
עוקפת את טסלה בסיבוב: הנהיגה האוטונומית עולה לכביש המהיר
וויימו של אלפבית הופכת לחברה הראשונה בעולם שמפעילה רכבים אוטונומיים מלאים גם בכבישים מהירים, צעד שמציב אותה צעד לפני טסלה ומפריך בפועל חלק מהטענות של אילון מאסק לגבי מגבלות הטכנולוגיה
המרוץ העולמי לנהיגה אוטונומית מקבל עוד דלק. ווימו, חברת הנהיגה האוטונומית של אלפבית Alphabet -1.58% , עולה על הכביש המהיר ומתחילה להפעיל נסיעות אוטונומיות מלאות בכבישים מהירים בשלוש ערים מרכזיות: סן פרנסיסקו, לוס אנג’לס ופניקס. מדובר ברגע היסטורי עבור התעשייה: לראשונה בארה״ב ובמערב בכלל, שירות בתשלום ללא נהג מגיע לנתיבי ה-Freeway בארה"C, במה שמשאיר שוב את טסלה מאחור. טסלה Tesla -2.05% מובילה במשך שנים את השיח על נהיגה אוטונומית, אך עדיין לא מפעילה שירות באוטונומיה דומה למתחרה העיקרית.
וויימו מציגה את זה כשלב טבעי בהתבגרות הטכנולוגיה. "הכביש המהיר מסמל חופש ואפשרות בלתי מוגבלת, ואנחנו מביאים את החוויה הזו לעידן האוטונומי", כתבה החברה. מאחורי הניסוח היחצני מסתתרת הנדסה מורכבת במיוחד: נהיגה בכבישים מהירים דורשת תגובה מהירה יותר, קבלת החלטות תחת מהירות גבוהה, ומצבים שבהם טעות אחת עשויה להיות קטלנית. דמיטרי דולגוב, מייסד שותף ומנכ״ל משותף של ווימו , אמר: "השגת יכולת אוטונומית מלאה בכבישים מהירים היא הישג הנדסי עמוק. קל לדמיין, קשה לשלוט בו באמת".
גוגל מוכיחה למאסק שהוא טעה
על הקו שבין טכנולוגיה לבטיחות, החברה מציגה התקדמות ברורה אך גם לוקחת אחריות. טקדרה מוואקנה, המנכ״לית השותפה, אמרה כי החברה אינה מחשבת "כמה תאונות אפשריות", אלא מתמקדת בהגדרת ’הרף הבטיחותי הגבוה ביותר’. כשהיא נשאלה האם החברה מאמינה שהציבור יקבל את זה שבסופו של דבר יהיו תאונות גם עם רכבים אוטונומיים, היא אמרה: "אני חושבת שהאנושות כן תקבל את זה". אמירה כזו עשויה לעורר מחלוקת, אבל מבט על הנתונים מלמד שהשאלה כבר אינה תאורטית: מאז 2021 היו למערכות של ווימו יותר מ-1,250 אירועים שבהם הרכב היה מעורב בהתנגשות, בין אם עם כלי רכב אחרים, משאיות, אובייקטים סטטיים ואפילו שער שנסגר עליהם.
ועדיין, החברה מתקדמת במהירות. ווימו מפעילה כיום כ-250 אלף נסיעות בשבוע, עם צי של יותר מ-2,000 כלי רכב, עם סט חיישנים ייחודי הכולל מצלמות, ליידר ורדאר, שמייצרים יחד תמונה תלת-ממדית רציפה של הסביבה. החשיפה לכבישים המהירים תאפשר לווימו להגיע ליעדים חדשים, בהם שדה התעופה של סן חוזה (SJC), והרחבה משמעותית של השירות לאורך כל חצי האי מהמפרץ הדרומי ועד סן פרנסיסקו. החברה כבר מפעילה שירות מלא בפניקס, לוס אנג’לס, אוסטין ואטלנטה, ועתה מודיעה שתתרחב לערים נוספות ובהן בוסטון, דנבר, מיאמי, סיאטל וניו יורק.
- ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
- אובר ו-Waymo מרחיבות את השת"פ: הרובוטקסי מגיע לאטלנטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איפה טסלה בסיפור?
למרות שטסלה מובילה את השיח סביב FSD כבר שנים, בפועל היא רחוקה מלהציע שירות אוטונומי מלא. הפיילוט שמופעל באוסטין עדיין תלוי במעקב אנושי, אינו מוגדר כשירות מסחרי ללא נהג, והמערכת עצמה, המבוססת רק על מצלמות וללא ליידר או רדאר, מתקשה לקבל אישורים רגולטוריים שמאפשרים תפעול מלא. מאסק עצמו טען בעבר שמערכות כמו של ווימו "לא מסוגלות להתמודד עם כבישים מהירים", אך בינתיים החברה המתחרה היא זו שמציגה שירות פעיל ומאושר.
בזמן שטסלה מדגימה התקדמות אלגוריתמית ומדברת על רובוטקסי עתידיים, ווימו כבר שם: מאות אלפי נסיעות בשבוע, צי של יותר מ-2,000 רכבים, ושירות מסחרי שמתרחב בין עירונית לכבישים מהירים, צעד שטסלה עדיין לא קרובה לבצע. בטכנולוגיה שמבוססת על שילוב חיישנים מלא וברגולציה שהתקדמה משמעותית, ווימו מצליחה להראות בשטח מה שטסלה מבטיחה כבר שנים וכרגע לא מספקת.
