אסון המטרו: ככה המדינה עומדת לזרוק לפח 150-200 מיליארד שקל
מיזם המטרו של גוש דן דוהר קדימה בקצב מהיר ומעלה את השאלה האם הוא מוביל אותנו לתהום כלכלי? יש כאן את כל המרכיבים של קונספציה שעלולה להתפוצץ. מאוד דומה לקונספציה הביטחונית רבת השנים. הגמוניה ששותפה לאותה זווית ראיה על המציאות ומשתפת פעולה כדי להוציא לפועל מיזם הרה גורל בלי שום תהליך איפכא מסתברא סדור. כולם שבויים בקונספציה. הפקידות הבכירה והמשפיעה בישראל, האקדמיה הישראלית וכמובן התקשורת הישראלית שלא תמצאו בה אפילו סימן שאלה אחד על מיזם התשתיות היקר, הגדול והמורכב ביותר שידעה מדינת ישראל.
המטרו הוא פתרון טוב, אבל לא בישראל ובטח לא עכשיו
חשוב להבהיר, אין לי משהו עקרוני נגד עצם קיומה של רכבת מטרו בגוש דן. אם היה לנו תקציב בלתי מוגבל, נראה לי שהיה נכון לשקול ברצינות את מיזם המטרו ויתכן שלמיזם אכן יש ערך מוסף כלכלי לכלכלת ישראל. במדינות רבות שבהן קיים מערך מטרו, הוא שדרג משמעותית את איכות החיים. אבל אנחנו לא חיים בעולם אוטופי ואנחנו חייבים לתעדף את ההשקעות שלנו. משכך, בעיני יתכן שמיזם המטרו מוביל אותנו לאסון כלכלי, לא פחות.
תקציב של עשרות מיליארדי שקלים
לפני שנצלול לטיעונים שמעלים סימני שאלה סביב מיזם המטרו, נדרש רקע קצר על מה בכלל מדובר. בעשור האחרון קורם עור וגידים מיזם הרכבת הקלה בגוש דן (נת"ע). מיזם שעשרות שנים חלמו עליו. זו רכבת שנעה בחלקים נרחבים כרכבת תחתית, וכאשר יושלם המיזם, ירושת גוש דן ברשת רכבות קלות במספר קוים הנעים בצירים שחלקם עיליים, וחלקם תחתיים, בעומק של 10-20 מטרים. זהו מיזם חשוב מאוד בהשקעה תקציבית ממשלתית של עשרות מיליארדי שקלים. הקו הראשון של מיזם זה, הקו האדום, שנע מפתח תקווה ועד לראשון לציון, במתווה תחתי ועילי, החל לפעול לפני שנה.
במקביל למיזם החשוב הזה הוחלט על הקמת מיזם המטרו, מערכת רכבות תת קרקעית בעומק של 30-50 מטרים, שתכנונו החל כבר לפני שנים. רבים לא מבחינים שמדובר במערכת רכבות נוספת באותו גוש דן, שתנוע בצירים בחלקם מקבילים לרכבת הקלה, שנבדלת בעיקר בהיותה מהירה יותר מתנועת הרכבת הקלה. בעוד שהרכבת הקלה נעה במהירות של 70-50 קמ"ש ולה תחנות במרחקים של מאות מטרים בין אחת לשנייה, המטרו היא רכבת להסעת המונים שנעה במהירות של 100-150 קמ"ש, כאשר המרחק בין התחנות הוא בין 1.5-2 ק"מ.
