעצם עוזרים לממן את הפיתוח של הרכב החשמלי להמונים", אמר אז אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל החברה. מי חשב באותה תקופה שהצעיר הדרום אפריקני עתיד להפוך לאיש העשיר בעולם תוך שהוא מוביל את המהפכה הגדולה ביותר בתחום הרכב מאז הנרי פורד. טסלה שלו כבר שווה היום 744 מיליארד דולר אחרי עלייה של פי 195 מההנפקה ב-2010, אבל עדיין ניצבים מכשולים בדרך למהפכה החשמלית המושלמת.

דגם הרואדסטר הראשון של טסלה

דגם הרואדסטר הראשון של טסלה; קרדיט: טוויטר

דונאלד טראמפ: "אחסל את הרגולציה של ביידן בנושא ה-EV ביום הראשון שלי במשרד"

הסנטימנט בקרב ממשלות בעולם משתנה. אם ב-10-15 השנים האחרונות המגמה הייתה השקעה ברפורמות ובשתיות לקליטת רכבים חשמליים בתור חלופות ירוקות לרכבי בנזין, היום מסתמן שהנושא פחות על סדר היום של מנהיגי העולם.

אחד המתנגדים הגדולים הוא דונאלד טראמפ, שצפוי להיבחר לנשיאות ארה"ב בבחירות הקרובות. ממשלת ביידן החילה רגולציה המציבה יעדי פליטות פחמן שמאלצים מדינות לקדם את האימוץ של רכבים חשמליים, וטראמפ הוא מהמתנגדים הגדולים למהלכים האלה. מעבר ליחסו המזלזל בכל הנוגע למשבר האקלים, טראמפ הוא קפיטליסט טהור והוא רואה את המהלכים האלה כהתערבות בשוק הרכב, מה גם שהוא ידוע במקורבות שלו לתאגידי הרכב הגדולים כמו גם לתאגידי הנפט הגדולים בארה"ב.

מהבחינה הזו הרפורמות של ביידן היו נכונות - כבר כתבנו כאן על כך שבסופו של דבר ההחלטה של הצרכנים לרכוש רכב חשמלי או רכב בנזין מגיעה משיקולים של עלות. רכבים חשמליים כיום יקרים בהרבה מרכבי בנזין, ולמרות שמבחינה סביבתית הדבר הנכון הוא לקנות רכב חשמלי הצרכנים לא מוכנים לשלם את המחיר.

אילון מאסק שאמר לפני 18 שנה שהחברה שלו תבנה רכב חשמלי להמונים מילא את ההבטחה בצורה חלקית. טסלה היא כן ראש החץ של חברות הרכבים החשמליים אבל אי אפשר לקרוא לרכבים שלה עדיין רכבים להמונים, בטח כשהיא לא מצליחה להוריד את מחירי הרכבים שלה אל מתחת ל-20 אלף דולר כאשר החברות הסיניות מצליחות לעשות זאת בזכות התמיכה שהן מקבלות מממשלת סין.

 

למרות המהמורות - נתוני המסירות מעודדים

אחרי מספר דוחות רצופים בהם אכזבה בנתוני המסירות, ברבעון השני טסלה היכתה את צפי האנליסטים כשמסרה 443,956 כלי רכב, זאת בעוד האנליסטים ציפו שהמסירות של טסלה יגיעו ל-439,000. זה סימן טוב כי זה מראה שהמותג של טסלה נשאר חזק.

קיראו עוד ב"גלובל"

דגם 3 של טסלה; קרדיט: טוויטר

דגם 3 של טסלה; קרדיט: טוויטר

לאחרונה נחשף כי נתח השוק של טסלה ירד מתחת ל-50% בארה"ב ברבעון השני, אבל בסך הכל האמריקאים רכשו 330,000 רכבים חשמליים ברבעון השני, שיא חדש ועלייה של 11% לעומת שנה קודם לכן. הירידה בנתח השוק אומנם מאכזבת אבל כשאנחנו מדברים על מהפכת הרכבים החשמליים כמובן שהנתונים הרחבים יותר הם מה שחשוב.

שיעור חדירת הרכבים החשמליים במכירות רכבים חדשים עמד על בערך 8%. זה היה סביב ה-7%-8% בששת הרבעונים האחרונים. יותר יצרניות רכב מציגות נתוני מכירות משמעותיים של רכבים חשמליים ומציעות גרסאות שונות של רכבים כך שחלק גדול יותר מהציבור יכול להרשות לעצמו לרכוש EV. תשע יצרניות רכב מכרו יותר מ-10,000 רכבים חשמליים ברבעון השני: פולקסווגן, BMW, ג'נרל מוטורס, פורד, יונדאי, קיה, טויוטה, ריביאן וכמובן טסלה. מדובר בעלייה לעומת שמונה יצרנית שנה קודם לכן לאחר שטויוטה הצטרפה לקבוצה עם לקסוס.

טסלה כנראה תישאר המובילה בתחום הרכבים החשמליים והמותג הדומיננטי בשוק. התפקיד החלוצי שהיא משחקת במהפכה זוכה להערכה הן מצד הלקוחות והן מצד המשקיעים וסביר להניח שהיא לעד תיזכר כה-חברה שפיתחה את הדור הבא של הרכבים.

הסימנים החיוביים הללו משתקפים גם במניה של טסלה. המניה הציגה ירידות של 25% מתחילת השנה עד לפרסום נתוני המסירות של הרבעון השני כאשר מאז היא מחקה את הירידות וכרגע היא רק במינוס 4% מתחילת השנה.

מניית טסלה מתחילת השנה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יאצק 20/07/2024 20:59
    הגב לתגובה זו
    ועוד בכותרת?!
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.