יש גם סיכוי ויש גם סיכון
מנגד, יש גם סיכונים. מהירות של מעל 100 קמ"ש (65 מייל לשעה) מעלה משמעותית את פוטנציאל הפגיעה. ווימו מציינת שבמקרה של תקלה טכנית הרכב יצא מהכביש בצורה בטוחה, ובחברה שיתפו פעולה עם משטרת הכבישים כדי להכשיר תרחישי עצירה, פינוי או משיכת הרכב לשוליים. אבל ברור לכל: הכניסה לכביש המהיר מגדילה את האחריות ואת רמת הסיכון פי כמה. זה השלב שבו החברה צריכה להוכיח שהסטנדרטים הטכנולוגיים הגבוהים שלה מתורגמים גם לביצועי בטיחות אמיתיים.
- "מניית אנבידיה תעלה ב-38%" - מה חושבים האנליסטים על אנבידיה ומה קורה היום?
- סטרטסיס: ירידה בהכנסות והפסד מהשקעה, אך התזרים החיובי מעודד את המשקיעים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
אחרי קריסת קרוז של ג'נרל מוטורס בעקבות סדרה של תאונות והשקעה מאסיבית, נפתח לווימו חלון הזדמנויות בו היא נהנית מהערכה רגולטורית יחסית חיובית, היסטוריית בטיחות טובה יותר, ויכולת לדחוף קדימה בזמן שהמתחרות מתקשות. אם ניקח את זה לעולמות ה-AI, ה-CAHTGPT הצליח במידה רבה כי הוא היה הראשון, והבאים אחריו מנסים לצמצם את הפער. ייתכן כי הפריצה הזו תקרב אותה להיות הראשונה בתחום, ומצב אותה במקום טוב להנות מההשקעה במבט קדימה.
- 1.שתי המובילות העולמיות ובפער גדול וויימו של גוגל וביידו הסינית (ל"ת)רונן 13/11/2025 15:52הגב לתגובה זו

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
גנסן הואנג, אנבידיה (רשתות חברתיות)"מניית אנבידיה תעלה ב-38%" - מה חושבים האנליסטים על אנבידיה ומה קורה היום?
המניה יורדת בטרום ב-1.2% על רקע חששות מהייפ ה-AI; האנליסטים אופטימיים לקראת השוחות בשבוע הבא
אנבידיה יורדת בטרום ב-1.2% ונסחרת סביב רמה של כ־192 דולר, על אף תחזיות חיוביות והעלאות מחיר יעד מצד אנליסטים מובילים. ריק שאפר מבית אופנהיימר העלה את מחיר היעד למניה ל־265 דולר לעומת 225 דולר קודם לכן, וציין כי "החברה ממשיכה להוביל את תחום הבינה המלאכותית, מחיר היעד מבטא עלייה של 38%". במקביל, כריסטופר רולנד מסוסקוונה העלה את מחיר היעד ל־230 דולר, בהסתמך על ציפייה לתוצאות חזקות והמשך ביקושים מצד ענקיות הענן.
המחיר של הקונסנזוס עומד על 233 דולר - פרמייה של 21% על המחיר בשוק.
השוק מהסס למרות התחזיות החיוביות
למרות האופטימיות מצד וול סטריט, נראה שמשקיעים רבים עדיין מהססים על רקע שיח גובר סביב חשש מבועת AI. החשש הוא שהתמחור הנוכחי של חברות כמו אנבידיה כבר מגלם תרחישים אופטימיים מאוד, וכי כל פספוס קל בדוחות הקרובים עלול לגרור תיקון.
ברקע ממשיך ללוות את השוק גם מייקל ברי, אותו מנהל השקעות שהתפרסם בזכות ההימור המוצלח נגד שוק הנדלן ב־2008. הקרן שלו, דיווחה לאחרונה על פוזיציות שורט נגד אנבידיה ופלנטיר (ודיווחה גם על סיום רישום הקרן מול הרשות לניירות ערך בארצות הברית, מה שמעיד ככל הנראה על כוונות להקים פעילות חדשה).
חברת אנתרופיק הודיעה השבוע כי בכוונתה להשקיע כ־50 מיליארד דולר בתשתיות דאטה סנטר בארצות הברית, בין היתר בטקסס ובניו יורק. החברה לא פירטה אילו שבבים תשתמש במרכזים החדשים, אך בעבר נמסר כי היא משלבת מעבדים של אנבידיה, אמזון וגוגל. השבבים של אנבידיה נמצאים בכל החברות הגדולות ומרכזי הנתונים הגדולים וככל שהחברות האלו מגדילות את ההשקעה ב-AI הן צריכות יותר שבבים. אנחנו על פי ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה בשלב שבו הצורך בעיבוד מחשבי הולך וגדל כי המערכות כבר יודעות להסיק מסקנות ולתת תושבות מפורטות. זאת לא שאלה תשובה, זה כבר צרכי עיבוד גדולים במיוחד. הצורך בעיבוד הזה מגיע כמעט לכלום - פירמות, ממשלות וגם הצרכנים הפרטיים. זה אומר צרכים שהולכים ועולים של כוח מיחשובי.
- קריית טבעון על המפה של אנבידיה: הקמפוס החדש צפוי לשנות את פני הצפון
- AMD מזנקת, פורטינט יורדת והדאו בדרך לשיא חדש?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ככל שהשבבים יעילים וטובים יותר כך כל המערך יעיל יותר ומספק תשובות מהירות וטובות יותר. אנביידה והמערכת שלה מובילים את השוק עם מעל 90% מהשוק כש-AMD מאחוריה ואינטל שלישית עם נתח קטן.
