שינוי דרמטי - חודש חמישי ברציפות של ירידה במסירות רכב
האם שנת 2017 תסתיים בירידה במסירות הרכב בישראל? מנתונים שמפרסם איגוד יבואניות הרכב לחודשים ינואר-יוני, עולה כי במחצית הראשונה של השנה העלייה במסירות עומדת על פחות מ-2%, כאשר הפתיחה הסנסציונית של השנה (45,210 מכוניות בינואר) נראית כבר כמו חלום רחוק.
בחודש יוני עלו לכבישים 25,137 מכוניות, 5% פחות מביוני אשתקד (26,400). מדובר עם זאת בצמיחה קלה לעומת חודש מאי 2017, אז נמסרו 23,550 מכוניות. מלבד ינואר, בשוק הישראלי נרשמת ירידה במסירות הרכב בכל חודש השנה - 1% בפברואר ומרץ, 15% באפריל, 4% במאי וכאמור 5% ביוני. מתחילת השנה נמסרו 168,197 מכוניות, לעומת 165,461 במחצית הראשונה של 2016 (1.6% ).
את טבלת המסירות השנתית מוסיפה להוביל יונדאי, עם 23,548 יחידות, ירידה של כאחוז לעומת שנה שעברה. קיה אחריה עם עלייה של 2% ל-21,384 יחידות, וטויוטה שלישית עם צמיחה של 7% ל-18,410 יחידות. יונדאי רשמה חודש יוני חלש (יחסית) - 2,473 יחידות - מה שממקם אותה שלישית בחודש זה אחרי קיה (3,421) וטויוטה (2,603).
בדירוג מותגי היוקרה, אודי מגדילה ביוני את הפער שלה ממרצדס, שבחודש מרץ הצליחה לראשונה לקטוף את המקום הראשון. במחצית הראשונה של 2017 אודי מסרה 3,107 מכוניות (מתוכן 439 ביוני), לעומת 2,732 מרצדס (כולל מסחריות), שהסתפקה ביוני ב-416 יחידות. ב.מ.וו במקום השלישי עם 2,077 יחידות מראשית השנה ו-343 ביוני.
- הצפיפות בכבישים: מתחילת המילניום זינוק של פי 2.2 בכמות הרכבים
 - האוצר: בלי מס נסיעה על רכבים חשמליים- פקקי התנועה יחריפו משמעותית
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 

למה סוחרי הרכב בעולם מקנאים בסוחרי הרכב בישראל?
במשך חמישה העשורים שאחרי מלחמת העולם השניה, תעשיית הרכב היתה התעשייה שהובילה את כלכלת העולם המערבי. זו היתה תעשיה שתרמה לפעילות הכלכלית וליכולת ניידות אישית, ותרמה תרומה חשובה לכלכלה ולחברה. זו היתה התעשיה עליה התבסס והתפתח העולם המערבי והדמוקרטי, בעוד בריה״מ וסין, דיקטטורות קומוניסטיות, כשלו בפיתוח תעשיות רכב עצמאיות ונמצאו בפיגור במירוץ הטכנולוגי הגלובלי.
גם היום תעשיית הרכב עודנה תעשייה מורכבת, בעלת שכבות רבות של ייצור ומסחר, המגלגלת טריליוני דולרים בשנה ומעסיקה מיליוני עובדים. אולם בשל היותה תעשייה תחרותית המרווחים בה אינה גבוהים, גם אם הרווחים, במספרים מוחלטים, אינם נמוכים. בעשורים האחרונים חלפה התעשייה הדיגיטלית על פני תעשיית הרכב, לכל הפחות ברווחים ובמרווחי הרווח, לא מעט בגלל שזו תעשיה שאינה דמוקרטית, אינה תחרותית, נשלטת ע״י קבוצות טכנולוגיה חזקות, שאין כיום מי שיכול להתמודד נגד עוצמתן.
לישראל אין יד ורגל בתעשיית הרכב העולמית, למעט מקרים בודדים ושוליים, אולם יבואניות הרכב הישראליות הן, לכאורה, חלק ממארג גלובלי של מסחר בכלי רכב. אולם למעשה מדובר בבועה, שבגלל התפתחות היסטורית, יצרה חממה שבה הרווחים של יבואניות הרכב חורגים מכל מה שמוכר בתעשיית הרכב העולמית.
במבנה הסחר יש שני שלבים עיקריים של יצירת ערך מוסף והמרווחים הגולמיים בו נעים בסביבות 5% ואף פחות.
התפלגות הכנסות (משמאל) ורווח גולמי של קבוצת אוטוניישן 2024 (אוטוניישן דו״ח שנתי 2024)
- האם הרכב החדש מהיבואן אכן חדש וללא נזק?
 - הנחה במס קנייה ברכישת רכב - סיכוי קטן שזה יגיע אליכם
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
כלי רכב עובר מיצרנית הרכב ללקוח הסופי דרך שתי תחנות עיקריות: חברות הפצה (distribution), שהן לרוב בבעלות יצרניות הרכב, המוכרות את כלי הרכב לסוכנויות המכירות (dealerships). חברות אלה, למשל פולקסווגן UK, בבעלות קבוצת פולקסווגן, מפיצות את מכוניות הקבוצה לדילרים, לעיתים עצמאיים לעיתים לקבוצת עסקים שבבעלותה סוכנויות לשיווק כלי רכב ללקוחות הסופיים. קבוצת עסקים כזו יכולה להחזיק מאות סוכנויות ולשווק עשרות מותגים. קבוצות אלה גם מוכרות שירותי מוסך וחלפים. בארה״ב יצרניות הרכב הן גם המפיצות, אולם אסור להן להחזיק סוכנויות למכירות כלי רכב ללקוח הסופי (עד שטסלה שברה את האיסור הזה). Inchape, חברת הפצת כלי רכב הפועלת מבריטניה, מפיצה כלי רכב באזורים אחדים בעולם שבהם ליצרניות הרכב לא כדאי לפתוח חברות הפצה בבעלותן. ישראל היתה יכולה להיות אחד היעדים של החברה זו, אולם המבנה ההיסטורי של יבוא כלי רכב לישראל אינו מאפשר זאת.
