אילון זרמון חולצת שואה זארה
צילום: יח"צ
טור

הם לא מבוהלים, הם מחייכים: החולצה של זארה היא חלק מאסטרטגיה פרסומית

לאחר פרשת "חולצת השואה" אילון זרמון כותב לאייס הדיאלוג התקשורתי של רשת האופנה. "למה בכל זאת זה טוב? כי קל לסגת לאחור ואז להתנצל"
אילון זרמון | (10)

החולצה של זארה היא חלק מאסטרטגיה פרסומית. הם לא מבוהלים. הם מחייכים. שום דבר לא מקרי. לא צלב הקרס בתיקי היד ולא חולצת השואה. חולצה מכוערת, יש לומר.

זארה מתפארת שאינה משקיעה בפרסום אלא בקולקציות מתחלפות. אולם, חלק ניכר מהדיאלוג התקשורתי שלה טמון ביחסי ציבור. שהרי חברה קמעונאית כמו זארה פוגשת ומתקשרת עם לקוחותיה בשני צירים תקשורתיים בלבד: לוקיישנים ומדיה. ואם חלק מתכניתה האסטרטגית היא לא לפרסם הרי שעליה לעניין את המדיה שוב ושוב.

לקבל חשיפה בעולם מופרע תקשורתית הולך והופך למשימה קשה יותר ויותר. זארה מוציאה סיפורים שוב ושוב. מהצניעות הקסומה של בעליה ועד לעושר המופלג שלהם, מתמיכה בערכים לכל המשפחה ועד למשבר בחיי המשפחה שלהם וכו. לכן היא מפלרטטת עם השואה.

בניגוד לישראל, בעולם, שואת היהודים לא מרגשת אף אחד. סיפור היסטורי מהמאה הקודמת. כמעט, אפשר לומר, סיפור זניח. לפלרטט עם טלאי צהוב על חולצת מחנות או "לא" לשים לב לצלב קרס רקום בתוך תיק, לא יזעזע את תדמיתה של זארה בשום מקום בעולם. אבל זה יכול להיות סיפור מעניין.

התקשורת שצמאה לחדשות ולשערוריות, בגיבוי התקשורת הישראלית והיהודית בעולם, תדאג לעשות מטעמים מזה. הרשתות החברתיות, שגם ככה מלהגים על כל דבר ועניין, ימצאו כאן נתח עסיסי לדוש בו ויחסי הציבור של זארה יוסיפו שמן למדורה באמצעות תגובות מבכירי החברה.

אז למה בכל זאת זה טוב? כי קל לסגת לאחור. להוציא חולצה מכוערת מהמגוון או תיק כלשהו זה משחק ילדים בחברה שגם ככה מגוונת את הקולקציות שלה כל שבועיים. גם להביע צער בפני כל מי שנפגע ולהתנצל מכל הלב זה קל ופשוט כשהסוגיה אינה דרמטית כל כך.

ככל שעוברות השנים השואה אינה סוגיה מעניינת במיוחד ובוודאי לא מזעזעת. זארה תצטרך למצוא טריקים חדשים. לא אתפלא אם בקרוב נמצא בקולקציה שלה, דווקא בלונדון ובארה"ב, איזה סיסמה בערבית על בד שחור ולידה ציור רקום של ראש כרות. הם בטח ימהרו להתנצל מכל הלב ולהסיר את הפריט מיד.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הכותב הוא המנכ"ל והבעלים של משרד הפרסום זרמון DDB

