מטוס יונייטד איירליינס איירבוס
צילום: airbus

דו-קרב אווירי - איירבוס מנצחת את בואינג בפריז; אבל, שתי המניות יורדות

הזמנות שיא מחזקות את החברה האירופית, בעוד טרגדיה משתקת את המתחרה האמריקאית

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה בואינג איירבאס


תערוכת הסלון האווירי בפריז, שנפתחה השבוע בלה בורז'ה, הפכה תוך ימים ספורים לזירת קרב עולמית בין שתי ענקיות התעופה – איירבוס האירופית ובואינג האמריקאית. אך בניגוד לשנים קודמות, שבהן המאבק היה צמוד ומותח, הפעם התמונה ברורה: איירבוס שועטת קדימה עם הזמנות בסדר גודל חסר תקדים, כולל עסקת ענק עם חברת וייטג'ט הווייטנאמית, בעוד בואינג נותרת דוממת, מוכת הלם על רקע אסון תעופתי טרי שמטיל צל כבד על פעילותה.  

אך למרבה הפרדוקס, שתי החברות לא מצליחות לתרגם את ההתפתחויות בשטח להצלחה בבורסה. מניית איירבוס רשמה היום ירידה של כ-1%, ומניית בואינג מאבדת גובה היום זאת לאחר שכבר צנחה ב-6% מאז התרסקות מטוס בהודו לפני כשבוע.

עסקת ענק מובילה את המומנטום של איירבוס


איירבוס פתחה את התערוכה ברעש גדול: הסכם הבנות למכירת 100 מטוסי A321neo לחברת הלואו-קוסט וייטג'ט מווייטנאם, עם אופציה לעוד 50 מטוסים בעתיד. העסקה, ששוויה המוערך עשוי להגיע ל-13 מיליארד דולר במחירי קטלוג (אם כי הנחות משמעותיות נהוגות בענף), ממשיכה את שיתוף הפעולה האסטרטגי ארוך השנים בין וייטג'ט לאיירבוס, שכל צי המטוסים שלה מבוסס על דגמי החברה האירופית.  

אך וייטג'ט היא רק חלק מהסיפור. איירבוס דיווחה על גל הזמנות מרשים שכולל חברות תעופה מובילות כמו ANA היפנית, LOT הפולנית, ריאד אייר הסעודית וחברת הליסינג AviLease. בסך הכול, החברה חתמה עד כה על הסכמות לכ-380 מטוסים – בין הזמנות מחייבות לדגמים באופציה – מספר שמבטיח לאיירבוס שנים של ייצור עמוס.  

למרות ההצלחה המסחרית, המשקיעים נותרים ספקניים. הסיבה? השוק מבין ששיאים בהזמנות הם כבר לא הסיפור המרכזי. לאיירבוס יש תיק הזמנות עצום של למעלה מ-8,700 מטוסים שלא סופקו – מספיק לעשור של ייצור בקצב הנוכחי.  

הבעיה האמיתית היא לא הביקוש, אלא ההיצע. מגבלות שרשרת האספקה, שהחלו בתקופת הקורונה ונמשכות עד היום, מקשות על איירבוס להגביר את קצב הייצור. מחסור בחלקים, עיכובים במסירה של מנועים וקשיים בגיוס כוח אדם מיומן מגבילים את היכולת לתרגם הזמנות לכסף מזומן. המשקיעים, כך נראה, מתמקדים בסיכונים התפעוליים יותר מאשר בחגיגות המכירות.  

בואינג תחת עננה

בזמן שאיירבוס חוגגת, בואינג בוחרת בשתיקה מחושבת. החברה האמריקאית לא הכריזה על עסקאות חדשות בתערוכה, ככל הנראה מתוך רגישות לאסון שהתרחש ב-12 ביוני. טיסה של אייר אינדיה, שהופעלה במטוס בואינג 787 דרימליינר, התרסקה בהודו וגרמה למותם 241 נוסעים ואנשי צוות כשרק אדם אחד ניצל. במקביל הרג המטוס 34 אנשים על הקרקע בעת ההתרסקות  . 

