דו-קרב אווירי - איירבוס מנצחת את בואינג בפריז; אבל, שתי המניות יורדות
הזמנות שיא מחזקות את החברה האירופית, בעוד טרגדיה משתקת את המתחרה האמריקאית
תערוכת הסלון האווירי בפריז, שנפתחה השבוע בלה בורז'ה, הפכה תוך ימים ספורים לזירת קרב עולמית בין שתי ענקיות התעופה – איירבוס האירופית ובואינג האמריקאית. אך בניגוד לשנים קודמות, שבהן המאבק היה צמוד ומותח, הפעם התמונה ברורה: איירבוס שועטת קדימה עם הזמנות בסדר גודל חסר תקדים, כולל עסקת ענק עם חברת וייטג'ט הווייטנאמית, בעוד בואינג נותרת דוממת, מוכת הלם על רקע אסון תעופתי טרי שמטיל צל כבד על פעילותה.
אך למרבה הפרדוקס, שתי החברות לא מצליחות לתרגם את ההתפתחויות בשטח להצלחה בבורסה. מניית איירבוס רשמה היום ירידה של כ-1%, ומניית בואינג מאבדת גובה היום זאת לאחר שכבר צנחה ב-6% מאז התרסקות מטוס בהודו לפני כשבוע.
עסקת ענק מובילה את המומנטום של איירבוס
איירבוס פתחה את התערוכה ברעש גדול: הסכם הבנות למכירת 100 מטוסי A321neo לחברת הלואו-קוסט וייטג'ט מווייטנאם, עם אופציה לעוד 50 מטוסים בעתיד. העסקה, ששוויה המוערך עשוי להגיע ל-13 מיליארד דולר במחירי קטלוג (אם כי הנחות משמעותיות נהוגות בענף), ממשיכה את שיתוף הפעולה האסטרטגי ארוך השנים בין וייטג'ט לאיירבוס, שכל צי המטוסים שלה מבוסס על דגמי החברה האירופית.
אך וייטג'ט היא רק חלק מהסיפור. איירבוס דיווחה על גל הזמנות מרשים שכולל חברות תעופה מובילות כמו ANA היפנית, LOT הפולנית, ריאד אייר הסעודית וחברת הליסינג AviLease. בסך הכול, החברה חתמה עד כה על הסכמות לכ-380 מטוסים – בין הזמנות מחייבות לדגמים באופציה – מספר שמבטיח לאיירבוס שנים של ייצור עמוס.
- שוב - תקלה בדרימליינר של אייר אינדיה; הפעם ללא הרוגים
- העדות של הניצול היחיד מההתרסקות והאם היא עוזרת בחקירה?
למרות ההצלחה המסחרית, המשקיעים נותרים ספקניים. הסיבה? השוק מבין ששיאים בהזמנות הם כבר לא הסיפור המרכזי. לאיירבוס יש תיק הזמנות עצום של למעלה מ-8,700 מטוסים שלא סופקו – מספיק לעשור של ייצור בקצב הנוכחי.
הבעיה האמיתית היא לא הביקוש, אלא ההיצע. מגבלות שרשרת האספקה, שהחלו בתקופת הקורונה ונמשכות עד היום, מקשות על איירבוס להגביר את קצב הייצור. מחסור בחלקים, עיכובים במסירה של מנועים וקשיים בגיוס כוח אדם מיומן מגבילים את היכולת לתרגם הזמנות לכסף מזומן. המשקיעים, כך נראה, מתמקדים בסיכונים התפעוליים יותר מאשר בחגיגות המכירות.
בואינג תחת עננה
בזמן שאיירבוס חוגגת, בואינג בוחרת בשתיקה מחושבת. החברה האמריקאית לא הכריזה על עסקאות חדשות בתערוכה, ככל הנראה מתוך רגישות לאסון שהתרחש ב-12 ביוני. טיסה של אייר אינדיה, שהופעלה במטוס בואינג 787 דרימליינר, התרסקה בהודו וגרמה למותם 241 נוסעים ואנשי צוות כשרק אדם אחד ניצל. במקביל הרג המטוס 34 אנשים על הקרקע בעת ההתרסקות .
- אורטברג במבחן הישרדות: איך ההתרסקות בהודו מאיימת על העתיד של בואינג
- רדיט מזנקת ב-7%: מיליארדי פוסטים יהפכו למכונת כסף פרסומית
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
המטוס, בן 12 שנים, הונע על ידי מנועי GEnx של GE וצבר כ-7,800 טיסות מאז כניסתו לשירות. זו הייתה התאונה הקטלנית הראשונה של דגם 787 מאז הושק ב-2011 – נתון שמעיד על אמינותו היחסית, אך גם מזכיר לעולם את הסיכונים הטמונים בתעופה, גם בדגמים המתקדמים ביותר. הסיבה להתרסקות עדיין נחקרת, אך הדיון הציבורי סביב האירוע שם את בואינג תחת זכוכית מגדלת.
בואינג, שכבר מתמודדת עם משברי תדמית מהעבר – בפרט סביב דגם 737 MAX – נוקטת גישה זהירה. השתיקה התקשורתית שלה בתערוכה משקפת ככל הנראה החלטה אסטרטגית להימנע מהצגת חגיגות על רקע הטרגדיה.