עלות של עד 200 מיליארד שקל
כפי שניתן להבין מיזם המטרו הוא מיזם רציני מאוד שהושקעה בו מחשבה רבה. אז מדוע בכל זאת לא הייתי ממהר להוציא אותו לפועל בייחוד בימים אלה? ראשית, עלות המיזם מוערכת ב- 150-200 מיליארד שקל. כדי לקבל פרופורציה, העלות הכוללת של ההשקעה בתשתיות בתקציב המדינה עומדת על 40 מיליארד שקל בשנה. המשמעות של ביצוע מיזם המטרו היא חנק של פיתוח תשתיות אלטרנטיביות. האם מדינת ישראל צריכה "לשים את כל הביצים בסל אחד" גיאוגרפי? אולי יותר נכון להשקיע ברכבת תחתית בירושלים, בירת ישראל, שעלות רכבת תחתית בשטחה היא בערך רבע מהעלות במטרופולין תל אביב בשל הבדלים בסוג הקרקע? האם נכון וראוי שתקציב ההשקעה בתשתיות של מדינת ישראל בשנים הקרובות ילך לגוש דן במקום לפיתוח וחיבור הפריפריה למרכז?
- למה הנדל"ן בראשל"צ צולל ב-12% בשנה והאם עדיין יקר לקנות בת"א?
- אחרי עיכובים של שעתיים וחצי: הרכבת הקלה בגוש דן שבה לפעול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
\
למה להשקיע במטרו בגוש דן כשיש רכבת קלה; גם בלי המטרו צפויה הקלה גדולה בעומס
שנית, אחד הטיעונים המרכזיים בעד מיזם המטרו הוא ההקלה שהוא יביא עימו לעומסי תנועה. עם זאת, חקרים מצביעים על כך שבחלק ניכר מהערים שבן קיים מערך מטרו, גם אם הוא שיפר את התנועה בתוכן, הוא עדיין הקל באופן מוגבל מאוד על עומסי התנועה. יתרה מכך, צריך לבחון את המצב במטרופולין תל אביב באופן ספציפי. אנחנו נמצאים כעת כמעט בשיא של עומסי התנועה שהיו עד היום ושיהיו בשנים הבאות ולכן הקריטיות שלו ביחס להקלה על עומסי התנועה מוטלת בספק. מסיבות אלו ניתן להעריך שבשני העשורים הבאים תהיה דווקא הקלה בעומסי התנועה בגוש דן.
כיום קו אחד בלבד של הרכבת הקלה (נת"ע) פעיל עם אפקטיביות נמוכה. בימים אלו עובדים על ביצוע 2 קווים נוספים במקביל, גם הם בחלקם תחתיים. כאשר כל הקווים של נת"ע יפתחו, עשויה להיות הקלה בעומסי התנועה, במידה שהאוכלוסיה תעשה בהם שימוש משמעותי. בנוסף, העבודות על הקווים הללו מקשים כרגע על התנועה בסמוך לאתרי הבניה שלהם הסמוכים לעורקי תחבורה מרכזיים בתוך גוש דן ויוצרות עומסי תנועה חריגים, שבוודאות ייעלמו עם פתיחת הקווים. לכן, לאחר סיום העבודות על קווי נת"ע המצב עתיד להיות טוב יותר מאשר היום.
- "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"
- בנק ONE ZERO מציג: מסחר בניירות ערך ללא עמלות, לכל החיים ולכל הגילאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
בנוסף, ההערכה היא שהעבודות על המטרו לא יסתיימו לפני 2040. ניתן לומר, בזהירות המתבקשת, שבשנים הללו עתידים להיכנס לחיינו הרכבים האוטונומיים שישנו לחלוטין את תרבות הנסיעה ואת דרך התעבורה שלנו ממקום למקום. המהפכה הצפויה של הרכבים האוטונומיים אמורה להביא להקלה דרמטית בעומסי התנועה.אין בפוטנציאל בהקלה בעומסי התנועה בכדי ליתר לחלוטין את הצורך בשדרוג מערך הסעת ההמונים בגוש דן, אולם יש בו בכדי להפחית את תחושת הקטסטרופה שהציבור חש כיום ביחס לעומסי התנועה.
