אילון מאסק טסלה
צילום: טוויטר

אלון מאסק מתכנן לגבות תשלום על X; מה הסיבה ואיך משתמשי הפלטפורמה הגיבו?

בשיחה שניהלו ראש הממשלה בנימין נתניהו ואלון מאסק, הם דנו על נושאים שונים ומגוונים אך הנושא שהעסיק בעיקר את הרשת הוא עניין התשלום על השימוש בפלטפורמת X; "זו הדרך היחידה שאני יכול לחשוב עליה להילחם בצבאות של בוטים."
עדן ספיר | (5)

אמש התקיימה הפגישה המדוברת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לאילון מאסק. במהלך השיחה, השניים דיברו על נושאים מדוונים ובינהם:  בינה מלאכותית, הרפורמה המשפטית וההתמודדות עם דברי שנאה ברשת; אך מבין כל נושאים והדברים שצפו במהלך השיחה, דבר אחד שיגע את הרשת והוא הרעיון שהרשת החברתית X  (טוויטר לשעבר) אולי כבר לא תהיה חינמית. בשיחה ששודרה בשידור ישיר ב- X, אמר מאסק שהחברה "עוברת לתשלום חודשי קטן" עבור השימוש ברשת X. הוא הציע ששינוי כזה יהיה נחוץ כדי להתמודד עם בעיית הבוטים בפלטפורמה.

מאסק הוסיף ואמר: "זו הדרך היחידה שאני יכול לחשוב עליה להילחם בצבאות עצומים של בוטים. מכיוון שבוט עולה שבריר אגורה - תקראו לזה עשירית אגורה - אבל גם אם הוא צריך לשלם, כמה דולרים או משהו, העלות האפקטיבית של בוטים היא מאוד גבוהה". בנוסף, בכל פעם שיוצר בוט ירצה ליצור בוט נוסף, הוא יצטרך לשלם מחדש. מאסק לא אמר כמה יעלה תשלום המנוי החדש, אך תיאר זאת כ"סכום כסף קטן".

מאז שמאסק רכש את החברה לפני כשנה, הושקו חבילות בתשלום המעניקות למשתמשים הטבות ומאפיינים מוגברים כמו האופציה לפרסם 'ציוצים' ארוכים יותר ונראות בולטת. אך כון לעכשיו, השימוש בפלטפורמה עדיין נותר בחינם. "זול מאד לייצר בוט", הסביר מאסק. "אבל אם צריך לשלם כמה דולרים או משהו, סכום פעוט, אז העלות האפקטיבית של הבוטים הופכת יקרה".

מאסק פירט שנכון לעכשיו, מנוי לפלטפורמה עומד על כ-8 דולר לחודש בארה"ב, אך הם בוחנים בחברה אפשרות להוזיל את זה. "אנחנו נוציא חבילה במחיר נמוך יותר, אנחנו רוצים שזה יהיה רק סכום קטן של כסף", טען. "זה דיון רחב, אך לדעתי זו ההגנה היחידה נגד צבאות הבוטים". גולשי X שוקלים שוב האם להשאר בפלטפורמה או לא. חלק אפילו כינו את המהלך: "המסמר האחרון בארון הקבורה של טוויטר".

לדבריו של מאסק, ל-X, יש 550 מיליון משתמשים, המייצרים 200 מיליון פוסטים ביום. עם זאת, לא היה ברור אם מאסק סופר חשבונות אוטומטיים, כלומר, בוטים כמו עדכוני חדשות או בוטים פחות טובים כמו שולחי דואר זבל, בין המספרים הללו. השיחה של מאסק עם נתניהו הייתה אמורה להיות סביב בינה מלאכותית, אבל מהר מאוד גלשה לנושאים כמו אנטישמיות וחופש הביטוי, על רקע האשמות כי X לא עושה די כדי לנקות שיח שנאה מהפלטפורמה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    פסיכופט אבל מצליח 29/09/2023 16:43
    הגב לתגובה זו
    אם היה לך 44 מיליארד דולר מיותרים, מה היית עושה בהם ?
  • 2.
    אמיר 20/09/2023 00:16
    הגב לתגובה זו
    תעשה מה שאף רשת חברתית לא עשתה עד כה, והוא לחייב את המשמתמשים בתשלום. לא יודע אם זה חכם או לא אבל מה שכן, למאסק הזה יש ב**** של שור...
  • המגיב 20/09/2023 11:05
    הגב לתגובה זו
    נראה לי יותר בכך שמדובר באדם שהוא חצי אוטיסט, פועל על פי חישובים/שיקולים קרים, בלי להכליל רגש.
  • לרון 22/09/2023 08:10
    להצליח כמו מאסק עם או בלי רגש
  • 1.
    המגיב 19/09/2023 22:15
    הגב לתגובה זו
    נראה סביר.
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. -0.73%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

