יונדאי איוניק 5 - 2024
צילום: יצרן

יונדאי איוניק 5 מחודשת - טווח של עד 570 ק"מ

האיוניק 5 מקבלת עדכון אמצע חיים עם גרסה מוזלת המצויידת בסוללה קטנה, והגדלת הטווח ביתר הדגמים באמצעות סוללה גדולה. בנוסף לעדכוני מתלים ובטיחות, התווסף לרכב מגב אחורי אבל הרכב עדיין ללא אפליקציה, ללא עדכוני OTA וללא הקשחה מקורית מהיצרן למניעת גניבות. 
יואב פולס | (1)

קבוצת כלמוביל, יבואנית דגמי יונדאי לישראל הודיעה על תחילת השיווק של הדגם העדכני של  האיוניק 5. האיוניק 5 נחשבת בעולם ובישראל לאחת המכוניות החשמליות הטובות ביותר, אם לא הטובה ביותר, וזוכה לביקוש רב בכל השווקים בהן היא משווקת. בישראל משווקת האיוניק 5 משנת 2021 ועד היום נמכרו בארץ מעל 5000 מכוניות מדגם זה.

הדגם העדכני של האיוניק 5 ישווק בארבע רמות איבזור, הבסיסית, פרימיום עם סוללה קטנה יחסית בקיבולת 63Kwh , טווח של 440 ק"מ, ומנוע בהספק של 170 כ"ס.

שלושת הדגמים הנוספים צויידו בסוללה בקיבולת 84Kwh, וטווח של 570 ק"מ לרמת גימור Ultimate או 530 ק"מ ללימיטד ולעלית. דגמים אלו מקבלים מנוע בהספק 229 כ"ס, שיפור של 12 כ"ס לעומת הדגם הנוכחי. המומנט בכל הדגמים עומד על 35.7 קג"מ.

האיוניק 5 עברה עדכוני עיצוב קלים, בעיקר בפגושים, שלטעמי מעט פוגמים בהרמוניות של העיצוב הייחודי. עוד עדכונים בוצעו בתא הנוסעים עם התאמות ועדכונים קלים. למעט מימד האורך, שומר האיוניק 5 על המידות, לרבות בסיס גלגלים של 3.0 מטר המעניק מרווח יוצא דופן לנוסעים ברכב.

חדי העין שמזהים בתמונות מצלמה חלף מראות צד חיצוניות, מדובר בתמונות יצרן, ובישראל הרכב ישווק עם מראות צד, וטוב שכך.

האיוניק 5 העדכנית קיבלה תוספת של מערכות בטיחות והיא עתה כוללת בנוסף למערכות האקטיביות המקובלות גם ניטור אחיזה בהגה, חניה מרחוק (בחלק מהדגמים) סיוע למניעת התנגשות בחניה ועוד. בולמי הרכב עברו עדכון וטוב שכך. האיוניק 5 אמנם הציגה נוחות גבוהה, אולם לעיתים התקשו הבולמים להתמודד עם המרכב הכבד. בדגם העדכני שולבו רכיבי מתלה עדכניים וכן חוזקו קורות B לטובת שיפור הבטיחות שהיתה גבוהה עוד במקור עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap.

השיפור הגדול למשתמשי האיוניק 5 הוא הוספת מגב אחורי, אביזר פשוט שלא זוכה להכרה בחשיבותו עד שהוא נעדר, ועתה ישפר משמעותית את חווית הנהיגה באיוניק 5.

עם זאת, שלושה דברים שעדיין חסרים באיוניק 5 על אף שמוצעים על ידי חלק מהמתחרות הקיימות היום (מתחרות שלא היו בשוק בעת השקת הדגם) הם אפליקציה לשליטה על הרכב, עדכוני OTA שייתכן ויתווספו בהמשך, ובמידה וכן יוטמעו בכל כלי הרכב שכבר נמכרו, והקשחה משמעותית מקורית מהיצרן של ההגנה על הרכב כנגד גניבות.  

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חרא רכב 22/08/2024 15:55
    הגב לתגובה זו
    תקלות וקירקושים
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו). 

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).