טענה מרכזית נוספת בעד מיזם המטרו היא שהוא עתיד ליצור צמיחה כלכלית אדירה שתחזיר את כל ההשקעה הכבדה והרבה יותר מזה. כאשר משקיעים הון, צריך לבחון מהי ההשקעה שתניב את התשואה הגבוהה ביותר. מכיוון שמדובר בהיקף כל כך דרמטי של השקעה, מן הראוי היה שהיא תבחן לעומק מול השקעות אלטרנטיביות והתשואה שלהן. הן בהיבטים כלכליים והן בהיבטים חברתיים ואחרים.
אחד המרכיבים הקריטיים בצמצום סיכון הוא פיזור ההשקעה. השקעה במספר רב של מיזמים לאומיים משמעותיים, כל אחד בעלות של 10-20 מיליארד שקל, עדיפה על השקעה אחת ענקית שעלולה להיכשל מסיבות שונות. בוודאי במציאות כלכלית חסרת וודאות של סביבת המלחמה בה אנחנו חיים כיום.
לצד הטיעונים הללו אני סבור שהאינטרס הביטחוני והחברתי של מדינת ישראל הוא לא הגדלת היקף התושבים בגוש דן, אלא ביזור גיאוגרפי של אוכלוסיית ישראל. השקעה בתשתית המטרו על חשבון השקעה בתשתיות בפריפריה, תעמיק את ריכוז אוכלוסיית ישראל בגוש דן ותפקיר את הפריפריה הגיאוגרפית של מדינת ישראל. בפריפריה של מדינת ישראל ניתן לפתח מיזמים מדהימים כגון שכונות וערים חכמות, חדשניות ומתקדמות או אזורי תעשיה ומסחר המנצלים יתרונות יחסיים באזורים פריפריאליים של מדינת ישראל. אולם מיזמים אלו יזדקקו תמיד לתשתית תחבורה איכותית כתנאי להצלחה. הסטת כמעט כל תקציב ההשקעה בתשתיות למיזם המטרו עלולה למנוע התפתחויות של מיזמים כגון אלו, שמעבר לפוטנציאל הצמיחה הכלכלית האדיר שלהם, הם התגלמות החזון הציוני.
לבסוף, בשונה מההצלחה הגדולה של הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים (למרות שכולה עילית וצריכה להתחשב בתנועת רכבי והולכי רגל ובטופוגרפיה), הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, למרות שהוא עובר ברובו מתחת לפני השטח והוא בוצע ברמה גבוהה מאוד נחשב לכישלון. ניתן לנתח סיבות שונות להבדלים בין הקוים שהביאו לחוסר ההצלחה של הקו בגוש דן, ביניהן ההבדלים בין האוכלוסיות שעושות שימוש בקו (חרדים וערבים שגם כך מתבססים על תחבורה ציבורית מול אוכלוסייה שברובה חילונית ומסורתית שלרוב עושה שימוש בתחבורה פרטית), הרגלי ותרבות הנסיעה ועוד, אולם חוסר ההצלחה ניכר לעין. קיימים הבדלים בין רכבת קלה לבין מטרו. עם זאת, חוסר ההצלחה של הקו האדום עשוי להעיד על דפוסי שימוש שיהיו גם ברכבת המטרו.
לכן מתבקש, שלפני שנכנסים להשקעה כל כך גדולה של רכבת המטרו נמתין כמה שנים ונראה האם הרכבת התחתית צוברת תאוצה או שהיא תהפוך לכישלון מהדהד. לאחר מס' שנים, לפני שמתקדמים עם מיזם המטרו, ראוי לבצע בדיקת עומק לסיבות לחוסר ההצלחה ולהפיק לקחים. כשלון שעלותו 20-30 מיליארד שקל ושלא היו אינדיקציות מוקדמות לקרותו, שונה מכישלון שעלותו 150-200 מיליארד שקל שיתכן שלו היינו מתנהלים יותר במתינות ושיקול דעת יכולנו למנוע אותו.
