וואלה, קודם כל טראפיק: בשביל קליקים - האתרים "חוגגים" על חרדת הגולשים
בעיתות לחימה ומשבר, שטומנות בחובן דאגה גדולה וחוסר ודאות כדוגמת אלה שחווינו בחודשיים האחרונים, אנחנו הופכים לצרכנים אובססיביים של אמצעי התקשורת. בשנים האחרונות תפקידה של המדיה המסורתית כדוגמת עיתונות מודפסת, טלוויזיה ורדיו נדחק לשוליים, ופינה את מקומו לטובת מבזקונים, הודעות push וחדשות מתפרצות בפייסבוק שמתקבלות בזמן אמת. משמיעת האזעקה מנקודה גיאוגרפית מרוחקת, ועד היירוט המוצלח, או לחלופין הפגיעה הישירה - עוברות דקות ספורות בלבד.
המעגל הזה הופך אותנו לשבויים של אותם גופי תוכן, כאשר העסקה בין הצדדים היא ברורה: הם מצמצמים את חוסר הוודאות והחרדה שאנחנו חשים על ידי הבאת דיווחים שוטפים, ואנחנו בתמורה מספקים להם כניסות לאתר. נשמע הוגן, לא?
אינספור בדיחות ודיונים כבר עסקו ב"מלכודות הקליקים" (click bate - כותרות סנסציוניות המכילות כמות מועטה של מידע, ומשאירות את הקורא הפוטנציאלי סקרן עד לכדי לחיצה על הלינק וכניסה לאייטם) של ערוצי התוכן השונים. "צפו:", "לא תאמינו מה קרה אחר כך", "קליק לסיפור המלא", כולם דוגמאות למבני כותרת שמעוררים חשד באופן מידי. לעתים מדובר בכותרת שמספרת על "מפלצת שטרפה דג" (בסיפור המלא מגלים שמדובר בכלל בדג שטרף דג אחר), בפעמים אחרות מספרים לנו על "המלון הנחשק בישראל" (רוצים לגלות איזה? כנסו לכתבה! סליחה, קומוניקט שנשלח על ידי יחצ"ן מטעם המלון) וכן הלאה. הבנתם את הפואנטה. טראפיק גבוה זה טוב, הכל מדיד, מדווח ונראה מצוין בגרפים של פאוור-פוינט. אבל יותר מכל - זה מעלה את הביקוש לשטחי פרסום באתר, או במלים אחרות - שווה כסף. אבל האם השימוש במלכודות הקליקים שלהלן הוא תמיד לגיטימי?
אז הנה דוגמא קטנה שעלתה לדיון באחד מעמודי הפייסבוק כמקרה בוחן, המייצג הלך רוח רווח בכל אתרי התוכן והחדשות המזינים אותנו, ללא יוצא מן הכלל. אל לכם להיתפס לדוגמא הספציפית הזאת, מכיוון שקיימות רבות כמוה, וצורות שונות לה.
- אדם שתביעתו נדחתה ניסה להגישה בבית משפט אחר - מה נפסק?
- רגע לפני קמפיין ההשקה: ynet משנה את שם הרדיו האינטרנטי שלו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אתמול (יום ג') בשעה 14:10 רצה באזור המבזקים ב-ynet ידיעה על רקטה שהתפוצצה בגן ילדים באשדוד, למרבה המזל ללא נפגעים. 6 דקות אחר כך (נצח במושגי מבזקים), אתר וואלה שיגר הודעת Push לסמארטפונים בה נכתב - "רקטה נפלה בחצר גן ילדים". וזהו. האם מדובר במלכודת קליקים/כניסות שנועדה לעורר את האינסטינקט הראשוני שלנו לוודא שאין חלילה נפגעים כתוצאה מהאירוע, ובכך לייצר עוד כניסות לאייטם?
כולנו נתקלנו בזה במהלך כל שלבי הלחימה: בפעולה הקרקעית מבזקים מתפרצים שמבשרים בדרמטיות "הותר לפרסום שמו החייל ההרוג" (לחצו ותגלו איך קראו לו!!!), בשגרת השיגורים זה הותאם ל"פגיעה ישירה בבית בשדרות", "טילים בכרמל" (מועצה אזורית חוף כרמל, כ-20 ק"מ מחיפה, אבל למה לא להכניס גם את החיפאים להיסטריה?) ועוד כהנה וכהנה דוגמאות לחצאי דברים, בעת שהתמונה ברורה במלואה, ומפורטת רק באייטם המלא.
ביחס לדוגמה הספציפית שהובאה כאן, הועלתה הטענה שההודעה נוסחה באופן הזה בשל מגבלת כמות תווים. בדיקה קצרצרה העלתה שבעמוד של וואלה חדשות בפייסבוק (פלטפורמה, שבה כידוע, אין מגבלת תווים משמעותית) ההודעה נוסחה באופן זהה לחלוטין, כך שטיעון זה לא החזיק מים. הסבר אלטרנטיבי הציע שהיעדר נפגעים באירוע של שיגור רקטה, הופך לשולי ביחס לשיגור עצמו ומיקום נפילת הרקטה, בעוד שאם ישנם, חלילה, נפגעים, מדווחים על כך גם בהודעת ה-push, מכיוון שעובדה זו הופכת למרכז האייטם, וכל קורא בר דעת מבין שאם לא כתוב - סימן שאין נפגעים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
מהמקום שאני יושב בו, ידיעה על רקטה שנופלת בגן ילדים לא עוברת עיבוד שכלתני אוטומטי ויכולת הסקת המסקנות נפגעת כליל. מדובר בתהליך של שברירי שניות: הידיעה עוברת מסלול רגשי שגורם לכיווץ בטני שבתורו מוביל לכניסה לאייטם - בשל הצורך הבלתי נשלט לקבל את הגושפנקא שאין נפגעים. אי אפשר באמת לסרב לזה.