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    חולצה כל כך מכוערת שאולי הוא צודק (ל"ת)
    07/09/2014 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לילי 31/08/2014 11:45
    הגב לתגובה זו
    טיפשיים שקראתי בחיי. אדוני זה שאתה זרמון מתפרנס מפרובוקציה בשקל לא הופך מותג כמו זארה לכזה פרסומאי קטן
  • 8.
    אסף 30/08/2014 12:36
    הגב לתגובה זו
    עם ערכים שפונים לכלל הציבור - כולל יהודים ואוכלוסיות אחרות שנפגעות מצלבי קרס - קשה להאמין שזארה עשתה דבר כזה בכוונה. אלא אם יש להם יחצ"ן טיפש במיוחד. ברשתות עולמיות אין דבר כזה "פירסום טוב גם כשהוא רע". כשהוא רע - הוא רע. היא לא יכולה להרשות לעצמה כתם, גם לא "קטן כמו צלב קרס", כמו שאתה מנסה לומר.
  • 7.
    מתחיל בעולם הפרסום 30/08/2014 02:11
    הגב לתגובה זו
    וואו איזה קשקוש. האבסורד הוא, שאתה, גם אחרי שקראת את הכותרת של התגובה שלי, חייכת לעצמך. רוצה לאמור: "הנה, עוד מישהו שיוצא כנגד הדברים שאמרתי, עוד תגובה למאמר שהעלתי, מעולה! אין כזה דבר פרסום שלילי!". זה לא העניין, טמבל. בתור איש קריאייטיב מתחיל בעולם הפרסום, אני רוצה להצטרף לתגובה של יואב, שכתב כמה תגובות מעלי שהחשיבה שלך, הקונספירטיבית כל כך, מתאימה יותר לעולם הישן נטול הרשתות החברתיות, שיכולות וגם מבצעות לינצ'ים מהירים וכואבים בחברות שעושות שגיאות כאלו. יש כל כך הרבה אמצעים בהם אפשר לרענן את הלקוחות ללא פרסום ישיר מלבד הימור ענק כזה. כמו שציין גם דני, פרשה שכזו קל להתחיל, אבל היא גם יכולה לצאת משליטה. מי ייקח סיכון כזה היום??? מי? אתה דינוזאור חביב, שחושב שהוא חושב הפוך על הפוך על הפוך על הפוך וזה מה שמייחד אותו. אוי ואבוי ללקוחות שמפקידים בידך את תקציב הפרסום שלהם. אביב עולם הפרסום בדרך, הכל הופך לכל כך הרבה יותר מדיד היום. לא רחוק היום בו תגלנה כל חברות הענק איך עשקת אותם בדיבורי הסרק שלך
  • 6.
    חיליק 28/08/2014 21:16
    הגב לתגובה זו
    גיבוב של שטויות ופארנויה. ומעל הכל עיתון אמיתי היה מוציא מכאן כותרות שהיה לוקח לך הרבה זמן להסיר מגוגל אם בכלל. איילון זרמון: "שואת היהודים לא מרגשת אף אחד. סיפור היסטורי מהמאה הקודמת" להגיד את השורה הזאת על המין האנושי שלא כולל אותנו זאת גזענות וחוצפה!
  • 5.
    jason 28/08/2014 17:26
    הגב לתגובה זו
    מצטער לא חושב כמוך לא נעשתה כאן בכלל טעות . יש כנראה שם מישהו במח' העיצוב שהוא אנטישמי שונא יהודים מילא זה היה קורה פעם פעמיים אבל אם איני טועה זאת כבר פעם רביעית +
  • 4.
    דני 28/08/2014 17:13
    הגב לתגובה זו
    לא אסטרטגיה ולא בטיח. יש כאן שילוב של חוסר תשומת לב עם אנטישמיות שמרחפת מעל. ההתנצלות אינה בכדי לעורר עניין, שכן עם כל הכבוד - לא סופרים את ישראל בתחום זה. ההתנצלות היא מפחד תגובה של גופים יהודיים או עם זיקה לגופים כאלו שיכולים להכאיב מאוד. מה גם שאסור לשכוח שפרשה שכזו קל להתחיל, אבל היא גם יכולה לצאת משליטה. אל תתן כזה קרדיט לאנשי זארה... ולנו - די והותר אם פשוט לא נקנה ממוצרי החברה הזו, שזו לא ה"פאשלה האנטישמית" הראשונה שלה
  • 3.
    גיא 28/08/2014 14:40
    הגב לתגובה זו
    אילון, גם כשאתה מנסה לשנות תדמית, מידי פעם צץ ועולה הפרובוקטור הקטן. אם לפחות היה היגיון בדברים שלך אז מילא. אבל המאמר הקצרצר הזה מלא סתירות. מצד אחד אתה מנסה לייצר פרובוקציה כשאתה אומר שהשואה לא מעניינת אף אחד מחוץ לישראל (אגב, בתור מישהו שגר שנים רבות בחו"ל אני יכול לומר לך שהשואה היא הרבה יותר מסיפור היסטורי מהמאה שעברה. לכמה סיפורים מהמאה שעברה יש מוזיאונים ענקיים בערים מרכזיות שמפוצצים במבקרים? ולא רק יהודים). אבל אם זה לא מעניין אף אחד אז למה הם משתמשים בזה כדי לעורר עניין? ואם זה מעורר עניין אז למה אתה אומר שזה לא מעניין אף אחד? ואם זו מדיניות שלהם לייצר פרובוקציות בשקל בתקשורת, למה הם עושים את זה פעם בחמש שנים ולא פעמיים בשנה? הפכת את זארה לבנטון... ושוב פספסת בגדול.
  • 2.
    יואב 28/08/2014 14:27
    הגב לתגובה זו
    רק מי שפעם נחשב פרסומאי בזכות פרסום פרובוקטיבי חסר טעם מסוגל לחשוב שזארה עשתה את זה בכוונה. תקלה שנעשתה ככל הנראה מחוסר תשומת לב ותוקנה במהירות הופכת בעיניי הפרובקטור לאסטרטגיה. ולחשוב שיש מי שעדיין נותנים לו לנהל להם את התקציב
  • 1.
    שמואל 28/08/2014 13:56
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה אתך? לחשוב שעשו את זה בכוונה? כאסטרטגיה?? לא קונה את זה ובטח לא את התחזית ההזויה.
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת

בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
סך הצופים במהדורות החדשות ממשיך לטפס לאיטו, ומתקרב ל-800 אלף צופים. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 11 שיורד מתחת לרף ה-100 אלף צופים. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-372 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.8% ו-198 אלף צופים. חדשות 13 פתחה קצת פער מהמקום הרביעי, ואמש עמדה על 5.1% רייטינג ו-123 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-89 אלף צופים בלבד.


תוכן איכותי בפריים טיים? 

אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים. 


רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.

"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת

בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
סך הצופים במהדורות החדשות ממשיך לטפס לאיטו, ומתקרב ל-800 אלף צופים. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 11 שיורד מתחת לרף ה-100 אלף צופים. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-372 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.8% ו-198 אלף צופים. חדשות 13 פתחה קצת פער מהמקום הרביעי, ואמש עמדה על 5.1% רייטינג ו-123 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-89 אלף צופים בלבד.


תוכן איכותי בפריים טיים? 

אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים. 


רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.