
פיצוץ בראס לאפן: 18 נעדרים ו-54 פצועים במוקד הגז הגדול בעולם
הפיצוץ והשריפה שאירעו ביום ראשון בערב במתקן ברזאן שבמתחם האנרגיה ראס לאפן בצפון קטאר הותירו 54 פצועים ו־18 נעדרים. משרד הפנים הקטארי מסר כי צוותי חילוץ ממשיכים בחיפושים אחר הנעדרים, בעוד חברת האנרגיה הממשלתית קטאר אנרג'י הודיעה כי השריפה הושגה תחת שליטה.
לפי הודעת קטאר אנרג'י, האירוע התרחש במהלך חידוש פעילות במתחם ראס לאפן, שהושבת בחלקו לאחר התקיפות האיראניות במרץ. החברה תיארה את האירוע כ"תאונה תפעולית" במתקן אספקת הגז המקומי ברזאן, והדגישה כי אין סכנה לציבור. עם זאת, החברה לא מסרה מהו היקף הנזק למתקן, האם נפגעה יכולת ההפקה שלו או כמה זמן יידרש כדי להחזירו לפעילות מלאה.
הפיצוץ הורגש גם בדוחה, במרחק של יותר מ-70 קילומטרים מראס לאפן, ודיווחים מקומיים הצביעו על רעידות חזקות ועל בהלה בקרב תושבים בעיר הבירה. בשלב זה, החקירה על נסיבות התקלה עדיין נמשכת.
ברזאן חיוני לחשמל, להתפלת מים ולתעשייה המקומית
מתקן ברזאן אינו רק אתר תשתית נוסף במתחם האנרגיה הקטארי. הוא מספק גז בצינורות לתעשייה המקומית ולמערכת החשמל של קטאר, וכן למתקני התפלת מים. יכולת ההספק שלו מגיעה לכ־1.4 מיליארד רגל מעוקב סטנדרטיות ביום של גז טבעי לשוק המקומי.
לצד הגז המשמש את המשק המקומי, המתקן מפיק גם אתאן, קונדנסט, גז פחמימני מעובה וגופרית. חלק מהתוצרים הללו משמשים את בתי הזיקוק והתעשייה הפטרוכימית בקטאר, וחלקם מיועדים גם לשווקים בינלאומיים. המשמעות היא שהפגיעה האפשרית במתקן ברזאן אינה נוגעת רק ליצוא.
אם יתברר שהאירוע שיבש את פעילותו לאורך זמן, הוא עלול להשפיע גם על אספקת הגז לתחנות כוח, להתפלת מים ולמפעלים מקומיים. במדינה מדברית שבה התפלת מים תלויה באנרגיה זמינה ורציפה, מדובר במרכיב תשתיתי רגיש במיוחד.
במקביל, יש להבחין בין מתקן ברזאן לבין מתקני ההנזלה של ראס לאפן. ברזאן ממוקם בתוך מתחם האנרגיה הגדול, אך אינו אחד מ-14 קווי ההנזלה המייצרים LNG ליצוא. לכן, בשלב זה אין אישור לכך שהתקרית גרמה להקטנה נוספת בכושר יצוא הגז הנוזלי של קטאר. עם זאת, כל עיכוב בחידוש הפעילות במתחם כולו עלול להקשות על חזרת המדינה לשגרה תפעולית.
ראס לאפן כבר פועל מתחת לקיבולת בעקבות התקיפות במרץ
ראס לאפן הוא אחד ממוקדי האנרגיה החשובים בעולם, והמרכז העיקרי של קטאר להפקה וליצוא גז טבעי נוזלי. למתחם כושר ייצור שנתי של כ־77 מיליון טון LNG, המיוצרים ב־14 קווי הנזלה. קטאר היא אחת הספקיות המרכזיות של גז נוזלי לשווקי אסיה ואירופה, וכל הפרעה לפעילותה משפיעה מיד על תחושת הביטחון בשוק האנרגיה העולמי.
המתחם כבר נפגע במרץ בתקיפות שיוחסו לאיראן. לפי נתוני קטאר אנרג'י, שתי יחידות הנזלה ואחד משני מתקני גז־לנוזלים נפגעו בתקיפות, והנזק גרע כ-17% מכושר יצוא ה-LNG של המדינה. מנכ"ל קטאר אנרג'י ושר האנרגיה סעד אל-כעבי העריך אז כי תיקון מלא של היחידות שנפגעו עשוי להימשך בין שלוש לחמש שנים.
- קטאר מסבכת את עסקת רפאל ופולקסווגן - תהיה או לא תהיה עסקה?
- קטאר מנסה לשבור את המצור על הורמוז: מכלית LNG ראשונה בדרך החוצה
הנזק הקודם אינו מבטל את היכולת של קטאר להחזיר חלקים אחרים במתחם לפעילות. לפני פחות משבוע דווח כי מתקנים שלא נפגעו ישירות בתקיפות עשויים לחזור לתפוקה מלאה בתוך כחודש, בתנאי שהיצוא דרך מצרי הורמוז יתייצב.
אלא שהפיצוץ בברזאן מגיע בדיוק בשלב שבו קטאר מנסה להחזיר את המערכת לפעולה, ולכן הוא מוסיף עוד שכבת אי־ודאות לתהליך ממילא מורכב. הקושי אינו רק בהפקה עצמה. קטאר תלויה במצרי הורמוז כדי להוציא את מטעני ה־LNG שלה לשווקים באסיה ובאירופה, ואין לה נתיב יצוא חלופי לגז הנוזלי.
מהלך המשבר, השיבושים במעבר במצרי הורמוז עיכבו מטענים והקשו על חברות הספנות להחזיר מכליות לאזור. לכן, גם כאשר מתקן הפקה מוכן לפעול, הבעיה יכולה לעבור במהירות למסופי הטעינה, למכליות ולביטחון השיט.
המגעים עם איראן מוסיפים עוד אי-ודאות
ברקע לאירוע מתנהלים מגעים מדיניים בין ארצות הברית לאיראן, בתיווך קטאר ופקיסטן. הצדדים הודיעו כי הושגה מסגרת עקרונית שנועדה לקדם הסכם רחב יותר בתוך כ-60 יום, אך המתיחות סביב מצרי הורמוז והמשך חוסר הוודאות הביטחוני עדיין לא נעלמו.
ההתקדמות הדיפלומטית תרמה בימים האחרונים לירידה מסוימת במחירי הנפט ולתקווה לחזרת השיט במצרי הורמוז, אך הפיצוץ בברזאן מזכיר עד כמה שרשרת האנרגיה באזור רגישה: גם כאשר הסיכון הצבאי הישיר פוחת, תקלה אחת במתקן מרכזי יכולה לעכב את החזרה לשגרה.