רז ציפריס
צילום: צילום אישי
טור

וואלה, קודם כל טראפיק: בשביל קליקים - האתרים "חוגגים" על חרדת הגולשים

הודעות push מעוררות בהלה, לצד כותרות עם מידע חלקי - האתרים יעשו הכל כדי למשוך את הצרכנים החרדים. רז ציפריס זועם על התופעה החדשה
רז ציפריס | (7)

בעיתות לחימה ומשבר, שטומנות בחובן דאגה גדולה וחוסר ודאות כדוגמת אלה שחווינו בחודשיים האחרונים, אנחנו הופכים לצרכנים אובססיביים של אמצעי התקשורת. בשנים האחרונות תפקידה של המדיה המסורתית כדוגמת עיתונות מודפסת, טלוויזיה ורדיו נדחק לשוליים, ופינה את מקומו לטובת מבזקונים, הודעות push וחדשות מתפרצות בפייסבוק שמתקבלות בזמן אמת. משמיעת האזעקה מנקודה גיאוגרפית מרוחקת, ועד היירוט המוצלח, או לחלופין הפגיעה הישירה - עוברות דקות ספורות בלבד. המעגל הזה הופך אותנו לשבויים של אותם גופי תוכן, כאשר העסקה בין הצדדים היא ברורה: הם מצמצמים את חוסר הוודאות והחרדה שאנחנו חשים על ידי הבאת דיווחים שוטפים, ואנחנו בתמורה מספקים להם כניסות לאתר. נשמע הוגן, לא? אינספור בדיחות ודיונים כבר עסקו ב"מלכודות הקליקים" (click bate - כותרות סנסציוניות המכילות כמות מועטה של מידע, ומשאירות את הקורא הפוטנציאלי סקרן עד לכדי לחיצה על הלינק וכניסה לאייטם) של ערוצי התוכן השונים. "צפו:", "לא תאמינו מה קרה אחר כך", "קליק לסיפור המלא", כולם דוגמאות למבני כותרת שמעוררים חשד באופן מידי. לעתים מדובר בכותרת שמספרת על "מפלצת שטרפה דג" (בסיפור המלא מגלים שמדובר בכלל בדג שטרף דג אחר), בפעמים אחרות מספרים לנו על "המלון הנחשק בישראל" (רוצים לגלות איזה? כנסו לכתבה! סליחה, קומוניקט שנשלח על ידי יחצ"ן מטעם המלון) וכן הלאה. הבנתם את הפואנטה. טראפיק גבוה זה טוב, הכל מדיד, מדווח ונראה מצוין בגרפים של פאוור-פוינט. אבל יותר מכל - זה מעלה את הביקוש לשטחי פרסום באתר, או במלים אחרות - שווה כסף. אבל האם השימוש במלכודות הקליקים שלהלן הוא תמיד לגיטימי? אז הנה דוגמא קטנה שעלתה לדיון באחד מעמודי הפייסבוק כמקרה בוחן, המייצג הלך רוח רווח בכל אתרי התוכן והחדשות המזינים אותנו, ללא יוצא מן הכלל. אל לכם להיתפס לדוגמא הספציפית הזאת, מכיוון שקיימות רבות כמוה, וצורות שונות לה. אתמול (יום ג') בשעה 14:10 רצה באזור המבזקים ב-ynet ידיעה על רקטה שהתפוצצה בגן ילדים באשדוד, למרבה המזל ללא נפגעים. 6 דקות אחר כך (נצח במושגי מבזקים), אתר וואלה שיגר הודעת Push לסמארטפונים בה נכתב - "רקטה נפלה בחצר גן ילדים". וזהו. האם מדובר במלכודת קליקים/כניסות שנועדה לעורר את האינסטינקט הראשוני שלנו לוודא שאין חלילה נפגעים כתוצאה מהאירוע, ובכך לייצר עוד כניסות לאייטם? כולנו נתקלנו בזה במהלך כל שלבי הלחימה: בפעולה הקרקעית מבזקים מתפרצים שמבשרים בדרמטיות "הותר לפרסום שמו החייל ההרוג" (לחצו ותגלו איך קראו לו!!!), בשגרת השיגורים זה הותאם ל"פגיעה ישירה בבית בשדרות", "טילים בכרמל" (מועצה אזורית חוף כרמל, כ-20 ק"מ מחיפה, אבל למה לא להכניס גם את החיפאים להיסטריה?) ועוד כהנה וכהנה דוגמאות לחצאי דברים, בעת שהתמונה ברורה במלואה, ומפורטת רק באייטם המלא. ביחס לדוגמה הספציפית שהובאה כאן, הועלתה הטענה שההודעה נוסחה באופן הזה בשל מגבלת כמות תווים. בדיקה קצרצרה העלתה שבעמוד של וואלה חדשות בפייסבוק (פלטפורמה, שבה כידוע, אין מגבלת תווים משמעותית) ההודעה נוסחה באופן זהה לחלוטין, כך שטיעון זה לא החזיק מים. הסבר אלטרנטיבי הציע שהיעדר נפגעים באירוע של שיגור רקטה, הופך לשולי ביחס לשיגור עצמו ומיקום נפילת הרקטה, בעוד שאם ישנם, חלילה, נפגעים, מדווחים על כך גם בהודעת ה-push, מכיוון שעובדה זו הופכת למרכז האייטם, וכל קורא בר דעת מבין שאם לא כתוב - סימן שאין נפגעים. מהמקום שאני יושב בו, ידיעה על רקטה שנופלת בגן ילדים לא עוברת עיבוד שכלתני אוטומטי ויכולת הסקת המסקנות נפגעת כליל. מדובר בתהליך של שברירי שניות: הידיעה עוברת מסלול רגשי שגורם לכיווץ בטני שבתורו מוביל לכניסה לאייטם - בשל הצורך הבלתי נשלט לקבל את הגושפנקא שאין נפגעים. אי אפשר באמת לסרב לזה. ומה בנוגע לחלקיות השיטתית בהבאת עובדות במקרים אחרים? האם אי אפשר לציין את שמו של החייל ההרוג, או את תוצאות הפגיעה הישירה בבית בשדרות גם בהודעות push ובחדשות מתפרצות בפייסבוק? האם מדובר במלכודות קליקים וטראפיק המנצלות את החרדה שנוצרת בקרב הקוראים בשל חשיפה להודעות חלקיות, או שמא, כפי שנטען, בהבאת העובדות החשובות באמת, תוך מתן קרדיט אינסופי ליכולת הסקת מסקנות מהירה לקורא? תחליטו אתם. רז ציפריס הוא איש שיווק, תוכן, ויועץ קריאייטיב ב'פיד מדיה'