ומה בנוגע לחלקיות השיטתית בהבאת עובדות במקרים אחרים? האם אי אפשר לציין את שמו של החייל ההרוג, או את תוצאות הפגיעה הישירה בבית בשדרות גם בהודעות push ובחדשות מתפרצות בפייסבוק? האם מדובר במלכודות קליקים וטראפיק המנצלות את החרדה שנוצרת בקרב הקוראים בשל חשיפה להודעות חלקיות, או שמא, כפי שנטען, בהבאת העובדות החשובות באמת, תוך מתן קרדיט אינסופי ליכולת הסקת מסקנות מהירה לקורא? תחליטו אתם.
רז ציפריס הוא איש שיווק, תוכן, ויועץ קריאייטיב ב'פיד מדיה'
- 7.נוני 27/08/2014 15:45הגב לתגובה זוההתחרות בין גופי התקשורת קשה, אבל צריך לגלות מידה מסוימת של יושרה ואחריות בדיווחים. בטח בתקופה שחצי מדינה בפוסט טראומה. מיותר ובטווח האחרון פוגע בהם
- 6.עובד באתר חדשות... 27/08/2014 15:40הגב לתגובה זואנחנו מתבקשים לפעמים "לחסוך" את התוכן האמיתי מהכותרת, לא רק מפאת חוסר מקום.
- 5.קורא נלהב 27/08/2014 12:56הגב לתגובה זוסוף סוף מישהו כותב לעניין. כתיבה יפה עם מסקנה נכונה. תודה לך רז ציפריס :)
- 4.פיד מדיה שולטים!1 (ל"ת)פידי 27/08/2014 12:23הגב לתגובה זו
- 3.מעריצה 27/08/2014 12:17הגב לתגובה זואפשר טלפון? איך כותבים את השם משפחה הזה בפייסבוק? ציפרלקס?
- 2.מי זה רז ציפריס? (ל"ת)27/08/2014 12:05הגב לתגובה זו
- 1.גיל 27/08/2014 10:59הגב לתגובה זוהפוש הזה של וואלה היה פשוט שערוריה

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.

עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
מהדורות החדשות שעסקו בחזרתם של החטופים למשפחותיהם, היו עם רייטינג שיא, ואפילו חדשות כאן11 חצו את רף ה-100 אלף צופים
מזה כשבועיים, לאחר שהחדשות על עסקה מתקרבת הלכו ותפסו נפח, ועד לאתמול, כשמהדורות החדשות עסקו בחזרתם של כל החטופים החיים למשפחותיהן, הרייטינג של כל מהדורות החדשות הולך ועולה. אמש כמות האנשים שצפו במהדורות החדשות המרכזיות התקרבה למליון איש, בעוד שהממוצע של התקופה האחרונה עמד על כ-700 אלף. חדשות 12 עדיין היו בראש, עם נתון מדהים של 18% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריהם, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על 6.9% רייטינג ו-182 אלף צופים (כמות שמתקרבת לצופי מהדורת חדשות 12 בימים עברו). במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.7% רייטינג ו-145 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 4.4% ולמרות שסיימה במקום האחרון, כהרגלה, הצליחה לחצות מזה זמן רב את רף ה-100 אלף צופים ועמדה על 107 אלף צופים אמש.
מהדורות חדשות נוספות
המשך הערב וגם יום השידורים כולו היה בסימן חדשות. המשך המהדורה המרכזית של חדשות 12 היה עם 16% רייטינג ו-430 אלף צופים, ואילו חדשות 13 היו עם 4.9% בלבד ו-127 אלף צופים בשידור שהמשיך לסרטו של גיא זוארץ, "על קו השבר", שהיה עם 3.2% רייטינג ו-73 אלף צופים בלבד. הפטריוטים היציבה עמדה על 9.5% רייטינג ו-250 אלף צופים.
במהלך היום, ברצועת החדשות של 13:00 שנמשכה עד 15:00 גדעון אוקו בחדשות 12 היה עם 6.5% רייטינג ו-163 אלף צופים, בעוד ערוץ 13 עם אור הלר היה עם 3% רייטינג ו-63 אלף צופים בלבד. בשעה 15:00, חדשות 12 עם אוקו נשארו עם נתונים דומים, 6.5% רייטינג ו-151 אלף צופים ואילו חדשות 13 שהיו בהגשת לוסי אלהריש, היו עם 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים. בשעה 17:00, חדשות 13 עם לוסי עלו מעט ל-3.4% ו-79 אלף צופים, אבל רוב הצופים היו עם חדשות 12 בהנחיית עודד מנשה, עם 7.9% רייטינג ו-188 אלף צופים.
בשעה 18:00, המהדורה של עודד משנה עלתה ל-8.9% רייטינג ו-223 אלף צופים ואיןלו חדשות 13 עם ליאור קינן עלו גם הם מעט ל-4.3% רייטינג ו-87 אלף צופים. בשעה 19:00, חדשות 12 עלו ל-13.2% רייטינג עם 346 אלף צופים ואילו 13 עם קינן עלו ל-6.1% עם 141 אלף צופים.
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורת הלייט נייט, אברי ושרקי של קשת היו עם 10.9% רייטינג ו-266 אלף צופים, משדר הלילה של ערוץ 14 עם שרה ב"ק היה עם 4.1% ו-103 אלף צופים ואילו היום שהיה של רשת היה אחרון עם 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים בלבד.