אינני חושב שמיזם המטרו איננו מיזם ראוי. עם זאת, מזווית הראיה שלי נראה שהדחיפה לבצע אותו נעשתה ללא תהליך "היפכא מסתברא" אמיתי. תהליך שראינו את התוצאות של היעדרו בזירה הביטחונית. חובה עלינו להשהות את המשך ביצוע מיזם המטרו ולבחון את המשך ביצועו בעוד כשנה שנתיים, לאחר סיום מיזם הרכבת הקלה ולאחר שנעבור את המלחמה הכבדה שעוד לפנינו והכלכלה הישראלית תהיה יציבה יותר ועם אופק ברור יותר. זה הזמן לעצור, לפני שיהיה מאוחר מידי, גם את ההוצאה של מיליארדי שקל, שאמורה לצאת בטווח הזמן המיידי על תכנון של מיזם שלא ברורה ייתכנותו, בשעה שאנחנו זקוקים לכל שקל לטובת המלחמה על עצם קיומנו. אין לנו פריווילגיה לאבד 200 מיליארד שקל.
- 37.הרבה הנחות שהפכת לאמת. לא רציני. תבוא אם ניסויים ועובד (ל"ת)מוי 26/09/2024 20:28הגב לתגובה זו
- 36.מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)הקורא 21/09/2024 05:14הגב לתגובה זו
- 35.קרא ולמד 19/09/2024 00:33הגב לתגובה זו1. אם לא נצופף אוכלוסיה, תוך 30 שנה לא ישארו שטחים פתוחים מלבד בנגב. 2. אי אפשר לפזר אוכלוסיה לפריפריה, אם אין שם מספיק מקומות עבודה איכותיים, יש שירותי בריאות מאוד מוגבלים וחסרים. עובדה שרבים עוברים למרכז. 3. ב-7 לאוקטובר ומאז (בגלל המפונים מהצפון והדרום), אנשים הבינו למה לא מומלץ לחיות קרוב לגבול. 4. הדרך היחידה לצופף אוכלוסיה זה באמצעות מערכת הסעת המונים (מטרו), אחרת אין אפשרות לנייד כל כך הרבה אנשים על פני תא שטח קטן (גוש דן). 5. גם רכבים אוטונומים יעמדו בפקק אם כמות האוכלוסיה בגוש דן תוכפל וכולם יסעו רק ברכבים אוטונומיים, במקסימום זה ישפר טיפה את המצב אם אנשים יחלקו רכב אוטונומי (קצת מוזר - כמו לחלוק מונית רק בלי הנהג... לא הרבה יסכימו לזה...). לא סתם לכמעט כל מטרופולין בעולם יש מערכת הסעת המונים...
- 34.שי 18/09/2024 19:58הגב לתגובה זוכי אתה לבטח נוסע ברכב צמוד ופטור מלהתחכך עם עמך שנוסעים באוטובוסים צפופים ומיוזעים
- שי 18/09/2024 20:16הגב לתגובה זוהציבור מצביע ברגליים ולא משתמש בו - לכן זה כישלון אני נוסע מידי פעם בו והתחנות די ריקות בשעות העומס
- שמואל ברגר 18/09/2024 21:41עמוס מאד בין רמת גן ללב תל אביב
- 33.לא יכול להיות שבכל עיר גדולה בעולם יהיה מטרו ובתל אביב לא (ל"ת)נועם 18/09/2024 17:47הגב לתגובה זו
- 32.יותר זול לנייד את הנוסעים במסוקים. (ל"ת)ARTICK19 18/09/2024 16:54הגב לתגובה זו
- 31.HAKY1 18/09/2024 15:47הגב לתגובה זולאסור על אחזקת רכב פרטי .רק רכבים ממשלתיים חינמיים ינועו בכבישי העולם. לדוגמא בארץ מיליון רכבים שעומדים ברוב שעות היממה יפנו שטחי חנייה .אין צורך בגשרים מחלפים מנהרות. רכבים ציבוריים מוניות אוטובוסים חינם יסיעו ממקום למקום .
