הכותרות בעולם צוחקות על פוטין - "איבד את חברו הטוב ביותר"

מערכת Bizportal | (11)
נושאים בכתבה נפט פוטין

הכותרות הכלכליות בימים אלו צוחקות על לא אחרי מאשר נשיא רוסיה ולדמיר פוטין, והבדיחה היא שהוא איבד בשבועות האחרונים את חברו הטוב ביותר - נפט יקר.

הכלכלה הרוסית מתבססת בחלקה הגדול על הכנסות מנפט, ולפי הממשל הרוסי - התקציב הרוסי רואה פגיעה של 2 מיליארד דולר על כל דולר שמחיר הנפט יורד. לאחרונה מחיר הנפט השלים התרסקות של יותר מ-20% ממחיר של כמעט 105 דולר לחבית למחיר של פחות מ-82 דולר (שפל של 4 שנים!).

מבחינת פוטין, מדובר בהפסדים של עשרות מיליארדי דולרים, וזה בימים בהם חברות רוסיות מתמודדות עם סנקציות מצד המערב בשל מהלך הממשל מול אוקראינה. כעת, הממשל הופך לפגיעה הרבה יותר שכן מקור כוחו העיקרי ( ההכנסות מנפט) - נפגע באופן דרמטי.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    ליאור שגיא 20/10/2014 11:03
    הגב לתגובה זו
    סעודיה, שמשתפת פעולה עם אובמה, גורמת לירידה במחירי הנפט בדיוק כדי לפגוע ברוסיה.
  • 8.
    אלון 16/10/2014 11:55
    הגב לתגובה זו
    אבל הקנאה הכי גדולה של אובמה ב פוטין היא על אומץ ליבו ש.......החליף מודל מה שאובמה חולם ולא מעז לעשות אולי רק אחרי הבחירות מאחר והכתבה ****סודית**** יש דבר שאנו מברכים בלב ב בית הכנסת זה על עליתן של הכי יפות בעולם מרוסיה ל ישראל אז את מי מעניין מחיר הנפט???
  • 7.
    אלון 16/10/2014 11:48
    הגב לתגובה זו
    ברור לאור ירידה חדה במחיר הדלקים בעולם ש פיתוח לויתן ידחה למועד ארוך כאורך הגלות לאור זאת יעשו טוב המשקיעים לדעתי עם יזרקו את האגח לפני המוסדיים סביר שאז יתחולל משבר זיכרו כסף ביד עדיף על כסף בעוד יובל שנים
  • 6.
    כמו הערבים וונצואלה שגם אכלו אותה.. (ל"ת)
    שי.ע 16/10/2014 10:09
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שישקו 16/10/2014 02:54
    הגב לתגובה זו
    ונגיד שלום לכל מדינות הנפט, מתתתתתתתתתתייייייי???
  • 4.
    ש.מ 15/10/2014 22:01
    הגב לתגובה זו
    נו בחייכם זה הזמן לקנות ולא לפחד
  • 3.
    ami segal 15/10/2014 20:42
    הגב לתגובה זו
    אתם מתבכיינים על קרטלים שמתמוטטים ומדינות הזויות שמנפחות מחירים בלי קשר להיצעים וביקושים? עכשיו ניתן להבין שהכמיהה שלכם היא למניפולציות והרעבות המוניות כדי לדקלם מנטרות עלובות על צמיחה כלכלית. אם הצמיחה משמעותה ניפוח מחירים ושדידת אזרחים אז תקרסו כולכם
  • 2.
    צוחק מי שצוחק אחרון (ל"ת)
    stalin 15/10/2014 20:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תחזור לקרטל של האשלג יא אדיוט (ל"ת)
    עצה לפוטין 15/10/2014 19:04
    הגב לתגובה זו
  • הוא אדיוט כמו שאתה גאון (ל"ת)
    דוד 15/10/2014 20:15
    הגב לתגובה זו
  • הוא אדיוט ואתה אדיוט ולפיד הכי אדיוט (ל"ת)
    דוד מלך ישראל 15/10/2014 21:29
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.