אינטל הרימה את אסיה: מניות הטכנולוגיה בלטו, הונג קונג בדד באדום

מדד הקוספי התקדם 0.95%. "התחזית החיובית של אינטל עמוק לתוך שנת 2010 צפויה לעזור למניות הטכנולוגיה להמשיך ולטפס", מעריך מנהל השקעות מחברת HI Investment & Securities בסיאול
נועם הוד |

שוקי המניות באסיה סיימו את יום המסחר האחרון לשבוע בנטייה לעליות בהובלת מניות הטכנולוגיה, זאת על רקע דו"חות רבעוניים טובים של ענקית השבבים אינטל, שפורסמו אמש עם נעילת המסחר בוול סטריט.

מדד MSCI של אזור אסיה פאסיפיק סיים בעלייה קלה. ביפן, מדד הניקיי ננעל בעלייה של 0.68%. בקוריאה הדרומית, מדד הקוספי התקדם 0.95%. בשנחאי, המדד המקומי עלה 0.27%. בהונג קונג, מדד ההאנג סנג איבד 0.29% מערכו.

המדדים באסיה קיבלו דחיפה חיובית מבורסות וול סטריט אמש שננעלו במגמה חיובית חרף נתוני מאקרו כלכלה מאכזבים. עם סגירת המסחר, מדד הדאו ג'ונס עלה 0.28%, מדד ה-S&P 500 הוסיף 0.24% ואילו מדד הנאסד"ק טיפס 0.38%. לסקירת המסחר אמש

כאמור, הסיפור המרכזי בשווקים הינו המסחר במניות הטכנולוגיה, זאת ברקע לדו"ח חיובי של אינטל מאמש. אינטל רשמה רווח נקי של 2.3 מיליארד דולר, או 40 סנט למניה והכנסות של 10.57 מיליארד דולר. הרווח המתואם הסתכם ב-55 סנט למניה, גבוה מעל תחזית האנליסטים שאספה תומסון רויטרס לרווח של 30 סנט למניה והכנסות של 10.2 מיליארד דולר. המניה טיפסה 2.5% במסחר המאוחר. לידיעה המורחבת

"מעבר לדו"ח הרבעוני המעולה של אינטל, התחזית החיובית של החברה עמוק לתוך שנת 2010 צפויה לעזור למניות הטכנולוגיה להמשיך ולטפס", כך מעריך קים סונג-האן, מנהל השקעות מחברת HI Investment & Securities שבסיאול, בראיון למאקרטוואץ'.

יפן משמשת בית לכמה מחברות הטכנולוגיה המובילות באסיה. מבין המניות הבולטות בטוקיו נציין את מניות Advantest Corp את מניות Tokyo Electron ואת מניות ניקון שבלטו היום בטריטוריה הירוקה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.