
האוצר יגייס 11.2 מיליארד שקל ביולי; "לא צופים עליית תשואות"
האוצר שומר על קצב גיוס שבועי של 2.8 מיליארד שקל, אך הפדיון הגדול בסוף החודש צפוי להחזיר נזילות לשוק; במזרחי טפחות מעריכים כי התוכנית לא תיצור לחץ משמעותי על התשואות
משרד האוצר ימשיך גם בחודש הבא לגייס אג"ח ממשלתיות בקצב שבועי של 2.8 מיליארד שקל, בדומה לחודשים האחרונים. אלא שהפעם, מאחר שיולי כולל ארבעה שבועות הנפקה בלבד, היקף הגיוס החודשי יעמוד על 11.2 מיליארד שקל. במזרחי טפחות מעריכים כי מדובר בהיקף שלא צפוי להכביד על שוק האג"ח, בין היתר בשל פדיון משמעותי של אג"ח צמודה בסוף החודש, בהיקף שוק של כ-14.3 מיליארד שקל.
יוני פנינג, כותב בסקירתו כי האוצר "הודיע בשבוע שעבר על המשך קצב גיוס שבועי של 2.8 מיליארד שקל ביולי", אך ציין כי בשל מספר השבועות המצומצם יותר, מדובר בגיוס חודשי של 11.2 מיליארד שקל בלבד. לדבריו, הדבר "אולי יביא גם קצת לצמצום מחודש של ה-ASW המקומי", במיוחד אם לוקחים בחשבון את פדיון האג"ח הצמודה 07/26 בסוף החודש, "עם שווי שוק של כ-14.3 מיליארד שקל".
מח"מ תכנית הנפקות - קרדיט: הסקירה השבועית של מזרחי טפחות
המשמעות היא שבזמן שהאוצר ממשיך להנפיק, השוק צפוי לקבל בחזרה סכום גדול יחסית ממשקיעים שמחזיקים באג"ח הנפדית. חלק מהכסף הזה עשוי לחזור לשוק האג"ח הממשלתי ולתמוך בביקושים להנפקות החדשות. לכן, אף שהנפקות אג"ח מגדילות באופן טבעי את ההיצע בשוק ועלולות עקרונית להפעיל לחץ לעליית תשואות, במזרחי טפחות לא מעריכים שזה התרחיש כרגע.
בתוכנית ההנפקות לחודש יולי האוצר לא פתח סדרות אג"ח חדשות. עם זאת, פנינג מציין כי השוק מתקרב שוב לנקודה שבה ייתכן צורך בבנצ'מרק חדש לטווח של 10 שנים. לדבריו, "ה-10/35 החליפה את ה-3/35 בשנה שעברה, כבנצ'מרק ל-10 שנים", לאחר שסדרת 3/35 התקצרה לתקופה לפדיון של כ-9.6 שנים.
כעת, גם סדרת 10/35 כבר התקצרה לכ-9.35 שנים בלבד, ולכן במזרחי טפחות מעריכים כי "איפה שהוא אנחנו כן מצפים לבנצ'מרק 10 שנים חדש בקרוב". כלומר, לא מדובר במהלך שמופיע כבר בתוכנית יולי, אבל כן בהתפתחות שהשוק עשוי לעקוב אחריה בחודשים הקרובים, ככל שהסדרה הנוכחית תמשיך להתקצר.
צמצום בטווחים הבינוניים, הארכה בקצה השקלי
מבחינת הרכב ההנפקות, התוכנית כוללת התאמות בין האפיקים, אך לא שינוי חד במדיניות. פנינג מתאר את התוכנית כמאוזנת יחסית וכותב כי "העסק מאוד מאוזן הפעם", כאשר כל שינוי באפיק אחד מקבל מעין איזון באפיק אחר.
באפיק השקלי נרשם צמצום בעיקר בטווח הבינוני והבינוני-ארוך. היקף ההנפקה החודשי של סדרת 10/35 ירד בכמעט 40% לכ-1.5 מיליארד שקל. עם זאת, פנינג מזכיר כי הגידול החריג בסדרה הזו היה דווקא ביוני, וכי גם במאי ההיקף עמד על כ-1.5 מיליארד שקל. מנגד, בקצה הארוך יותר, האוצר משנה את סדרת הייחוס: במקום סדרת 1/42 לטווח של כ-16 שנה, הדגש עובר לסדרה הארוכה יותר 3/47, לטווח של כ-20 שנה.
באפיק הצמוד, עיקר הצמצום מגיע מהטווחים הארוכים מאוד. פנינג מציין ירידה של קרוב למחצית בנפח ההנפקה של סדרת 4/56 הארוכה, לצד צמצום של קרוב לרבע בסדרת 8/37. בסיכום כולל, השינויים האלה מביאים את המח"מ הממוצע של תוכנית ההנפקות לכ-8 שנים, לעומת 8.1 שנים בחודש שעבר.
- רפורמת הנזילות באג"ח: הבורסה תשנה את תנאי הסף למדדי התל-בונד
- מהפכת ה-AI מגיעה לשוק האג"ח: אנבידיה גייסה 25 מיליארד דולר
יותר שקליות, אבל בלי צפי ללחץ תשואות
בחלוקה בין האפיקים, המח"מ באג"ח השקליות מתארך ל-7.5 שנים, לעומת 7.1 שנים בחודש שעבר, ובדומה לממוצע מתחילת השנה. מנגד, באפיק הצמוד המח"מ מתקצר לכ-9.2 שנים, לעומת ממוצע של קרוב ל-10 שנים בחודשים האחרונים.
התוכנית נוטה מעט יותר לאג"ח שקליות, שמהוות קרוב ל-60% מהיקף ההנפקה החודשי - השיעור הגבוה ביותר בשלושת החודשים האחרונים. למרות זאת, פנינג כותב כי במזרחי טפחות "לא צופים שזה יביא לעליית תשואות בשלב הזה".
למעשה, התוכנית לחודש הקרוב משקפת המשך של מדיניות הגיוס הנוכחית של האוצר, עם שינוי מסוים בתמהיל אך ללא הגדלה חריגה של ההיצע. השילוב בין גיוס חודשי מתון יחסית, פדיון גדול בסוף החודש והיעדר סדרות חדשות עשוי לסייע לשוק לקלוט את ההנפקות בלי לחץ משמעותי על מחירי האג"ח.