הצרות של אינטל מזניקות את מניות המתחרות - TSM ו-AMD
מניות המוליכים למחצה נהנות היום מרוח גבית לאחר שענקית השבבים אינטל (סימול: INTC) אמנם דיווחה אמש על תוצאות טובות מהצפוי לרבעון השני של השנה, אבל הורידה את התחזית לרבעון השלישי ודיווחה על עיכובים בהשקת שבבי ה-7 ננומטר החדשים. מניית אינטל מתרסקת במסחר היום בכ-16%.
מנגד, מניית Taiwan Semiconductor Manufacturing (סימול: TSM) מזנקת כעת בכ-10%. TSM אשר אחראית לייצור כ-85% מאבות הטיפוס של המוליכים למחצה בעולם, דיווחה לפני כשבוע על תוצאות חזקות לרבעון השני, עם רמת הרווחיות הגבוהה ביותר של החברה עד כה.
בהמשך לכך, המניה החלה לעורר עניין לאחרונה, כאשר נראה כי משבר הקורונה סיפק לחברה רוח גבית חזקה אשר בשוק מעריכים כי תימשך עוד שנים רבות.
העיכוב מציב את אינטל בפיגור גדול יותר אחרי TSM, שכבר מייצרת שבבי 5 ננומטר. חוד החנית של השבבים של אינטל כרגע הם בקנה מידה של 10 ננומטר. השבבים נמדדים בננומטרים שהם מיליארדית המטר, כאשר שבבים קטנים יותר מתורגמים למעבדים מהירים ויעילים יותר בצריכת חשמל.
בשורה התחתונה TSM דיווחה על רווח נקי של כ-121 מיליארד דולר טאיווני (כ-4.1 מיליארד דולר ארה"ב), לעומת כ-67 מילירד דולר טאיווני ברבעון המקביל, ולעומת צפי האנליסטים לרווח של כ-110 מיליארד דולר טאיווני.
- אוקראינים תובעים את אינטל, AMD וברקשייר: "שבבים אמריקאיים הגיעו לנשק רוסי"
- סין נגד ארה"ב: לא מוכנים לקבל מאנבידיה שבבים נחותים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשורה העליונה דיווחה החברה על צמיחה של כ-34% בהכנסות ביחס לאשתקד וגם שולי הרווח התפעולי השתפר בכ-10% ביחס לאשתקד לרמה של כ-42.2%.
מניה נוספת מהתחום שמזנקת הערב ב-14% בוול סטריט היא מניית חברת Advanced Micro Devices (סימול: AMD) אשר דיווחה לפני יומיים על השקת מעבד חדש. החברה החלה בשנת 2019 את ייצור סדרת Ryzen 3000, מעבדים חזקים במיוחד למחשבים שולחניים. קו הייצור המתקדם כמעט וסגר את פער הביצועים מול ענקית השבבים אינטל, כאשר המעבד החדש מציע ערך עבור גיימרים ומשתמשים נוספים (לכתבה המלאה).
כעת, לנוכח העיכובים הצפויים בהשקת שבבי ה-7 ננומטר החדשים של אינטל, המתחרות צפויות לקבל חלק גדול יותר מהעוגה, והמניות כאמור מזנקות.
- 1.אינטל סוף 24/07/2020 21:05הגב לתגובה זומשקולת הx86 לא מפסיקה למשוך למטה.נחוץ שינוי יסודי בכושר התכנון ובמערכת הייצור.
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית
הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות
לנהוג בעצמן
הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07% . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף.
הגירסה המרוככת של הרגולטור
במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר.
טסלה: "אף לקוח לא הוטעה"
טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.
לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה.
- מניית טסלה מתקרבת לשיא: הרובוטקסי כבר נצפה נוסע אוטונומית באוסטין
- למה טסלה קופצת היום ב-4%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק
העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.