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    נוני 27/08/2014 15:45
    הגב לתגובה זו
    ההתחרות בין גופי התקשורת קשה, אבל צריך לגלות מידה מסוימת של יושרה ואחריות בדיווחים. בטח בתקופה שחצי מדינה בפוסט טראומה. מיותר ובטווח האחרון פוגע בהם
  • 6.
    עובד באתר חדשות... 27/08/2014 15:40
    הגב לתגובה זו
    אנחנו מתבקשים לפעמים "לחסוך" את התוכן האמיתי מהכותרת, לא רק מפאת חוסר מקום.
  • 5.
    קורא נלהב 27/08/2014 12:56
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף מישהו כותב לעניין. כתיבה יפה עם מסקנה נכונה. תודה לך רז ציפריס :)
  • 4.
    פיד מדיה שולטים!1 (ל"ת)
    פידי 27/08/2014 12:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעריצה 27/08/2014 12:17
    הגב לתגובה זו
    אפשר טלפון? איך כותבים את השם משפחה הזה בפייסבוק? ציפרלקס?
  • 2.
    מי זה רז ציפריס? (ל"ת)
    27/08/2014 12:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גיל 27/08/2014 10:59
    הגב לתגובה זו
    הפוש הזה של וואלה היה פשוט שערוריה
עידן עמדי עם ההורים. קרדיט: רשתות חברתיותעידן עמדי עם ההורים. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

עידן עמדי מחזיק בקרב הרייטינג מול האח הגדול

אמנם תכנית הדגל של רשת תופסת את המקום הראשון בפריים טיים, אבל הסרט התיעודי של קשת על עידן עמדי הצליח להתחרות גם במלך הריאליטי; במהדורות החדשות חדשות 12 עדיין בראש, 14 במקום השני

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ברצועת הפריים ידוע כי כשרשת משדרת "האח הגדול", מלך הריאליטי מאז ומתמיד, היא בפיסגת הפריים הטיים. גם אמש המצב לא היה שונה, עם משדר שהוביל הפעם ל-17.9% רייטינג בלבד ו-465 אלף צופים, היות והתחרות של קשת הגיעה בצורת סרט תיעודי על עידן עמדי, שהצליח עם 14.1% רייטינג ו-321 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 255 אלף צופים ורייטינג של 8.9%. במקום האחרון היתה התכנית של חנוך דאום, "טאבו", עם 3.2% רייטינג ו-81 אלף צופים בלבד. 


הרייטינג של מהדורת החדשות במהלך השבוע כמעט ואינו משתנה, לאחר שכמעט והתקבעו הדירוגים, שבהם 12 בראש עם 12% רייטינג ו-307 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-195 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.3% ו-146 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 3.4% בלבד וכפי שכתבנו, נמצאת הרבה מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 80 אלף צופים בלבד, נתון שמורה על כך שרק 1 מכל 10 צופי חדשות צופה בחדשות כאן11. 


רצועות נוספות

רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה היא הרצועה שאחרי הפריים טיים, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 9.5% רייטינג ו-229 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 7.1% רייטינג ו-167אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם תכנית האירוח "פתחי את שי", עם רייטינג של 4.8% ו-142 אלף צופים. 

ברצועת הלייט נייט, רשת מובילה גם היא עם היום שהיה שמקבלת רייטינג של 5.5%, עם 130 אלף צופים. אחריה נמצאת אברי ושרקי עם רייטינג של 4.3% ו-98 אלף צופים, ואילו גם ברצועה הזאת ערוץ 14 הוא אחרון, עם סטורי לילה של יהודה שלזינגר, עם 3.2% ו-89 אלף צופים בלבד (שזה עדיין יותר ממהדורת החדשות המרכזית של כאן11). 


בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.2% ו-67 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.4% רייטינג בלבד ו-32 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.8% ו-55 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 0.6% רייטינג ו-13 אלף צופים בלבד. 

יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי ו-14 ביחס עלות-תועלת

רשת מנצלת את הרייטינג הגבוה של "האח הגדול" עד תום, ואילו קשת יציבה עם רייטינג גבוה לכל מהדורות החדשות שלה
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד. 


רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד. 


רצועות נוספות

רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11. 

בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד. 

רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.