AMD ואינטל חוששות? - ARM נכנסת לתחום המחשבים האישיים
מעצבת השבבים הבריטית ARM ARM HOLDINGS , שהונפקה לפני רק חצי שנה בהנפקה שנחשבת לאחת המוצלחות בתקופה האחרונה עם זינוק של 125% מאז, נכנסת לתחום המחשבים האישיים דרך ענקית הטכנולוגיה האמריקאית קוואלקום QUALCOMM INC -1.33% ושבבי ה-Snapdragon X Elite ו-X Plus מבוססי Arm. שבבים אלו יותקנו במחשבים ניידים חדשים של חברות כמו אסוס, אייסר, דל, HP ולנובו שיגיעו לשוק בשבועות הקרובים.
מניית ARM מאז ההנפקה
ARM השתפשפה עם אפל - עכשיו היא מוכנה ל-Windows
למעשה ARM כבר נמצאת בתחום כאשר היא היצרנית המועדפת על אפל APPLE בכל הנוגע למחשבי המאק שלה בהם מותקנים שבבי ה-M של ARM. מערכת היחסים של החברה עם מערכת ההפעלה Windows של מיקרוסופט MICROSOFT הייתה מורכבת יותר. כך למשל היה את מחשב ה-Surface RT משנת 2012 שלא הצליח להפעיל יישומים מסוימים ומחשב ה-Surface Pro 9 משנת 2022 שסבל מבעיות תאימות דומות.
כעת, מיקרוסופט, Arm וקוואלקום טוענות כי פתרו את הבעיות וכי מחשבים מבוססי שבבי ARM יהיו אמינים בדיוק כמו אלו של אינטל ו-AMD. כהוכחה, מיקרוסופט בחרה בשבבי קוואלקום מבוססי ARM להפעיל את טאבלט ה-Surface Pro החדש ואת מחשב ה-Surface Laptop שלה, במקום במעבדים של אינטל או AMD.
- ARM נופלת ב-9% - התחזית לרבעון הבא מאכזבת
- סיוה בשת"פ עם ARM: "שוק שיגיע ל-300 מיליארד דולר עד 2030"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ההכרזה של מיקרוסופט בכנס Build, בה למעשה החברה הכריזה כי שבבי ה-Snapdragon X Elite והמכשירים מבוססי שבבי ARM של קוואלקום הם הראשונים שעומדים בתקני Copilot+, הייתה נקודת מפנה משמעותית", הסביר דניאל ניומן, מנכ"ל The Futurum Group. "זה היה פשוט שינוי משמעותי שלא ראינו בתעשייה כבר הרבה זמן", הוסיף.
החוזקה של ARM - הביצועים ליישומי בינה מלאכותית
שבבי קוואלקום מיועדים להיות חלק מהמהלך הגדול של מיקרוסופט בתחום הבינה המלאכותית במחשבים אישיים באמצעות תקן Copilot+. במסגרת מהלך זה נראה יותר יישומי בינה מלאכותית ג'נרטיבית במחשבים ניידים ונייחים מבוססי Windows. אולם, יישומים אלו עדיין בשלבים מוקדמים, כך שבינתיים נתונים על עוצמה וביצועים כלליים הם עדיין כלי השיווק הטובים ביותר עבור אותם מכשירים חדשים.
שבבי קוואלקום מבוססי העיצובים של ARM צפויים לספק שיפור משמעותי בביצועים ובחיי סוללה בהשוואה למעבדים של אינטל ו-AMD, שלא לדבר על שבבי ה-M3 של אפל. מיקרוסופט טוענת כי שבב ה-X Elite של קוואלקום מציע ביצועי CPU מהירים יותר ב-51% בעת שימוש באותה צריכת חשמל כמו שבבים מתחרים, ומשתווה לביצועי שיא של המתחרים תוך צריכת חשמל נמוכה ב-65%. לפחות בשלב הראשוני, זה יהיה ככל הנראה אחד מנקודות המכירה המרכזיות של מחשבים מבוססי Arm.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
למרות הבשורה הגדולה, ARM לא מתכוונת להסתמך רק על קוואלקום במאמץ שלה להגדיל את אחיזתה בשוק המחשבים הניידים. על פי דיווחים שונים, מנכ"ל ARM, רנה האס, אמר שיצרנים נוספים צפויי להשיק שבבים מבוססים עיצובי ARM בעתיד. יתרה מכך, הוא מאמין ש-ARM תשלוט ב-50% מהשוק של מחשבי Windows בחמש השנים הקרובות.
אינטל ו-AMD לא מקבלות את האיום הזה בשתיקה. שתי החברות חשפו תשובות משלהן לשבבים החדשים במהלך נאומי המפתח שלהן בתערוכת Computex 2024 שנערכה השבוע בטייפה, טייוואן. אינטל הציגה את שבב Lunar Lake החדש, שלדברי החברה יתחיל להימכר במחשבים ניידים ברבעון השלישי של 2024. על פי אינטל, סדרת Lunar Lake צורכת 40% פחות חשמל מקו ה-Intel Core Ultra הנוכחי, מציעה ביצועי גרפיקה טובים ב-50% וכוללת יחידת עיבוד ניוראלי (NPU) מהירה עד פי 4. מנכ"ל אינטל, פאט גלסינגר, אמר במהלך נאום המפתח שלו ב-Computex ש-Lunar Lake כבר עוקפת את הביצועים של ה-CPU, ה-GPU וה-NPU של Snapdragon X Elite בבדיקות פנימיות.
גם AMD לא נשארת מאחור ומתגוננת עם סדרת המעבדים Ryzen AI 300 שלה עבור מחשבי Windows Copilot+, עם שיפורים ב-CPU, GPU ו-NPU. חשוב לציין ש-AMD טוענת כי ה-NPU שלה מסוגל לביצועים של עד 50 TOPS, או טריליוני פעולות בשנייה, יותר מהשבבים של אינטל או קוואלקום.
אינטל ו-AMD יצטרכו לוודא שהשבבים שלהן לא רק מסוגלים להתמודד עם ARM ועם קוואלקום אלא גם יעקפו אותן במונחים של ביצועים ומחיר כולל. זה חשוב במיוחד עבור אינטל, שעדיין מייצרת את עיקר ההכנסות שלה ממכירת שבבים לספקים חיצוניים והיא נשענת מאוד על תחום המחשבים הניידים.
- 1.אינטל מפגרת 06/06/2024 19:23הגב לתגובה זוהתחרות התחילה.אבל מחירי המניות מוגזמים אצל כולם חוץ מאינטל המדשדשת.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