מיקרוסופט. קרדיט: רשתות חברתיותמיקרוסופט. קרדיט: רשתות חברתיות

מיקרוסופט הורידה יעדי מכירות ל-AI - המניה מאבדת 2%

דיווח חדש חושף כי החברה עדכנה כלפי מטה את יעדי המכירות למוצרי בינה מלאכותית לאחר שרוב צוותי המכירות לא עמדו ביעדים; הנתונים מצביעים על פער בין ההתלהבות מהטכנולוגיה לבין האימוץ בפועל בשוק הארגוני

אדיר בן עמי |

מניית ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט Microsoft Corp -1.91%  מאבדת 2% בעקבות דיווח של אתר The Information, שלפיו החברה צמצמה את היעדים שהציבה למכירות מוצרי הבינה המלאכותית לשוק העסקי. לפי הפרסום, שינויים ביעדי המכירות נעשו בכמה יחידות בחברה, בעיקר בתחום הענן. גורמים המצוטטים בדיווח טוענים כי חלק גדול מצוותי המכירות לא הצליחו לעמוד ביעדים שנקבעו לשנה הפיסקלית שהסתיימה ביוני, ולכן ההנהלה התאימה את המספרים כלפי מטה.


מיקרוסופט משקיעה בשנה האחרונה מאמצים משמעותיים בהחדרת שירותי AI חדשים, ובראשם Copilot כחלק מחבילת Microsoft 365. למרות זאת, החברה נמנעה מלפרסם נתוני מכירות מפורטים שמאפשרים להעריך את קצב האימוץ בפועל.


ההתלהבות לא מתורגמת לרכישות

הדיווח מצטרף לשורה של סימנים לכך שההתלהבות המוקדמת מהטכנולוגיות החדשות אינה מתורגמת באופן מלא לרכישות רחבות בשוק הארגוני. חלק מהלקוחות, כך נראה, ממשיכים להתנסות בכלים אך דוחים החלטות השקעה ארוכות טווח. נתונים עדכניים של הלשכה לסטטיסטיקה בארה״ב מצביעים על עלייה הדרגתית בשימוש בבינה מלאכותית מ־3.7% מהעסקים לפני שנתיים לכ־10% בספטמבר האחרון. עם זאת, בקרב החברות הגדולות דוּוח על ירידה בשימוש במהלך חודשי הקיץ, כאשר חלק מהן עצרו פיילוטים ולא המשיכו לפריסה רחבה.


אחת הסיבות המרכזיות שהוזכרו על ידי עסקים היא הקושי להעריך את התועלת הכלכלית של הכלים החדשים. רבים מהפתרונות עדיין אינם מספקים חיסכון ברור, וחלקם ממשיכים לייצר טעויות שעלולות לגרום נזק תפעולי. ברקע לכך עומדות הוצאות העתק של ענקיות הטכנולוגיה על תשתיות AI. מיקרוסופט, לצד אמזון, גוגל ומטא, מנהלות מרוץ השקעות במרכזי נתונים ובשבבים ייעודיים, מתוך הנחה שהביקוש יגדל בהמשך. אולם בשוק גובר הדיון בשאלה האם ההשקעות הללו מקדימות את הביקוש בפועל.


כך למשל, יחידה אחת במערך המכירות של Azure דרשה מהנציגים להגדיל את היקפי השימוש של לקוחות במוצר בשם Foundry ב־50% בשנה החולפת. לפי הדיווח, פחות מ־20% מהם הצליחו לעמוד ביעד, ובעקבות זאת צומצם היעד לשנה הנוכחית לכ־25%. ההתאמות שביצעה מיקרוסופט מעידות על פער בין ההצהרות הפומביות של ענקיות הטכנולוגיה לבין המציאות בשטח. ייתכן שהשוק בשלב מוקדם מדי, או שהלקוחות מבקשים יותר הוכחות ליעילות לפני שהם מתחייבים לשדרוגים עתירי עלות.