פרסום ראשון

עקב החשש מהסתה ביוטיוב: לפמ צפויה לזמן את גוגל לדיון

בלפמ הפועלת תחת סמכותה של השרה מריי רגב, לא נשארים אדישים מול תכנים אינטישמיים ומסיתים. גוגל: "מספר מודעות של מותגים הופיעו על גבי תוכן שלא עמד בקנה אחד עם הערכים שלהם"
משה בנימין |

אחד הנושאים החמים בעולם הדיגיטל בשבועות האחרונים - התכנים הלא ראויים באתרים וביוטיוב, שעל גביהם משולבות פרסומות במודעות גוגל ווידאו בפרה-רול ביוטיוב, מגיע גם ללשכת הפרסום הממשלתית. לאחר התחקיר של הטיימס הלונדוני, על החשש ממימון גופי טרור באמצעות חלקות רווחים על פרסום בתכנים המועלים ליוטיוב על ידם, והחלטת לשכת הפרסום הממשלתית בבריטניה שלא לפרסם ביוטיוב, גם לשכת הפרסום הממשלתית בישראל בודקת את הנושא - כך נודע לאייס.

אחד הגורמים שדוחפים לבדיקה יסודית של הנושא הוא חבר הכנסת עודד פורר ממפלגת ישראל ביתנו. פורר פנה לאחרונה לשרת התרבות והספורט מירי רגב, שתחת משרדה פועלת לשכת הפרסום הממשלתית בדרישה, כי "יש לוודא שלפ"מ לא תפרסם תכנים ממשלתיים באתרים ובמקומות שאין מידע לאן הולכים תקציבי הפרסום ומבלי שפלטפורמת הפרסום תתחייב שהתקציב לא יועבר לארגוני טרור ודומיהם".

בתחילת השבוע נערך דיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה שבה השתתפה גם מנהלת המדיה של לשכת הפרסום, טליה לוינס שאחראית על רכש המדיה והפניית התקציבים מטעם לפמ. על הפרק נידון נושא הפרסום הממשלתי בעיתון החרדי 'הפלס' וכן נושא הפניית תקציבי פרסום ממשלתיים לגוגל/יוטיוב כשברקע התחקירים על תכני הטרור ותכני שנאה אנטשימיים. 

לאייס נודע כי בלפמ שוקלים, כפי שנעשה בבריטניה, לקיים דיון בנושא עם נציגי גוגל כדי לבחון את סוגיית התכנים שעליהם ולצידם מופיעות הפרסומות של משרדי הממשלה. בלפמ לא נשארו אדישים כלפי הצעדים שננקטו מסביב לעולם בהקשר של גוגל ועוקבים בציפייה אחר ההתפתחויות בבריטניה, שאף הובילו את חברת הפרסום העולמית HAVAS להודיע על השהיית כל תקציבי הפרסום בגוגל עד לפתרון הבעיה והוכחת ניטור וסינון איכותי של תכנים.

להחלטת לפמ בעניין תורמת מאוד העובדה שהלשכה מסונפת למשרד התרבות והספורט תחת השרה מירי רגב שמשנתה הפוליטית, ו"רוח המפקד" שהיא משרה במסדרונות ברורים מאוד. סביר להניח שרגב שהתעקשה על סיפוח לפמ אליה לא תיתן יד למצב שבו כסף ממשלתי זורם לתכני הסתה ושנאה נגד המדינה, במידה ויובהר לה שאכן כך המצב. 

בשונה מהחברות המסחריות שרוב התקציב שלהם ביוטיוב מופנה לגולשים בעלי כתובת IP ישראלית, תקציבי הממשלה, כגון זה של משרד התיירות כוללים מיליוני שקלים שמופנים לגוגל/יוטיוב ומופנים לקהל בעולם. זאת, בניסיון לעודד תיירות נכנסת לישראל, מצב שמאפשר זליגת כסף לתכנים לא ראויים בים התוכן האינסופי ברשת. באותו אופן, כספי פרסום של משרד ההסברה הישראלי שפועל למען תדמית המדינה בחו"ל מופנים לגולשים לא ישראלים.

מלשכת הפרסום הממשלתית נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בבדיקה אל מול הגורמים הרלוונטיים בנושא למניעת פרסום באתרים הכוללים תכנים גזעניים ואנטישמיים".

מגוגל ישראל נמסר בתגובה: ״בזמן האחרון, מספר מודעות של מותגים הופיעו על גבי תוכן שלא עמד בקנה אחד עם הערכים שלהם. אנחנו מצטערים על כך עמוקות ויודעים שזה לא מקובל על המפרסמים והסוכנויות. ערכנו בדיקה מקיפה ואנחנו נבצע שינויים בשלושה תחומים: מדיניות הפרסום שלנו, אכיפה של מדיניות זו ואמצעי בקרה ושליטה חדשים עבור מותגים בכדי שיוכלו לקבוע היכן המודעות שלהם יופיעו״.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.