- 30.דובי שור 18/09/2024 15:26הגב לתגובה זווכסף יש הרבה אל תדאג הבעיה זה השחיתות במכרזים
- 29.כלכלן 18/09/2024 15:22הגב לתגובה זושילוב של הנחות, השוואות, חישובים ומסקנות לא רלבנטיות
- 28.לירן 18/09/2024 15:09הגב לתגובה זותזכרו מה אני כותב, הרכבת הזו נוסעת גם מעל האדמה וכל תאונה עם קורקינט תשתק אותה בגלל החוק, חקירה, זקא וכו... צריך רק בתוך האדמה כמו באירופה.
- 27.משה 18/09/2024 14:21הגב לתגובה זומדינת חלם כבר אמרנו?
- 26.לא עובד במטרו 18/09/2024 13:14הגב לתגובה זוהנושא נבחן ונמצא שללא מטרו הרכבת הקלה על כל מסלוליה וצבעיה לא תפתור את בעית עומסי התנועה בגוש דן. תוך זמן לא רב שוב נעמוד בפקקים.המטרו נחוץ כאויר לנשימה. מפתיע שכותב המאמר מסתמך על הרכב האוטונומי. אף אחד לא באמת יודע איך זה יעבוד וכמה זה ישפיע,אז להכניס אותו כגורם שפועל לירידה באטרקטביות של המטרו זו ממש גישה לא רצינית.
- 25.גם על כביש 6 והפקת הגז כתבו ככה (ל"ת)ישראל 18/09/2024 13:13הגב לתגובה זו
- 24.ירון מהשרון 18/09/2024 13:13הגב לתגובה זוכשאני נוסע לבירות באירופה אני נוסע רק בטראמים שזה מקביל לרכבת הקלה לא נזקקתי למטרו (אולי ליעדים רחוקים יחסית)
- 23.דני 18/09/2024 13:01הגב לתגובה זוהמטרה של פרויקט המטרו היתה ונשארה עיגון עליות הנדלן.
- 22.Avraham 18/09/2024 13:00הגב לתגובה זוהמתנגדים הם בעלי אינטרסים, אנו בפיגור של 70 שנים בגלל אותם בעלי אינטרסים.
- 21.שחר 18/09/2024 12:55הגב לתגובה זולמדינת ישראל היו 76 שנה לפתח את הפריפריה. זה לא קשור למטרו. והמטרו בהחלט מפתח את הפריפריה כי הוא מאפשר לאנשים לגור שם ולהגיע למקום העבודה בתל אביב בקלות. ולא יהיו רכבים אוטונומים עד 2040. והקו אדום לא מצליח כי הוא הקו היחיד כרגע. ברגע שתהיה רשת של קווים אנשים יעזבו את הרכב הפרטי ויעברו לרכבת. צריך מטרו בתל אביב.
- 20.ניגירי 18/09/2024 12:42הגב לתגובה זובתור משתמש כבד בקו האדום מיום ליום יותר נוסעים פוקדים אותו למרות כל מיני בעיות תפעול . למשל כ 100000 איש ביום עוברים שם וזה למרכז תל אביב היה והיו נוסעים במכוניות או אוטובוסים מוניות רק החיסכון בדלק שווה את זה חוץ מבזבוז של עשרות עלפי שעות עבודה . תמשיכו זה מבורך ומספיק רק לזרוע פחד ורוע וייאוש חייבים להתפתח כדי להתקדם קדימה . בהצלחה לכולם .
- 19.רחל 18/09/2024 12:36הגב לתגובה זוכבר עכשיו מרחק של 20 קילומטר בגוש דן בשעות הבוקר לוקח שעה וחצי בממוצע ועד שיגיע המטרות סביב שעתיים וחצי לכיון
- 18.לרינה 18/09/2024 12:29הגב לתגובה זואני אישית משתמשת בכל הסוגים של תחבורה ציבורית במרכז פלוס ברכב פרטי. אין שכל ספק שרקבת קלה בחלק שבתחתית יעיל פי 1000 מאוטובוס ופי 100 מרכב פרטי. כאשר להגיע מדרום תל אביב לרמת גן לוקח 8 דקות לא ניתן להגיד שזה לא יעיל. לא הבנתי גם כיצד פיתוח של תחבורה בירושלים או עיר חכמה בפרפריה תעזור להקל על גודש בלתי נסבל במרטופולין שפעילות בה מהווה לפחות 50% מהתוצר של המדינה.
