פאוול
צילום: טוויטר

כצפוי: הריבית בארה"ב ללא שינוי - נותרה על 5.5%

בהתאם לציפיות, הפדרל ריזרב השאיר שוב את הריבית בטווח של 5.25-5.5%; הפד ממשיך לשמור על אופטימיות וצופה 3 הפחתות ריבית השנה 
אדיר בן עמי | (6)

לאחר 11 העלאות ריבית וחמש הפסקות הפד' החליט להשאיר פעם נוספת את הריבית כשהייתה על 5.25% - 5.5%. הגבוהה ביותר ב-22 השנים האחרונות. 

הפד ממשיך להישאר אופטימי ולצפות שלוש הורדות ריבית השנה, אבל מתנה זאת בכך שהוא צריך להיות בטוח שהאינפלציה נמצאת בכיוון יעד ה-2%. תחזית מדד המחירים לצריכה אישית (PCE) שנחשב למדד האינפלציה המועדף על הפד הועלתה ל-2.6% ב2024, לעומת 2.4% בתחזית הקודמת.

השינוי בצפי לצמיחת התוצר המקומי גולמי עודכן כלפי מעלה ל-2.1% השנה לעומת 1.4% קודם לכן. גם ב-2025-2026 רואה הפד צמיחה של 2%, לעומת 1.8% ו-1.9% בהתאמה. עוד צופה הבנק המרכזי כי יהיו רק שתי הורדות ריבית ב-2025.

בתחילת ינואר השווקים עוד תמחרו הורדות ריבית של 1.5 נקודות אחוז השנה, שיחלו בחודש מרץ. עם זאת, החוזים העתידיים תמחרו סיכוי אפסי להורדת הריבית היום וכך גם בחודש מאי וסיכוי של 50/50 להורדת ריבית או השארת הריבית על כנה בחודש יוני. השינויים בציפיות נבעו מנתונים כלכליים ושוק עבודה חזקים מהצפוי ומנתוני אינפלציה "חמים" יותר מתחילת 2024, שקטעו את מגמת הירידה באינפלציה שהתרחשה במרבית השנה שעברה.

להצטרפות למסיבת העיתונאים שתחל ב-20:30:

 

הערות ממסיבת העיתונאים

יו"ר הפד פתח את מסיבת העיתונאים בכך שציין כי למרות נתוני האינפלציה המעט חמים יותר מוקדם יותר השנה, קובעי המדיניות של הבנק המרכזי ממשיכים להסתכל על המגמות החיוביות לטווח הארוך. 

במהלך השנה האחרונה, אמר פאוול, צמיחת המחירים "הוקלה בצורה ניכרת", אם כי הוא הודה כי האינפלציה הכוללת נותרה גבוהה מדי. עוד אמר הנגיד כי פקידי הפד ממשיכים לזכור מה עלולות להיות ההשלכות במידה והאינפלציה לא תרד. פאוול ממשיך להאמין כי הריבית הנוכחית עוזרת להחזיר את האינפלציה ליעד ה-2%. "העמדה המגבילה שלנו במדיניות המוניטרית הפעילה לחץ עלפי מטה על הפעילות הכלכלית והאינפלציה", אמר.

צמצום המדיניות, או הורדת הריבית מהר מדי, עלולה לגרום להיפוך בהתקדמות שארה"ב ראתה עד כה בהפחתת האינפלציה, אמר. הדבר עשוי "בסופו של דבר לדרוש מדיניות הדוקה עוד יותר על מנת להצליח להוריד את האינפלציה ל-2%", הזהיר פאוול.

בנוגע לנתוני האינפלציה הגבוהים יותר, אמר פאוול כי נתוני האינפלציה שהגיעו "קצת יותר גבוהים, הם עניין נפרד", מהמגמה ארוכת הטווח. עוד אמר הנגיד כי הנתונים בינואר ופברואר ככל הנראה גרמו לחברי הוועדה לשנות את התחזיות שלהם לאינפלציה. "למרות זאת, אנו ממשיכים להתקדם היטב בהורדת האינפלציה, הוסיף פאוול.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סלים 21/03/2024 00:24
    הגב לתגובה זו
    בתי ההשקעות מחפשים כל תירוץ להעלות את השוק. אך... כמו שסוף פליצה להתפוצץ, כך גם סוף כל בועה להתפוצץ. שוק המניות? שוק הנדל"ן? כמו שפליצה מתפוצצת מהר, כך גם בועת שוק המניות יכול להתפוצץ ולהתדרדר מהר ובהפתעה...
  • 3.
    גדי 20/03/2024 22:28
    הגב לתגובה זו
    גזור ושמור
  • למי אכפת מהשלולית הזו.. ?? (ל"ת)
    ממש 21/03/2024 08:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בזק 20/03/2024 20:48
    הגב לתגובה זו
    ואיך הזרים משקיעים בבזק ובמיוחד קרן העושר של נורבגיה חח.
  • ==================== 20/03/2024 22:43
    הגב לתגובה זו
    מחליפים מידי פעם לא מתחתנים עם מניות. דרך אגב טבע שמתה מוות קליני התעוררה לאחרונה לחיים
  • 1.
    מחר ירידות חדות בת"א (ל"ת)
    מאור 20/03/2024 20:32
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.