אנבידיה
צילום: טוויטר

אנבידיה נכנסת לשיתוף פעולה עם Equinix - תציע מחשבי על לעסקים

השירות החדש נועד להקל על חברות להחזיק במערכות מחשוב לבינה מלאכותית ולתת להן שליטה טובה יותר על המידע, במקום לשכור מערכות מספקיות מחשוב ענן כמו אמזון ומיקרוסופט
אדיר בן עמי |

ענקית השבבים אנבידיה NVIDIA COR ומפעילת מרכזי הנתונים Equinix הודיעו היום (רביעי) כי נכנסו לשיתוף פעולה בו יציעו מערכות מחשבי על של חברת השבבים ללקוחות ארגוניים. 

השירות החדש נועד בכדי להקל על חברות להחזיק במערכות מחשוב לבינה מלאכותית ולתת להן שליטה טובה יותר על המידע, במקום לשכור מערכות מספקיות מחשוב ענן כמו אמזון ומיקרוסופט. עסקים גדולים רבים גילו עניין במערכות בינה מלאכותית משלהם מטעמי פרטיות ואבטחת מידע, אך המערכות של אנבידיה שונות משרתים מסורתיים של מרכזי נתונים ולרוב משתמשות בכבלים שונים ודורשות קירור נוזלי. 

במסגרת העסקה אנבידיה הכשירה את הצוות של Equinix איך לבנות ולהריץ את מערכות החברה. לקוחות ארגוניים ירכשו את המערכות של אנבידיה אך ישלמו ל-Equinix בכדי לבנות ולהריץ את המערכות באופן יעיל, כאשר הבעלות על המערכות תהיה בידי הלקוחות. 

"אנו רוצים לעודד פרטיות היות ואנחנו ממשיכים לשמוע מלקוחות גדולים כי הם מעוניינים לשלוט בגורל שלהם בעצמם ולא להיות תלויים בגורם חיצוני", אמר מנכ"ל Equinix ג'ון לין. עם זאת "היכולת לתפעל מרכזי נתונים של AI בצורה יעילה ואפקטיבית היא סט חדש לחלוטין של יכולות שאינן זמינות לחברות לרוב". החברות ציינו כי השירות זמין החל מהיום, אך נמנעו מלציין לקוחות מידיים. 

לא נחה לרגע

נדמה כי אנבידיה לא עוצרת. מניית ענקית השבבים עלתה כבר 24% מתחילת השנה וממשיכה למצב את עצמה כמובילה בתעשיית הבינה המלאכותית. רק בשבוע שעבר הודיע מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, כי החברה תחזיק ב-350,000 מעבדים גרפיים (GPU) מדגם H100 של אנבידיה NVIDIA COR  ובסך הכל כמעט 600,000 מעבדים גרפיים, כאשר 250,000 מעבדים יהיו עם כוח מחשוב דומה לשל H100 עד לסוף השנה הנוכחית.

ה-H100 הוא ה-GPU המוביל כיום של אנבידיה למרכזי הנתונים ועולה כ-25,000 דולר ליחידה, לפי מצגת שפירסמה חברת השבבים, מערכת המכילה 16 מעבדים גרפיים מסוג H100 עולה 400 אלף דולר. עם זאת, לא ידוע באיזה מחיר תרכוש מטא את המעבדים. רכישה של 350,000 מעבדים ב-25,000 דולר ליחידה תסתכם בכמעט 9 מיליארד דולר. היות והחברה קונה כמות עצומה של מעבדים יתכן והמחיר יהיה נמוך יותר ליחידה.

2023 הייתה השנה של ענקית השבבים. המניה שלה נסקה ב-250% ושווייה חצה את הטריליון דולר. זה קרה כי אנבידיה נהפכה למונופול כמעט מוחלט בתחום שבבי הבינה המלאכותית: כל חברה שרוצה לאמן מודלי בינה מלאכותית צריכה לרכוש מאנבידיה מעבדים גרפיים (GPU) רבים, ותחליפים בשוק כמעט שאין. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הדוחות לרבעון השלישי

אנבידיה עקפה אומנם את הציפיות לרווחים ולתחזית בדוחות האחרונים אבל זה לא הספיק בשביל המשקיעים. מנית החברה נסחרה בירידות שערים בעקבות החששות מסין. בעוד האנליסטים שיבחו את התוצאות והציגו אופטימיות, המשקיעים נזהרים להיכנס לאנבידיה לאחר העליות מהן היא נהנתה בעקבות הייפ הבינה המלאכותית וכעת בעקבות החששות מהגבלות יצוא השבבים לסין, אחד השווקים הגדולים של אנבידיה. כזכור, ממשלת ארה"ב מנסה למנוע הגעת שבבים מתקדמים לסין בעקבות חששות לביטחון הלאומי, שכן סין צפויה להשתמש בטכנולוגיה הזו גם לפיתוחים צבאיים. 

לרבעון השלישי רשמה החברה רווח למניה של 4.02 דולר על הכנסות של 18 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 3.18 דולר על הכנסות של 16.12 מיליארד דולר. שיעור הרווח הגולמי עמד על 75%, בעוד בוול-סטריט ציפו ל-72.5%. הכנסות ממרכזי נתונים עמדו על 14.51 מיליארד דולר, לעומת צפי של 12.85 מיליארד דולר. במגזר הגיימינג ההכנסות עמדו על 2.86 מיליארד, לעומת צפי של 2.7 מיליארד דולר. לרבעון הרביעי אנבידיה צופה הכנסות של 20 מיליארד דולר עם סטייה של 2% למעלה או למטה. הצפי היה ל-17.9 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.