- 17.אסון ? בוא נשמור את המילה הזו לאסונות אמיתיים (ל"ת)אביב 18/09/2024 12:29הגב לתגובה זו
- 16.משה 18/09/2024 12:28הגב לתגובה זואת אבן הפינה למטרו הניחה גולדה מאיר המטרו היה צריך לפעול לפני 30שנה
- 15.חיים 18/09/2024 12:24הגב לתגובה זוממש לא מסכים ,מה שנעשה עכשיו בעוד כמה שנים נצטער שלא חשבנו כמה צעדים קדימה.
- 14.משה 18/09/2024 12:18הגב לתגובה זו"הקו הראשון של מיזם זה, הקו האדום, שנע מפתח תקווה ועד לראשון לציון"
- 13.המוני 18/09/2024 12:08הגב לתגובה זוהצורה הטובה ביותר לשפר את הצמיחה הרווחה והבריאות של האוכלוסייה הוא היסעים המוניים. הבעיה במדינת ישראל זה שעושים את הפרויקטים בצורה ספורדית ולא מקשרים בין כולם לכל פרויקט ועדה משלו שר משלו ואגו משלו כך שמה שמתקבל זה פייסקו אחד גדול. ספרד שבשנות השמונים השתחררה מציפורני הדיקטטורה בנתה מטרו בכל עיר גדולה והיא לא התמוטטה להפך החיים שם ממש טובים. פשוט צריך לעשות ולא לדחות דברים ולהפסיק את הרודנות הנוכחית שמנסה להפוך אותנו לחוטבי עצים ושואבי מים ולא הייטקיסטים או אנשי אקדמיה ועוד.
- 12.[email protected] 18/09/2024 12:00הגב לתגובה זוברור לך שאם היה עכשיו (!) מטרו החיים של כולנו היו טובים יותר ? שהמטרו היה משפר גישה, חוסך דלק וזמן ומשפר את העסקים? אז אין מטרו.. אם עד לכאן אתה מסכים - אז תתעורר עוד 20 שנה כשיהיה מטרו ותגיד שלא היה צורך להשקיע.
- 11.מאור 18/09/2024 11:59הגב לתגובה זוכשתיהיה מערכת הסעת המונים מקיפה ויעילה בגוש דן, זה יגרום לאנשים לעבור לגור בפריפרייה, בידיעה שיהיה להם נוח, זול ויעיל להתנייד למקום העבודה והבילויים
- 10.סמי 18/09/2024 11:49הגב לתגובה זואפשר להנפיק את המטרו ובכך לגייס כספים ולחסוך את העלות מתקציב המדינה , יש לעשות את זה פרוייקט לאומי ב20 אחוז ושאר משקעי הבורסה, למה לא????
- מ 28/09/2024 22:03הגב לתגובה זוכביש 6 ומנהרות הכרמל ממש בהפסדים...
- 9.כל מטאטא חושב שהוא מחשב על (ל"ת)יודה 18/09/2024 11:49הגב לתגובה זו
- 8.לא הכל זה כסף יש נקרא יעילות וזה הדרך הטובה להסעת המוני (ל"ת)מיקי 18/09/2024 11:26הגב לתגובה זו
- 7.חיים 18/09/2024 11:25הגב לתגובה זולהבין איך מטרו עובד. אנחנו בנינו נכדינו וכו' נשלם עבור המגה מושחתת הזאת
- 6.לרון 18/09/2024 11:25הגב לתגובה זוכך או אחרת לא תהיה "מטרו" ראו כמה אנשים משתמשים בכרמלית בחיפה,אלה פרוייקטים מיותרים ,מה רע במטרונית?
