נתח השוק של טסלה לראשונה מתחת ל-50% - למה אלה חדשות טובות
לראשונה מאז החלה לייצר רכבים המונעים על סוללות, נתח השוק של טסלה TESLA INC ירד מתחת ל-50%. זהו סימן חיובי הן לתעשיית הרכבים החשמליים והן לטסלה. המשמעות היא שהרכבים החשמליים הופכים להיות חלק מהנורמה, וזה מצוין עבור כל יצרניות ה-EV.
האמריקאים רכשו 330,000 רכבים חשמליים ברבעון השני, שיא חדש ועלייה של 11% לעומת שנה קודם לכן. מדובר בהקלה עבור המשקיעים, שכן מכירות ה-EV צמחו רק ב-3% ברבעון הראשון לעומת שנה שעברה, הרבה יותר איטי מצמיחה של 46% ב-2023. האטה בצמיחה בתחילת 2024 גרמה למשקיעי ה-EV לחששות. מניית טסלה ירדה בשפל ב-44% בשנת 2024, כאשר חלק מהסיבה לכך היו נתוני מסירות חלשים מהצפוי ברבעון הראשון שירדו בכ-9% מהשנה הקודמת.
כעת, החברה של אילון מאסק החזירה את הירידות לאחר שזינקה ב-20% הודות לנתוני מסירות טובים מהצפוי ברבעון השני. טסלה מכרה כ-444,000 רכבים ברחבי העולם ברבעון השני, ירידה של פחות מ-5% לעומת השנה שעברה. בארה"ב לבדה טסלה מכרה 164,000 רכבים ונתח השוק שלה עמד על 49.7%. נמוך מ-50%. אבל נראה שאת המשקיעים זה לא מעניין.
אחת הסיבות לאדישות המשקיעים היא כי אף אחד לא באמת ציפה שטסלה תמשיך להחזיק בחצי מהשוק לנצח. סיבה נוספת היא שחדירת ה-EV צריכה להיות הרבה יותר משמעותית על מנת שטסלה ויצרניות רכב אחרות יצליחו למכור מספיק רכבים חשמליים על מנת להצדיק את הערכות השווי שלהן ואת השקעות ה-EV.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק ה-EV מתחמם
שיעור חדירת הרכבים החשמליים במכירות רכבים חדשים עמד על בערך 8%. זה היה סביב ה-7%-8% בששת הרבעונים האחרונים. עם זאת, קיימים סימנים ראשונים להתחממות שוק ה-EV. יותר יצרניות רכב מציגות נתוני מכירות משמעותיים של רכבים חשמליים ומציעות גרסאות שונות של רכבים כך שחלק גדול יותר מהציבור יכול להרשות לעצמו לרכוש EV.
תשע יצרניות רכב מכרו יותר מ-10,000 רכבים חשמליים ברבעון השני: פולקסווגן, BMW, ג'נרל מוטורס, פורד, יונדאי, קיה, טויוטה, ריביאן וכמובן טסלה. מדובר בעלייה לעומת שמונה יצרנית שנה קודם לכן לאחר שטויוטה הצטרפה לקבוצה עם לקסוס.
מספר יצרניות רכבי יוקרה התקשרו למכור רכבי EV ברבעון השני, כמו פולסטאר, פורשה, וולוו ומרצדס. היצרניות ראו ירידה דו ספרתית בנפחי המכירות ברבעון השני לעומת השנה שעברה. מדובר באיתות לכך שלפחות כרגע, פלח היוקרה של שוק הרכבים החשמליים רווי.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
קיה נהנתה מאחת העליות הגדולות ביותר ברבעון השני, עם עלייה בנתח שוק של כמעט 3 נקודות אחוז לעומת השנה שעברה. פורד, יצרנית ה-EV השנייה בגודלה בארה"ב, לקחה לעצמה 2 נקודות אחוז מנתח השוק. ג'נרל מוטורס לקחה קצת יותר מנקודת אחוז אחת. הדגם הפופולרי ביותר של קיה ברבעון האחרון היה קיה EV6 שמחירו מתחיל ב-43,000 דולר. במקרה של מרצדס מדובר ב-EQE SUV, שמחירו ההתחלתי עומד על קרוב ל-75,000 דולר.
העובדה שרכבים זולים יותר נמכרים בהיקף גדול יותר בארה"ב היא סימן חיובי. זה מעיד על כך שרכבים איכותיים במחיר הנכון נמכרים היטב, ללא קשר לזהות היצרן.
עיכוב בהשקת הרובוטקסי והורדת הדירוג
בשבוע שעבר דווח כי ההשקה של הרובוטקסי תעבור לחודש אוקטובר, לעומת חודש אוגוסט קודם לכן, מה שהפיל את המניה. בעוד לא נרשם עדכון מצד המנכ"ל אילון מאסק, שהכריז על המועד המקורי של האירוע בציוץ בעבר, האנליסטים חלוקים בדעתם בנוגע להשפעה של ההכרזה על המניה.
מצד אחד האנליסט דן איבס, המסקר בהדיקות את טסלה, כתב כי עיכוב של חודשיים לא באמת ישנה כלום והשאיר את המלצת ה"קנייה" שלו עם מחיר יעד של 300 דולר למניה. מהצד השני בגוגנהיים נכתב כי העיכוב גורם ל"סיכון נרטיבי" במניית טסלה. לפי האנליסטים בחברת המחקר, במידה ולוח הזמנים לאירוע הנתפס כמשמעותי משתנה, איך המשקיעים אמורים להאמין לכל ההבטחות שפיזר מאסק בנוגע לעתיד הרובוטקסי. "אנחנו ממשיכים להאמין שהרובוטקסי יהיה משמעותי רק החל משנת 2030 ואילך".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח?
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.
מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.
בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.
אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות
האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.
