טסלה
צילום: Istock

נתח השוק של טסלה לראשונה מתחת ל-50% - למה אלה חדשות טובות

שיעור חדירת הרכבים החשמליים במכירות רכבים חדשים עמד על בערך 8%. זה היה סביב ה-7%-8% בששת הרבעונים האחרונים. עם זאת, קיימים סימנים ראשונים להתחממות שוק ה-EV
אדיר בן עמי |

לראשונה מאז החלה לייצר רכבים המונעים על סוללות, נתח השוק של טסלה TESLA INC ירד מתחת ל-50%. זהו סימן חיובי הן לתעשיית הרכבים החשמליים והן לטסלה. המשמעות היא שהרכבים החשמליים הופכים להיות חלק מהנורמה, וזה מצוין עבור כל יצרניות ה-EV.

האמריקאים רכשו 330,000 רכבים חשמליים ברבעון השני, שיא חדש ועלייה של 11% לעומת שנה קודם לכן. מדובר בהקלה עבור המשקיעים, שכן מכירות ה-EV צמחו רק ב-3% ברבעון הראשון לעומת שנה שעברה, הרבה יותר איטי מצמיחה של 46% ב-2023. האטה בצמיחה בתחילת 2024 גרמה למשקיעי ה-EV לחששות. מניית טסלה ירדה בשפל ב-44% בשנת 2024, כאשר חלק מהסיבה לכך היו נתוני מסירות חלשים מהצפוי ברבעון הראשון שירדו בכ-9% מהשנה הקודמת.

כעת, החברה של אילון מאסק החזירה את הירידות לאחר שזינקה ב-20% הודות לנתוני מסירות טובים מהצפוי ברבעון השני. טסלה מכרה כ-444,000 רכבים ברחבי העולם ברבעון השני, ירידה של פחות מ-5% לעומת השנה שעברה. בארה"ב לבדה טסלה מכרה 164,000 רכבים ונתח השוק שלה עמד על 49.7%. נמוך מ-50%. אבל נראה שאת המשקיעים זה לא מעניין.

אחת הסיבות לאדישות המשקיעים היא כי אף אחד לא באמת ציפה שטסלה תמשיך להחזיק בחצי מהשוק לנצח. סיבה נוספת היא שחדירת ה-EV צריכה להיות הרבה יותר משמעותית על מנת שטסלה ויצרניות רכב אחרות יצליחו למכור מספיק רכבים חשמליים על מנת להצדיק את הערכות השווי שלהן ואת השקעות ה-EV.

 

שוק ה-EV מתחמם

שיעור חדירת הרכבים החשמליים במכירות רכבים חדשים עמד על בערך 8%. זה היה סביב ה-7%-8% בששת הרבעונים האחרונים. עם זאת, קיימים סימנים ראשונים להתחממות שוק ה-EV. יותר יצרניות רכב מציגות נתוני מכירות משמעותיים של רכבים חשמליים ומציעות גרסאות שונות של רכבים כך שחלק גדול יותר מהציבור יכול להרשות לעצמו לרכוש EV.

תשע יצרניות רכב מכרו יותר מ-10,000 רכבים חשמליים ברבעון השני: פולקסווגן, BMW, ג'נרל מוטורס, פורד, יונדאי, קיה, טויוטה, ריביאן וכמובן טסלה. מדובר בעלייה לעומת שמונה יצרנית שנה קודם לכן לאחר שטויוטה הצטרפה לקבוצה עם לקסוס.

מספר יצרניות רכבי יוקרה התקשרו למכור רכבי EV ברבעון השני, כמו פולסטאר, פורשה, וולוו ומרצדס. היצרניות ראו ירידה דו ספרתית בנפחי המכירות ברבעון השני לעומת השנה שעברה. מדובר באיתות לכך שלפחות כרגע, פלח היוקרה של שוק הרכבים החשמליים רווי.

קיראו עוד ב"גלובל"

קיה נהנתה מאחת העליות הגדולות ביותר ברבעון השני, עם עלייה בנתח שוק של כמעט 3 נקודות אחוז לעומת השנה שעברה. פורד, יצרנית ה-EV השנייה בגודלה בארה"ב, לקחה לעצמה 2 נקודות אחוז מנתח השוק. ג'נרל מוטורס לקחה קצת יותר מנקודת אחוז אחת. הדגם הפופולרי ביותר של קיה ברבעון האחרון היה קיה EV6 שמחירו מתחיל ב-43,000 דולר. במקרה של מרצדס מדובר ב-EQE SUV, שמחירו ההתחלתי עומד על קרוב ל-75,000 דולר.

העובדה שרכבים זולים יותר נמכרים בהיקף גדול יותר בארה"ב היא סימן חיובי. זה מעיד על כך שרכבים איכותיים במחיר הנכון נמכרים היטב, ללא קשר לזהות היצרן.

 

עיכוב בהשקת הרובוטקסי והורדת הדירוג

בשבוע שעבר דווח כי ההשקה של הרובוטקסי תעבור לחודש אוקטובר, לעומת חודש אוגוסט קודם לכן, מה שהפיל את המניה. בעוד לא נרשם עדכון מצד המנכ"ל אילון מאסק, שהכריז על המועד המקורי של האירוע בציוץ בעבר, האנליסטים חלוקים בדעתם בנוגע להשפעה של ההכרזה על המניה.

מצד אחד האנליסט דן איבס, המסקר בהדיקות את טסלה, כתב כי עיכוב של חודשיים לא באמת ישנה כלום והשאיר את המלצת ה"קנייה" שלו עם מחיר יעד של 300 דולר למניה. מהצד השני בגוגנהיים נכתב כי העיכוב גורם ל"סיכון נרטיבי" במניית טסלה. לפי האנליסטים בחברת המחקר, במידה ולוח הזמנים לאירוע הנתפס כמשמעותי משתנה, איך המשקיעים אמורים להאמין לכל ההבטחות שפיזר מאסק בנוגע לעתיד הרובוטקסי. "אנחנו ממשיכים להאמין שהרובוטקסי יהיה משמעותי רק החל משנת 2030 ואילך".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.