- מ 28/09/2024 22:05הגב לתגובה זוגם בפוניקולור של מלון חוות הברון לא משתמשים - עדיף מדרגות :)
- 5.שמואל ברגר 18/09/2024 11:23הגב לתגובה זולא העלית שום טיעון רציני ללמה זה חיסרון חוץ מזה שיש חפיפה מסוימת עם הרכבת הקלה. אין לך שום נתונים לזה שזה לא יעיל, ואתה מתייחס לכל ההשקעה כ"לזרוק לפח" למרות שעל פניו רוב הכסף יחזיר את עצמו גם בתרחיש הכי גרוע. כתבה לא רצינית
- מ 28/09/2024 22:07הגב לתגובה זומה שלא מושקע (ויכול לשפר תמ"ג) - יזרק על איזה גבעה או ניסוי תחבורתי אחר שבאמת נצטער עליו
- 4.תוהה 18/09/2024 11:13הגב לתגובה זוכי עדיף להשקיע בירושלים ובכל מקרה יהיו רכבים אוטונומיים?
- 3.ניתוח יפה , מאמר רציני (ל"ת)יישר כח 18/09/2024 11:12הגב לתגובה זו
- 2.אבנר 18/09/2024 11:12הגב לתגובה זוובלי כל הקושי בביצוע מתחת לאדמה.
- 1.זה בסדר המושחתים בכנסת לא ישלמו את המחיר. (ל"ת)יואל 18/09/2024 11:11הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-100 מיליארד שקל מעל היעד״
בוועידת עיר הנדל״ן באילת הציג שי אהרונוביץ תמונה אופטימית של גביית המסים לשנה, דיבר על העלייה במיסוי נדל״ן, הסביר את כיוון מס הרכוש והתייחס לחובת הדיווח על שכר דירה ולמצב מדרגות המס
ועידת מרכז הבנייה הישראלי באילת, שנפתחה אתמול (שלישי), הציג מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ נתוני גבייה גבוהים לשנה ואמר כי המדינה צפויה לסיים אותה ברמה משמעותית מעל היעד שנקבע בתחילתה.
אהרונוביץ אמר כי היעד לשנה עמד על גבייה של 460 עד 462 מיליארד שקל, אך עד סוף נובמבר נגבו כבר כ-466 מיליארד שקל. לדבריו, לאחר ניכוי רכיבים טכניים שמתבצעים בדרך כלל לקראת סוף השנה, ההערכה היא שהמדינה תסיים את 2025 עם כ-100.5 מיליארד שקל מעבר ליעד.
הנתונים האלה מתחברים לתמונה הפיסקלית הרחבה שפורסמה בימים האחרונים על ידי החשב הכללי. לפי האומדן המעודכן, הגירעון ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-4.5% מהתוצר לעומת 4.9% בסוף אוקטובר, בין היתר בזכות עלייה של יותר מ-15% בהכנסות המדינה ובכ-15.6% בהכנסות ממסים מתחילת השנה.
הקפיצה בגביית המסים שאהרונוביץ מציג באה לידי ביטוי גם ברמת המאקרו, בצמצום הגירעון - בשביל תמונה יותר מעמיקה על התכווצות הגרעון: הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
- "אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"
- מס על שכר דירה - "הגבייה שלנו עלתה ב-10%"; והאם מס רכוש יחזור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נדלן חלש בחלק מהשוק אבל קפיצה בעסקאות מסחריות
לדברי אהרונוביץ, גם שוק הנדלן תרם לעלייה בהכנסות, אף שבחלק מסגמנטי המגורים נרשמה חולשה. הוא אמר כי בזכות כמה עסקאות מסחריות גדולות צפויה גביית המסים מהענף להגיע השנה לרמה של 18 עד 19 מיליארד שקל, לעומת כ-15 מיליארד שקל בלבד בשנה שעברה. לדבריו, מדובר בעלייה הן במס רכישה והן במס שבח.