קיראו עוד ב"גלובל"

המטוס, בן 12 שנים, הונע על ידי מנועי GEnx של GE וצבר כ-7,800 טיסות מאז כניסתו לשירות. זו הייתה התאונה הקטלנית הראשונה של דגם 787 מאז הושק ב-2011 – נתון שמעיד על אמינותו היחסית, אך גם מזכיר לעולם את הסיכונים הטמונים בתעופה, גם בדגמים המתקדמים ביותר. הסיבה להתרסקות עדיין נחקרת, אך הדיון הציבורי סביב האירוע שם את בואינג תחת זכוכית מגדלת.  

בואינג, שכבר מתמודדת עם משברי תדמית מהעבר – בפרט סביב דגם 737 MAX – נוקטת גישה זהירה. השתיקה התקשורתית שלה בתערוכה משקפת ככל הנראה החלטה אסטרטגית להימנע מהצגת חגיגות על רקע הטרגדיה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 18/06/2025 13:14
    הגב לתגובה זו
    הממשל צריך וחייב לנער את בואינג .עם כל הפשלות של המטוסים בשנים האחרונות .
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.21%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

סידני סוויני (אמריקן איגל אינסטגרם)סידני סוויני (אמריקן איגל אינסטגרם)

אמריקן איגל: סידני סוויני הגדילה את ההכנסות, אבל מה עם הרווחים?

הקמפיין הפרובוקטיבי שהפך את אמריקן איגל למניית מם דחף את המניה ב-27% השנה, אך האנליסטים מזהירים: היסודות העסקיים עדיין חלשים, המרווחים בלחץ והקמפיין לא יכול להחזיק את החברה לאורך זמן; האם אמריקן איגל הפכה מניית מם? 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איגל

אמריקן איגל American Eagle Outfitters Inc.  תפרסם הערב את דוחות הרבעון השלישי לשנת 2025, ובשוק ממתינים בדריכות לשאלה אחת מרכזית: האם אפקט סידני סוויני, טרוויס קלסי ומרתה סטיוארט ימשיך להעלות את המכירות, או שמדובר בהייפ שלא יחזיק מים?

הציפיות בשוק מתונות יחסית: והקונצנזוס הוא  רווח מתואם של 0.44 דולר למניה והכנסות של 1.32 מיליארד דולר, עלייה שנתית קלה של כ-2.3%. למרות זאת, יש מי שמאמין שהחברה תפתיע לחיוב. בחודשים האחרונים נרשמו שש העלאות תחזית רווח מצד אנליסטים ללא הפחתות, לצד שבע העלאות בתחזיות ההכנסות, נתוני אופטימיות שאינם שכיחים בענף האופנה.

אם נסתכל על נתוני העבר, בעשרת הרבעונים האחרונים, אמריקן איגל עקפה את תחזיות הרווח 88% מהפעמים, והעובדה הזו נותנת למשקיעים סיבה להאמין שהחברה עשויה שוב להכות את התחזיות.

האם הקמפיין של סוויני מתורגם למכירות?

הקמפיין השנוי במחלוקת בכיכובה של סידני סוויני, עם הסלוגן "Sydney Sweeney has great jeans", הפך לאירוע תרבותי. לצד ביקורות שטענו כי משחק המילים בין "jeans" ו־"genes" נושא קונוטציות גזעניות, הקמפיין הפך ויראלי, משך מיליוני שיחות ברשת ואף זכה לתמיכה מנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שהכריז כי מדובר ב"פרסומת הכי לוהטת שיש".

ההדים, כך נראה, השפיעו גם על השורה התחתונה. החברה דיווחה על “היקף חסר תקדים של מצטרפים חדשים”, ומכרה דגמי דנים בקצב שיא. ההערכה בשוק היא שההשפעה האמיתית של הקמפיין לא נראתה ברבעון השני, שהושק ממש בסופו, אלא תופיע כעת במלואה בדוחות הרבעון השלישי.