הצלחה גרמנית: 40% מצריכת החשמל מגיעה מאנרגיה מתחדשת; וזה יעלה
בכל העולם הנתח של האנרגיה המתחדשת מצריכת החשמל, הולך ועולה. גם אצלנו, אבל גרמניה מובילה על פני כולם. האנרגיה המתחדשת מספקת כ-40% מצריכת החשמל של גרמניה. אגב, לפני עשר שנים זה היה 6%-8%.
גרמניה לא לבד, והמגמה הזו, מעבר להיותה הכרח על רקע זיהום האוויר של האמצעים המסורתיים, פוגעת בביקושים לנפט, ומשפיעה על מחירו לטווח הבינוני והארוך. אז כלפי חוץ גרמניה היא הצלחה גדולה. אבל פעילי איכות הסביבה בגרמניה מאוכזבים - הם ציפו לירידה דרמטית יותר בפליטת הפחמן (40%), וזה עוד לא קרה. על רקע זה, הממשלה הגרמנית מציבה יעד חדש - הפחתה של 55% בפליטת הפחמן עד 2030.
כשמדברים על אנרגיה מתחדשת מתכוונים למעבר לשימוש בטורבינות רוח, אנרגיה סולארית, ביו דיזל ומקורות אנרגיה מתחדשים נוספים. בתחילת הדרך, התחומים האלו לא היו כלכליים, והמדינות סבסדו את ההפסדים. אבל בשנים האחרונות, עלות הייצור של חשמל באנרגיות מתחדשות ירד פלאים משתי סיבות - היתרון לגודל שמוזיל את העלויות (ככל שמייצרים יותר, העלות ליחידה יורדת) והטכנולוגיה המשתפרת שמוזילה עלויות.
כך או אחרת, גרמניה לא מסתפקת בהישגים הנוכחיים. היא צפויה לעבור בשנים הקרובות לייצור רוב של חשמל באנרגיה מתחדשת, כאשר כעת מפרסמת הממשלה תוכנית השקעות וסבסוד לאנרגיה מתחדשת ב-54 מיליארד יורו.
- החברה הראשונה בעולם שחצתה שווי של טריליון דולר ומשחק הקופסה שהפך להצלחה עולמית
- ה-AI צמא לאנרגיה: ADNOC צופה ביקושים של 4 טריליון דולר בשנה לנפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר בתוכנית לארבע שנים להאצת מעבר המדינה לשימוש באנרגיה מתחדשת והפחתת פליטות הפחמן שלה ב-55% עד 2030; התוכנית כוללת סבסוד של נסיעה ברכבת ומיסוי מוגבר לדלק ולדיזל.
הקנצלרית אנג'לה מרקל חשפה את התוכנית במסיבת עיתונאים, ואמרה שגרמניה אמנם אינה עומדת ביעדה המקורי להפחית עד שנת 2020 את פליטות הפחמן שלה ב-40% לעומת הרמות שנרשמו בשנת 1990. אך היא הציבה יעד יומרני נוסף - הפחתה של 55% עד 2030.
- 16.שיר 24/09/2019 16:31הגב לתגובה זולטכנולוגיה שתחסוך לנו בזיהום אויר ומליארדים בעלות החשמל . נדרשת ועדת חקירה ממלכתית.
- 15.ג'ק 23/09/2019 10:09הגב לתגובה זולמה בגרמניה המעוננת רוב השנה כן . אצלנו נצמדים לגז של תשובה ומתעלמים מהשמש המדהימה שיש לנו . זה ממש מריח שחיתות . נקווה שבעידן הממשלה החדשה ישתנו סדרי העדיפויות לטובת בריאותנו .
- 14.הגרמנים כבר עכשיו משלמים הרבה בגלל זה והם לא מרוצים!!!! (ל"ת)gigo 22/09/2019 12:47הגב לתגובה זו
- 13.השטן נמצא בפרטים 22/09/2019 11:07הגב לתגובה זוחלק גדול הוא מאנרגיית מים - כלומר סכרים. סכרים הם נזק אקולוגי אדיר בפני עצמם - פגיעה בנוף, בטבע, צמחיה בעלי חיים דגה... ממש שיבוש של הנהר והאזור של הסכר. טורבינות רוח - גם מפגע סביבתי מבחינת הנוף, וגם מסכנות את הציפורים. חוות סולאריות - הפאנלים הסולריים עצמם מיוצרים כמו שבבי סיליקון או מסכי LCD בתהליך ייצור שדורש המון אנרגיה וגם מתכות מיוחדות כמו נחושת טיטניום ואלומיניום, ושימוש בגזים רעילים וחומצות בתהליך הייצור (אבל מה אכפת לגרמנים זה קורה בסין...) בקיצור, כמו שאמרה סבתא שלי - אין ארוחות חינם!!!