אייל גפני; קרדיט: אוהד רומנובנק ONE ZERO מציג: מסחר בניירות ערך ללא עמלות, לכל החיים ולכל הגילאים
הבנק מציע חשבון השקעות עם 10 פעולות חודשיות ללא עמלות וקובע מודל קבוע של 0% במטבע חוץ בחשבון ובכרטיס - החידוש: אתם לא צריכים להעביר משכורת, הכוכבית: זה רק בשנה הראשונה
בנק ONE ZERO מרחיב את פעילותו בשוק ההון ומצהיר כי מסלול המסחר החדש שלו יהיה פתוח לכל לקוח, ללא דמי טיפול או מנוי וללא מגבלת זמן. לפי פרטי המסלול, מצטרפים חדשים יקבלו 10 פעולות קנייה או מכירה בחודש ללא עמלה, לצד אפס עלויות בעסקאות מטבע חוץ בחשבון ובכרטיס. בשנה הראשונה להצטרפות אין צורך בהעברת משכורת, ובתקופה זו נהנים הלקוחות מכלל תנאי חבילת One+ ללא מגבלה.
החבילה כוללת 10 פעולות בחודש ללא עמלות קנייה או מכירה, פטור מדמי משמרת, אפס עמלות המרת מטבע, אפס עמלות העברת מט"ח ואפס עמלות המרה ברכישות בכרטיס. מהשנה השנייה ואילך, המשך ההטבות יותנה בהעברת משכורת חודשית, או בהעברות חודשיות של לפחות 10,000 שקל. הבנק מדגיש כי תנאי העמלות אינם מוגבלים בזמן ואינם צפויים להשתנות לאחר תקופה קצובה.
מנכ"ל הבנק, אייל גפני מתייחס להצעות שמציגים חלק מהבנקים המסורתיים ומציין כי ההטבות שהוצעו עד כה בישראל כוונו בעיקר לצעירים ונקבעו לפרקי זמן קצרים, תוך המשך גביית עמלות עקיפות - במיוחד בתחום המטבע הזר. לדבריו, "משמח לראות שהבנקים המסורתיים מגיבים לתחרות הגוברת עם הטבות במסחר אך הן הוגבלו לצעירים בלבד, לרוב לתקופה של כמה חודשים, תוך המשך גביית עמלות עקיפות גבוהות כמו עמלות המרת מט״ח, עמלות ברוקר ועוד. בנק וואן זירו מציע הטבה שאין דומה לה הן במערכת הבנקאית והן בקרב בתי השקעות, ללא אפליית גיל או מגבלת בזמן״.
"לקוחות, שיתחילו להשקיע דרך אותם בנקים, עלולים למצוא את עצמם עוד מספר חודשים או עם הגעתם לגיל 30, עם תיק מניות, שההמשך ההחזקה בו תהיה כרוכה בדמי משמרת רבעוניים גבוהים וכל מכירה/קניה תהיה כרוכה בעמלות גבוהות וביחס לניירות ערך זרים, גם בעמלות המרת מט״ח גבוהות".
- "ריבית של 5.5% בפיקדון בוואן זירו, זה אמיתי?" האותיות המאוד קטנות שבחוזה
- וואן זירו נלחץ מבנק אש ומשיק מסלול חדש - הגדולים עדיין אדישים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבתי ההשקעות לעומת זאת, לצד תנאים משמעותית טובים יותר למשקיעים, המסחר עדיין כרוך בעמלות קניה/מכירה שגובהן המינימאלי עומד על 5-7 דולרים לפעולה (בני״ע זרים), כך שעבור משקיעים המבצעים אפילו 4-5 פעולות מסחר בחודש מדובר בחיסכון של כ-25 דולרים לפחות גם לעומת בית השקעות.
