עקב החשש מהסתה ביוטיוב: לפמ צפויה לזמן את גוגל לדיון
אחד הנושאים החמים בעולם הדיגיטל בשבועות האחרונים - התכנים הלא ראויים באתרים וביוטיוב, שעל גביהם משולבות פרסומות במודעות גוגל ווידאו בפרה-רול ביוטיוב, מגיע גם ללשכת הפרסום הממשלתית. לאחר התחקיר של הטיימס הלונדוני, על החשש ממימון גופי טרור באמצעות חלקות רווחים על פרסום בתכנים המועלים ליוטיוב על ידם, והחלטת לשכת הפרסום הממשלתית בבריטניה שלא לפרסם ביוטיוב, גם לשכת הפרסום הממשלתית בישראל בודקת את הנושא - כך נודע לאייס.
אחד הגורמים שדוחפים לבדיקה יסודית של הנושא הוא חבר הכנסת עודד פורר ממפלגת ישראל ביתנו. פורר פנה לאחרונה לשרת התרבות והספורט מירי רגב, שתחת משרדה פועלת לשכת הפרסום הממשלתית בדרישה, כי "יש לוודא שלפ"מ לא תפרסם תכנים ממשלתיים באתרים ובמקומות שאין מידע לאן הולכים תקציבי הפרסום ומבלי שפלטפורמת הפרסום תתחייב שהתקציב לא יועבר לארגוני טרור ודומיהם".
בתחילת השבוע נערך דיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה שבה השתתפה גם מנהלת המדיה של לשכת הפרסום, טליה לוינס שאחראית על רכש המדיה והפניית התקציבים מטעם לפמ. על הפרק נידון נושא הפרסום הממשלתי בעיתון החרדי 'הפלס' וכן נושא הפניית תקציבי פרסום ממשלתיים לגוגל/יוטיוב כשברקע התחקירים על תכני הטרור ותכני שנאה אנטשימיים.
לאייס נודע כי בלפמ שוקלים, כפי שנעשה בבריטניה, לקיים דיון בנושא עם נציגי גוגל כדי לבחון את סוגיית התכנים שעליהם ולצידם מופיעות הפרסומות של משרדי הממשלה. בלפמ לא נשארו אדישים כלפי הצעדים שננקטו מסביב לעולם בהקשר של גוגל ועוקבים בציפייה אחר ההתפתחויות בבריטניה, שאף הובילו את חברת הפרסום העולמית HAVAS להודיע על השהיית כל תקציבי הפרסום בגוגל עד לפתרון הבעיה והוכחת ניטור וסינון איכותי של תכנים.
- חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להחלטת לפמ בעניין תורמת מאוד העובדה שהלשכה מסונפת למשרד התרבות והספורט תחת השרה מירי רגב שמשנתה הפוליטית, ו"רוח המפקד" שהיא משרה במסדרונות ברורים מאוד. סביר להניח שרגב שהתעקשה על סיפוח לפמ אליה לא תיתן יד למצב שבו כסף ממשלתי זורם לתכני הסתה ושנאה נגד המדינה, במידה ויובהר לה שאכן כך המצב.
בשונה מהחברות המסחריות שרוב התקציב שלהם ביוטיוב מופנה לגולשים בעלי כתובת IP ישראלית, תקציבי הממשלה, כגון זה של משרד התיירות כוללים מיליוני שקלים שמופנים לגוגל/יוטיוב ומופנים לקהל בעולם. זאת, בניסיון לעודד תיירות נכנסת לישראל, מצב שמאפשר זליגת כסף לתכנים לא ראויים בים התוכן האינסופי ברשת. באותו אופן, כספי פרסום של משרד ההסברה הישראלי שפועל למען תדמית המדינה בחו"ל מופנים לגולשים לא ישראלים.
מלשכת הפרסום הממשלתית נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בבדיקה אל מול הגורמים הרלוונטיים בנושא למניעת פרסום באתרים הכוללים תכנים גזעניים ואנטישמיים".
מגוגל ישראל נמסר בתגובה: ״בזמן האחרון, מספר מודעות של מותגים הופיעו על גבי תוכן שלא עמד בקנה אחד עם הערכים שלהם. אנחנו מצטערים על כך עמוקות ויודעים שזה לא מקובל על המפרסמים והסוכנויות. ערכנו בדיקה מקיפה ואנחנו נבצע שינויים בשלושה תחומים: מדיניות הפרסום שלנו, אכיפה של מדיניות זו ואמצעי בקרה ושליטה חדשים עבור מותגים בכדי שיוכלו לקבוע היכן המודעות שלהם יופיעו״.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