- חיים 24/09/2019 14:44הגב לתגובה זובגרמניה הרוב המוחלט זה טחנות רוח וסולרי, אין שום פגיעה באיכות הסביבה.
- 12.אמיר 22/09/2019 10:47הגב לתגובה זוזה לא כתבה - זה יח"צ בתשלום. גרמניה רוויה קטסטרופות, בכלל זה סביבתיות, בגלל מדיניות האנרגיה האינפנטילית שלה שכללה שורה של החלטות פופוליסטיות שהובילו רק לנזק.
- 11.עולם חדש 22/09/2019 09:26הגב לתגובה זופה תקועים עם נוכלים נוחתים שבוזזים את הקופה .
- 10.לא פליטת פחמן. פחמן דו חמצני או חד חמצני. פחמן אינו גז. (ל"ת)הרב איפר גן 22/09/2019 07:50הגב לתגובה זו
- 9.יאיר 21/09/2019 21:39הגב לתגובה זוהגרמנים (ימ"ש) תמיד היו טובים בתחום התעשייה. גם האמריקאים טובים בתעשייה.
- 8.יוסי חבקוק 21/09/2019 21:35הגב לתגובה זוגרמניה, האומה התעשייתית הגדולה ביותר באירופה חושבת 50 שנה קדימה. ככה זה כשיש מנהיגות אמיתית. ככה זה כשיש קנצלרית שעובדת עבור המדינה שלה והעם שלה. היא לא נואמת בקונגרס. היא עובדת.ישראל, מדינה עם מעל 300 ימי שמש בשנה לא משכילה להעביר את המשק שלה לאנרגיה ירוקה. למה? כי אין מנהיגות. כי יושבים בכנסת ישראל אנשים כמו מכלוף זוהר, דויד ביטן, מירי רגב ואיילת שקד. אנשים עם ללא השכלה, ללא יכולת ביצועית, אבל עם יכולת לשבת באולפני טלוויזיה וללהג שטויות לעייפה.בהצלחה לך מדינת ישראל.
- 7.יוס 21/09/2019 19:11הגב לתגובה זושכל אחד יעשה את החשבון שלו...
- 6.הקשר בין אנרגיה סולארית- והשדות בסודאן- מגיע להם שפו (ל"ת)כותבי תרחישים 21/09/2019 19:05הגב לתגובה זו
- 5.טימטום - רק אנגיה אטומית (ל"ת)שמוליק 21/09/2019 18:59הגב לתגובה זו
- מגיב 22/09/2019 00:41הגב לתגובה זוואינה בונה חדשים - יוצאת מנושא הגרעין...
- יאיר 21/09/2019 21:40הגב לתגובה זוטעות בכור תגרום לחורבן ולהרג אדיר.
- 4.מים 21/09/2019 18:19הגב לתגובה זוכי אין להם נפט או גז .והם רוצים להיות פחות תלויים באימפריה הרוסית או בנסיכי ערב . אין קשר להתחממות גלובלית ,זה פוליטיקה
- 3.תוך 5 שנים מכוניות בנזין יהיו שוות 0.0 שקלים (ל"ת)רק חשמל 21/09/2019 16:24הגב לתגובה זו
- חיים 24/09/2019 14:46הגב לתגובה זוהתחשיב בין חשמלית למנוע שריפה בנתיים מעל 6 שנים צריכת דלק, ממש לא כדאי המחירים בשמיים.
- צחי 22/09/2019 00:08הגב לתגובה זולהערכתי לפחות עוד 10 שנים.
- 2.חת חתול 21/09/2019 15:13הגב לתגובה זואיפוא אתם????? ואיפוא אנחנו לעומת גרמניה....פשוט ביזיון
- צחי 22/09/2019 00:11הגב לתגובה זואנרגיה ירוקה איכותית וכלכלית נתקלת בהתנגדויות וסגירת פרוייקטים. מדובר על יצור חשמל ע"י רוח. מבטלים פרוייקטים בגלל חשש לפגיעה בציפורים. (כאילו שהפחם והנפט פחות פוגעים בהם).
- 1.האנרגיה המתחדשת הדומיננטית היא אנרגיית הרוח (ל"ת)שועלY 21/09/2019 13:23הגב לתגובה זו
- זיו 22/09/2019 08:38הגב לתגובה זוכיצד הן מתפתחות ופורצות עם חוזים נאים בקנה.....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
